2000 r/min ja outo vinkuminen???

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
gipson

2000 r/min ja outo vinkuminen???

Viesti Kirjoittaja gipson »

Kyseessä -99 1.6 farkkufocus ja tosiaan konehuoneen puolelta kuuluu outoa tasaista vinkumista kierrosten ollessa 2000 paikkeilla,sama toistuu aina samoilla kierroksilla.Pakkasilla vingahtaminen oli huomattavasti äänekkäämpää. Talvella autoon vaihdettiin nokkahihna ja vähän sen jälkeen vinkuminen alkoi,onko näillä jotain yhteistä vai sattumaa??vaihtaja oli 14v fordilla ollut ammattimies, joten toheloinnista ei ole kyse.
Voiko kyseessä olla kierroslukumittari?tai siis sen vaijeri?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re: 2000 r/min ja outo vinkuminen???

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kai se hihnan kiristin vaihdettiin samalla?
Ja kyllä nuo ammattilaisetkin osaa toheloida..
Yleensä pitäs vaihtaa se hihna,kiristin ja vesipumppu samalla kertaa.
Tai sanotaanko että kannattaisi se vesipumppu laittaa koska sama
homma edessä jos sen erikseen laittaa.
Työn hinta on kuitenkin aika iso ja purkamista paljon,muutama
ylimääräinen kymppi on paljon vähemmän kuin tuplatyö.
ei sieltä mitään junia t...
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: 2000 r/min ja outo vinkuminen???

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Kuulostaa todella tutulta. Itsellä on 99 hatchbackfocus ja ulisi varsinkin viime talvena, kun kierrokset oli 2000 kohdalla. Ujellus on sellainen siisti (ulisee tasaisesti) kova vihellys (tulee mieleen nokkahuilun ääni) ja kuuluu moottorista myös silloin, ku moottoria kaasutellaan paikallaan (vain 2000 kierroksilla). Muutamassa threadissa ollaan täällä tota pohdittu, mutta kukaan ei ole vielä saanut sitä korjattua.

Mulla tuo vinkuminen alkoi yleensä koneen lämmettyä. Niin ja mulla oli myös vaihdettu hammashihna FORD-huollossa alle kymppituhatta kilometriä sitten. Aikaisemmistä vihellyksistä on vaikea sanoa, kun edellinen omistaja teetti kyseisen huollon ennen ostohetkeä.

Nyt saan vihellyksen enää harvoin aikaan. Vihellys on siirtynyt noin 1600:n kierroksen kohdille jos se kuuluu.

Mun neuvot sulle on että:
-Älä lähde vaihtelemaan mitään osia, jos et ole varma syystä.
-Ongelma ei ole todennäköisesti kovin vakava lähinnä V-mäinen.
-Hammashihna ja sen laakerit on todennäköisesti kunnossa. Itsellä lukee korjaamokuitissa, että hihnankiristin ja vesipumppu on vaihdettu hammashihnanvaihdon yhteydessä.
-Moniurahihnan laitteiden laakerit ja itse hihna oli mulla ainakin ihan jäykät ja hyvät.
-Monilla on vika hävinnyt itsestään ajan kanssa.

Paikallisessa autokerhossa sai porukka naureskella, kun remppasin kaikenlaista eikä se koskaan poistanut kyseistä V-mäistä vinkunaa.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2000 r/min ja outo vinkuminen???

Viesti Kirjoittaja emax »

Liian kireällä oleva remmi alkaa vinkua tai pikemminki vonkua, ja jos on jotain stefoja esim. nokan vaihdettu samalla niin neki voi vinkua jos ei oo laitettu rasvan kans kiinni... eipä muuta ny heti tuu mieleen jos laakerit sun muut on kunnos. Yks mikä kans voi pitää jonkinmoista ääntä on laturin hiilet jos on vaihdettu uudet ja on kuluneet liukupinnat.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: 2000 r/min ja outo vinkuminen???

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Talven oli ulinan puolesta hiljaista, kunnes vanha tuttu vihellys ilmestyi. Nyt kierrosten ollessa luokkaa 800. Näyttäis siltä, että ilmoje kuivuttua vihellys on taas alkanut. Talvella piti niin sanotusti mölyt mahassa. Taidan antaa romun vinkua ja vaihdan sitten osan lauetessa. Jos se nyt koskaan laukeaa. Ajattelin säädättää venttiilivälykset, kun tulee 150 000 täyteen. Voin kysellä fordihuollosta vinkkejä. Pistän tänne jos selviää. Varmaa kun on, että mikään tosi kriittinen asia ei ole kyseessä. Vesipumppu kun vaihdettiin (ei vaikutusta) ja kaikki nesteet pysyy mainiosti sisällä (myös ohjaustehostimen).
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: 2000 r/min ja outo vinkuminen???

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Meillä vastaavalla 250tkm (pensa) ja ei venoja vielä säädetty! :roll:
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: 2000 r/min ja outo vinkuminen???

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Korjausoppaan mukaan venttiilivälysten tarkastus/säätöväli on 150 000. Jos venttiilivälykset on kunnossa niin ei tietty vaikuta mitään.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Vastaa Viestiin