ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

elikkäs mulla on kaasari (weber) ohc sierra ja nyt olisi tarkoitus vaihtaa Is sierran ruisku tilalle enkä
löydä mistään listaa tai selviä tietoja (takana useita topiccien selaus tunteja!!!) mitä kaikkea pitää ostaa (alla mainittujen lisäksi)/ottaa huomioon, että vaihto onnistuu?

-itse ruisku
-ilmanmäärämittari
-ruiskupumppu (onko is sierrassa se pumppu tankin vieressä vai moottori tilassa?)
-ruiskun ohjausboksi (sähkö kaasarin boksi ilmeisesti nakataan mäkee?)
-kanteen koneistaa suuttimien lovet, tai sitten ostaa ruisku kansi.
-ruisku imusarjan tiiviste.

kiitos vastauksista jo etukäteen.
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja emax »

Tarttet viä lisäksi ruisku sierrasta koko tankin tai sitte teet ns.välisäiliön/kerääjäsäiliön moottoritilaan ettei hörpi pumppu välillä ilmaa ja paine laske. Maitopurkin kokoinen taitaa piisata? Kolme letkua päälle joista yhteen tulee bensaa auton omasta pumpusta, yks on paluu tankkiin ja yks paluu suuttimilta. Pohjaan yks lähtö josta ruiskunpumppu ottaa bensan suuttimille.

Se kaasarin laatikko ohjaa myös sytytystä jos laitat ruiskun sytkän niin tarttet myös ruiskun jakajan... kai, ainakin se on aiva eri näköinen :roll:

Itteäki kiinnostaas tammöinen homma, mutta ku on 1,6 ohc-e niin pitääs vissiin cvh sierrasta tai escosta laittaa tuo ruisku...vai?


EDIT: Ajattelin muokata vähä selkeämmäksi
hyrskyhyrsky kirjoitti: -itse ruisku
-ilmanmäärämittari
-ruiskupumppu (onko is sierrassa se pumppu tankin vieressä vai moottori tilassa?)
-ruiskun ohjausboksi (sähkö kaasarin boksi ilmeisesti nakataan mäkee?)
-kanteen koneistaa suuttimien lovet, tai sitten ostaa ruisku kansi.
-ruisku imusarjan tiiviste.
Näiden lisäksi
-ruiskun johtosarja
-ruiskun virranjakaja/tulpanjohdot
-ruiskun tankki
-ruiskun bensansuodatin
-ruiskupumpun kiinnityslevy (jos tankin vieressä oleva malli)
-ruiskun kaasuvarppi
-ruiskun kaasupoljin, tai tarkista ainakin että sopiiko ruiskun varppi kaasupolkimeesi
-ruiskun ilmanputsari/sen kotelo
-ruiskun huohotinletku
-haitariputki ilmanputsari-läppäkotelo väliin
-imusarjassa pitäis olla kiinni läppäkotelo, joutokäyntisäädin (ei pakollinen), kaasuläpänanturi, suuttimet, fuelrail, paineensäädin, ja lämpöanturi.
-ruiskussa on myös vasen moottorinkorva erilainen, siinä on paikat raudalle joka tukee imusarjaa.
-laippa tyhjäksi jääneeseen bensapumpun reikään. Ota myös bensapumpun tappi pois sieltä reiästä :wink:
+ letkua, putkea, klemmaria, pulttia, mutteria, erkkaria, jesaria, rautalankaa, olutta jne.

Nuolla pääsee jo ainakin tosi hyvään alkuun.
Viimeksi muokannut emax, 13 Huhti 2011 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
aski
Viestit: 68
Liittynyt: 16 Maalis 2008 15:52

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja aski »

vinkkinä et raskaan kaluston polttoaine suodattimesta saa hyvän ja toimivan keräys säiliön. turha alkaa itse rakentelemaan.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja emax »

aski kirjoitti:vinkkinä et raskaan kaluston polttoaine suodattimesta saa hyvän ja toimivan keräys säiliön. turha alkaa itse rakentelemaan.
Toi oli hyvä vinkki. Saakos niihin jalkoja edullisesti, vai onko jossain mallissa jo valmiina letkunpaikat?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

kiitos tiedoista! mutta jos siis ostan ruisku polttoaine säiliön niin ei tarvitse sitä väli säiliötä tehä vai kuinka?

tosiaan en itse tiedä että miten se käy tuo is sierran ruisku siihen 1.6 kai se toimis jos jostain pienempää suutinta sais...

EI muuten olis kellään myydä tällaista ruisku,tankki,boksi,ilmamäärämittari... pakettia???
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja emax »

Joo sitte ei tartte.
hyrskyhyrsky kirjoitti:-ruiskupumppu (onko is sierrassa se pumppu tankin vieressä vai moottori tilassa?)
Tankis tai tankin vieres, ei moottoritilas.

edit:
Taikka jos kiinnostusta piisaa niin rakentele siihen ohjelmoitava Megasquirt
http://finsquirt.net/forum/
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja emax »

Olisko kellään tietoa näistä ohc:n kärjettömistä jakajista kun:

Induktiivinen jakaja on 1,6 kaasari koneis keskipako ja alipaine ennakonsäädöillä, 2 johtoa, siniaalto signaali
HAL - jakaja on ainakin 2,0 kaasari koneis eikä ole mitään ennakonsäätöjä, 3 johtoa, kanttiaalto signaali

Mutta mikä jakaja on ruiskus? HAL, induktiivinen vai valo? Onko siinä jotain säätimiä? Ja toimiisko ruiskun kans jompikumpi nuosta vai pitääkö pakosta olla se ruiskun oma isoo harmaa mokkelo?

edit:
Sen verran sain viä ongittua selville että ainakin vanhan is ruiskun eli motorcraftin jakajassa on hal anturi ja siinä on myös joku aivolaatikko kyljes josta lähtee 6 johtoa.
Motonetis myydään tälläistä:
OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT FORD SIERRA
Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö. Levitä paketissa oleva lämmönjohdinrasva
kontaktipintaan!
Alipainekellollisia yksikköjä ei saatavana!
-
2,0i OHC 85--87 (6 liitintä päässä/3 sivulla). . . . . . . 10-8042 27.50 ???
-
10-8042 Hall-anturille, muut induktiivianturille!
Eli tuon varmaan sais askarreltua kiinni tuohon 2 litraisen kaasari mallin ESC 2:n jakajaan ja siitä edelleen ruiskunboxiin.
Mutta jos joku kertois vielä pitääkö se isoo harmaa motorcraftin jakaja mitään ennakon säätöjä sisällään?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

tohon en kyl osaa sanoa mitään. jotainhan se säätää/tarkkailee kun sinne johdot menevät...

MUTTA SEllaista piti tiedustella kun korjaamokäsikirjassa eivät voineet PE****E laittaa kuvaa että missä kohti (2.0 l ohc kaasari) on ajoituksen merkit kampiakselinhihnapyörässä ja missä siihen on vastakohta rungossa?????????????????????

koitin selvittää topiceilta mutta kaikki linkit joihin ois jonkin lainen kuva laitettu näytti erroria tai vastaavaa... jossain luki että että hihnapyörässä ois ''viiva'', no mulla ei ainakaan ole MITÄÄN?

VOisiko siis joku ystävällisesti laittaa kuvan omasta kampiakselin hihnapyörästään silloin kun nokka akselin hihnapyörä on omassa merkissään???
(mulla siis hyppäsi jakopäänhihna ja tässä tarviis tietää noi oikeet merkit että sais koneen tulille)!
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hyrskyhyrsky kirjoitti:MUTTA SEllaista piti tiedustella kun korjaamokäsikirjassa eivät voineet PE****E laittaa kuvaa että missä kohti (2.0 l ohc kaasari) on ajoituksen merkit kampiakselinhihnapyörässä ja missä siihen on vastakohta rungossa?????????????????????

koitin selvittää topiceilta mutta kaikki linkit joihin ois jonkin lainen kuva laitettu näytti erroria tai vastaavaa... jossain luki että että hihnapyörässä ois ''viiva'', no mulla ei ainakaan ole MITÄÄN?

VOisiko siis joku ystävällisesti laittaa kuvan omasta kampiakselin hihnapyörästään silloin kun nokka akselin hihnapyörä on omassa merkissään???
(mulla siis hyppäsi jakopäänhihna ja tässä tarviis tietää noi oikeet merkit että sais koneen tulille)!
No ainakin rungossa merkkinä kampuran pyörälle on terävä reuna, ja itse hihnapyärässä pitäisi olla useampi ohut ja yksi paksu viiva (näin siis mulla valurautapyörässä), teräspyörässä vastaavasti paksu viiva taisi olla ohuiden keskellä, paksu siis asetetaan rungon merkin kohdalle. MUTTA jos ei tosiaan oo siinä pyörässä merkkiä niin käännät silleen kampiakselia että ykköspytty on yläkuolon kohdassa... Jos vielä jotain kysyttävää niin kysy ihmeessä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

sehän tässä huvittavaa onkin että kun siinä pyörässä ei ole minkäänsortin merkkiä. Olisikohan mahdollista että se pyörä olisi joskus käännetty toisinpäin ja merkit olisivat niinsanotusti sisäpuolella?
huomasi kun pyörittelin moottoria että 1 pytyn ykk tulisi silloin kun kampura akselin kiila osoittaa melkeinpä kohtisuoraan ylös. Voisiko rungossa se olla se ''merkki'' mikä on sellainen kampura pyörän suoja josta siis näkyy pelkkä sivu kun katsoo kohtisuoraan pyörää. jolloinka siinä suojassa on sellainen pyöreä loppu jonka ajattelin olevan tämä merkki?
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja duckworth »

hyrskyhyrsky kirjoitti:sehän tässä huvittavaa onkin että kun siinä pyörässä ei ole minkäänsortin merkkiä. Olisikohan mahdollista että se pyörä olisi joskus käännetty toisinpäin ja merkit olisivat niinsanotusti sisäpuolella?
Kaikkihan on mahdollista, mutta kiilahihnapyörän hihnaurahan ei ole täysin keskellä pyörää, ja muistaakseni pyörä pitää olla niin päin että se "kapeampi" uran viereinen osa tulee eteenpäin ja "paksumpi" siivu taaksepäin. Pitää tosiaan vielä käydä ite kattomassa miten omassani oli..
hyrskyhyrsky kirjoitti:huomasi kun pyörittelin moottoria että 1 pytyn ykk tulisi silloin kun kampura akselin kiila osoittaa melkeinpä kohtisuoraan ylös. Voisiko rungossa se olla se ''merkki'' mikä on sellainen kampura pyörän suoja josta siis näkyy pelkkä sivu kun katsoo kohtisuoraan pyörää. jolloinka siinä suojassa on sellainen pyöreä loppu jonka ajattelin olevan tämä merkki?
Joo eli se merkki on edestä katsottuna vasemmalla lähtien kampuran hammaspyörän juuresta.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

nyt on toinen hihnapyörä. tässä on useampi merkki ja PAKSUIN merkki on vasemmassa laidassa katsottuna mottia edestäpäin. mutta jostain syystä ei toimi. ala kierroksilla toimii normaalisti (tyhjäkäynti - n 2500rpm) mutta kun laittaa kaasua enemmän kuin sen alkaa rykimään ja pätkimään ottaa maksimissaan sen 4000 rpm. olisiko tuo vasemman laidan merkki väärä? hihnapyörä on siis paksu laita takana ja ohut edessä.??? AAAAPUUUVVA
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja emax »

oliskohan tästä apua http://i161.photobucket.com/albums/t216 ... oremmi.jpg
Kuulostais kylla siltä että olis apuakseli menny vähä pieleen
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

kiitos. auttoi PALJON. selvisi tuo ainakin missä pitää olla kampura pyörän merkit. pitää lähtee säätää apupyörää. oisko mahollista että se kaasarin ohjaus boksi ois menny paskaks ku sehän säätää syttä ennakon (sähkönen) koska ei toimi yläkierroksilla?
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja emax »

Ei se ainakaa siitä mee hajalle että jako on pieles. Saattaa olla vaan liika myöhääsellä sytytys. Sen virranjakajan pyörijän pitää viisata ykköspytyn tulpanjohtoon ku on merkit kohdallaan, säädä se siitä apuakselilta ensi ja jos ei toimi niin sitte alkaat vasta pyöritellä virranjakajaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

olen koko päivän kokeillu eri kohtia että olen katsonut että kampura ja nokka on oikeessa kohassa ja sitten säätänyt hammaspyörää (joka pyörittää jakajaa) eri asentoihin. (kumpaankin suuntaan) 1 pytyn kärjestä. mitä meinaat tuolla jakajan pyörittämisellä? alkaa olla aika turhauttavaa ja alkaa tulla mieleen kaikki epätodennäköisimmätkin viat mahdollisiksi... kansi halki... venat paskana... :shock: :roll: :(
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja emax »

Tarkoitin ennakon säätämistä.
Niin nyt vasta luin että sulla oli siinä remmi hypänny... saattaa olla venttiilit kieros. Katoppa venttiilin välyksiä, jos jossain on paljon enemmän välystä kuin muis niin voi ruveta jo pelkäämään
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
iigle
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Joulu 2007 19:06
Paikkakunta: Lohja

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja iigle »

Täällä kun nyt ruiskusta puhutaan niin kertokaapas että saako sitä Sierran efin ecun lämpömittaria muualta kun fordilta. Ja onko se siinä imusarjankeskellä oleva? Jos ei niin missä? :?
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Se moottorinohjauksen lämpötila-anturi on oharissa imusarjassa 2 ja 3 pytyn välissä. Mittariston anturi on normi paikassa siinä kannen etu päässä näkösällä.
Kumpiakin antureita pitäisi löytyä varaosa putkan hyllyltä.
iigle
Viestit: 156
Liittynyt: 30 Joulu 2007 19:06
Paikkakunta: Lohja

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja iigle »

Ok kiitti
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

ongelma ratkesi. talvisen aivastelun ja auton rykiminen (vaikka kaikki merkit oikeassa kohti.) vika löytyi imusarjaan menevä alipaine letku oli täynnä bensa,öljymäinen mössö jota ei kattos kukaan ilman että maksettas. koska tällaista ainetta oli siellä ei kaasarin ohjaus boksi voinut säätää sytytys ennakkoa josta johtui rykiminen isoilla kiepeillä.
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

kuitenkaan vika ei poistunut kuin yhdeksi illaksi, otin koko ohjausboksin irti ja putsasin koko alipaine kellon mutta vika jatkuu eteenkin isoilla kierroksilla ajettaessa. olen koko päivän säätänyt seoksia ja välillä vika poistuukin kun taas yhtä-äkkiä rykiminen ja katkominen ja hirveä tehon puute jatkuvat.
kellään mitään ideoita asian parantamiseksi??? pitää iltasella kattoa venttiilin välykset ja rassata lisää syöttöjä. tähän mennessä paras tulos saatu että syöttöruuvvi 4,5 kierrosta auki ja toimi hetken mutta vika palasi kuitenkin jonkun ajan ajamisen jälkeen.
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja emax »

Kummallinen vika... Toimiiko se hetken aina tietyn ajan kuluttua vaikkei tee mitää? Omistakko ennakon säätö lamppua? Sais kattottua ennakon kierroksilla kun vika on päällä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

ikävä kyllä en omista. lämmöllä tuntuu olevan osuutensa asiaan koska viileämmällä koneella toimii mutta kun antaa kuumalla koneella lämikkää niin alkaa pätkimään.
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
aski
Viestit: 68
Liittynyt: 16 Maalis 2008 15:52

Re: ruisku kaasarin tilalle? OHC sierra

Viesti Kirjoittaja aski »

onko kipinän voimakkuudessa silminnähtävä ero kuumalle ja kylmälle koneelle? tulpat pois ja tarkastamaan.
Vastaa Viestiin