mondeo v6 tukkoisuus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
h3nu

mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja h3nu »

Joo, eli ostin elämäni ensimmäisen fordin. Kyseessä siis -99 2.5 V6.. Muuten pelaa hienosti, mutta välillä kone tuntuu tukkoiselta yläkierroksilla ja muistaakseni jossain noin 5000rpm välillä meinaa puutua hetkeks eli tuntuu kuin pikkasen polkasis jarrua siinä vaiheessa. Tämä ei toistu joka kerta vaan välillä. Joskus kone vetää hienosti tappiin asti ja toisinaan nuhanen. Osaiskos joku siis auttaa et mistä voi johtua? Kannattaako muuten laittaa kartiosuodatinta vai auttaako tässä motissa mitään joka siis muuten vakio supersprintin loppuosan tuplaputkistoo lukuunottamatta. Löytyis meinaan vaan hyllystä ylimääränen BMC. Sit viel aiheeseen ei kuuluvaa, eli mistä löytäisin helmoja tohon laitokseen?
Ape86
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Helmi 2007 00:16
Paikkakunta: Teerijärvi

Re: mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja Ape86 »

h3nu kirjoitti:Joo, eli ostin elämäni ensimmäisen fordin. Kyseessä siis -99 2.5 V6.. Muuten pelaa hienosti, mutta välillä kone tuntuu tukkoiselta yläkierroksilla ja muistaakseni jossain noin 5000rpm välillä meinaa puutua hetkeks eli tuntuu kuin pikkasen polkasis jarrua siinä vaiheessa. Tämä ei toistu joka kerta vaan välillä. Joskus kone vetää hienosti tappiin asti ja toisinaan nuhanen. Osaiskos joku siis auttaa et mistä voi johtua? Kannattaako muuten laittaa kartiosuodatinta vai auttaako tässä motissa mitään joka siis muuten vakio supersprintin loppuosan tuplaputkistoo lukuunottamatta. Löytyis meinaan vaan hyllystä ylimääränen BMC. Sit viel aiheeseen ei kuuluvaa, eli mistä löytäisin helmoja tohon laitokseen?
joo siis just hain 2.5 koneisen mondeon ja hyvin lähtee 3500rpm asti mut sitte veto on tasaista... Joku puhui tehopiikistä 4500 kierroksella ja autossa on muutuvapituuksinen imusarja joka kuulemma jumittaa koska pakokaasun kieerrätys karstoittaa sen??

jaa huomasin et kojelaudassa vilkkuu toi punanen vikavalo.. pitääpä tutkia toi läppien säätöboxi jos siinä olis jotain vikaa??
EX:Sierra 2.0GL -88
Ex:200sx 1.8 Turbo S13 -89
Ex:Primera 1.6slx P10 -90
Ex:Sunny 1.6slx N13 -87
Ex:Orion mk2 1.4 -89
Ex:Primera 1.6LX p10 -90
Ex:Mondeo 2.5 V6 MK2 -97
Ex:Primera eGT -91
Nyt: Mondeo ST220 Turnier -02 & Primera eGT -91
Ape86
Viestit: 18
Liittynyt: 18 Helmi 2007 00:16
Paikkakunta: Teerijärvi

Re: mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja Ape86 »

No nii vika löytyi! oli vaan tuon extra läppien ohjausboxin vaijeri poikki! :D
pikku vika joka vie 50heppaa! -> http://www.contour.org/ceg-vb/showthread.php?t=2290

eli tää boxi-> http://mrhightower.googlepages.com/imrcfix
EX:Sierra 2.0GL -88
Ex:200sx 1.8 Turbo S13 -89
Ex:Primera 1.6slx P10 -90
Ex:Sunny 1.6slx N13 -87
Ex:Orion mk2 1.4 -89
Ex:Primera 1.6LX p10 -90
Ex:Mondeo 2.5 V6 MK2 -97
Ex:Primera eGT -91
Nyt: Mondeo ST220 Turnier -02 & Primera eGT -91
atteyl
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Tammi 2007 17:08
Paikkakunta: Iitti

Re: mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja atteyl »

mitäs tapahtuisi jos nuo läpät saisi pysymään jatkuvasti auki?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Hukkuisi vääntö alakierroksilla...

Ei niitä sinne mitään ahdistamaan ainakaan ole laitettu.

BTW: Tossa kun olin penkissä säätämässä smt6:sta niin säädöt tehny kaveri kyllä meinasi, että jos läpät saisi aukeamaan ihan pikkasen aiemmin niin saisi käyrää vielä paremmaksi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
atteyl
Viestit: 21
Liittynyt: 18 Tammi 2007 17:08
Paikkakunta: Iitti

Re: mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja atteyl »

Ok. Minkä verran olet perehtynyt systeemiin ja millaisia parannuksia tuohon moottoriin ylipäätänsä kannattaisi tehdä, onko esim jotain mikä erityisesti siellä ahdistaa? Itel on vm-03 V6:nen
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei niin kauheasti ole tullut perehdyttyä. Alkuun piti kovastikin virittää, mutta mielenkiinto loppui kesken. Melkeen ennemmin hommaa jonkun harraste vehkeen erikseen jota virittää.
Onko -03 vuosimallissa vielä toi sama kikkare vai liekö uudempi "evoluutio"?
No mutta jokatapauksessa niin tohon 170hv versioon saa puristettua lisä tehoa ainakin noilla st200 osilla. Ainakin tuolla autoesittelyssä olen luetellut mitä eroja tekniikassa on 170hv malliin verrattuna.
tosta 200hv eteenpäin onkin sitten jo nihkeämmin teholisää saatavana.
Tietty samat keinot siihen pätee kuin muihinkin moottoreihin, mutta eipä vapariin kovin helpolla hevosia saa.
Putkistosta ja pakosarjoista löytyy kyllä vielä jonkun verran lisähepoja st200:kin ja sen jälkeen kun jollain (esim. Smt6) boksilla säädetään kartat kohdilleen niin melkein kaikki "helpot" virivirit onkin tehty.
Omaan monkeloon tuli supersprintin catback putkistolla ja tolla boksilla se 14hv lisää ja vääntöä muutama kymmenen newtonia.
Myös paneelivaparin ostin piruuttaan kun oli vanha vaihtokunnossa, mutta ei noista juuri mitään iloa ole. Se kokeiltiin penkissäkin samalla kertaa.
Kartioputsari tiettävästi jopa hävittää heppoja mondeon V6 koneessa, koska imuilmasta tulee niin paljoin kuumempaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
MJMuhis

Re: mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja MJMuhis »

Ape86 kirjoitti:No nii vika löytyi! oli vaan tuon extra läppien ohjausboxin vaijeri poikki! :D
pikku vika joka vie 50heppaa!
Vanha topicci mutta silti ajankohtainen, heh.
Itsellä ollut samaa vikaa, paitsi vaijerin sijaan vika on terästangon molemmissa päissä olevissa muoviholkeissa, tanko jota vaijeri siis ohjaa edes takaisin kaasuun reagoidessaan. Väliaikaisesti tuli tehtyä rautalankapatentti joka ei kauaa kestänyt kun purkesi toisesta päästä ja siihen meni pitempi aika että keksin "oikean" tavan sitoa rautalangalla että tanko edelleen liukuu ns. vapaasti eikä jää jumiin mutta silti pysyy aukoissaan. Sitten tilasin RS-huollosta 4kpl muoviholkkeja, onpahan varalla 2kpl jos ei itselle niin tuttaville, eikä tarvi rupea tilailemaan kärpäsen kokosia osia postitse :lol:

offtopic: Sitten sopivasti tosin iski ankeus vankeus iskiasvaivat kenkää laittaessa, pakara, reisi ja selkä jumissa eikä toivoakaan että saisi purettua rautalangat ja asennettua holkit. Kaverin antama kävelykeppi sen sijaan tuli jo näin nuorella iällä käyttöön, 24v :lol:

On itsellä ollut mielessä ihmetellä ja purkaa imusarjat pois jotta saisi tehtyä täydellisen karstojen poiston imusarjoista, tiivisteet jo pitempään ollut hommattuna. Haaveena olisi venttiilikopan tiiviste saada vaihdetuksi ja peltipakosarjojen asennus alkuperäisten kahden katalysaattorien tilalle, kuulemma päästöt kelpaisi ihan hyvin yhdelläkin katalysaattorilla.
Avatar
mrontti
Viestit: 208
Liittynyt: 28 Helmi 2012 17:07

Re: mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja mrontti »

mhin ton läpän vaijeri oikein menee itselläni sojottaa ja töröttää siel ilman panttia
Ford taurus 3.0l v6
ford escort 1.6l SPECIAL
Ford mondeo 2.5l v6
Honda civic 1.5l
Nissan maxsima QX 2.5l v6
opel omega 2.0l x2
mazda 626 GT
saab 9000
sukramair
Viestit: 40
Liittynyt: 03 Kesä 2016 14:16

Re: mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja sukramair »

Tuli tuossa jumitettua läpät auki ja irman vaijeri on jousen kanssa kiinni muualla niin ei tule vikavaloa.. MUTTA kulutus pomppas törkeisiin lukemiin!? Vaikka monet sanonu ettei se siihen vaikuta.. ja auto tuli aika ikäväksi ajaa,pehmeys katosi alavedosta ja kylmänä nykii. Kuinka nyt näin?? Taidan laittaa vaijerin kiltisti kiinni..
Kolmosen kautta neloselle,mondeo jättää sen..
sukramair
Viestit: 40
Liittynyt: 03 Kesä 2016 14:16

Re: mondeo v6 tukkoisuus

Viesti Kirjoittaja sukramair »

No palatakseni aiheeseen,kulutus kyllä normalisoitui,en tiedä mikä häikkä sekoitti kulutuslukemia. Mutta kylmänä nykiminen ja huono tyhjäkäynti jatkui sen verran ikävänä että laitoin vaijerin takaisin kun läpät olivat hyvässä kunnossa.. mutta yllättävän jumiin Ne olivat menneet muutaman viikon ajeluilla (yhdessä välissä tyhjäsin pullollisen imusarjan ja läpän puhdistusainetta koneen käydessä suoraan imusarjaan) piti käsin nytkytellä aikansa että alkoivat liikkua.
Ja moottorin vikavalo syttyi kun irma totesi että läpät jumittaa. Ei vikakoodeja mutta MIL tiedoissa luki että läpät juuttuneet auki.. josta myös huomasin että kun irma on vikatilassa niin se vetää läpät auki,ja kun sammuttaa koneen niin se vapauttaa. Onneksi vikakoodien nollauksella lähtee vikavalo pois ja irma alkaa taas pelittää..
Kolmosen kautta neloselle,mondeo jättää sen..
Vastaa Viestiin