Suuri akkukeskustelu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
PiuhaPoikki
Viestit: 191
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja PiuhaPoikki » 08 Marras 2018 07:34

On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.

Focus_2.0
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Focus_2.0 » 08 Marras 2018 10:04

PiuhaPoikki kirjoitti:On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.


Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85

Tenox
Viestit: 144
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Tenox » 08 Marras 2018 18:39

Kuinka uusista autoista on kyse?

Akkuliikkeestä sanottiin itselleni, että vanhanaikaisella laturilla ei kannattaisi uusia autoja latailla. Pelkona lähinnä, että jokin herkkä sähkölaite hajoaa.
Focus MK2

ynjevi
Viestit: 281
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja ynjevi » 08 Marras 2018 21:26

Focus_2.0 kirjoitti:
PiuhaPoikki kirjoitti:On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.


Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.

Pitäikös taas viritellä loggaava mittari kiinni ja seurata herätystä. Muistaakseni taannoin mitatessani (hatara muisti) -09 1.8 tdci mondeossa sähköjärjestelmä nukahti taas muutaman minuutin kuluttua, eikä asia jäänyt mieltä painamaan. Ainakin tupakansytyttimen sähkö katkeaa jossain vaiheessa. Helppohan tuo on katsoa haarukkamallisella virtamittarilla akun maajohdosta.

PiuhaPoikki
Viestit: 191
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja PiuhaPoikki » 08 Marras 2018 21:52

Focus_2.0 kirjoitti:
PiuhaPoikki kirjoitti:On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.


Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.


Siis auton järjestelmät heräävät ulkoisen laturin aiheuttaman jännitteennousun seurauksena ja pysyvät hereillä?

jaketson
Viestit: 47
Liittynyt: 23 Joulu 2017 14:19

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja jaketson » 08 Marras 2018 22:15

Itsellä ei ainakaan herää 5a laturilla -14 vuoden galaxy.
Oulu

Focus_2.0
Viestit: 278
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Focus_2.0 » 09 Marras 2018 09:23

Lukekaa läpi Mondeoketjua (viewtopic.php?f=2&t=45812&p=277045). Sillon porukalla oli ongelmia webaston ja akkujen kanssa kun käytettiin 4A laturia. Merkittäväksi syyksi paljastui liian pieni ulkoinen laturi.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85

Tenox
Viestit: 144
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Tenox » 09 Marras 2018 10:41

Eipä tuo siis ainakaan 2008 Focusta koske, mutta se lieneekin uusi auto lähinnä minulle... 4A Defa laitettiin kiinni ja kyllä se ainakin oman merkkivalonsa mukaan lataa tuossa akun (85Ah) täyteen.
Focus MK2

PiuhaPoikki
Viestit: 191
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja PiuhaPoikki » 10 Marras 2018 14:31

Tenox kirjoitti:Eipä tuo siis ainakaan 2008 Focusta koske, mutta se lieneekin uusi auto lähinnä minulle... 4A Defa laitettiin kiinni ja kyllä se ainakin oman merkkivalonsa mukaan lataa tuossa akun (85Ah) täyteen.

Sama juttu 2010 focuksen suhteen


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] ja 4 vierailijaa