focus ilmastointi mietteitä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.

Valvoja: Moderaattorit

focus ilmastointi mietteitä

ViestiKirjoittaja laurisa » 13 Kesä 2007 21:28

terve,

tuli hankittua ilmastoitu focus mallia -00. Ilmastointi toimii, mutta varmuuden vuoksi vein sen "huoltoon" jossa aineet imettiin ulos, ja uudet sisään. ainetta oli hävinnyt parisataa grammaa, nyt on siis suosituksen mukainen reilu 700 grammaa. Ilmastointi tuntuu toimivan ihan samoin kuin ennen huoltoa.

-kompura ei juuri tunnu katkovan ainakaan tyhjäkäynnillä paikallaan, eikä ilmeisesti ajossakaan jos puhallus on pienellä. Kuuluukos sen olla näin? konepelti auki paikallaan asiaa tarkkaillessa kompura pyörii koko ajan, ja lämpötila menee bilteman digimittarilla ilmakanavasta mitattuna alimmillaan -1 asteeseeen. eikös toi ole liian kylmä?

-nopeammin ajaessa, ja lämpömittaria tarkkailemalla lämpö välillä laskee ja välillä nousee. Nopeimmalla puhallinnopeudella etenkin. eli tulkitsen niin että se kompura katkoo ajossa sentään.

-tyhjäkäynnillä paikallaan flekti käy koko ajan.

mitäs sanotte, onko tämä ihan normaalia vai tarviiko lähteä merkkihuoltoon arvuuttelemaan? :evil: Ihmetyttää tuo että ei kai sen kompuran koko aikaa kuuluisi käydä? Eikä noin kylmäksi vetää? toisaalta kyllmää tulee eli systeemi toimii mutta...
laurisa
 
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Kesä 2007 11:07
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja samiharju » 13 Kesä 2007 21:54

flektin kuuluu käydä aina kun ac on päällä, käy pari minsaa poiskytkemisen jälkeenkin.
samiharju
 
Viestit: 698
Liittynyt: 04 Helmi 2005 18:52
Paikkakunta: Ilimajoki

ViestiKirjoittaja laurisa » 20 Kesä 2007 15:30

ookoo, mutta eikös kompuran kuuluisi välillä käydä ja välillä ei? Vai onko tuo normaalia että tyhjäkäynnillä kompura pyörii koko ajan? Mites se muiden focuksissa toimii..?
laurisa
 
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Kesä 2007 11:07
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja jamiti » 20 Kesä 2007 17:50

mullakin tuntuu pyörivän kokoajan,en huomaa kierrosnopeusmittarissa mitään vaihtelua.
edellisessä autossa, mondeo2.0 -96 kierrokset nousi kun laittoi ilmastoinnin päälle ja ajossa tuntui nykäisy silloin tällöin,ilmeisesti sillo kun kompura meni päälle :o

luulin et nykyisessä foordissa on ilmastointi pökäleenä ko en huomannut mitään edellä mainittuja juttuja,mutta kylmää tulee niin eiköhän se siis toimi :?:
jamiti
 
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Kesä 2007 09:36
Paikkakunta: VANTAA

ViestiKirjoittaja JJR » 20 Kesä 2007 19:04

Tietääkseni focuksessa se mötkäle on aina päällä ellei napista sammuta.

Tosin, napistakaan ohjattuna ei notku eikä pätki. kato kyl ne kehittyy.
www.fixorrepairdailyteam.com
Fordissa kaikki osat ovat kuluvia.
JJR
 
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:24
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja laurisa » 21 Kesä 2007 10:21

Kai ne sitten kehittyy nämäkin. Äkkiseltään luulis että tekis taloudellisuudelle huonoa jos kompressori koko ajan pyörii. mutta kai ne on Foordilla senkin asian jotenkin ratkaisseet.. voiko ilmastointi olla niin fiksu että sen teho muuttuu tilanteen mukaan jotenkin älykkäämmin kuin vaan on/off?

no, mitä välii,kylmää tulee! 8)
laurisa
 
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Kesä 2007 11:07
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Seppo » 21 Kesä 2007 11:34

Auto Bild tutki hieman ilmastoinin vaikutusta kulutukseen (Nro 11).

Ilmastoinnin toteutuksessa oli hiukan eroja.
Lainaus " Opel Zafirassa ja Fiat Pandassa ilmastointi toimii siten, että ilma ensin jäähdytetään täysin kylmäksi ja sen jälkeen lämmitetään sopivaksi. Periaate tuhlaa energiaa kuten tuloksistakin on nähtävissä".
Toinen lainaus "Myös Golf toimii muuten tällä periaatteella, mutta siinä on lisäksi säätyvä kompressori, joka ei jäähdytä jatkuvasti täydellä teholla. Mercedes Benzin automatiikka toimii Golfin tavoin, mutta se pystyy ottamaan olosuhteet huomioon vielä monipuolisemmin".

Siis tuon voi toteuttaa monella tapaa. En tiedä miten homma on Focuksen osalta toteutettu. Mondeossa kompura pätkii ja sen käynnistyminen aiheuttaa pienen nykäyksen kierroksissa. Jotta vaiva ei ylly kohtuuttoman suureksi pienemmän koneen kanssa niin ongelman voi siis ratkaista laittamalla kompura pyörimään koko ajan. Jos siinä on muuttuva puristussuhde niin energiaa ei tuhlaannu, mutta sepä on tietty kalliimpi valmistaa. Muutaman euron säästö valmistuskustannuksissa maksaa ehkä satoja litroja bensaa laskettuna auton käyttöajalle. Omien mittausten mukaan ilma on ollut viileimmillään +3 asteista (Mondeo).

Kun samaan koppaan saa monenlaisia koneita niin herää kysymys: Jos samaa moottoria löytyy isommasta mallista niin onko kompura edelleen sama vai onko koko ilmastointi toteutettu kuten isommassa mallissa? (en siis tutkinut onko esim Focuksessa ja Mondeossa saatavissa samaa konetta.) Sitä vaan, että vaikuttaako moottorin koko ilmastoinnin toteutukseen?
--
Mondeo STW -01
Seppo
 
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 19:32
Paikkakunta: LPR


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: AKl, eskomk4 ja 11 vierailijaa