focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Jeps, kiitos vain vinkistä HapTech! :D

Mulla on -08 1.6 TDCi Fooccus, 90hv, ajettu 169tkm ja tosiaan tyhjäkäynnin hieman suuremman tärinän panin merkille jakohihnan vaihdon jälkeen tuossa marraskuun lopulla. Muuten toimi kuten aina. Pakkasta muutama aste.
Pääasiassa matka ajoa on tullut, 55km suuntaansa kahdesti päivässä. Eli ei juurikaan niitä kauppareissuja ja kylmää pätkää, (sitä varten on bensa Mondeo -03/2.0).
Eberillä lämmitetty aina ennen ajoa jos pakkasta. Kaikki huollot ok ja merkkiliikkeessä. Viimeisin marraskuussa ja 163tkm.

31.12.2012 illalla pitemmän matka-ajon jälkeen alamäkeä rullatessa tuli "pimpom"-ääni ja engine malfunction teksti ajotieturiin. Hävisi hetkessä. Toimi aivan kuten ennenkin. Käynnissä ei mitään nykyjä eikä vedossa huomannut. Pakkasta muutama aste, lauhaa ollut muutenkin.

No tänään 09.01.2013 sitten aamulla pakkasta -3, ajettu ~40km huomattu että auto ei kulje kuin 80km/h, meno tasaista, ei savuta, muttei kyllä kiihdykkään. Tyhjäkäynti ok, laiskasti ottaa noin 3000rpm. :lol: Nilkutus töihin, auto sammuksiin. Startti->sama laulu. Googletus.

Myöhemmin päivällä auto käyntiin, hyvin lähtee, mutta pimpom ja engine malfunctiot taululle. Ilmo kuiten heti häviää eikä jää taas mitn valoa palamaan. Käynti ok, muttei kulje nyt kuin 40km/h. :mrgreen:

Ajelin Nesteelle tankille, jätin auton käyntiin, tankki täyteen ja kas! Nyt ei kiekot nouse yli 1000rpm ja aivan järkyttävä savutus. :shock: Ei jaksa edes liikkua.

Auto sammuksiin ja Eberi päälle, odottelemaan kaveria hinuriksi, ja kas vain puolen tunnin webastoinnin päätteeksi ajattelin koittaa tulille kun auton oma lämpömittari näytti +3 astetta.

-->Normaalisti toimi. Ajattelin sitten tämän threadin innostamana ajaltaa nosturille ja napata välijäähyn irti. Pohjapanssarit(muovit) irti, pari klemmaria, pari ruuvia ja siinä se. Olis onnistunut ilman nosturiakin.
Tulos noin litra vettä (jos hieman liijoittelin, noin reilu kaksi isoa kahvikupillista kuitenkin) kera hieman öljyisen paason! Lisää vettä tuli kuumailmapuhaltimella sulattelemalla joten eipä kummosta pilliä ollut auki ajaessa. Kuivattelin ja kasasin, ->Auto toimii ok. :D

Luin vikakooditkin kun sattui olemaan vehkeet läsnä, antoi nämä: koodeja en laittanut muistiin ja tarkkaa sanamuotoakaan en muista,

-turbo paine katkonainen, jännite katkonainen
-EGR venttiili sign katkonainen
-pakokaasujen takaisikierrätys läppä toiminta katkonainen
-MAP anturi sign katkonainen, jännite alhainen

Nollasin.

OBD olikin puhdas.

Eli ihan vain jos hyytyy pikkupakkasella tai muuten TDCi niin välijäähy vain irti ja tsekkaus, ei ole kallista/aikaaviepää verrattuna siihen mitä vikakoodit antaisi ymmärtää. Varmaan minun tuurilla liikkeessä olisi tuo EGR "tyyppivika" vaihdettu ja sulanut auto annettu toimivana takaisin vain hyytyäkseen uudestaan, taas jotain turhaa remppaa ja oishan taas maine ja luottamus kasvanut merkillä ja tyytyväiset kuskit... :) :lol:

Maksoi nyt peräti kaikkineen 50e ja valotkin suunnattiin uusiksi kun näytti liian ylös. 8)

Toivotaan että muillekin olisi tästä apuja, ei nää voorttit niin huonoja ole kuin annetaan ymmärtää... :wink:

ps. nyt on oikeaoppisesti viimasuojakin laitettu talveksi.

-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
azureus321
Viestit: 28
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:10

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja azureus321 »

pitkän ja tuskaisen tutkimisen jälkeen ongelma ratkesi.
tämä kyseinen focus on siis tuonti ei suomi auto, merkki korjaamolla sanottiin tiukasti ettei tällaisessa focuksessa ole laisinkaan mitään lisäaine pyttyä,sitten kun kysyin kolmannen kerran fordin työnjohdosta asiasta selvisi että tuonti autossa onkin tämä lisäaine säiliö,suomi autoissa siis ei ole vaikka psa kone onkin ja tietyissä volvoissa ja pösöissä on lisäaine järjestelmä.tässä TUONTI autossa lisäaine(jotain parafiiniä) säiliö on taka akselin päällä. säiliötä ei näy muuten kuin auto nosturille, noin parin litran säiliön kyljessä on sähköpumppu joka tarvittaessa ruikkaa ainetta suoraan palotilaan,nostaa siis lämpö arvoa ja pitäisi pakoputkesta tulla puhtaammat kaasut.
tarvike liike myi volvon täyttö sarjan jossa on lisäaine,letkuja,ylivuoto pullo,siis kaikki tarvittava aineen lisäämiseen.itse säiliössä on meno putki moottoriin,täyttö ja ylivuoto putket.itse aineen lisäys oli helppo juttu kun merkki liike antoi ohjeet mukaan. jos säiliön joutuu jostain syystä vaihtamaan on auton koko taka akseli otettava irti.moottori öljyn lisääntyminen johtuu lisä aineen puuttumisesta jolloin palamaton diesel sekoittuu moottori öljyyn,jos moottori öljy siis lisääntyy niin se on dieseliä ja voitelu ominaisuudet öljyssä huonontuvat jolloin koko kone voi kajahtaa.tämä regenerointi ei siis ala ennen kuin moottorin lämpö on tarpeeksi kuuma, esim webastolla voidaan tarvittaessa nopeuttaa lämmön nousua jolloin regeneroinnin pitäisi alkaa.ainakaan tässä lisäaine säiliössä ei ole mitään mistä näkisi onko ainetta.
HapTech
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Joulu 2012 09:25

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja HapTech »

tsun-tee oliko tuohon jakohihnan vaihtoon joku erityinen syy? Mulla merkkiliike ja ohjekirja antaa
jakohihnan vaihtoväliksi 240tuhatta /10v. Tosin en tiedä uskaltaako tuolla tuommoista määrää ajaa ilman hihnanvaihtoa.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

azureus321 kirjoitti:tarvike liike myi volvon täyttö sarjan jossa on lisäaine,letkuja,ylivuoto pullo,siis kaikki tarvittava aineen lisäämiseen.itse säiliössä on meno putki moottoriin,täyttö ja ylivuoto putket.itse aineen lisäys oli helppo juttu kun merkki liike antoi ohjeet mukaan
Paljonko setti maksoi?

Toi lisäaineen lisäys tuntuu olevan kallista lystiä merkkihuollossa huollon LISÄTYÖNÄ vaikka homma kuuluu huolto-ohjelmaan 60000km välein. :evil:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Hiwayman
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Loka 2012 19:54

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja Hiwayman »

Tsun-tee: kirjoitit tuosta viimasuojasta. Oletko hankkinut sellaisen jostain? Minkälainen se on?
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

HapTech kirjoitti:tsun-tee oliko tuohon jakohihnan vaihtoon joku erityinen syy? Mulla merkkiliike ja ohjekirja antaa
jakohihnan vaihtoväliksi 240tuhatta /10v. Tosin en tiedä uskaltaako tuolla tuommoista määrää ajaa ilman hihnanvaihtoa.
Jaa, mulla oli huolto-oppaassa 200tkm, suosittelivat vaihtaan 160-180 mennessä. Ajattelin vaihtaa samointein kun tuli tarjouslappu merkkiliikkeestä, ja oli dieselin suodatin vaihdossa kuitenkin... Saa ainakin itte ajella rauhassa, eikä vasta myyntiin vaihtaa. :)

"Viimasuojan" tein ihan pahvista :lol: , välijäähyn ympärille niin ettei ilma kierrä läpi. Helppo napata irti keväällä. Ois kai noita saatavilla kalliilla rahalla varaosaliikkeistä? En vaan tykkää että jää näkyville.

Auto on muuten edelleen toiminut loistavasti, itse asiassa paremmin kuin ennen koko härdelliä. Oli vissiin entisiä vesiä jo siellä rajoittamassa ilman kulkua. Nyt on kuin olisi lastuttanut.
:mrgreen: Seissyt nääs kesän vaihtoautorivissä...hmm miksiköhän se oli vaihtoon tullut kevättalvella 2012... :lol:
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
Pesälä
Uusi foorumilla
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Heinä 2015 18:22

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja Pesälä »

voisin lainata tätä vanhaa topiccia:

eli mulla on focus 1.6 tdci -09 euro 4 ilman dpf:ää. viimeviikolla syttyi vika valo ja tehot hävisi, pystyy ajamaan maantielläkin mutta kiihtyvyys ei ole päätä huimaavaa. moottori vetää tasaisesti. Tänään tuttu katto vika koodit ja näytti egr:rän jännitteessä jotain heittoa? purin sen egrrän sähkömoottorin irti, läppäliikkui ihan herkästi ja en kyllä huomannut mitään muutakaan erikoista siinä.

pari viikkoa sitten ihmettelin katsastuksessa kovia savutus arvoja, tuli hylky sen takia. sain hyvät arvot kun vaihdoin ilmanputsarin ja kävin vetämässä motarilla kunnon lenkin. autossa on vielä joku teho ohjelmointi. en tiedä liittyykö toi savutus hommakin tähän egr vika koodiin?

onko kellään kokemusta noista mitä kannattaisi alkaa tutkimaan seuraavaksi?
Pesälä
Uusi foorumilla
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Heinä 2015 18:22

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja Pesälä »

Pesälä kirjoitti:voisin lainata tätä vanhaa topiccia:

eli mulla on focus 1.6 tdci -09 euro 4 ilman dpf:ää. viimeviikolla syttyi vika valo ja tehot hävisi, pystyy ajamaan maantielläkin mutta kiihtyvyys ei ole päätä huimaavaa. moottori vetää tasaisesti. Tänään tuttu katto vika koodit ja näytti egr:rän jännitteessä jotain heittoa? purin sen egrrän sähkömoottorin irti, läppäliikkui ihan herkästi ja en kyllä huomannut mitään muutakaan erikoista siinä.

pari viikkoa sitten ihmettelin katsastuksessa kovia savutus arvoja, tuli hylky sen takia. sain hyvät arvot kun vaihdoin ilmanputsarin ja kävin vetämässä motarilla kunnon lenkin. autossa on vielä joku teho ohjelmointi. en tiedä liittyykö toi savutus hommakin tähän egr vika koodiin?

onko kellään kokemusta noista mitä kannattaisi alkaa tutkimaan seuraavaksi?
korjaantu vaihtamalla uuden egrrän, nyt kulkee taas.
hill-tun
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Helmi 2011 22:09

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja hill-tun »

Lainaanpa itsekkin tätä topiccia...

Mulla on -05 1.6 tdci focus ilman dpf:ää. Vika valo on nyt palanut jo kauan ja antaa vika koodeiksi p1412 ja p0404. Autoon on vaihdettu egr ja maf ja imusarjasta on putsattu kaikki töhnä pois ja silti valo palaa. Nollauksen jälkeen pääsee ehkä pari kilometriä, niin vika koodi tulee takaisin.
Autossa ei ole juurikaan tehoja, varsinkin maantiellä ajaessa ei kiihdy niin kuin pitäisi. Kone kuitenkin kiertää ylös asti. Ja luonnollisesti auto savuttaakin julmetusti.

Any help? Pitääkö tuo egr:n vaihto jotenkin opettaa/ohjelmoida vai riittääkö vaan vaihto ja koodien nollaus?
Pesälä
Uusi foorumilla
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Heinä 2015 18:22

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja Pesälä »

hill-tun kirjoitti:Lainaanpa itsekkin tätä topiccia...

Mulla on -05 1.6 tdci focus ilman dpf:ää. Vika valo on nyt palanut jo kauan ja antaa vika koodeiksi p1412 ja p0404. Autoon on vaihdettu egr ja maf ja imusarjasta on putsattu kaikki töhnä pois ja silti valo palaa. Nollauksen jälkeen pääsee ehkä pari kilometriä, niin vika koodi tulee takaisin.
Autossa ei ole juurikaan tehoja, varsinkin maantiellä ajaessa ei kiihdy niin kuin pitäisi. Kone kuitenkin kiertää ylös asti. Ja luonnollisesti auto savuttaakin julmetusti.

Any help? Pitääkö tuo egr:n vaihto jotenkin opettaa/ohjelmoida vai riittääkö vaan vaihto ja koodien nollaus?
ainakin mulla lähti toimimaan heti, valokin hävis itsestään parin ajo lenkin jälkeen.
hill-tun
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Helmi 2011 22:09

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja hill-tun »

Omituista, mikähän helkutti tuota vaivaa?
jore45
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Loka 2013 21:12

Re: focus 1.6tdci 06 ja vedot häipyi!

Viesti Kirjoittaja jore45 »

EGR- venttiilin käyttömootorin sähköliittimestä mennyt vettä sisään ja syövyttänyt yläosan elektroniikkaa rikki.
Uusi venttiili Motonetistä (n. 270 € ) ja vaihdat vain käyttömoottoriosan.
Itselläni savutus loppui ja päästöt alhaisia.
Vastaa Viestiin