Mondeo 2009 2.0tdci egr venttiili

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
jamo
Viestit: 74
Liittynyt: 04 Syys 2005 00:10
Paikkakunta: turun tienoo

Mondeo 2009 2.0tdci egr venttiili

Viesti Kirjoittaja jamo »

Elikkä egr venttiili on alkanut pitämään kovaa räksytys ääntä kun se tekee moottorin sammutuksen jälkeisen "session".

Tällä "sessiolla" tarkoitan sitä normaalia auki-kiinni rynkytystä mitä sen kuuluukin tehdä muutaman kerran kun kone sammutetaan. Normaalisti kun venttiili on kunnossa se ei pidä mitään ihmeempää ääntä, mutta mulla se on alkanut ääntelemään viimeisen 20tkm:n aikana enemmän ja enemmän.

Kysymys kuuluu siten että, onko jollakin ollut samaa ongelmaa?
Kannattaako ottaa venttiili irti ja yrittää puhdistaa, vai pitääkö ostaa uusi ilman muuta?
Kävin tänään kysymässä orkkis varaosaa ja hinta on kuulemma 400€...
Tuohon hintaan kannattaa kyllä jo vähän nähdä vaivaa puhdistuksen nimissä.

Mittarissa on tällä hetkellä 240tkm ja auto on ollut mulla uudesta asti.
Joten jos joutuu uusimaan ton venttiilin, niin ei voi kylläkään moittia että olisi huonosti kestänyt, ainakaan mun mielestä.
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo 2009 2.0tdci egr venttiili

Viesti Kirjoittaja anon »

Kyllä se kannattaa puhdistaa, helppo homma kuin heinän teko.
Mondeo -09 2.5T
:ford:
Avatar
jamo
Viestit: 74
Liittynyt: 04 Syys 2005 00:10
Paikkakunta: turun tienoo

Re: Mondeo 2009 2.0tdci egr venttiili

Viesti Kirjoittaja jamo »

Tänään tuli askarreltua ton venttiilin kanssa.
Puhdistus oli helppoa mutta irroitus ja asennus "vähän" hankalampaa.

Jos olisi mahdollisuus päästä auton alle kunnolla niin helpottaisi kummasti, mutta autotalli olosuhteissa se ei ole mahdollista. Mutta asiaan, eli egr-venttiilin alapuolella on yksi pultti aika hankalassa paikassa, kun irroittaa ilmanputsarikotelon niin helpottaa paljon, tosin silti joutuu käyttämään peiliä kaverina että näkee mihin kuusiokoloavaimen tunkee.

Karstaa ei ollut kauhean paljoa ja sekin oli sellaista kuivaa, ei mitään mustaa pikeä niinkuin olen joskus nähnyt kuvia egr-venttiileistä.

Varsinainen syy mikä aiheutti naksuttelevan äänen oli vivusto joka yhdistää venttiilin sähkömoottoriin mikä liikuttelee venttiiliä. Eli sinne on päässyt "nokipaskaa" venttiilinvarren kautta, ehkä joku tiivistys on pettänyt, en tutkinut sen enempää.

Voitelin vivuston kuparitahnalla ja siitä tuli hiljainen kuin uudesta.
No aika näyttää riittäkö tämä vai alkaako ääntelemään uudelleen. Jos alkaa niin sitten pitää hommata uusi osa.
jos tällä vika korjaantui niin hyvä on ja rahaa säästyi aika kasa!

Tuli samalla tutkittua imusarjaa sen mitä taskulampulla näkee kun irroittaa turbonletkun imusarjasta.
Hyvältä näytti, ei ollut mitenkään tukkoisen näköinen, ainoastaan kevyt nokiharso reunoilla.
Ei ollenkaan niin paljoa että voisi mitata kuinka paljon on pinta-ala pienempi kuin uudessa...
olpe87@gmail.com
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Kesä 2017 18:10

Re: Mondeo 2009 2.0tdci egr venttiili

Viesti Kirjoittaja olpe87@gmail.com »

Selvisitkö tolla? Mulla tekee täsmälleen samaa, hirvee sessio kun sammuttaa auton. Pitikö sulla ääntä muuten myös tyhjäkäynnillä? Irrotin kerran jo egr ja oli melko puhdas, mutten tajunnu tuota mainitsemaasi vivustoa tutkia. :/
Avatar
jamo
Viestit: 74
Liittynyt: 04 Syys 2005 00:10
Paikkakunta: turun tienoo

Re: Mondeo 2009 2.0tdci egr venttiili

Viesti Kirjoittaja jamo »

Kesti vastaus kauan koska en käy täällä kovin usein.
Asiaan, vivuston voitelu toimi mulla hyvin sen ajan mitä autolla ajelin ton jälkeen. Muistaakseni ajoin vajaa 100tkm, kuparitahnalla voitelin jotta kestää lämpöä paremmin. Ei kuulunut ääntä muuten kuin sammutuksen jälkeen.
olpe87@gmail.com
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Kesä 2017 18:10

Re: Mondeo 2009 2.0tdci egr venttiili

Viesti Kirjoittaja olpe87@gmail.com »

Joo, mä vaihdatin egr:n tohon ja nyt homma pelaa, mutta edelleen kyllä semmonen ihan todella vaimea ääni saattaa välillä kuulua, kun sammuttaa auton.

Eli siis tuo on siis ilmeisesti täysin normaalia myös uudella egr:llä, että kun auton sammuttaa niin tuo egr menee kiinni ja auki muutaman kerran? Ilmeisesti se voi myös pitää ihan kevyttä ääntä silloin (saa siis oikeasti olla ihan hiljaia että kuulee). Kävin liikkeessä vaihdattamaan juuri sen takia, että saan tuolle osalle vuoden takuun, sen vuoksi kyselen kuinka "normaalia" tämä on.
bluesman
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Touko 2017 21:41
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mondeo 2009 2.0tdci egr venttiili

Viesti Kirjoittaja bluesman »

EGR kannattaa vaihtaa ennenkuin tulee tiensä päähän. Saattaa matkanteko tyssätä kokonaan jos pimenee kokonaan.

nm: mistäkös tiedän.
Vastaa Viestiin