Ford Mondeo -02 125hv onko moottorin vaihto ainoa keino?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.

Valvoja: Moderaattorit

Ford Mondeo -02 125hv onko moottorin vaihto ainoa keino?

ViestiKirjoittaja Quadscrusher » 25 Tammi 2010 21:49

Terve

Olisi tälläinen "ongelma". Eli joskus elokuussa huomasin, että lämmöt pääsivät nousemaan, mutta onnekseni huomasin sen ennen kun lämmöt olivat kunnolla punasella. Syyksi ilmeni myöhemmin, että jäähdytinnestettä oli liian vähän. Käytännössä sitä oli siis kadonnut jonnekin. Näkyviä vuotoja ei kuitenkaan koskaan huollossa havaittu.

Viime viikolla tuli sellainen oire, että kylmäkäynnistyksen jälkeen muutaman minuutin ajon jälkeen lämmöt nousivat suoraan normaalilukemiin eli mittarin keskelle. Automaatti-ilmastointi luuli, että kone on lämmin joten alkoi puhaltamaan tietysti kohtalaisen kylmää ilmaa.

Kylmää ilmaa tuli tyhjäkäynnillä ja pienillä nopeuksilla ajaessa. Maantieajossa tuli normaalisti lämmintä ilmaa. Lämmöt koko ajan normaalit.

Tänään kävin näyttämässä huollossa ja pikatuomio oli sen jälkeen kun jäähdytinnestettä mahtui 1,5 litraa ja öljy lopussa että kone on leikannut kiinni ja koko paketti pitää vaihtaa.

Olen kuitenkin ajanut autolla normaalisti elokuusta lähtien, jolloin tuo ensimmäinen tapaus on, eikä mitään ongelmia ole ollut. En ihan heti tätä nielisi. Voiko olla muita vaihtoehtoja. Kai se koneen kiinnileikkaaminen nyt vaikuttaisi edes jollain tavalla sen koneen toimintaan?

Käyntiääni on normaali eikä mitään ihmeempiä kuulu muutenkaan. Nyt toimii lämppäri normaalisti, kun nestettä on riittävästi.
Quadscrusher
 
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Tammi 2010 21:39

Re: Ford Mondeo -02 125hv onko moottorin vaihto ainoa keino?

ViestiKirjoittaja tursas » 25 Tammi 2010 22:20

Ellei siinä mitään vikaa ole, niin kato useammin jäähdytysnesteen ja öljyn määrä..., ja kovaa ajoa... :D
Farmari Sierra 1,6 OHC -88 Kaasari-Weber
tursas
 
Viestit: 2029
Liittynyt: 10 Tammi 2006 13:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford Mondeo -02 125hv onko moottorin vaihto ainoa keino?

ViestiKirjoittaja ekn1 » 26 Tammi 2010 00:33

Quadscrusher kirjoitti:Kai se koneen kiinnileikkaaminen nyt vaikuttaisi edes jollain tavalla sen koneen toimintaan?

Eikös tässä vois todeta niin että jos
(1) et huomaa moottorin toiminnassa mitään erikoista,
(2) polttoaineen (ja öljyn) kulutus on kohdallaan, ja
(3) auto menee katsastuksesta läpi
niin se on käytön kannalta aivan sama onko se moottori leikannut kiinni vai ei? :)

Mitä tulee jäähdytysnesteen katoamiseen niin jossainhan siellä on vuoto oltava jos sitä joutuu koko ajan lisäilemään, joten se kannattaa selvittää. Kyseisen Mondeon jäähdytinnestevuodoista on muistaakseni keskusteltu tällä foorumilla aikaisemminkin joten kannattaa kokeilla hakutoimintoa.
ekn1
 
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Ford Mondeo -02 125hv onko moottorin vaihto ainoa keino?

ViestiKirjoittaja Quadscrusher » 26 Tammi 2010 01:23

Kiitoksia vastauksista. Löysin pari ketjua, missä puhuttiin tuosta jäähdytinnesteen katoamisesta. Aditalla sanoivat, että se todennäköisesti valuu siihen tilaan, missä bensa palaa (sori mä en tiiä näitä termejä) ja tulee sitten pakoputkesta pihalle. Näin ollen kone olisi hajalla. Ne olivat justiinsa vaihtaneet koneen johonkin toiseeen Mondeoon ja selittivät, että samanlaiset oireet. Luin sen asiakkaan vikakuvauksen ja se oli käytellyt sitä konetta punasella alueella ja se oli vielä ajanut sillä. Ei mulla ollu mitään samaa muuta ku se, että ei puhalla lämmintä.

Noissa viestiketjuissa oli montakin tiivistettä ja piuhaa, mistä se neste voi valua. Luulisi, että se kone olisi leiponut jo kiinni, jos se niin olisi tehnyt. En tosin tiedä millaiset oireet siinä pitäisi silloin olla. Voisko joku heittää esimerkkejä? Mulla on sellanen käsitys, että kone ei inahdakkaan tai ainakin tehot häviää.

Ne myös katsoi taskulampulla, että jäähdytinneste olisi ruskeahkoa. Tuolla viestiketjussa olivat toisella korjaamolla sanoneet, että kun neste on vähissä ja kuumenee normaalia enemmän, niin se laittaa termarista vähän kuraa liikkeelle. Oliskohan tässäkin näin? Aditalla sanoivat ,että se on öljyä. Edellisestä öljyn vaihdosta on 11 500 km aikaa. Talvella kulutus näillä pakkasilla on varmaan kovempi? Bensaa tuo vie ihan saman verran ku normaalistikkin.

Mä nyt yritän todistella vain itselleni, että lopulta tässä ei ole muuta ongelmaa, kuin jossain on pieni vuoto (1,5 litraa jäähdytinnestettä hävinnyt 5 kuukaudessa) ja öljyä on kulunut vähäsen enemmän pakkasten takia.

Olisiko mitään vinkkiä miten kannattaisi edetä? Auto on menossa myyntiin, mutta en haluaisi myydä kenellekään (mahdollisesti) konevammaista peliä.
Quadscrusher
 
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Tammi 2010 21:39

Re: Ford Mondeo -02 125hv onko moottorin vaihto ainoa keino?

ViestiKirjoittaja Fiestalla » 26 Tammi 2010 01:53

Quadscrusher kirjoitti:
Mä nyt yritän todistella vain itselleni, että lopulta tässä ei ole muuta ongelmaa, kuin jossain on pieni vuoto (1,5 litraa jäähdytinnestettä hävinnyt 5 kuukaudessa) ja öljyä on kulunut vähäsen enemmän pakkasten takia.

Olisiko mitään vinkkiä miten kannattaisi edetä? Auto on menossa myyntiin, mutta en haluaisi myydä kenellekään (mahdollisesti) konevammaista peliä.



Et ole tarkistanut öljyjä, nesteitä, mitään sitten elokuun?!

Olisko nyt peiliin katsomisen paikka... :roll:
Fiestalla
 
Viestit: 170
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Ford Mondeo -02 125hv onko moottorin vaihto ainoa keino?

ViestiKirjoittaja Quadscrusher » 26 Tammi 2010 08:13

Sorry siis auto huollettiin lokakuun alussa ja silloin siihen vaihdettiin jäähdytinnesteet ja öljyt ja siitä on tuo 11500km aikaa. Unohdin itsekin tuon, kun kirjotin edellistä viestiä.

Ja on peiliin katsomisen paikka. Öljyjä ei tosiaan ole tullut katsottua.
Quadscrusher
 
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Tammi 2010 21:39

Re: Ford Mondeo -02 125hv onko moottorin vaihto ainoa keino?

ViestiKirjoittaja KajS » 26 Tammi 2010 19:52

Tota noi...eikö autokoulussa ja peruskoulussa enää opeteta tarkistamaaan nestetasoja viikottain?

Taidan sitte olla tosi Wanhankoulun heppuja; joka sunnuntai-illan huveihin kuuluu yleisimmin sulkeiset: öljy!-jäähdytysneste!-ohjaustehostimen neste!-jarruneste! - tarkista. Ja sitten siinä välissä aina silloin tällöin ladataan akkuja.

OT: kerran joskus kymmenen vee sitten olin senaikaisista ooppeleista tarkistanut nesteet sunnuntai-iltana. Kaikki hyvin. Jostain ihmesyystä keksin tsiigata '84 sorsasta ölpät seuraavana tiistaina; ei ollu puoliakaan jäljellä, kun oli venttiilikannen tiiviste pullahtanut. Onneksi oli varaosa hyllyssä. Vaihto ja taas pysyi mobilykköset oikeessa paikassa. Eikä 1,2 l pikkulohko-ohc poikinut.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Ja se auto: Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Avatar
KajS
 
Viestit: 827
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Ford Mondeo -02 125hv onko moottorin vaihto ainoa keino?

ViestiKirjoittaja samiharju » 27 Tammi 2010 01:09

ettei nyt vain olisi kannentiviste palanut? jos kone leikkaa kiinni se joko a) menee jumiin b) käy raskaasti ja äänekkäästi.. kiinni leikanneella koneella ei kukaan voi ajaa normaaleja ajoja, jos kannentiiviste vähän falskaa pysyy sillä ajamaan vaikkei se hyvää koneelle tee.

yhdyn edellisiin puhujiin, öljyn je nesteen määrää pitää seurata VIIKOTTAIN, jos havaitaan normaalista poikkeavaa kulutusta silloin PÄIVITTÄIN..

myy mulle se projektiksi XD
samiharju
 
Viestit: 698
Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:52
Paikkakunta: Ilimajoki

Re: Ford Mondeo -02 125hv onko moottorin vaihto ainoa keino?

ViestiKirjoittaja smallblo » 29 Tammi 2010 12:13

Joo olen myös sitä mieltä, että kannen tiiviste mennyt tai kansi. Jos kerta nesteet menee sekaisin. Edellisessä autossa, joka oli tosin sierra -90, teki juuri saman. Kansi olikin vääränä. Ilmeisesti suuresta lämpötilaerosta oli alumiinikansi vääntynyt. Ei riittänyt pelkkä pahvin vaihto.
Ford Mondeo 1.8 ambiente 2002
smallblo
 
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Elo 2008 00:12


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 7 vierailijaa