Escort ulisee kun bensaa vähemmän tankissa ym.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pekkak
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Huhti 2008 09:46

Escort ulisee kun bensaa vähemmän tankissa ym.

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve!

Escort -92 1.8 DOHC
Tällaista epämääräistä vaivaa: Kun bensatankissa on reilut kymmenen litraa bensaa jäljellä, niin alkaa kuulua ulinaa jonka huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä. Tankkaa täyteen niin hiljenee. Olen kokeillut päästää alipaineet tankista, ei auttanut. Ulinaa on vaikea paikantaa, mutta tuntuisi kuuluvan vain auton sisälle. Olen koittanut kuunnella, jos moottorijarrutus hiljentää ulinan, mutta ulina on sen verran hiljainen että liikkuessa mökkälä tahtoo peittää sen. Jäi semmonen fiilis silti että hiljenisi.. :roll: Kuuntelin konepellin alta eikä sieltä ainakaan tullut.. Mikäs mahtaa olla ja tarvisko tuosta huolissaan olla?

Lisäksi kytkinpoljin on ruvennut välillä naksahtelemaan ylös päästettäessä, taitaa olla automaattisäätö sökö? Onko heleppo korjata itse?

Kiitti!
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Escort ulisee kun bensaa vähemmän tankissa ym.

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Sun ulinas vois olla vissiin bensapumppu jonka mekkala kaikuu tankissa...eli voipi olla lopun elkeitä pumpullakin. Tai polttoaine linjasto ulisee jostain syystä...? :roll: Tuskin mitään hirveen vaarallista kuitenkaan.

Kytkimen automaattisäätö menossa ja voin kertoo et kohta se alkaa paukkuu painaessakin, eli muuta kuin hommaat uuden. Niitä tais olla erivärisiä, että sitten uuden hommaat saman värisen palikan. Eli pitäis olla aika simppeli, vaikken ole itse kyseistä osaa vaihtanut koskaan...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
pekkak
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Huhti 2008 09:46

Re: Escort ulisee kun bensaa vähemmän tankissa ym.

Viesti Kirjoittaja pekkak »

BlackEscort kirjoitti:Sun ulinas vois olla vissiin bensapumppu jonka mekkala kaikuu tankissa...eli voipi olla lopun elkeitä pumpullakin. Tai polttoaine linjasto ulisee jostain syystä...? :roll: Tuskin mitään hirveen vaarallista kuitenkaan.
Voisikohan tää ulina mitenkään liittyä siihen vaivaan, että moottorijarrutuksen jälkeen on vääntö kadoksissa ja joskus nykiikin 1500 kierroksen kiepeillä? Joskus aiemmin kun kirjoittelin tuosta, niin Monteonisti epäili tyhjäkäyntimoottoria vaivan syyksi mutta voisiko olla pumpussa vika.. Ei tuo ole hirveämmin haitannut niin ei ole jaksanut viedä korjattavaksi. Toisaalta, jos pumppu olisi viallinen, niin oireilisi koko käyntialueella??

Ainiin, ja vielä kytkimestä, tuntuma tulee selkeästi jäykemmäksi jos on kova pakkanen.. Onko normaalia? Eipä muutamaan kuukauteen ole harmia silti enää. Koko kytkin ja vaijeri on pari vuotta sitten uusittu. Pitääpä hakea vielä uusi automaattisäätö.

Sitten vielä kesää silmällä pitäen :wink: : Viime kesänä kävi muutaman kerran niin, että kun sammutti lämpimän moottorin ja sen jälkeen yritti käynnistää niin ei sanonut mitään muuta kun bensapumpun surahduksen. Minkäänlaista naksahdustakaan ei kuulunut. Jonkin aikaa kun jäähdytteli niin starttasi normaalisti.. Joskus on muutenkin sekunnin mittainen viive, ennenkuin alkaa startti sahaamaan.

Nyt en keksi enempää vaivoja tähän hätään (paitsi ruosteita pitäis korjailla..)! :wink:
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Escort ulisee kun bensaa vähemmän tankissa ym.

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Tais olla virtalukonpohja yksi tyyppivika mk4 ja mk5 escoissa joka saattaa aiheuttaa juurikin tommosta "pumppu pyörii muuta ei tapahdu" ilmiön. Tolta linkistä löytyy varmaan sopiva vika oireeseen kuin oireeseen http://www.hs.fi/autot/vikasarja/ :lol:
Omaan ex -93 escoon 255tkm ajettuu oli uusittu kahdesti v-lukonpohja.
Tosin motin maat kannattaa kanssa tarkistaa kuntoon ja samalla ne hapettuneet laturin liitännät putsata.

Joskus oli mainittu et rst escossa aiheutti veemäistä nykimistä kiihdytyksessä juurikin tps-potikka. Samanlailla auto oli puutunut moottorijarrutuksen jälkeen. Ja ihan putsaamalla tps-potikan oli saaneet kuntoon. En sit tiä saako sitä sun auton tps-potikkaa purettua ja putsattua...
Millos on tulpat ja piuhat vaihettu viimeks?

Nyt pakko sanoo etten näilllä tiedoilla näkemättä osaa sanoo tohon ääneen mitään. Jos ulina ei haittaa ja on pelkästää ääni, eikä oireile muuten niin muutaku anna palaa...tuskin se hajottaa mitään vaikka vanhasta autosta kuuluukin elämän ääniä :mrgreen:

En kyl osaa sanoo miks kytkin jäykistyy, varmaan siitä rakenteesta johtuen. Jossain jotain väärää rasvaa tai vastaavaa. Ja kuparitahnalla kannattaa rasvata ne polkimen liikkuvat osat, paitsi se a-säädön hampaat.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Escort ulisee kun bensaa vähemmän tankissa ym.

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voiskohan tuo "ulina" liittyä "aktiivihiilihässäkkään", siis pensahöyryjen säiliöön (edessä oikealla muistaakseni) tai tuon imuputkistoon? :shock:
Tarttiongelmaan voi olla syynä sulakeboxi, jälleen taas! :oops:
pekkak
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Huhti 2008 09:46

Re: Escort ulisee kun bensaa vähemmän tankissa ym.

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Itse asiassa virtalukko vaihdettiin ford-huollossa pari vuotta sitten kun oli niin kulunut ja vain yksi avain jäljellä josta ei enää saanut kopiota eikä koodia ollut missään. Virtalukon pohjasta en sitten tiedä vaihtoivatko.. Eli itse lukko ja virtalukon pohja ovat 2 eri osaa? Oliskohan jopa tuon vaihdon jälkeen ruvennut oireilemaan, hm.. :? Huomasin, että jossain vanhassa ketjussa sitten epäiltiin startin herätepiuhaa ko. vaivaan. Jospa sen vaikka ensin katsois. Missä starttimoottori muutes majailee kun en ole ikänä sen kanssa pelannut..:oops: ?

Tulpat & johdot on vaihdettu muistaakseni vuoden sisällä eikä siitä ollut puutumis/nykimisvaivaan vaikutusta.. Voisko se sitten olla se TPS, luulisi kyllä että vaikuttaisi kierroksien ottoon myös kytkin pohjassa kun sillain toimii kyllä hyvin? Mutta toi moottorijarrutusoire kyllä kuulostaa juuri oikealta vaivalta. Tietääkö kukaan muu saako sitä putsattua tossa vanhanmallisessa zetecissä?

Siis tuo bensahöyryjen säiliö löytyy konepellin alta? Pitäisköhän ostaa se korjausopas.... :roll:

Yks vaiva vielä, vilkku ei palauta oikeelta. :lol: Yrittää kyllä naksahdella. Onko sille mitään tehtävissä vai onko sieltä joku hammas mennyt? Onhan tolla jo reilut 300000 naksuteltukin.
Vastaa Viestiin