Mondeo kulku.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Viisaammat kertokaas et mikä vois olla.
Mondeo 1.8 -98 musta kantinen mikäli merkitystä.
Tasasesti ajaessa kaupungissa saattaa ruveta puutuu yks kaks tai sit vähän kiihtyy.
Isolla tiellä tasasee ajaessa ni saa kaasua painaa vähän enemmän ennen ku rupee kiihtyy.
Kylmänä parkista lähties saa vähän enempi antaa kaasua ettei sammu.
Ehkä ei vastaa kaasuu ihan niinku pitäs et ihan pientä viivettä saattaa olla.
Käy normaalisti.
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Ilmamassamittari voi olla yksi syy tuohon puutumiseen ja äkilliseen ryntäilyyn.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Voiko joku muuki aiheuttaa sen vai onko se kui suurella todennäköisellä ilmamäärämittari?
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Elikkä ny kokeilin että otin ilmamäärämittarin piuhan irti ja ajoin pienen pätkän ni meno rauhottu. Onko ny syytä olettaa et vika on ilmamäärämittarissa?
T:Marko
:ford:
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Massamittarin töpselin irroitus lamauttaa seoksensäätelyn ja siis poistaa lambdaohjauksen käytöstä, auto käy tasaisen rikkaalla ja voi pidemmän päälle ottaa katalysaattorin päälle.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Eli vika voi olla lambdassa tai ilmamäärämittarissa?
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Lambda ei tee noin äkillisesti tuntuvia muutoksia, eikä juurikaan vaikuta kulkuun. Seokseen joo, muttta tuo kuvailemasi ongelma viittaa hieman enemmän väärin mitattuun ilmamassaan. Sen mittarin lämpötila-anturin voi mittarilla todeta ehjäksi. Jos kiinnostaa, voin kaivaa ohjeet.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Juu kyl kiinnostaa. Laita vaa ohjeet.
T:Marko
:ford:
tcscorpio
Viestit: 64
Liittynyt: 05 Syys 2010 17:52

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja tcscorpio »

MarkoA80 kirjoitti:Viisaammat kertokaas et mikä vois olla.
Mondeo 1.8 -98 musta kantinen mikäli merkitystä.
Tasasesti ajaessa kaupungissa saattaa ruveta puutuu yks kaks tai sit vähän kiihtyy.
Isolla tiellä tasasee ajaessa ni saa kaasua painaa vähän enemmän ennen ku rupee kiihtyy.
Kylmänä parkista lähties saa vähän enempi antaa kaasua ettei sammu.
Ehkä ei vastaa kaasuu ihan niinku pitäs et ihan pientä viivettä saattaa olla.
Käy normaalisti.

"Kylmänä parkista lähties enempi kaasua" viittais että on laihalla ! Imu ilman lämpö anturi ehkä ?
ilmamassa-anturi vie rikkaalle koko alueella (pölläyttää mustaa sauhua kaasuttaessa)
Lambda anturi ei oikestaan paljoa vaikuta alle 2500 kier/min eikä varsinkaan kylmänä :?:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Onkos se lämpöanturi tos ilmamäärämittarin sisällä tai sen yhteydessä?
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jos ilmamassamittari on 5-pinnisellä liittimellä testaus yleismittarilla seuraavanlaisesti. Liitin on todennäköisesti nimetty ja numeroitu. JOS ilmamassamittarissa on 6-pinninen liitin, tällöin imuilman lämpötila-anturi on immun yhteydessä. Muuten erillinen komponentti imukotelossa ennen imusarjaa.

Ilmamassamittari (MAF)

Käyttöjännite
-> 07/98
Pinnit 3 & 5 = akun napajännite

08/98 ->
Pinni 2 & maa = akun napajännite

Signaalijännite
-> 07/98
Pinnit 1(E) & maa joutokäynnillä = ~0,7V
Pinnit 1(E) & maa 3000rpm = ~1,25V

08/98 ->
Pinnit 5(D) & maa joutokäynnillä = ~0,7V
Pinnit 5(D) & maa 3000rpm = ~1,25V

Ohjeet mittaukseen:
Virrat pois, älä irroita maf:n liitintä vaan liittimen pitää päästä käsiksi muuta kautta, esim perästä mihin johdot tulee. Käynnistä moottori, mittaa tyhjäkäyntiarvo ja korotettu.

Imuilman lämpötila-anturi (IAT)

-> 07/98 ERILLINEN anturi!
0°C = 88000-102000 Ω
20°C = 35000-40000 Ω
40°C = 15000-17000 Ω
60°C = 7100-8000 Ω
80°C = 3000-4500 Ω

Arvon pitäisi vastata testauspaikalla vallitsee ulko-/sisälämpötilaa.

08/98 -> Anturi ILMAMASSAMITTARISSA, 6-pinninen liitin!

Pinnit E&F
0°C = 88000-102000 Ω
20°C = 35000-40000 Ω
40°C = 15000-17000 Ω
60°C = 7100-8000 Ω
80°C = 3000-4500 Ω

Jos ei selkene niin pistä vaikka YV:tä niin voin laittaa kuvat johki. Autodatan omistamia kuvituksia en viitsisi yleisesti levitellä.

Myös jos on nelikaasutesteri käytössä tai on menossa leimalle tai vastaavaa. Likainen/rikkinäinen ilmamassamittari tekee erityisesti korkeita CO-arvoja, myös lambda-arvot heittelee kovasti, eli ohjainlaite pyrkii korjaamaan tosi rajusti. Kierroksilla CO saattaa nousta reilusti luokkaan 1.5%vol ja kierroksilta kun päästetään ohjainlaite korjaa tosi rajusti, jolloin lambda voi olla jopa 1.1.. Joutokäynnillä lambda-arvo on todennäköisesti varsin alhainen, luokkaa ~0.93 tai pienempikin, eli kone käy turhan rikkaalla. Myös mustasavutus lisääntyy, etenkin kylmänä ja kulutus tietysti nousee. HC-arvoon immun rikkinäisuus ei juurikaan kokemuksen perusteella vaikuta.

Uusi immu on mielestäni varsin kohtuullisesti hinnoiteltu ihan aitona Ford-osana. Taisipa olla luokkaa 130€-140€. Varaosatoimittajien saldoista päätellen menekkiäkin on.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Tuli nopeesti vähän mittailtua mut ei viel kaikkea.
Käyttöjännite tulee...eli näytti akun jännitettä.
Signaali jännite ny oli tosin kylmänä ja kierrokset oli n.1200 näytti siin 1,20v
kierroksilla en kerenny ottaa mut otan ku aikaa enemmän.
tosin ulkona n.-12 ja näytti -35,2kohm mikäli ny oikein laitoin mittarin.

Tiiä kertooko noi mitää vai pitääkö viel tehä kunnolla se.
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

No tänään tos mittailin taas ni tyhjäkäynnillä signaalijännite oli siin n.0.75v ja
siel 3000 tuntumassa meni n.1.60 ja vähän yliki.
Ja -3,5kohm näytti imuilmananturi. jos ny mitattu oikein. ulkona mittattu n.-10.
Vähän tuntus viivettä olevan kans kaasuun vastaavuudessa.
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tietysti vastaava mittaus on ehkä hieman suuntaa antava parhaimmillaan. Parhaimman tuloksen saisi kytkemällä testerin kiinni ja arvoja tuijottamalla. Mittauksella voidaan poissulkea laitteen toimimattomuus, muttei välttämättä kuntoa.

Massamittariahan voi yrittää puhdistaa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Tuli kyl yks päivä aineella putsailtua mut ei vaikutusta.
Ilmeisesti ny ilmamäärämittaris jotain vikaa?
Jos ny muistan ni nous jo ennen 3000 ni lähemmäks 1,6v.
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

No vähän viittais, onhan siinä tosi kova ero jos 1,25V on ohjearvo. Siedettävä toleranssi olis varmaan 0,05V-0,10V suuntaansa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Niih... kyl kai sitä joutuu ilmamäärämittarin hommaa...
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jos se haittaa normaalia ajoa ja elämää niin varmaan pitää vaihtaa. Vaihtohan on helppo homma, eikä osa hirvittävän kallis ollut.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Ilmamäärämittari vaihdettu ja autto ainaki jotanki ryntäilyy.
Edelleen on semmonen oire et isolla tiellä ajaessa kaasua saa painaa enemmän, eli kaasu pois ja rupee painaa uudestaa ni saa jonkun verran painaa et jotain tapahtuu, mut kaupunki ajossa ei samaa oiretta ole...onko normaalia vai ei?

Huomasin myös et joskus saattaa jäädä vetopäälle vaikka kaasupolkimen nostaa ylös...ainakin kylmänä tekee.
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Eikö kukkaa osaa sanoo miks ajaessa välillä jää ns vetopäälle vaikka kaasupoljin on ylhäällä?
T:Marko
:ford:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Voi olla ihan vaijerin tai kaasuläpän takertelua, vaikea sanoa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja tersa »

Onhan siellä kaasuläpän jälkeen imupuolella monta paikkaa, joista voi tulla mennä mittaamatonta ilmaa, ainakin jos jossain mättää.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja Foordson »

mösjöö kirjoitti:Lambda ei tee noin äkillisesti tuntuvia muutoksia, eikä juurikaan vaikuta kulkuun. Seokseen joo, muttta tuo kuvailemasi ongelma viittaa hieman enemmän väärin mitattuun ilmamassaan. Sen mittarin lämpötila-anturin voi mittarilla todeta ehjäksi. Jos kiinnostaa, voin kaivaa ohjeet.
Tätä en kyllä allekirjoita. Jos lambda on risa niin varmana vaikuttaa kulkuu, puutuu välillä ihan yhtäkkiä. Toimii normaalistin kaasu pohjassa kun lambda ei ole mukana muutenkaan.

Ei maksa mitää kokeilla läntätä kaasu pohjaan kun rupeaa puutumaan/nykimään.
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Tiiä kui luotettava toi obd pistokkeesta katottu ohjelmalla et lambda jännite liikkuis oikein.
Mut edelleen ihmetyttää kun isolla tiellä ei mee ns pinta kaasulla...kaasupolinta saa painaa enempi alas et kiihtymistä tapahtuis.
T:Marko
:ford:
JMSC
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Marras 2012 11:12
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mondeo kulku.

Viesti Kirjoittaja JMSC »

Kun "veto jää päälle" niin jääkö kierrokset ylös jos painat kytkimen pohjaan?
Joskus tuo tyhjäkäyntisäädin voi jäädä auki/takeltelee, tämä aiheuttaa samankaltaisen efektin kun jäisi kaasu päälle. Putsaamalla saattaa parantua tai uutta tilalle.

Toisaalta tuo hidas kaasuun reagointi viittaa suoraan siihen että MAF on kuollut.
OBD lukija kertonee paljon, jos ei ole vikakoodeja, lambada ja MAF antaa selkeää signaalia putsaisin itse tyhjäkäyntisäätimen.

Tuleeko OBD lukijalla MAF:lta järkeviä lukemia, tyhjäkäynti 3,5-4G?

Edit... vaihdoithan orkkis MAF:n?
Noita ei kannata ostaa tarvikkeena vaikka orkkis osa maksaakin.
Sillä osanumerolla (ei fordin osanumero vaan se toinen) löytää valmistajan ja voi löytyä halvempi hankintapaikka kuin "marmoritiski".
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Vastaa Viestiin