Zetec:n tyhjäkäyntiongelman (kylmänä) ratkaisu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Zetec:n tyhjäkäyntiongelman (kylmänä) ratkaisu

Viesti Kirjoittaja tommo »

Tällä palstalla on ollut monia viestejä Zetec-moottorin (ehkä jonkin muunkin tyypin) tyhjäkäynnin humppaamisesta kun moottori on kylmä. Itselläni on ollut tämä sama vaiva päällä jo runsaat puoli vuotta. Vian merkit ovat olleet seuraavat:
-kone käynnistyy aina hyvin
-välittömästi tyhjäkäynnin kierrokset alkavat seilaamaan välillä 500 - 1200 rpm
-tyhjäkäynti vakaantuu normaaliksi (900 rpm) kun kone läpenee
-ongelma esiintyy ainastaan tyhjäkäynnillä

Vian korjamiseksi on vaihdettu seuraavat osat ja kaikki turhaan:
- tulpat ja johdot
- tyhjäkäyntiventtiili
- Ilmamääräanturi
- termostaatit
- lamda-anturi
- imusarjantiiviste
- bensiinisuodatin
- imuilmasuodatin
- lisäksi on metsästetty imuilmavuotoja

Lopulta vaihdettiin ruiskusuutinten tiivisteet (a 2 euroa) ja yllätys yllätys vika poistui. Kone toimii normaalisti ja kulutuskin putosi 1,5 l/100km. Ei muuta kuin vastaavassa tapauksessa tiivisteitä vaihtamaan, kestää noin 15 minuuttia ja kustantaa vain 8 euroa!
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Zetec:n tyhjäkäyntiongelman (kylmänä) ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Menossa neljäs Zetecci meillä ja ei koskaan em. ongelmaa, mutta hyvä kuitenkin tietää jos joskus ilmaantuu! :D
jakes
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Huhti 2007 20:39
Paikkakunta: pertteli

Re: Zetec:n tyhjäkäyntiongelman (kylmänä) ratkaisu

Viesti Kirjoittaja jakes »

jaahans...tuosta päätellen pitää munkin koittaa vaihtaa noi o-renkaat,harvemmin nuo kuluvat mutta mutta...ongelmat samat, kone vaan 2.9 efi kat scorpio,vaihdettu:välikannentiiviste(imusarja),tyhjäkäyntiventtiili,imuilman lämpötila anturi,jäähdytysnesteen lämpötila anturi(ruiskulle),kaasuläpänasentoanturi,lambda,map-anturi,jakajan kansi ,pyörijä,sytytys johdot,sytytysohjain yksikkö,bensa pumppu+suodatin,bensanpaineen säädin,ruiskun ohj.boxi,johtosarja mitattu,alipaine vuodot myöskin tutkittu.Joskus nää hommat menee todella vaikeimman kautta :?
ford1995
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Maalis 2008 08:49

Re: Zetec:n tyhjäkäyntiongelman (kylmänä) ratkaisu

Viesti Kirjoittaja ford1995 »

Kun tuota Zetec-konetta on escortissa ja mondeossa, onko sama kone ? 95 Mondeoni , 1,8 , imee bensiiniä melko paljon, kierrokset paikalla ollessakin 1500, mikä on se mitä ensiksi kannattaa tarkistaa, (pakoputki vuotaa) vai menenkö koko edellä olevan listan läpi , kannattaisikohan hankkia vikakoodinlukija, onko siitä ollut kenellekään apua, löytyykö viat. Vanhat fordit on tuttuja ja korjattu tien päällä, nää uudemmat toi mukanaan ongelmia.
kokkose
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2007 17:46

Re: Zetec:n tyhjäkäyntiongelman (kylmänä) ratkaisu

Viesti Kirjoittaja kokkose »

Olisiko tämä vikana minun Eskort Zetecissä-96? Lähtee hyvin käyntiin kylmänä, sammuu parinsadan päässä ensimmäiseen risteykseen. Pysyy käynnissä kevyellä kaasulla, lämpimänä toimii ihan hyvin. Onko vaikea vaihtaa ne tiivisteet itse?
vikainen

Re: Zetec:n tyhjäkäyntiongelman (kylmänä) ratkaisu

Viesti Kirjoittaja vikainen »

Pitää nyt nostaa näin vanha viesti takas pinnalle.

Ittelläni juuri tommonen ongelma, ja aattelin sitten noi tiivisteet vaihtaa. Autona -97 Escort 1.8. Missäs noi ruiskusuuttimet ja niiden tiivisteet tarkalleen sijaitsee?
Volvossa ja Ooppelissa noi ruiskusuuttimet oli selvästi siinä esillä, mutta tossa Escortissa tuntuu olevan jotenkin ovelasti piilommassa enkä haluiaisi liikaa lähteä arpomaan.

Tosiaan oon vähän tietämätön näissä asioissa, mutta jos toi kuitenkin suhteellisen helppo korjausyritys olisi, niin mielummin sen tekisin ennen kun veisin kalliiseen huoltoon.

Kiitos jo etukäteen mikäli jaksatte neuvoa :)
Vastaa Viestiin