Suuri akkukeskustelu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
PiuhaPoikki
Viestit: 232
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja PiuhaPoikki » 08 Marras 2018 07:34

On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.

Focus_2.0
Viestit: 357
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Focus_2.0 » 08 Marras 2018 10:04

PiuhaPoikki kirjoitti:On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.


Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85

Tenox
Viestit: 144
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Tenox » 08 Marras 2018 18:39

Kuinka uusista autoista on kyse?

Akkuliikkeestä sanottiin itselleni, että vanhanaikaisella laturilla ei kannattaisi uusia autoja latailla. Pelkona lähinnä, että jokin herkkä sähkölaite hajoaa.
Focus MK2

ynjevi
Viestit: 297
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja ynjevi » 08 Marras 2018 21:26

Focus_2.0 kirjoitti:
PiuhaPoikki kirjoitti:On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.


Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.

Pitäikös taas viritellä loggaava mittari kiinni ja seurata herätystä. Muistaakseni taannoin mitatessani (hatara muisti) -09 1.8 tdci mondeossa sähköjärjestelmä nukahti taas muutaman minuutin kuluttua, eikä asia jäänyt mieltä painamaan. Ainakin tupakansytyttimen sähkö katkeaa jossain vaiheessa. Helppohan tuo on katsoa haarukkamallisella virtamittarilla akun maajohdosta.

PiuhaPoikki
Viestit: 232
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja PiuhaPoikki » 08 Marras 2018 21:52

Focus_2.0 kirjoitti:
PiuhaPoikki kirjoitti:On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.


Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.


Siis auton järjestelmät heräävät ulkoisen laturin aiheuttaman jännitteennousun seurauksena ja pysyvät hereillä?

jaketson
Viestit: 59
Liittynyt: 23 Joulu 2017 14:19

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja jaketson » 08 Marras 2018 22:15

Itsellä ei ainakaan herää 5a laturilla -14 vuoden galaxy.
Oulu

Focus_2.0
Viestit: 357
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Focus_2.0 » 09 Marras 2018 09:23

Lukekaa läpi Mondeoketjua (viewtopic.php?f=2&t=45812&p=277045). Sillon porukalla oli ongelmia webaston ja akkujen kanssa kun käytettiin 4A laturia. Merkittäväksi syyksi paljastui liian pieni ulkoinen laturi.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85

Tenox
Viestit: 144
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Tenox » 09 Marras 2018 10:41

Eipä tuo siis ainakaan 2008 Focusta koske, mutta se lieneekin uusi auto lähinnä minulle... 4A Defa laitettiin kiinni ja kyllä se ainakin oman merkkivalonsa mukaan lataa tuossa akun (85Ah) täyteen.
Focus MK2

PiuhaPoikki
Viestit: 232
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja PiuhaPoikki » 10 Marras 2018 14:31

Tenox kirjoitti:Eipä tuo siis ainakaan 2008 Focusta koske, mutta se lieneekin uusi auto lähinnä minulle... 4A Defa laitettiin kiinni ja kyllä se ainakin oman merkkivalonsa mukaan lataa tuossa akun (85Ah) täyteen.

Sama juttu 2010 focuksen suhteen

Renee
Viestit: 353
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Renee » 14 Marras 2018 22:43

Ostin tyttären autoon uuden akun Exide akun 60 AH Focukseen sopivan hintaa 88€.Näkyy olevan paikallaa Fordin oma akku kestosta ei tietoa onko 11 vuottaa tai lyhyempi .Meillä auto ollut 5 vuotta ja akku ei vielä ole vaihdettu. Hyvin vielä pyörittää mutta halpa sijoitus ei ainakaan matka tyssää että akku hyytyy. Kyseinen kulkine 1.6 ti bensa vm 2007 aj. 293tkm pintaan. Itse aina lataan uuden akun täyteen ennen vaihtoa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali

anon1
Viestit: 1036
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja anon1 » 15 Marras 2018 01:03

Eikös akuista löydy päiväys valmistuksesta.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.

Renee
Viestit: 353
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Renee » 15 Marras 2018 20:46

Mitä nopeasti katsoin vanhaa akku ei mitään valmistuspäivää näkynyt.
Sama homma sitä radion koodia ei myöskään näkynyt ja se ns. radionpassi missä se tunnusluku sarakkeet oli tyhjänä.
Olisiko näkymättömällä musteella kirjoitettu.
No pitää siirtyä kikka 2 että poppikone alkaa soimaan.

Kyllä akussa potkua startti pyörähdi vinhasti kun käynnistin biilin..

Päivitystä koodi hallussa ja poppikone raikaa-.
Jos ongelmia että koodi hukassa ajakaan Riksuun SE huoltoonn ja ottakaa 15€ mukaan . 5 minuutin homma ilman jonotusta ja samaan hintaa laitetaan koodit soittimen muistiin.
http://www.se-autohuolto.fi/

Tähän lopuksi toteamus että vanhaan hyvään aikaan akutkin kesti pitempään.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali

ynjevi
Viestit: 297
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja ynjevi » 18 Marras 2018 20:54

Mondeo -09 1,8 tdci ei herää kun laittaa ulkoisen latauksen päälle. Oven avaaminen herättää muutamaksi minuutiksi.

Suurempi harmi mulla on lisälämmityksen (pa tai lohko) jälkeen alhainen latausjännite. Syy ei ole selvillä, mutta haittaa varsinkin polttoainelämmityksen kulutuksesta johtuvan vajeen jälkeen. Ja eritoten pakkasilla, kun akku ei muutenkaan ota mitään vastaan.

Deippa
Viestit: 333
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Deippa » 19 Marras 2018 11:52

Se johtuu moottorin ohjauksen suuresta viisaudesta että kun moottori on lämmin --> latausjännite on alempi. Jossain täällä oli tarkemminkin tätä juttua, mutta olen huomannut saman seuraamalla tupakansytyttimessä olevasta akun jännitenäytöstä tilannetta. Olkoon pakkasta kuinka paljon tahansa, mutta jos suoraan webaston käynnistä starttaa niin latausjännite on alhaisempi selvästi. Sitten jos lämmitys ei ole ihan onnistunut ajastuksen puolesta eli kerkiää jähtyä vaikka puol tuntia webaston loputtua, niin kas latausjännite onkin kerkeampi. Nu erot muistaakseni viime talvelta, jotain sitä luokkaa että kylmällä moottorilla lähes 15V ja lämmitetyllä 14V nurkilla, semilämmitetyllä sitten noiden väliltä. Kolmisen porrasta oli havaittavissa latausjännitteen tasolle. Täysin hullu systeemi, kun tuohan pitäisi päätellä ulkolämpötilasta eikä moottorin lämmöstä.
S-MAX -10 TDCI 140hv

ynjevi
Viestit: 297
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja ynjevi » 19 Marras 2018 14:47

Deippa kirjoitti:Se johtuu moottorin ohjauksen suuresta viisaudesta että kun moottori on lämmin --> latausjännite on alempi. Jossain täällä oli tarkemminkin tätä juttua, mutta olen huomannut saman seuraamalla tupakansytyttimessä olevasta akun jännitenäytöstä tilannetta. Olkoon pakkasta kuinka paljon tahansa, mutta jos suoraan webaston käynnistä starttaa niin latausjännite on alhaisempi selvästi. Sitten jos lämmitys ei ole ihan onnistunut ajastuksen puolesta eli kerkiää jähtyä vaikka puol tuntia webaston loputtua, niin kas latausjännite onkin kerkeampi. Nu erot muistaakseni viime talvelta, jotain sitä luokkaa että kylmällä moottorilla lähes 15V ja lämmitetyllä 14V nurkilla, semilämmitetyllä sitten noiden väliltä. Kolmisen porrasta oli havaittavissa latausjännitteen tasolle. Täysin hullu systeemi, kun tuohan pitäisi päätellä ulkolämpötilasta eikä moottorin lämmöstä.

Juuri noin menee mullakin. Jännite on vaan 14,4 ja 13,4 voltin välillä, siis riittämätön lämmitettynä käynnistäessä. Ja minä kun luulin tämän henkilökohtaiseksi ongelmaksi.

Heikki75
Viestit: 117
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Heikki75 » 22 Marras 2018 10:06

Focus_2.0 kirjoitti:
PiuhaPoikki kirjoitti:On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.


Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.


Tuo on varsin helppo todeta esim. Defan 1204 laturilla, jos ei omista pihtivirtamittaria Jos auto ottaa latauksen aikana vaikka tuon 4A joka tarkoittaa lähes 50W tehoa, laturissa palaa jatkuvasti punainen led.

Itsellä ainakin kun kytkee laturin, vaikkapa vuorokauden seiseeseen autoon, palaa punainen led ehkä minuutin ja vaihtuu oranssiksi ja puolen tunnin sisällä vihreäksi, eli akku on täynnä ja laturi ylläpitotilassa.

Jotenkin vaikea uskoa, että auton ohjauselektroniikka mitenkään ottaisi tuollaisia tehoja, ilman että mikään kikkare lämpenee, jokin mekaaninen toiminto ole päällä tms.
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009

Mk3Mondeo
Viestit: 107
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Mk3Mondeo » 22 Marras 2018 10:27

Heikki75 kirjoitti:
Focus_2.0 kirjoitti:
PiuhaPoikki kirjoitti:On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.


Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.


Tuo on varsin helppo todeta esim. Defan 1204 laturilla, jos ei omista pihtivirtamittaria Jos auto ottaa latauksen aikana vaikka tuon 4A joka tarkoittaa lähes 50W tehoa, laturissa palaa jatkuvasti punainen led.

Itsellä ainakin kun kytkee laturin, vaikkapa vuorokauden seiseeseen autoon, palaa punainen led ehkä minuutin ja vaihtuu oranssiksi ja puolen tunnin sisällä vihreäksi, eli akku on täynnä ja laturi ylläpitotilassa.

Jotenkin vaikea uskoa, että auton ohjauselektroniikka mitenkään ottaisi tuollaisia tehoja, ilman että mikään kikkare lämpenee, jokin mekaaninen toiminto ole päällä tms.


Olen mittaillut lepovirtoja joistakin autoista ja suuruusluokka on noin 0,2A max eli pari - kolme wattia on kulutus lepotilassa. Toki sekin riittää akun tyhjentymiseen viikkojen aikana mutta laturia ei sen kulutuksen kattamiseen tarvita.

Autossa on vikaa jos se kuluttaa lepotilassa useita ampeereita.

riikomi
Viestit: 505
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja riikomi » 22 Marras 2018 11:30

0,2A virtoja näkyy silloin, kun autossa on jotain järjestelmiä vielä aktiivisena. Monesti varttitunti myöhemmin (virrat pois, ovet suljettu) mitattuna kulutus putoaa tasolle 0,02A.

Heikki75
Viestit: 117
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja Heikki75 » 24 Marras 2018 07:42

riikomi kirjoitti:0,2A virtoja näkyy silloin, kun autossa on jotain järjestelmiä vielä aktiivisena. Monesti varttitunti myöhemmin (virrat pois, ovet suljettu) mitattuna kulutus putoaa tasolle 0,02A.


No tuo 0.2A/ 2,5W on sellainen teho, jonka voisi mieltää auton normaalisti ottavan, jos se "herää" esim. ulkoisen latauksen aiheuttamana?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009

riikomi
Viestit: 505
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Suuri akkukeskustelu

ViestiKirjoittaja riikomi » 24 Marras 2018 09:07

Ed. autoni (VW Passat) jätti 0,3A virran päälle sen jälkeen kun virrat oli kytketty pois ja ovet oli suljettu. Tuota virtaa se söi varttitunnin ajan, kunnes kulutus putosi kymmenesosaan. Jos ovi oli auki - ilman että sisävalo paloi - 0,3A jäi päälle vaikka yön yli. Tulkitsin auton mukavuusboxin jäävän aktiiviseksi.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa