Optimoinnit ja Softaukset

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

Tuli nyt kokeiltua F-superia kalliin laitteen rinnalla.

Ohjelma on huonosti kalibroitu ja arvot eivät ole tarkkoja, sekä arvojen päivitys on muita testereitä hitaampi. IAT on noin 5 astetta enemmän omassa autossani, kuin tarkalla laitteella, että omalla laiteellani, sekä super näyttää vähemmän tietoja kuin minun oma käsitesterini.

super näytti vielä nokka-akselin asentoanturin vikaa, vaikka muilla testereillä sitä ei havaittu. Kyseinen vika jos ois oikeasti ollut autossa, siinä ois selkeästi havaittavia käyntiongelmia ollut.

Täten en voi suositella F-superia, jos on suinkin varaa ostaa vaikka käsilaite.
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

juhve kirjoitti:tarvii käydä ajamassa ja kattoo mitä näyttää mikähän toi anturi koolerin jälkeen on muistaakseni kolmijohtonen.
Oiskohan MAP ( manifold pressure sensor) ,eli mittaa painetta joka tulee imusarjaan, eli käytännössä sitä ahtopainetta, jota PCM tarvii seoksen ja moottorin säätöön.

helposti testaat kun irrotat siltä liittimen ja katot testerillä mitä vikoja tulee ja esim, onko live data arvoista joku arvo tieto "0 " tai hävinnyt kokonaan.
juhve
Viestit: 485
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja juhve »

mikäs se sun käsikapula on.
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

juhve kirjoitti:mikäs se sun käsikapula on.
Tuolta sivulta on mulla toi ensimmäinen jota suuresti kehuttu ihan lehdistössäkin, Sixtek U581 malli siis. Nuita päteviä käsilaitteita löytyy tänä päivänä edullisesti, kuten tuokin alle satasen.
Paras malli Sixtekillä on AUTEL MAXIDIAG PRO MD801, joka maksaa 350€. Mutta tuolta sivulta löytyy kaikki.
http://www.sixtek.fi/koodiesitt.php


F-SUPER testerin saa multa joku 35€ ken haluaa
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Eikö kukaan ole optimoinut Fordiaan 7 vuoteen? :lol:

Onko kokemuksia 1.0 ecoboost optimoinnista? :)
Pappacosworth
Viestit: 136
Liittynyt: 17 Joulu 2015 20:20
Viesti:

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Ei ole juuri kysytty multakaan, pääsen muokkamaan jenkkien lisäksi :

Koodi: Valitse kaikki

12-17	Fiesta 1.0 EcoBoost
13-17	Fiesta ST 1.6 EcoBoost
13-18	Fiesta ST 1.6 EcoBoost (MED17.0.1) 
18-19	Fiesta ST 1.5 EcoBoost (non-USDM) (TC-277) 
00-07 	Focus 2.0 riippuen ohjainlaitteesta 
06-07	Focus ZX3 2.0
19	Focus ST 2.3
13-18	Focus ST 2.0 EcoBoost
16-18	Focus RS 2.3 EcoBoost
98-00 	Mondeo, Cougar 2.0 ja 2.5 osa autoista
Fusion, Ranger, Edge, Transit osa autoista, lähinnä bensamoottorit
Usa Ford bensa ja diesel 
Muutkin Amerikkalaiset merki
Focus ST 2014 / Fiesta ST 2016
https://texelectric.webnode.fi/
Ecobuusteri
Viestit: 340
Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Ecobuusteri »

Fiestalla kirjoitti: 22 Loka 2019 23:00 Eikö kukaan ole optimoinut Fordiaan 7 vuoteen? :lol:

Onko kokemuksia 1.0 ecoboost optimoinnista? :)
Kahdessa Fiestassa (1.0l) ollut tuo Rican 140 hepan softa. Hyvin pelitti molemmissa. Sai 5min vakioksi ja toisinpäin.
https://www.ateho.fi/
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line :thumbup:
Superpulla
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Marras 2022 21:37

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Superpulla »

Hei. Mikä olisi hyvä ja edullinen tehoboxi Ford Galaxy 2.0 tdci 2010 :)
Warra
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2020 08:15

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Warra »

Itsellä laitettiin 2009 Ford Focukseen 1.8TDCi koneella quantumchiptuning power softa aikoinaan, 115->160hp ja 280->330nm. Tehoa tuli kyllä kivasti lisää, kulutus nyt ei ainakaan noussut ja vääntöäkin on selkeästi enemmän. Ainoa että taitaa olla koneen ominaisuus tuo että alle 1500rpm ei juuri mitään tapahdu, ehkä tilanne hieman parani mutta..
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Superpulla kirjoitti: 15 Marras 2022 21:39 Hei. Mikä olisi hyvä ja edullinen tehoboxi Ford Galaxy 2.0 tdci 2010 :)
Vähän myöhään vastaan mutta ei mikään!
Yksikään tuhoboksi ei ole hyvä, 90% niistä ainoastaan huijaa railpainetta liian alhaiseksi ja ecu nostaa sen yli normaalin. Tulee tietysti vähän lisää tehoa mutta myös savua ja seos menee liian paksulle. Dpf, katti yms tukkeutuu.

Kunnollinen ohjelma on ainoa oikea keino, ja jos siihen ei ole varaa niin ei kannata tehdä mitään. Noi tuhoboksit hajottaa suuttimia ja pumppuja, railpaine säätimiä ym kivaa.
Onko varaa korjata jos jotain hajoaa?
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Kuinkahan pian tuho ilmenee? Mulla oli sellainen irtopurkki 1,8 TDCI::ssä eikä 60tkm aikana ilmennyt mitään kielteistä. Sen koneen alavääntö on tosiaan surkea.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

ynjevi kirjoitti: 21 Tammi 2023 22:31 Kuinkahan pian tuho ilmenee? Mulla oli sellainen irtopurkki 1,8 TDCI::ssä eikä 60tkm aikana ilmennyt mitään kielteistä. Sen koneen alavääntö on tosiaan surkea.
Ostin jokunen aika sitten Focus Mk1 1.8 TDDI:n josta oli kiertokanki tullut moottorin lohkosta ja öljypohjasta läpi km-lukemassa 260tkm .
Kun asensin siihen toisen moottorin niin ihmetystä herätti miten väkevästi se 90hp moottori väänsi ja mustaa tuli putkesta poljettaessa.

Taisi samalla selvitä miksi se alkuperäisen moottorin kiertokanki/mäntä hajosi.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

ynjevi kirjoitti: 21 Tammi 2023 22:31 Kuinkahan pian tuho ilmenee? Mulla oli sellainen irtopurkki 1,8 TDCI::ssä eikä 60tkm aikana ilmennyt mitään kielteistä. Sen koneen alavääntö on tosiaan surkea.
Riippuu ihan täysin tuurista, itsellä oli aikoinaan tuhoboksi kiinni noin 10tkm 1.8tdci koneessa ja meni kaksi suutinta ja katti tukkoon.
Sen jälkeen opiskelin mitä ja miten. Sitten aloin tekemään oikeita ohjelmia itse eikä yhtään ole hajonnut polttoainelaitteita sen takia.

Ja on urbaania legendaa että 1.8tdci moottorista ei irtoa ohjelmalla yli 150-160hv mitä väittävät nuo lastuttajat.
Eivät vaan ole löytänyt kaikkia rajoittimia, tai ainakaan ei silloin ollut löydetty. Päälle 200hv irtosi hybridi ahtimella vakio suuttimista.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sanonpa itsekin tähän jotain, vaikka moottorien osalta olen enemmän komponentin vaihtaja kuin virittäjä, mutta näissä aiemmin mainituissa tavoissa/tuhoboxeissa tai esim. nuorten suosimassa EVRY-modissa, ovat ongelmina jo tuo aiemmin mainittu voimakas savu ja saastelaitteiden tukkeutumien. Lisäksi kun ennakoivaa syöttöä nostetaan huijaamalla yksittäistä anturitietoa, tulee ongelmaksi myös kasvava lämpökuorma, jonka huomaa jo kovissa kiihdyttelyissa ihan moottorin jatkuvana kuumemisena ja jossain kohtaa alkaa sitten särkyä tavaraa moottorin sisältä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

duckworth kirjoitti: 22 Tammi 2023 13:14 Sanonpa itsekin tähän jotain, vaikka moottorien osalta olen enemmän komponentin vaihtaja kuin virittäjä, mutta näissä aiemmin mainituissa tavoissa/tuhoboxeissa tai esim. nuorten suosimassa EVRY-modissa, ovat ongelmina jo tuo aiemmin mainittu voimakas savu ja saastelaitteiden tukkeutumien. Lisäksi kun ennakoivaa syöttöä nostetaan huijaamalla yksittäistä anturitietoa, tulee ongelmaksi myös kasvava lämpökuorma, jonka huomaa jo kovissa kiihdyttelyissa ihan moottorin jatkuvana kuumemisena ja jossain kohtaa alkaa sitten särkyä tavaraa moottorin sisältä.
No mulla oli pakokaasutestit aina ihan siistit ilman mitään mainitsemisen tarvetta. 1.8TDCi ei liikaa lämpene vaikka yrittäisi.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Näkeekös esim forscanilla jostain jos autosta on esim EGR softattu pois?

Eli voiko tarkistaa autoa ostaessa ettei ole poistettu ohjelmallisesti?
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mk1escos kirjoitti: 22 Tammi 2023 09:37 Ja on urbaania legendaa että 1.8tdci moottorista ei irtoa ohjelmalla yli 150-160hv mitä väittävät nuo lastuttajat.
Eivät vaan ole löytänyt kaikkia rajoittimia, tai ainakaan ei silloin ollut löydetty. Päälle 200hv irtosi hybridi ahtimella vakio suuttimista.
En nyt usko että softaajat eivät olisi kaikkia rajoittimia löytänyt vaan kyseessä on paremminkin sellainen viritysaste jottei rupea paikat hajoamaan. Ei se oikein hyvää mainontaa ole jos asiakkaat järjestänsä alkaa kirjoittelemaan netissä että softan myötä kytkin tai vaihteisto antautuu. Monessa kulkineessa kyllä suuttimista saadaan tavaraa ja pienellä turbopäivityksellä tehoja vaikka kuinka paljon mutta sitten alkaa tulla muun auton tehon kestävyys vastaan
"harder" is not a very good safeword
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

ynjevi kirjoitti: 22 Tammi 2023 22:36
duckworth kirjoitti: 22 Tammi 2023 13:14 Sanonpa itsekin tähän jotain, vaikka moottorien osalta olen enemmän komponentin vaihtaja kuin virittäjä, mutta näissä aiemmin mainituissa tavoissa/tuhoboxeissa tai esim. nuorten suosimassa EVRY-modissa, ovat ongelmina jo tuo aiemmin mainittu voimakas savu ja saastelaitteiden tukkeutumien. Lisäksi kun ennakoivaa syöttöä nostetaan huijaamalla yksittäistä anturitietoa, tulee ongelmaksi myös kasvava lämpökuorma, jonka huomaa jo kovissa kiihdyttelyissa ihan moottorin jatkuvana kuumemisena ja jossain kohtaa alkaa sitten särkyä tavaraa moottorin sisältä.
No mulla oli pakokaasutestit aina ihan siistit ilman mitään mainitsemisen tarvetta. 1.8TDCi ei liikaa lämpene vaikka yrittäisi.
Deception of the rule? :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 23 Tammi 2023 11:38
ynjevi kirjoitti: 22 Tammi 2023 22:36
No mulla oli pakokaasutestit aina ihan siistit ilman mitään mainitsemisen tarvetta. 1.8TDCi ei liikaa lämpene vaikka yrittäisi.
Deception of the rule? :roll:
Ihan tarkalleen softan ominaisuutena oli siis ylikuumeneminen vedätyksessä eli kovalla kuormalla.

Savutusmittaus ei ole kova kuorma eikä se juurikaan kuumenna moottoria muutaman sekunnin aikana vaikkei olisi jäähdytysnestettäkään kierrätettäessä. Moottorista otettava teho rajoittuu kierrosten nostamiseen tarvittavaan tehoon eli ei juuri mitään.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mk3Mondeo kirjoitti: 23 Tammi 2023 12:10 Ihan tarkalleen softan ominaisuutena oli siis ylikuumeneminen vedätyksessä eli kovalla kuormalla.

Savutusmittaus ei ole kova kuorma eikä se juurikaan kuumenna moottoria muutaman sekunnin aikana vaikkei olisi jäähdytysnestettäkään kierrätettäessä. Moottorista otettava teho rajoittuu kierrosten nostamiseen tarvittavaan tehoon eli ei juuri mitään.
Tarkotin siis että yhtenä vaivana lämpöjenkin nousu voi olla ongelmana :) Kaverilla V70:ssa EVRY-modi jolla huijataan yksittäistä anturitietoa ja valittelee että meinaa vähän lämmöt nousta kun kovia vetoja (kiihdytyksiä) ottaa silloin kun EVRY kytkettynä, toki tässä ketjussa noita aiemmissa postauksissa tuotuja haittoja myöskin. Hän meinasi teettättää jossain kohtaa kunnon optimoinnin ammattilaisella, mutta toistaiseksi on kuulemma päästellyt tuolla virityksellä budjetti syistä :D

Mutta siis jos itse olisin samassa veneessä ja omistaisin turbo-dieselin niin pysyisin ehkä kaukana tuhoboxeista, bulkkisoftista tai EVRY-modeista.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

saksoboy kirjoitti: 23 Tammi 2023 10:45
Mk1escos kirjoitti: 22 Tammi 2023 09:37 Ja on urbaania legendaa että 1.8tdci moottorista ei irtoa ohjelmalla yli 150-160hv mitä väittävät nuo lastuttajat.
Eivät vaan ole löytänyt kaikkia rajoittimia, tai ainakaan ei silloin ollut löydetty. Päälle 200hv irtosi hybridi ahtimella vakio suuttimista.
En nyt usko että softaajat eivät olisi kaikkia rajoittimia löytänyt vaan kyseessä on paremminkin sellainen viritysaste jottei rupea paikat hajoamaan. Ei se oikein hyvää mainontaa ole jos asiakkaat järjestänsä alkaa kirjoittelemaan netissä että softan myötä kytkin tai vaihteisto antautuu. Monessa kulkineessa kyllä suuttimista saadaan tavaraa ja pienellä turbopäivityksellä tehoja vaikka kuinka paljon mutta sitten alkaa tulla muun auton tehon kestävyys vastaan
Siis tämä oli näkemys kyseltäessä että paljonko voimaa saa kun vaihtaa ahtimen ja kytkimen vahvempaan.
Ei siitä irtoa kuin maksimissaan sen 160hv, ei varmaan pumppu tai suuttimet riitä.
En kysynyt mitä paikat kestää vaan paljonko saa.
Delphin boksit oli silloin todella huonolla huomiolla ja jouduin itse perehtymään siihen tosissaan silloin, ja olen lukemattomia ohjelmia tehnyt ja testannut.

Jos sulla on parempaa näkemystä ja kokemusta ko moottorista ja ohjaimesta niin mielellään otan tietoa vastaan.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Optimoinnit ja Softaukset

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mk1escos kirjoitti: 23 Tammi 2023 12:42
saksoboy kirjoitti: 23 Tammi 2023 10:45
En nyt usko että softaajat eivät olisi kaikkia rajoittimia löytänyt vaan kyseessä on paremminkin sellainen viritysaste jottei rupea paikat hajoamaan. Ei se oikein hyvää mainontaa ole jos asiakkaat järjestänsä alkaa kirjoittelemaan netissä että softan myötä kytkin tai vaihteisto antautuu. Monessa kulkineessa kyllä suuttimista saadaan tavaraa ja pienellä turbopäivityksellä tehoja vaikka kuinka paljon mutta sitten alkaa tulla muun auton tehon kestävyys vastaan
Siis tämä oli näkemys kyseltäessä että paljonko voimaa saa kun vaihtaa ahtimen ja kytkimen vahvempaan.
Ei siitä irtoa kuin maksimissaan sen 160hv, ei varmaan pumppu tai suuttimet riitä.
En kysynyt mitä paikat kestää vaan paljonko saa.
Delphin boksit oli silloin todella huonolla huomiolla ja jouduin itse perehtymään siihen tosissaan silloin, ja olen lukemattomia ohjelmia tehnyt ja testannut.

Jos sulla on parempaa näkemystä ja kokemusta ko moottorista ja ohjaimesta niin mielellään otan tietoa vastaan.
Ei yksittäistä kokemusta ja yleisesti ihan otin kantaa. Yleensä jos annetaan hyvin konservatiivinen arvio tarkoittaa se että tuote on ns. bulkki kamaa. Toki voihan eri vuosimallissa olla hieman erilainen pumppu tai suuttimet jotka mahdollistaa suuremmat syötöt ja kuinka monelle oikeasti ohjelmoivalle on sitten tullut vielä vastaan kyseisen tehomallin virittäjää joka on oikeesti lähtenyt päivittämään turboa ja kytkintä sekä on vielä halukas yrittämään sitä 200 pollea. Suomi on pieni maa ja 99.5% autonsa softaajista hakee vain sitä pientä lisäpotkua jonka se bulkkituote jo antaa.
"harder" is not a very good safeword
Vastaa Viestiin