CVH moottori

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

CVH moottori

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Mistä tietää CVH moottorin tilavuuden? Kellään heittää faktaa esim. 1.6 ja 1.9 koneen merkinnöistä...
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Niissä on isolla valukohokuviolla kyljessä joko 16 tai 19.
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

JesseT kirjoitti:Niissä on isolla valukohokuviolla kyljessä joko 16 tai 19.
Onko tuo varma tieto?

*Edit 9.6.2008*
Taidan vilkaista tuolta jos löytyisi... http://www.escortevolution.co.uk

Omassa 1.9cvh koneessa kuitenkin merkinnät
Molemmin puolin lohkoa CVH 16
Vesipumpun alapuolella * hw339340 *
Pakosarjan alapuolella
EE7E
FA
Työntömitalla mitattuna iskun pituus 87.7mm ja sylinterin halkasia 81.8mm (lienee virhettä mittauksessa)
Wikipedia antoi mitat 88 ja 82 http://www.autowiki.fi/index.php/Ford_CVH-moottori

En tiedä sitten voiko 1.6L lohkoa edes porauttaa noihin mittoihin??? Ei tullut otettua vielä öljypohjaa irti ja katottua sylinterin seinämien paksuuksia.
Avatar
Veka
Viestit: 55
Liittynyt: 26 Touko 2007 23:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja Veka »

xtaaviankka kirjoitti:En tiedä sitten voiko 1.6L lohkoa edes porauttaa noihin mittoihin??? Ei tullut otettua vielä öljypohjaa irti ja katottua sylinterin seinämien paksuuksia.
Äkkipäätä muistelisin että mm. Fiesta XR2i (1600) ja RS1800 koneiden ero on vain alakerrassa eli kampiakselissa (pidempi iskun pituus) ja kiertokangissa (lyhyenmmät = suurempi iskutilavuus) männistä en muista.
Ford Fiesta ST 150 -> 170
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja koskar »

Veka kirjoitti:
Äkkipäätä muistelisin että mm. Fiesta XR2i (1600) ja RS1800 koneiden ero on vain alakerrassa eli kampiakselissa (pidempi iskun pituus) ja kiertokangissa (lyhyenmmät = suurempi iskutilavuus) männistä en muista.
Eikö RS1800 oo kuitenki Zetec lohkolla?
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

RS 1800 on Zetec koneella. 1.9 ja 2.0 CVH on sama iskun pituus. Porautus on vain isompi tuossa 2.0 lohkossa ja on kait vahvempikin.
Ford2x4
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Maalis 2012 21:33
Paikkakunta: Jyväskylä-Multia-Äänekoski

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja Ford2x4 »

Ei kellää sattus olee tietoo noista et mistä vois löytää tollase 2.0 Cvh? Käykös sen alakerran päälle esim 1.6 Cvh efi kansi? Tai onkko noissa ylleesä mimmoset järjestelmät, ku ei itellä ole mittää tietoo tuosta 1.9/2.0cvh, pienemmistä sit löytyyki jo suht paljonki...
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Wikipedia kertoo, että 1.9 ja 2.0 CVH-moottoreita on käytetty lähinnä USA:n Fordeissa, joten sieltä niitä varmasti löytäisi, tai jos joku on voinut tuoda esim USA-Escortin Suomeen, niin sellaisesta.

1.8 CVH, joita on 1.8 Sierrassa, on näköjään samalla sylinterin halkaisijalla kuin 1.6 (80mm), mutta on pitkäiskuisempi ja kannessa hydrauliset rullanostajat.

1.9 CVH:ssa on isompi sylinteri (82 mm) sekä pidempi isku (88 mm)

2.0 CVH on edelleen porattu isommaksi, 84,8 mm.

2.0 on tullut 1997 ja ne on kaikki ruiskukoneita. Ilmeisesti niissä on vielä sellainen jaettu imukanava, jossa on läppä ohjaamassa virtausta. Tavallaan muuttuvageometrinen imusarja, mutta tässä tapauksessa "muuttuvageometrinen imukanava".
1.9 on näköjään ollut käytössä jostain 80-luvun puolivälistä, joten niissä saattaa olla kaasutinmoottoreitakin, tosin en oikein mistään löytänyt. Jos siis sitä tarkoitit järjestelmillä.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Ford2x4
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Maalis 2012 21:33
Paikkakunta: Jyväskylä-Multia-Äänekoski

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja Ford2x4 »

Nii on, itekki tutkinu noita jo jonninverran. Jopa jonkun 1.9 löysinki ja laittelin kyselyä viikonloppuna, mutta saa ny nähä miten käy. Tuo 2.0 vähä kiinnostais,mutta on melkoisen harvinainen,tosin eipä noita 1.9 vastaan kokoajan juokse :) Pittää koittaa josko löytys esim efinä tuollainen 1.9, mutta tässä vaiheessa oikeastaan ihan sama onko ruskuna vaiko kaasarina...
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja emax »

Usa-tuonti Focuksissa tuota 2.0:a lähinnä tällä puolen atlanttia näkee.
1.8 on amerikan koneiden kanssa samaa sarjaa. Palotilat on vähän erilaisia, että puristukset voi tippua jos 1.6 hemikannen siihen lyö päälle. 1.9:t tais olla joko cfi tai efi ruiskulla.
Jaettu imukanava on amerikaksi Split Port Induktion tai SPI, jämerä keksintö..

HO (high output) kirjaimet imusarjassa tarkoittaa amerikaksi samaa kuin GT tääläpäin.
2.0, -90-> 1.9, ja -87-> 1.9HO on rullanostimilla.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja emax »

Ja vielä lisäksi että melko laiskoja nuo on jos vaikka zetecciin vertaa. Ja rullanokkaa ei saa 1.9HO:ta kireempää. Sekin nokka alkaa tosin olla kiven alla jopa amerikassa, ebayssä vielä muutamia myidään.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Ford2x4
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Maalis 2012 21:33
Paikkakunta: Jyväskylä-Multia-Äänekoski

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja Ford2x4 »

Nonii, nyt tuli kunnolla tietoa jo, kiitokset tästä :) mitenkäs kun jos heittä'ä tuohon 1.9cvh päälle 1.6 virikannen,siis cvh myöskin. Olis tuollainen xr2i kansi efille... saisko tuollasesta mitenkä jerkkua irti tuolla, kun olis tarkotus heittää vielä nuo ainakin palotilapinnoitteet jne, ja jos tuohon nokkaan+nostajiin heittäis jonninmoisen pinnoitteen,eli noita keramiikoita mietin, jos kestäis ees sen pari pvää enemmä :D
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: CVH moottori

Viesti Kirjoittaja emax »

Puristuksen kanssa voi tulla ongelmia. Jää turhan pieneksi.
Amerikan cvh kannen palotilat on pääsääntöisesti tämän näköisiä.
http://carphotos.cardomain.com/ride_ima ... _large.jpg

Kun taas 1.6 efi kannessa se on näin suuri
http://i235.photobucket.com/albums/ee20 ... ays010.jpg

RS turboja on kuulemma joskus tehty tuolla konseptilla ennenkö hoksattiin että zetecin alakerta sopii myös pienellä vaivalla ja se kestää paremmin. Turbossa kun ei puristukset tarvi niin kovin suuret olla..

En usko että cvh:n nokkaa pelastaa mikään. Palotilapinnoitteista ei ole kokemusta.

Jos sen ei ole pakko olla cvh, niin suosittelisin zetecciä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin