Focus kansi ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Focus kansi ongelma

Viesti Kirjoittaja wip3 »

Surullinen tarinani siis alkoi siitä että vaihtovirheen takia kone haukkasi reilusti ylikierroksia ja jäi tienvarteen. Auto rahdattiin huoltoon ja huollossa selvisi että kansi on pilalla ja kaikki venttiilit ja nostimet pitää pistää uusiksi. Autoon laitettiin sitten uusi kansi ja huolto sitten ilmoitti että tyhjäkäynnin kanssa on ongelmia. Huollossa he sitten vaihtoivat tyhjäkäyntiventtiilin ja kaasuläpän asennontunnistimen, mutta ongelma ei korjaantunut. Auto viipyili huollossa 1.5kk ja viime viikolla se sitten palautettiin.

Huomasimme heti että tyhjäkäynnillä auto tärisee reilusti enemmän kuin ennen, auto nyki tasakaasulla 2000rpm tai alle ja kiihdytyksissä kun tarvittiin vääntöä. Auton kiihtyvyyden heikentymisen huomasi myös selvästi. Soitimme sitten huoltoon ja auto vietiin takaisin. Tänään auto sitten palautettiin "kunnossa" kun olivat ajoituksia säätäneet, mutta auto on kuitenkin täysin samassa tilassa kuin ensimmäisellä kerralla. Huolto ei mitään näistä vioista myönnä olevan olemassakaan ja väittävät että auto on täysin kunnossa.

Yritimme jotain todisteita saada kerättyä, joten kävimme gps:n avulla mittailemassa samoja kiihtyvyyksiä kuin TM:ssa oli samaisesta autosta otettu (eri vaihteilla 60-90 ja 60-120). Mittaustemme mukaan ajat olivat noin kolmanneksen isompia kuin mitä teknarissa.

Apuja nyt kaipailisin että miten tässä pitäisi toimia. Autolla kyllä pääsee nyt eteenpäin mutta aina ajaessa tulee tunne että jokin on vialla. Mitään todistetta vioista on hankala näyttää ja koska huoltamo ei vikoja myönnä niin mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Autoon kuitenkin tehty isomman luokan remppa ja ei oikein innosta ajatus että tuo tuosta leviää heti taas... Itsellä ei näistä kovin paljoa kokemusta ole ja nyt on tullut fiilis ettei korjaamollakaan ole ihan puhtaat jauhot pussissa :|
Viimeksi muokannut wip3, 11 Marras 2010 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Jos vika on selvästi havaittavissa, niin olisi hyvä ottaa joku huollon esimies, korjaamopäällikkö tjsp. koeajolle ja osoittaa vian olemassaolo. Yleensä asioiden on tapana järjestyä, kun pääsee naamatusten juttelemaan jonkun kanssa, jolla on vähän enemmän kokemusta.

Jos yhteistyöhalua ei ole, niin sulla on kaksi vaihtoehtoa: käyt kilpailevassa korjaamossa diagnosoimassa vian ja menet sitten juttelemaan korjaamisesta tai aloitat suoraan kuluttaja-asiamiehellä uhkailun. Ensimmäisessä vaihtoehdossa vian osoittamisen kulut uhkaavat jäädä sinun omalle kontollesi ja jälkimmäisessä tapauksessa on riski, että syntyy ns. ilmiriita, mikä ei ole oikein kunnollinen pohja millekään yhteistyölle. :? Kurja tilanne.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja wip3 »

Huoltamon esimies on kuulemma pitkät lenkit ajanut autolla ja kävi myös kyydissä kun itse ajettiin. Myönsi että kerran moottori nykäisi, mutta muuta ei. Jos kierrokset oli alle 2000rpm niin oli kuulemma liian vähän kierroksia. Tuohon meidän "vääntötestiin" vastaus oli se että esimies itse olisi kiihdyttänyt monta sekuntia nopeammin. En sitten ymmärrä että miten sitä kaasua voi vielä syvemmälle lattiaan painaa. Tyhjäkäynnin tärinään hän ei kommentoinut mitenkään. Kävin tänään kiihdyttelemässä tasaisella tiellä ja keskimäärin 0-100 kesti 19 sekuntia, kun valmistajan mukaan se on 11 sek ja TM:n testin 11.8 sek. Nyt kun kunnolla kiihdytteli niin pahiten se tuntuu hyytyvän siellä yli 5k kierroksissa tuntee oikein kun kiihtyminen loppuu. Pitää käyttää auto nyt päästötestissä jos se jotain kertoo. Tuota moottorin voimattomuutta on vähän hankala todistaa millään...

Kuitenkin lupasivat vielä tutkia asiaa (puola ja sähköt ensiksi) ja jos osia vielä kokeilevat laittaa niin eivät ota hintaa jos ei autakkaan ja pistävät takaisin hyllyyn, mutta tehdystä työstä tietysti velottavat.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja JyriN »

No kyllä sen moottorin tehot saa helposti selville. Viet auton dynoon, siellähän kaikki moottoriaan virittävät käyvät ja mm. TM testaa autojen todelliset voimavarat dynamometrissä. Näitä ei tietty ole joka nurkalla, mutta yleensä kohtuullisen ajomatkan päässä.

Ennemmin kuitenkin suosittelen, että käyt kilpailevalla korjaamolla pyytämässä lausuntoa auton kunnosta.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja wip3 »

Jooh täytyypä tätä miettiä. Dynoon pistäminenhän ei varmaan ihan ilmasta lystiä ole?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Dynon hinta riippuu vähän paikasta, kiireestä jne. Olen ymmärtänyt, ettei yksi veto mitään maltaita maksa - pääkaupungin ympäristössä ehkä noin 50€. Säätösessio dynolla onkin sitten ihan eri hintainen. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja wip3 »

Käytinpä auton tänään päästo ja obd mittauksessa. Päästöt olivat ok mutta p0303 (cylinder 3 misfire) vikakoodihan siellä huusi. Sama vikakoodi oli kuulemma huoltamolla ollut mutta oli muka korjauksen myötä poistunut... Ei kai muuta voi kun ottaa taas yhteyttä huoltamoon ja alkaa väittelemään. Varmasti sieltä löytyy joku maanmainio selitys tällekkin.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Hyvä että edes jonkinmoinen vikakoodi löytyi. Jos vikaa diagnosoidaan jossain muussa liikkeessä, älä missään nimessä anna niiden yrittää tehdä siihen mitään korjaustoimenpiteitä, koska sitten taistelu alkuperäisen korjaamon kanssa on menetetty. Pysy vaan korjaamolla tiukkana, mutta asialinjalla! Ja jos laskua yrittävät tyrkyttää keskeneräisistä töistä, niin sanot että senttiäkään et maksa ennenkuin olet varma että auto on siinä kunnossa kuin pitääkin.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja wip3 »

Siinä vaan kävi ikävästi niin että korjaamolle faija jo melkein pari tuhatta makso koska ei tajunnut koeajaa autoa. Saa nyt nähdä miten korjaamo tuohon vikakoodiin reagoi, onpahan edes joku todiste siitä että autossa on vikaa. Ongelma todellisuudessaan taitaa kyllä olla se ettei korjaamo yksinkertaisesti osaa pistää autoa kuntoon ja näinollen vaan yrittää sitä ehjänä takaisin tyrkyttää. Ei nimittäin voi ammattilainen tuollalailla käyvää ju kulkevaa autoa ehjäksi sanoa totta puhuessaan.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

juu yllättävän monet korjaamot on semmosia venkuloita että oksat pois! Entinen autokin oli ihan merkin valtuutetussa ja auditoimassa merkkikorjaamossa korjattavana ja moottorin anturivian paikantamiseen ja korjaamiseen meni pari kuukautta...

Mitä on itse kokenut eri pajoja, niin miltei parhaat kokemukset on yhden miehen nyrkkipajoilta, niillä ei (yleensä) ole varaa tehdä sutta ja sekundaa ja uskaltavat sanoa suoraan ja etukäteen jos joku remppa ei heiltä onnistu... Tuntuu et mitä isompi firma, sitä enempi piilotellaan siellä marmoritiskin takana eikä kukaan ei tunnu olevan vastuussa mistään... En tiedä missä sun autosi on ollut korjattavana, kunhan tässä nyt omiani vuodatan :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja JyriN »

wip3 kirjoitti:Käytinpä auton tänään päästo ja obd mittauksessa. Päästöt olivat ok mutta p0303 (cylinder 3 misfire) vikakoodihan siellä huusi. Sama vikakoodi oli kuulemma huoltamolla ollut mutta oli muka korjauksen myötä poistunut... Ei kai muuta voi kun ottaa taas yhteyttä huoltamoon ja alkaa väittelemään. Varmasti sieltä löytyy joku maanmainio selitys tällekkin.
Vaihda jo hyvä mies korjaamoa, jos ne ei tuon vertaa viitsi sitä tutkia :wink: Viime syksynä vaihdoin vaimon focukseen juurikin vastaavaan vikakoodiin korjauksena uuden puolan ja taas toimii! Puolan saa ihan M¤tonetistä about 50€ hintaan ja vaihtoon tarttee muistaakseni niinkin eksoottisen työkalun kuin ristipääruuvari.

Sen kipinän hukkumisen syynä voi olla myös rikkinäinen tulpan johto tai tulppa, mutta moni tälläkin foorumilla on saanut tuon misfiren loppumaan juurikin puolan vaihdolla. :)
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja wip3 »

Se estää huoltamoa vaihtamasta jos vikaa onkin siinä kannessa jonka he ovat hommanneet ja sinne laittaneet. Mutta puolaa peliin seuraavaksi, toivotaan että auttaa :|
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja JyriN »

wip3 kirjoitti:Se estää huoltamoa vaihtamasta jos vikaa onkin siinä kannessa jonka he ovat hommanneet ja sinne laittaneet. Mutta puolaa peliin seuraavaksi, toivotaan että auttaa :|
Misfire ei voi johtua kannesta (mekaanisesti), se on sytytyksen ohjausjärjestemän virheilmoitus siitä, ettei tule kipinää. Vika voi toki olla seurausta alkuperäisestä vaihdemissistä tai sitä seuranneesta korjauksesta. Voihan olla, että jotain linjalla tulpat, johdot tai puola on vaurioitunut niitä irroiteltaessa ja kiinniteltäessä. Tai sitten vika on ilmaantunut pyytämättä ja yllättäen kuin ne paperit entiselle pääministerille (näin meidän tapauksessa). :lol:

Se mikä minua kurmuttaa tuossa sinun ongelmassasi on korjaamon haluttomuus laittaa asiakkaan autoa kuntoon. Mistä näitä asiakaspalvelijoita oikein tulee? no sieltä herranpelossa elävästä kansasta, joka asioi tylyn palvelun jälkeenkin siinä tutussa liikkeessa. Äänestäkää hyvät ihmiset jaloillanne. :roll:

Ja terveisiä vielä niille autoalan ammattilaisille, joiden tiedän tätäkin palstaa lukevan:
Vinkki 1: tämän päivän käytetyn auton omistaja on huomisen uuden auton ostaja. Hyvä asiakaspalvelu ja toimiva huolto luo mielikuvia myös uuden auton hankintaan.
Vinkki 2: mistä ne rahat sinne yrityksen kassaan oikein tulee? Muutama vanhemman auton huolto vastaa yrityksen tulonmuodostuksessa uuden auton myynnistä saatavaa katetta.
Vinkki 3: auton elinkaaren aikainen huoltotoiminta tuottaa moninkertaisesti enemmän kuin auton myynnistä saatiin tuloja. Kannattaako siis karkoittaa asiakkaat toisaalle?

Pahoittelen tuota avautumista ja off-topiccia, mutta tässähän ihan lämpenee, kun ajattelee noita autokorjaamoja ja niiden taloudellisekonomista neroutta. :evil:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja wip3 »

Nonniin autoon vaihdettiin puola ja alunperin se tuntu olevan kunnossa. Tossa nyt ku kävin ajamassa vähän paremmin niin huomasin että nykii edelleen vähän ja tyhjäkäynti heijaa. Autoo kulkee kyllä paremmin kun ennen mutta ei edelleenkään niin kuin pitäisi... Asentaja sanoi että jotain häikkää siinä on kun on joutunut ajotukset laittamaan jotenki oudosti.

edit: kävinpä kattomassa paljonko menee sataseen ja pari sekuntia autto puola ja nyt meni 16sek... Nyt ku ei enää vikakoodia varmaankaan ole niin korjaamolla on taas yliote. Senkin huomasin että auto lykkää vesihöyryä putkesta aika paljon. Varsinkin lämpimänä :(
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Eikö näis elektroniikka hoida sytkän ajotukset, ja jakopää laitetaan merkkeihin eikä siinä paljon vaihtoehtoja ole. Jos joku viimesen päälle seppä laittaa ajotukset "jotenkin oudosti", niin en ihmettele jos auto ei piplaa niinku pitäis.
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Minkälaisella pajalla olet autoasi korjauttanut? Tuli vaan mieleeni, että ainakin jos sulla on 1.6 Zetec-moottori, niin siinä on jokseenkin monimutkainen prosessi laittaa ajoitus kohdalleen. En yhtään ihmettelisi, jos jossain ei-merkki-korjaamossa kyseinen operaatio ei onnistuisi. Ajoituksen tarkistus ei vaadi kovin paljon työtä; riittää kun irrottaa venttiilikopan, lyö ajoitustapin lohkoon, pyöräyttää koneen sitä vasten ja tarkistaa että 5mm vahvuinen lattarauta sopii nokka-akseleissa oleviin hahloihin (tämä pätee siis ainakin 1.6 Zeteciin). Luulisi, että tämän tarkistuksen saisi teetettyä alle satasen jossain osaavalla korjaamolla.
juhve
Viestit: 486
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja juhve »

mulla löytyy noi ajoitus työkalut missäs päin asustelet
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Re: Focus ongelma

Viesti Kirjoittaja wip3 »

1.6 Zetekki tosiaan on kyseessä ja Espoossa päin asustelen. Korjaamohan oli ihan autofitti eli ei mikään merkkikorjaamo. Hyvin mahdollista kyllä että se ajotus olisi pielessä koska kaikki on jo tutkittu niin moneen kertaan...

edit: Nyt kun itte olen huomannut että vielä on häikkää autossa niin faija paljasti että asentaja oli sanonut että ohivirtausmittauksessa oli ollut pientä heittoa mutta ei pitäis vaikuttaa. Asentaja sano että jos ei ole kunnossa niin maanantaina takasin ja vievät johonki tarkempaan mittaukseen... eli sinne varmaan seuraavaks
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Re: Focus kansi ongelma

Viesti Kirjoittaja wip3 »

Nonniin aikaa on kulunut yli kuukausi viime tarinasta eikä auto edelleenkään ole kunnossa. Nyt romuttamo jolta kansi autoon ostettiin otti kuitenkin vastuun ja huoltamon aikasemmin mainitsema mitätön ohivuoto muuttui suureen ohivuotoon kolmospytyssä, kun "vastuu" siirtyi pois heiltä. Kansi lähetettiin uudestaan koneistettavaksi ja nyt koneistamo haluaa autosta nokka-akselin. Minkähäntakia nokka-akselia tässä tarvitaan ja jos sitä tarvitaan aina, niin miksei sitä lähetetty alunperin? Huoltamon kanssa puhelimessa tuli sellainen olo ettei kaikki ole taaskaan kohdallaan. Kuinka monta kertaa samaa kantta voi koneistaa ettei se kärsi? Saa nähdä nyt mitä tässä käy... Ihan uskomaton show tästä on kyllä muodostunut ja ensi viikolla jos ei auto ole kunnossa niin pitää kyllä ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Focus kansi ongelma

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Koneistuksesta sen verran että kyllä niihin kansiin voi usiamman kerran vaihtaa esim ohjurit ja kannen oikasu riippuu ihan siitä kuin iso siivu siitä otettu pois. Tietenki tapauksia on että sen saa lyyä romu loovaan sen ensimmäisen koneistuksen jäläkeen ja jotkut meenee heleposti sen pari kolome kertaa.
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
Vastaa Viestiin