Escort -97 1.6 Zetec kylmäkäyntivaikeudet

Moottori, voimansiirto, viritys jne.

Valvoja: Moderaattorit

Escort -97 1.6 Zetec kylmäkäyntivaikeudet

ViestiKirjoittaja Jeremias » 18 Syys 2009 08:51

Escort -97 1.6 Zetec käy kylmänä tosi huonosti.
Käynnistyy ookoo, käy n. 10 sekuntia ja sammuu. Sama toistuu pari kolme kertaa kunnes jää käymään mutta taas n. 10-20 sekunnin kuluttua meinaa sammua tai jopa sammuu ja alkaa röpöttää. Käy kuin kolmella. Sitten käynti taas tasaantuu ja taas sen jälkeen röpöttää. Eli kylmäkäynti vaeltaa nollakierroksilta johonkin lähelle tuhatta kierrosta. Kierroksia antamalla sen saa pysymään käynnissä. Muutaman minuutin jälkeen kone alkaa käydä ihan nätisti.
Ihan kuin moottori saavuttaisi jonkun raja-alueen jonka jälkeen alkaa käydä ok. Normaaliin käyntilämpöönhän se ei ole vielä kolmessa minuutissa tullut.

Lämpimänä toimii muuten hyvin paitsi kun antaa kaasua ja sen jälkeen kierrokset laskee niin tyhjäkäynti "niia" lähes nollille noin sekunniksi mutta sitten palautuu normaaliksi.
Tehot ovat ihan tallella, vetää hyvin ja käy tosi nätisti.

Mitä tehty/ei tehty:

-uudet tulpat ja piuhat
-öljyt aina Fordin omaa öljyä
-ilmanottoputkessa oleva lanka putsattu
-uusi ilmansuodin
-STP koko ruiskujärjestelmän putsausaine lorotettu tankkiin
-EGR EI ole tulpattu

Kuinka todennäköinen syyllinen on tyhjäkäyntiventtiili ( millä hitolla sen saa pois irroittamatta imusarjaa ) ja poiskytkemätön EGR.

Onko tässä autossa kylmäkäyntiä ohjattu jollakin anturilla mikä mittaisi esim. jäähdytysnesteen lämpötilaa?

Hakua olen myös käyttänyt mutta näyttää vähän siltä että oireita esitellään paljon mutta korjaavia toimenpiteitä vähemmän.

Tää kuvio Escortin kanssa alkaa pikkuhiljaa saada vaimon lämpimäksi enkä tarkoita nyt positiivisessa mielessä.

Kiitos jo etukäteen.
Jeremias
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Syys 2005 11:30

Re: Escort -97 1.6 Zetec kylmäkäyntivaikeudet

ViestiKirjoittaja Jeremias » 07 Loka 2009 07:27

Tyhjäkäyntiventtiili on nyt vaihdettu. Lämpimänä toimii nyt tosi hyvin, tyhjäkäynti ei enää niia kierroksien jälkeen.

Kylmänä tyhjäkäynti ei muuttunut mihinkään, eli edelleen röpöttää.

Löytyisköhän tähän neuvoa täältä, asiantuntevaa porukkaa kun tuntuu olevan.......
Jeremias
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Syys 2005 11:30

Re: Escort -97 1.6 Zetec kylmäkäyntivaikeudet

ViestiKirjoittaja Jeremias » 08 Loka 2009 20:34

Jatketaan yksinpuhelua.....

Mistä löytyy eräs jäähdytysnesteen antureista? Noin puolikuun mallinen liitin, muistaakseni keltainen.
Siihen ei sovi näitä rautalankaklipsuilla olevia liittimiä vaan anturissa on kaksi pyöreätä tappia liitoksen sisällä.

Termarikotelon päällä oleva se ei ole, eikä myöskään termarikotelon alla edessä, se on käsittääkseni mittarille.

Tämän pitäisi olla yksi nesteen valvonta-antureista.
En vaan ole sellaista moottorista löytänyt.
Jeremias
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Syys 2005 11:30

Re: Escort -97 1.6 Zetec kylmäkäyntivaikeudet

ViestiKirjoittaja Jeremias » 13 Marras 2009 14:14

Tämä ongelma tuli ratkaistua.

Hommasin Eskon tilalle -01 Mondeon.
Katsotaan mitä uusia vikoja tulee mukana.
Jeremias
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Syys 2005 11:30

Re: Escort -97 1.6 Zetec kylmäkäyntivaikeudet

ViestiKirjoittaja Billie » 13 Marras 2009 19:53

Voin sanoo heti näin suoraan että takajarrusatulat ja käsijarru on heti ainaki yleisimmät tyyppiviat.
Mondeo 2.0 16V Duratec Trend Sedan 01'

ex:
Escort 1.8i 16v Zetec 92'
Sierra 1.6 OHC 83'
Billie
 
Viestit: 412
Liittynyt: 16 Helmi 2009 20:24

Re: Escort -97 1.6 Zetec kylmäkäyntivaikeudet

ViestiKirjoittaja Jeremias » 13 Marras 2009 23:09

Joo ja sitten ne vetarit ja luukkujen ruostuminen.
En kuitenkaan ostanut sikaa säkissä; kaikki ovet ja takaluukku ovat vaihdetut by Ford.
Vetoakselit ovat juuri vaihdetut, ohjeistus by Ford ( sikakitti + klemmarit ).

Taakse on ainakin toinen jarrusatula juurikin käsijarruvian takia uusittu.

En toki kuvitellutkaan uutta autoa ostavani, aika näyttää tuleeko ongelmia enemmän kuin Fordinomistaja kehtaa myöntää....
Jeremias
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Syys 2005 11:30

Re: Escort -97 1.6 Zetec kylmäkäyntivaikeudet

ViestiKirjoittaja Billie » 14 Marras 2009 16:11

joo kyl se kolmoskoppane hyvä pirssi on...tulppia ei tartte kauheen usein vaihtaa ja siel on jakoketju...diselist en oo varma mikä siel on.....ja hyvä ajaa eritoten, tarkka ohjaus.
Mondeo 2.0 16V Duratec Trend Sedan 01'

ex:
Escort 1.8i 16v Zetec 92'
Sierra 1.6 OHC 83'
Billie
 
Viestit: 412
Liittynyt: 16 Helmi 2009 20:24


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa