Sierra OHC iS ongelma.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Posmo
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Touko 2009 23:41

Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Jep, eli tästä ongelmasta jo viime syksynä(!) tein aiheen tänne, eikä vastausta ongelmaan keneltäkään löytynyt. Aloin tuossa n. kuukausi takaperin taas konetta herättelemään, ja sama ongelma on yhä läsnä.

Eli lyhyesti:

Auto on 1986 Mk. 1 iS Sierra 2.0 ohc ruiskomotilla, ja ongelmana on, että en millään saa konetta käymään edes tyhjäkäyntiä tasaisesti. Ongelmat alkoivat vuosi sitten syyskuussa, kun otin kannen pois tarkoituksena laittaa virikansi kiinni. Monien kiemuroiden jälkeen autossa on nyt vakiokansi uudella nokka-akselilla kiinni. Kansihässäkässä ja vikaa etsiessä tuli kaikki (mukaanlukien väärät) ratkaisut käytettyä, kuten ilmamäärämittarin näpräys jne. Joten vika voi olla missä vaan

Ongelma ilmenee siten, että kun sytytysennakko on yli 6:n asteen (Ohc perusennakko 12ast.) auto ei pysty tyhjäkäyntiin. Kun sytytysennakkoa nostaa 0-> ylöspäin, auton käynti paranee kokoajan (startilla pyöriessä), ja n. 4-5 paikkeilla se alkaa käydä todella epätasaista tyhjäkäyntiä, ja edelleen 5->6 käynti paranee. Kuitenkin heti, kun ennakon nostaa kuuteen tai yli, auton kierrokset hypähtävät hieman, ja se sammuu. Kun autoa yrittää käynnistää ennakon ollessa yli 6:n, auto "käynnistyy", kierrokset nousevat nopeasti n. 2500-3000rpm, jonka jälkeen tapahtuu välitön sammuminen. Kun ennakko on n. 12 (mikä sen pitäisi olla) auto reagoi käynnitysyrityksiin hyvin vähäisesti.
Jakopään merkit ja sytyn karkea ajoitus on tuosta katsottu varmaan 5 kertaa, joten uskoisin niiden olevan kunnossa. Muita juuri vaihdettuja/varmasti toimivia osia:
-Tulpat
-Syttyjohdot
-Virranjakajan kansi
-Virranjakajan pyörijä

Ongelmaa on yritetty parin kaverin kanssa pohtia, ja ainoat veikkaukset kohdistuivat ilmamäärämittariin. Voiko viallinen IMM aiheuttaa tällaisia ongelmia, ja onko jokin keino, jolla ilmamäärämittarin säädöt (se jousi sisällä, ja kuusiokoloruuvi päällepäin) voi tarkistaa oikeiksi, ja mittarin kunnon/ toimivuuden selvittää?

Keksiikö kukaan mitään syytä tällaiselle vialle, ja onko joku kenties kokenut samanlaisen ongelman?


Pistäkää ihmeessä kysymyksiä asiaan liittyen, jos jotain epäilyksiä herää. Mittailen tässä joku päivä puristukset, ihan vaan varmuuden vuoksi, lisään tulokset tänne sitten.

Kiitos etukäteen.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Koita käyttää ilmamäärämittarin töpseli irti, sillähän se selviää. Jos boxi on kunnossa käy hyvin, mutta ajossa on aika vaisu. Toikin on kokeiltu joskus ihan vahingossa.
Laajakaista putkeen ja ihmettelemään seoksia.
Taunus/Sierra
Viestit: 166
Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja Taunus/Sierra »

Puola rikki?
Niin joo ja sytkäboksin maadotusjohto ja muutkin kontaktit kunnossa?
Noissa ollu tuommoisia ongelmia harvakseltaan..
Ford works in mysterious ways.. =)
Posmo
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Touko 2009 23:41

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja Posmo »

Auton siis pitäisi pystyä käymään tyhjäkäyntiä vaikka ilmamäärämittarin johto on irti?

Lisäilkää ihmeessä noita arvauksia, käyn niitä sitten ensi viikonloppuna systemaattisesti läpi, kun on aikaa häärätä auton parissa.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
ohcworth
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Joulu 2008 20:27

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja ohcworth »

Mulla tuli aivan samanlainen vika omaan sierraani kun vaihdoin nokka-akselin vakioon. Enkä vieläkään tiedä mikä sitä vaivaa, melkein kaikki olen jo kokeillut vaihtaa .
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Itsellä ainakin jos ottaa piuhan irti imm:stä niin tyhjäkäynti on huonoa ja samoin kylmäkäynnistys. Konelämpinä toimii jotaikuinki ok vaikka piuha oiskin irti..
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ite tein mielenkiintoisen havainnon purkaessa samanlaista iiässän mottia. Tuossa Motocraft- jakajassa näyttää saavan sen pyörijän ns. kaksinpäin, siis 180 astetta pieleen. Onko tätä tutkittu/kokeiltu?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ohcworth
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Joulu 2008 20:27

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja ohcworth »

Empä oo tuota ikinä aatellu,mutta ei kai se voi mitenkään käyä jos sen niin laittaa.
rallikuski
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Huhti 2010 17:33

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Tommosilla itse vielä lähtisin kokeilemaan:

- tarkasta/varmista ettei ole yhtään imuvuotoja
- tarkasta että jako on kohdallaan ja että merkit (esim ykk.) pitää varmasti paikkansa
joonas1988
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja joonas1988 »

Melko vanha ketju mutta kokeillaan. Eli itellä täysin vastaava ongelma 88 is sierra ja kansi just tehty + 134 nokka. Ei saa käymään normaalisti millään. Tuliko aloittajan ohc koskaan toimivaks tolla 134 nokalla?
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja caddy »

joonas1988 kirjoitti:Melko vanha ketju mutta kokeillaan. Eli itellä täysin vastaava ongelma 88 is sierra ja kansi just tehty + 134 nokka. Ei saa käymään normaalisti millään. Tuliko aloittajan ohc koskaan toimivaks tolla 134 nokalla?
Kokeiles tuota duckworthin vinkkiä, itsekkin aikanaan moisen asennuksen tein :lol:
joonas1988
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Kesä 2007 16:53

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja joonas1988 »

Todennäköinen vika löyty. Eli rekkarilla tilattu imusarjan tiiviste oli kaasarimallin ja sitähän ei tullut itekkään huomattua kasatessa. Niin ja ainakaan tämän pyörijää ei saa väärin päin laitettua. Tämä ”vika” ollut todennäkösesti siis aloittajankin autossa.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra OHC iS ongelma.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Juu näin 7 vuotta myöhemmin sen 7 vuoden aikana tullut huomattua ettei sitä pyörijää saa kaksinpäin harmaankaan jakajan kanssa :lol: Ja joo tuo imusarjantiivisteen tilaus normi-varaosaputkasta on aina pieni trilleri Efi ohariin, kun eivät esim. Fixuksellakaan ole varmoja aina mihin koneeseen sopii. Rallyracelle kun soittaa niin tuntuu tulevan aina sopiva osa :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin