Koneremontti focukseen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mkjn
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Heinä 2007 21:50

Koneremontti focukseen

Viesti Kirjoittaja mkjn »

Mulla on 1.6 Focus, joka alkoi viemään öljyä ~1l/1000km. Mitattiin puristukset ja ovat yhdessä pytyssä puolet pienemmät kuin muissa...

Olisko ehdotuksia missä vika (männänrengasko?) ja mitä tehdä? Auto on vanha ja halpa, joten merkkiliikkeen puolimoottoriremppa on vähän turhan kallis. Arwidsonin listalla on tähän moottoriin mäntiä ja männänrenkaita, mutta voiko zetecin koneeseen tehdä muuta kuin puolimoottorivaihdon (jonkun Alfamerin korjausoppaan mukaan muu ei onnistu). Mulla on tiedossa halpa tekijä jos tietäisi mitä teettäisi.

Sitten toinen juttu on että kannattaako teettää mitään. Fordin öljy maksaa motonetissä 5ekee litra ja mun ajoilla sitä kuluu vuodessa 20 litraa = 100 euroa eli ei mitään verrattuna bensaan. Mutta kuinka monen litran jälkeen katalysaattori menee tukkoon (ja niitäkin saa avk:lta satasen kipale)?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minkä ikäinen?
Kysyn kun vaimo "haaveilee" Fokusta ja minä vähän epäröin! :roll:
riksas
Viestit: 172
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:58
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja riksas »

varmista nyt ensin ettei ole pelkästään mikään tiivistevuoto jos kerran on edullinnen tekijä tiedossa, onko ilmennyt vuotoja tiivistesaumoissa vai karkaako paineet tyhjiin eli ns kampikammioon..
zemial
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Touko 2006 20:12

Viesti Kirjoittaja zemial »

Aikoinaan eri merkkisestä autosta hajosi yksi venttiilivarrensuojakumi.. öljyä meni litra/200km.. pakoaukko karstottui lähes umpeen ja se alkoi puskea painetta venttiilinohjurin kautta öljytilaan -> noidankehä oli valmis ja öljynkulutus vain kasvoi ja sitten ne alkoivat karstottua venttiilitkin että ne eivät pitäneet kunnolla. Puolisen vuotta ajelin tuolleen tällä vehkeellä ja pakosarjakin oli avatessa ihan täynnä karstapaskaa. Katalysaattoria tämäkään temppu ei rikkonut. Uusien ohjureiden ja kumien asentamisen jälkeen pakokaasuarvot palasivat takaisin täydellisiksi vaikka mittarissa olikin 250tkm. Katalysaattori polttaa oikeastaan ihan kaiken mahdollisen epäpuhtaudenkin mitä sinne on aikaisemmin päässyt, kunhan vaan kone kunnossa sitten polkee sen punahehkuiseksi.

Oletko tehnyt koneeseen rajumman forte-käsittelyn siltä varalta että siellä olisi vain jäänyt männänrengas karstan kanssa jumiin uraansa? Eli pari purkkia fortea öljyn sekaan ja reippaamman aikaa käyttelyä ja vähän kaasutteluakin.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kokeile Valvolinea? 8)
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

Epäilen ventiili remonttia. Harvemmin mäntien ja renkaiden kanssa mitään ongelmia Fordien koneissa on. Jos itse teet niin maksaa muutaman kympin ja aikaa menee kahdeksan tuntia.
mkjn
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Heinä 2007 21:50

Viesti Kirjoittaja mkjn »

Auto on mallia -99, alle 150000 ajettu. Forte-käsittely tehtiin huollon yhteydessä viime keväänä aika pian sen jälkeen kun öljynsyönti alkoi, mutta siitä ei ollut mainittavampaa hyötyä... on mennyt koko ajan öljyä tasaiset litra/1000 km.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Outoa tosiaan kun ei Zetecit yleensä ala syömään öljyä "sisäänajossa"! :shock:
kossikka
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2007 22:07
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kossikka »

Mulla menee focuksen kone remonttiin öljyä menee n 1,2dl/100km. Auto on ajettu 182tkm. Moottori on 1.6. Hinta-arvio on noin 1500 euroo sillä rahalla sylinterit hoonataan, vaihdetaan kaikki männänrenkaat. Kansi menee paikalliselle kansifirmalle laittoon, tasohiotaan kansi, venttiilit mm. Koneesta mitattu puristuspaineet ok, ohivuodot linjassa ajokilometreihin nähden. Epäillään öljyrenkaan jumiutumista. Kolmossylinteri "märkä". Kokeiltu on jo forte käsittelyt ja muita öljyjä kun ei pysy koneessa niin ei pysy.
Älä seuraa johtajaa aja sillä - FORD!!
pm
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Marras 2005 14:40

Viesti Kirjoittaja pm »

Vuosi pari sitten eräässä kotimaisessa autoja ja autourheilua käsittelevässä lehdessä oli juttu vakio 1600-luokan Focuksesta ja ko. artikkelissa mainittiin tehdasuuden vaihtokoneen maksavan vähän yli tuhannen euroa. Tiedä sitten kelle kyseinen hinta on olemassa, vai onko sitä ylipäätään kenenkään mahdollista tuommoiseen hintaan saada... Asian selvittämisellä tuskin kauhean paljon häviää.

Tuntuu muuten jaappanin pojan zetecci kestävän huomattavasti huonommin...
ex. Focus 2.0 -00
kossikka
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2007 22:07
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kossikka »

pm kirjoitti:Vuosi pari sitten eräässä kotimaisessa autoja ja autourheilua käsittelevässä lehdessä oli juttu vakio 1600-luokan Focuksesta ja ko. artikkelissa mainittiin tehdasuuden vaihtokoneen maksavan vähän yli tuhannen euroa. Tiedä sitten kelle kyseinen hinta on olemassa, vai onko sitä ylipäätään kenenkään mahdollista tuommoiseen hintaan saada... Asian selvittämisellä tuskin kauhean paljon häviää.

Tuntuu muuten jaappanin pojan zetecci kestävän huomattavasti huonommin...
Hmm pelkkä puolimoottori fordilla maksaa 2500 euroo. Pelkän kannenkin hintaa tiedustelin se oli 785 euroa pelkkä runko. Purkaamoilla näyttäs kone olevan 1500 euron molemminpuolin. Joten jos jostain todella saa uuden koneen tonnilla äkkiä yhteystiedot tänne.
Älä seuraa johtajaa aja sillä - FORD!!
jrinnes
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2006 16:21
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jrinnes »

kossikka kirjoitti: Hmm pelkkä puolimoottori fordilla maksaa 2500 euroo. Pelkän kannenkin hintaa tiedustelin se oli 785 euroa pelkkä runko. Purkaamoilla näyttäs kone olevan 1500 euron molemminpuolin. Joten jos jostain todella saa uuden koneen tonnilla äkkiä yhteystiedot tänne.
Missäs liikkeessä väitettään puolimoottorin maksavan 2500 euroa? Itse just keväällä ostin -97 Mondeoon puolimoottorin (2 litranen Zetecci), maksoi tarkasti ottaen 1110 euroa. Toki kyseessä oli tuo vanhempi, hopeakoppainen Zetecci, mutta en oikein jaksa uskoa että tuon päivitetyn version puolimoottori maksaisi reilusti tuplaten vanhaan verraten...
Mondeo 2.0 GT stw A -97
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Microcat antaa uuden kokonaisen vaihtomoottorin hinnaksi reilu 2500€ (vanha vaihdossa), ja kunnostettu vajaa 2300€.

Jos tuo short block-nimitys pitää sisällään alakerran niin uuden hinta on hiukan vajaa tonni riippuen varusteista. Näin -04 microcat kertoo. Jokaisella Ford-liikkeellä on tosin oikeus hinnoitella oman mielen mukaan noita tuotteita :) mutta aika hyvin on hinnat pitäneet paikkansa kun tuolta olen katsonut ja sitten tiskiltä kysynyt.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
mkjn
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Heinä 2007 21:50

Viesti Kirjoittaja mkjn »

No nyt mulla oli auto lisätutkimuksissa. Tällä kertaa todettiin että kaikkien pyttyjen puristukset ovat normaalit, vuodot ~5% ja päästötkin lain mukaiset.

Eli onko mahdollista että nelospytyn puristukset korjautuu 3 kuukaudessa itsestään, vai voiko puristusmittauksen mokata niin että jompikumpi mittaus ei pidä paikkaansa. Öljyä auto kyllä kuluttaa mielestäni edelleenkin, puoli litraa on lisätty 300-800 km välein.

Joka tapauksessa konetta ei vielä otettu auki, vaan jatketaan ihmettelyä...
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Itse kyllä veikkaan että venttiilinvarrenkumeissa on vikaa, jos ohivuodot kunnossa. Oli muutama vuosi sitten yksi auto, jossa kans sai lisäillä öljyä 2tkm välein. Päätin sitten tehdä kansiremontin autoon ja sieltä tosiaan löytyi korppuuntuneita venttiilinvarrenkumeja. Auto ei savuttanut yhtään ja vei öljyä kannullisen 10tkm matkalla. Venttiilinohjurit oli vieläkin kuin uudet ja sylinterit uudenveroiset ja autolla oli takana 300tkm . Uusilla tiivisteillä kasattuna öljynkulutus loppui täysin. Harvemmin noissa alakerroissa sitä väljää niin paljoa on, että kone syö öljyä. Ainakaan 150-200tkm ajetuissa nykykoneissa. Eli kannattaa kokeilla uusia ne venttiilinvarren kumit.
kossikka
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2007 22:07
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kossikka »

Eteläsuomen Autotalohan se Lahdessa myy puolimoottoria 1.6 focukseen 2500 euron hintalapulla varustettuna.
Älä seuraa johtajaa aja sillä - FORD!!
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Focuissa on ollut tyyppiominaisuutena männänrenkaiden (öljyrenkaan ?) jumiutuminen, mikä näkyy hurjana öljynkulutuksena. Ensiapuna on merkkikorjaamotkin käyttäneet paloöljyn lisäystä suoraan sylinteriin, joka hyvällä tuurilla on liuottanut möhnät liikuvampaan kuntoon.
Pitäisi korjautua ihan avaamalla ja putsaamalla öljyrenkaat.
zemial
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Touko 2006 20:12

Viesti Kirjoittaja zemial »

Siellä kun venttiilinvarresta valuu öljyä imukavanaan ja se palaa sylinterissä niin seuraavana jumii männänrenkaat ja puristukset on mitä sattuu..
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

kossikka kirjoitti:Eteläsuomen Autotalohan se Lahdessa myy puolimoottoria 1.6 focukseen 2500 euron hintalapulla varustettuna.
Samasta lafkasta on haettu muistaakseni 900€ hinnalla ko. puolimoottori :wink:
Escort 1.8 sport -97
kossikka
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2007 22:07
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kossikka »

Vituttaa tommonen jeesustelu 900 euron puolimoottorista. Se maksaa siellä 2500 ja PISTE. Nyt on focukseen koneremppa tehty hintaa kerty 1650 euroo.
Kansityön omistaja ostaa heti pari moottoria varastoon jos niitä tosiaan saa jostain 900 eurolla samoin työn tehnyt korjaamo.

Autoon tehtiin kansi ja moottori hoonattiin ja rengastettiin uudestaan samoin uusittiin alakerran liululaakerit lukuunottamatta kampuran runkolaakereita. Alfamerin kirja sanoo runkoblokin vääntyvän käyttökevottamaksi jos pannat aukaisee. Kysyin fordilta asiaa ei vahvistanut mutta sanoi että onhan se mahdollista.
Viimeksi muokannut kossikka, 24 Tammi 2011 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä seuraa johtajaa aja sillä - FORD!!
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Juu sori sekoitin tuohon Hollolassa olevaan shv autotaloon jolla Ford edustus.
Escort 1.8 sport -97
mkjn
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Heinä 2007 21:50

Viesti Kirjoittaja mkjn »

Eli kun koneremppa maksaa väh. 1600,- niin mun öljynkulutuksella takaisinmaksuaika on 16 vuotta, ja ylipäätänsä se on kolmasosa auton arvosta. Ei tunnu kannattavalta koska auto näyttää muuten pelaavan.
Voiko tästä öljynkulutuksesta kehittyä jotain lisäprobleemeja tuon mahdollisen katalysaattorin tukkeutumisen lisäksi?
jusahh
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Touko 2010 00:11

Re: Koneremontti focukseen

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mulla on 1,6 Focus Zetec-S koneella. Auto söi öljyä sen 1l/1000km, mutta se ei näkynyt päästöissä eikä tuntunut tehossa pahemin. Päätin clubin keskutelujen mukaan ryhtyä koneremppaan itse. Alfamerin korjausopas toimii todella hyvin focusen rempoissa. Rempalle tuli hintaa karkeasti 500e kun tekee kaiken itse, paitsi kannen plaanaus ym koneistukset. Joitakin erikoistyökaluja tarvitaan, kuten ventiilien purkutyökalu=prässi, männänrengasvyö, moottoripukki, ventiilihiomatutti yms. työkaluihin yht 50-100e, kannattaa laittaa! Fordilta ei voi ostaa YKK asetustyökaluja, mutta ne ovat todella tarpeelliset. Kysy paikalliselta korjaamolta illaksi lainaan sixpakillä...onnistui.

Purkuvaiheessa huomasin, että pakosarja on ihan karstainen ja pakoventiilit syöpyneet, uudet ventiilit ja koneistus 100€. Seuraavaksi plopautin männät ulos alakautta, siis irroittamatta moottoria ja homma onnistui ihan hyvin. Liuottelin mäntiä 3 vrk tärpätissä ja jyystin päivän karstoja männänrengasurista. Männänrenkaat oli todella pahan näköset ja aivan karstassa. Öljyrengas oli todella pikeentynyt. Männät oli lisäksi kuluneet helmasta kympin alle alarajan ja sylinterit oli kolme satkua soikeat, kaikki kulumaa. Hoonasin sylinterit bilteman hoonilla ja laitoin uudet renkaat mäntiin. Fordin eriskummallinen filosofia olla mymmättä varaosia tiettyihin paikkoihin kävi ilmi. Seuraavia et saa fordilta: männänrenkaat, veivien laakerit, veivien laakerikansien pultit, nokka-akseleiden laakerikansien pultit, joitain tiivisteitä. Nämä kannattaa huomioida ennen remppaa.

Vaihtakaa myös kaikki tiivisteet mitä on käytetty irti tai on rempassa hyvin käsillä. Tiivisteet tekevät suurimman osan rempan hinnasta, mutta esim alapään stefa on todella v-mäinen vaihtaa jos se alkaa vuotamaan rempan jälkeen. Myös imuvuodot on yleisiä ja imusarjan tiivisteissä ei kannata pihtailla. Ventiilien säätö on toteututtu zetec-s koneissa palasäädölla, joka on todella työläs ja kallis säätää, sillä palat maksavat 4-6e kpl. Homma sinänsä on yksinkertaista ja onnistuu rakotulkilla ihan hyvin. Taas jälleen aflamerin opas oli hyvä. Ventiilivälykset kannattaa jättää hieman ylärajalle jos ei ihan kaikkia säätöpaloja ole saatavilla. Tällöin ne ei ainakaan jää kantamaan ja siten näy päästöissä. Focus 1,6l ventiilivälykset imu:0,2 pako 0,35, toleranssi +-0,02. Ylärajalla olevat ventiilit ovat tosin hieman äänekkäämmänt ja mulla jäi pieni naksutus koneesee, siihen tottuu. Muistakaa ajaa männänrenkaat sisään!

-Jusahh
Big_J
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Elo 2010 14:31

Re: Koneremontti focukseen

Viesti Kirjoittaja Big_J »

Viitti uutta topiccia alottaa niin vois tästä samasta kysästä. Kun näyttää tuo focus keräävän hiukan öljyä tulppien ympärille ja venakopan saumat hikoilee niin ajattelin kysästä että onko vaikeeta vaihtaa tuo venakopan tiiviste vuode 1999 focuksee 1.6litrasella koneella? Alumiinia se koppa tosin taitaa olla tai muuta metallia eli ainaki pitää jonkun momentin mukaa pistää kireelle? Onko sillä sitte väliä ostaako tiivisteen iha orkkiksena vai laittaako esim motonetin vastaavan?
jusahh
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Touko 2010 00:11

Re: Koneremontti focukseen

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Moi,
mulla meni rempassa venakopan tiiviste rikki. Koppa on alumiinia, Focus -99 1,6l, pakosarja rintapeltiin päin. Alumiiniseen venttiilikoppaan "ei saa" uutta tiivistettä, koska ovat valaneet tiivisteen suoraan alumiiniprofiiliin kiinni. Jos vanha tiiviste hieman vuotaa, älä ryhdy tähän hommaan. Laita vaikka tiiviste liimaa vuotokohtiin.

Tässä jouduin siis hieman soveltamaan:
-Fixukselta venakopan tiiviste (sopii muoviseen venttiilikoppaan)
-vanha tiiviste ruuvitaltan ja kuumailmapuhaltimen kanssa pois alumiinikopasta.
-uusi tiiviste kulmista takaa ja nokka-akseleiden stefojen kohalta pikaliimalla kiinni (pari tippaa)
-tiivisteliimaa kriittisiin paikkoihin
-koppa kiinnin vain noin 5-8Nm voimalla.

Ongelmana oli että uusi tiiviste on hieman liian lyhyt alumiinikoppaan. Sitä joutuu siis pitkältä sivulta venyttämään ja toi pikaliimalla tiiviste pysyy asennuksen ajan kiinni kopassa. Uusi tiiviste on myös muutaman millin ohuempi kuin vanha, eli kiristäessä on tarkkailtava ettei tiiviste "taitu" kopan väliin. Vanhaa tiivistettä voisi kuvailla matalaksi ja leveäksi, kun uusi on ohut ja korkea. Olen ajanut viritelmällä 40 000km ja ei vuoda.

-jusahh
Vastaa Viestiin