Suuri akkukeskustelu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Minkäslaisia kokemuksia ihmisillä on eri merkkisistä akuista?

Itselle tuntuu kerääntyvän pelkkiä susia.
Perheen toisessa autossa, 1.8tdci Connect, on kestäny Vartan akut aina kaksi vuotta per akku.
Sitten pimenee kerta laakista. Ei ota eikä anna virtaa.

1,6tdci focuksessa kesti alkuperäinen akku 8v !!
Viime talvena se sitten hyytyi eräänä pakkasaamuna ja ainoa siihen hätään saatavilla oleva akku oli exide.
Tänä aamuna eberi ei lähtenyt alijänitteen takia pöhisemään. Auto kyllä starttasi mutta laiskasti pyörittäen.
No, kestihän se exide melkein täyden vuoden :lol:

Pitäiskö mennä rs-huoltoon ja ostaa "alkuperäinen" akku?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja tursas »

Yleisin syy akun "hyytymiseen" on se että siinä tyhjennetään akku jollain virtalaitteella. Akut toimii hyvin yksinkertaisesti valmistajasta riippumatta. Siihen lyijylaatikkoon ladataan virtaa ja sitten otetaan pois ei sen kummempaa. Ei ole merkitystä sillä mikä akku on vaan sillä että se tyhjennetään noilla eksipideillä.
Viimeksi muokannut tursas, 20 Loka 2018 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

tursas kirjoitti:Yleisin syy akun "hyytymiseen" on se että siinä tyhjennetään akku jollain virtalaitteella. Akut toimii hyvin yksinkertaisesti valmistajasta riippumatta.
Totta.

Meillä on molemmissa autoissa ylläpitolaturit, jotka ovat päällä joka aamu 2h samassa roikassa lohkolämmittimen kanssa.
Noi Vartat eivät hyytyneet vaan kertakaikkiaan lopettivat toiminnan kerralla. Jotain "katkeaa" kennojen väliltä. Auto lähtee hyvin käymään ja seuraavassa hetkessä napajännite on 0V eikä ota laturilla mitään vastaan.

Tämä exide taas ei anna Ampeereita ulos. Vaikka on ladattu täyteen niin pelkkä eberin hehkutus notkauttaa napajännitteen niin alas, että eberin jännitevahti estää jatkotoimenpiteet.

Ehkä juuri ylläpitolaturin ansiosta se focuksen alkuperäinen kesti tosiaan 8v, jota pidän kyllä kunnioitettavana ikänä akulle.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja tursas »

Hyvä Herra PiuhaPoikki, ehkä kaiken syy on se, että olette menneet sinne tekemään omia virityksiänne, normaalisti ei tarvita mitään ihmeempää Fordeissa, kuin kääntää virta-avainta... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

EI ole meidän autot viritettyjä. Ihan vakio nokivasaroita molemmat.
Ammattilaisen asentamaa Defan ylläpitolaturia taas en laske auton virittämiseksi.

Mutta akku, jota ei saa laturilla ladata on kyllä melkoinen viritys. :lol:
Exide tuntuu olevan hyvä kesäakku. Talviakuksi siitä ei ole.

Jos asian noin päin kääntää niin kumma kyllä, se originaaliakku ei ottanut ylläpitolaturista nokkiinsa ennen kuin kahdeksantena talvena.
Ehkä se huomasi sen vasta silloin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Kuinkas ajosykli? onko tullu muutoksia päivittäisiin ajoihin sitten orkkis akun jälkeen? Toistuvat pätkäajot lisälämmittimellä lämmittäen tietenkin kuluttaa akun jos jännite käy alhaalla useasti.
"harder" is not a very good safeword
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Itsellä d-Mondeossa ollut alkuperäisen akun lisäksi Varta, Bosch sekä Exide. Auto lähtee aamulla tallista ja iltapäivällä Webaston lämmittämänä. Ei ole ylläpitolaturia.

Exide näyttää kestävän ainakin 4v. Muut mainitut olivat 2v akkuja.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Edellisessä Mondeossa T5010 aklku kesti 6v ja 2kk kun kyykkäsi, nykyisessä Mondeossa 2015 vaihdettu akku edellisen omistajan toimesta ja en ole katsonut merkkiä/mallia.
Bensa mondeoita molemmat.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Don MC
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Fordin tehdasasennetut akut ovat ainakin ennen olleet uudelleenbrändättyjä Vartan akkuja. Ja Varta sekä Bosch ovat samoja akkuja. Valmistaja on Johnson Controls.

EDIT: Just tsekkasin oman 2017 Focuksen akun ja kyllä siinä lukee Ford, sekä Varta.
Viimeksi muokannut Don MC, 27 Loka 2018 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Nyt täytyy ottaa aikalisä tuon nykyisen exiden moittimisessa.

Ihmettelin eilen, että ajosta tullessa tyhjäkäynnillä jännitteet normaalit 14.2V.
Sammutuksen jälkeen jäi keikkumaan 13,5V tienoille mutta yön jälkeen jännite oli pudonnut 12,3V:iin.
Mittasin lepovirran ja aluksi se oli 1,48A. Muutaman minuutin jälkeen putosi 0.75A:iin ja asettui lopulta puoleen amppeeriin.
Kiinnitin sitten huomion mittaristoon, joka ei puolen tunnin jälkeenkään ollut pimentynyt vaan kellot ja matkamittari olivat edelleen näkyvillä.
Ovet lukittuna ja avaimet taskussa.

Irroitin akun navan hetkeksi. Uudelleen kykemisen jälkeen kello aikaan ja radioon turvakoodi.
Uusi lepovirran mittaus ja nyt mittaristokin pimeni vartin jälkeen, jolloin lepovirta jäi heilumaan 10mA huitteille ja allekin.

Olisikohan aivoissa ollut joku bitti poikittain joka aiheutti mittariston päällejäämisen ja sitäkautta purki aukkua.
Puolen ampeerin lepovirralla akku tyhjenee parissa ajamattomassa päivässä.
Seuraillaan nyt tilannetta ennen aukkukaupoille menoa.

ps.
Don MC kirjoitti:Fordin tehdasasennetut akut ovat ainakin ennen olleet uudelleenbrändättyjä Vartan akkuja. Ja Varta sekä Bosch ovat samoja akkuja. Valmistaja on Johnson Controls.
Tämä onkin mielenkiintoinen tieto.
Mutta ainakin ulkoisesti tuo focuksen alkuperäisakku oli ihan eri näköinen kuin saman aikakauden Varta.

Varta ja Bosch ovat keskenään melkein saman näköisiäkin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

PiuhaPoikki kirjoitti:Nyt täytyy ottaa aikalisä tuon nykyisen exiden moittimisessa.

Ihmettelin eilen, että ajosta tullessa tyhjäkäynnillä jännitteet normaalit 14.2V.
Sammutuksen jälkeen jäi keikkumaan 13,5V tienoille mutta yön jälkeen jännite oli pudonnut 12,3V:iin.
Mittasin lepovirran ja aluksi se oli 1,48A. Muutaman minuutin jälkeen putosi 0.75A:iin ja asettui lopulta puoleen amppeeriin.
Kiinnitin sitten huomion mittaristoon, joka ei puolen tunnin jälkeenkään ollut pimentynyt vaan kellot ja matkamittari olivat edelleen näkyvillä.
Ovet lukittuna ja avaimet taskussa.

Irroitin akun navan hetkeksi. Uudelleen kykemisen jälkeen kello aikaan ja radioon turvakoodi.
Uusi lepovirran mittaus ja nyt mittaristokin pimeni vartin jälkeen, jolloin lepovirta jäi heilumaan 10mA huitteille ja allekin.

Olisikohan aivoissa ollut joku bitti poikittain joka aiheutti mittariston päällejäämisen ja sitäkautta purki aukkua.
Puolen ampeerin lepovirralla akku tyhjenee parissa ajamattomassa päivässä.
Seuraillaan nyt tilannetta ennen aukkukaupoille menoa.

ps. Tämä onkin mielenkiintoinen tieto.
Mutta ainakin ulkoisesti tuo focuksen alkuperäisakku oli ihan eri näköinen kuin saman aikakauden Varta.

Varta ja Bosch ovat keskenään melkein saman näköisiäkin.
Ostin kesällä Fordin 60Ah Silver Calsium -akun logoilla ja kolmen vuoden takuulla. Akussa oli valmistajana Varta mutta Ford -merkkisenä melkein 30€ halvempi kuin toiseen autoon ostettu samankokoinen Varta jolla on vain kahden vuoden takuu.

Eli auton merkistä riippumatta kannattaa ostaa Fordin Silver Calsium -akku.
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Mulla oli autossa (MK2 Focus 1.6 diesel) paikoillaan Vartan 80Ah akku kun auton ostin 2/2017 ja se kesti noin 30tkm ja vajaan vuoden ongelmitta. Ongelmat alkoivat muistaakseni alkuvuonna 2018 ja olivat vähän niin kuin päinvastaisia kuin ketjun aloittajalla. Eli akku toimi muuten normaalisti, mutta webasto hyydytti sen. Ja nimenomaan niin, että jännite tai virta mikälie riitti kyllä webaston käynnistymiseen ja käyttöön, mutta sitten auton käynnistäminen oli siinä ja tässä. Ei tuo kokonaan tielle jättänyt, mutta pari kertaa nollasi noita ajotietokoneen näyttöjä startatessa yms.

Asensin ensiavuksi Ctekin johdotuksen tuohon ja latasin aina kotona autoa, jolloin se jaksoi webastolämmityksen työpaikan pihalla (työmatka +50km, jonka kyllä pitäisi kai riittää). Kävin oikein akkuliikkeessäkin testauttamassa akun ja sielläkin akku vaikutti täysin kelvolliselta. Ja kyllä se taas kevään ja alkukesän toimikin, kun webastoa ei tarvinnut - ja toimii edelleen, mutta koska en jaksanut enää kikkailla annoin tuon akun velipojalle ja ostin uuden Exiden 85Ah akun, joka lienee tehokkaimmasta päästä mitä tuonne mahtuu ja sen kaveriksi Defan kiinteän laturin. Eiköhän tuolla setupilla talvi mene taas vaivattomasti. Kahden vuoden takuu tuolla on, joten kestänee sen tai sitten saa uuden jos ei kestä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/909522/ ... xL175xK175

Tuollainen siis.
Focus MK2
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Nykyautoissa makaa kokoajan niin paljon kuormaa päällä ja siihen yhdistettynä lisälämmittimien käyttö ja lyhyet ajomatkat,sempä vuoksi ei enää päästä 30v takaisiin akkujen kestoihin.
Entisaikaan myös akut tehtiin Suomessa JA Suomen oloihin,nyt tulevat millon mistäkin ja laatu heittelee myös hyvillä,ja olen kuullu tämän ihan akkuja myyvältä liikkeeltä,kestoikä 3-5v ihan maksimi,mitä sitten lie start/stop autoilla? saattaapi vielä lyhentyä...
Tuo oli ihan totta että lyijylootaan laitetaan virtaa ja otetaan,jos sitä siellä ei ole tai mene ei homma pelaa ja virtaa pitäs sinne sitten saada että homma toimii.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tessulandia kirjoitti:Nykyautoissa makaa kokoajan niin paljon kuormaa päällä ja siihen yhdistettynä lisälämmittimien käyttö ja lyhyet ajomatkat,sempä vuoksi ei enää päästä 30v takaisiin akkujen kestoihin.
Entisaikaan myös akut tehtiin Suomessa JA Suomen oloihin,nyt tulevat millon mistäkin ja laatu heittelee myös hyvillä,ja olen kuullu tämän ihan akkuja myyvältä liikkeeltä,kestoikä 3-5v ihan maksimi,mitä sitten lie start/stop autoilla? saattaapi vielä lyhentyä...
Tuo oli ihan totta että lyijylootaan laitetaan virtaa ja otetaan,jos sitä siellä ei ole tai mene ei homma pelaa ja virtaa pitäs sinne sitten saada että homma toimii.
Juuri tämän takia nämä kiinteät lisä/ylläpitolaturit ovat yleistyneet ja itselläni niistä on vain hyviä kokemuksia.
Laadukkaalla ja oikein toimivalla laturilla ei akkua saa pilalle. Akun kannalta se on ihan sama tuleeko latausvirta auton omasta generaattorista vai Olkiluodosta. Aivan eri juttu olivat ne vanhan ajan muuntaja-tyyppiset laturit, joilla pystyi kyllä kiehuttamaan akun kuivaksi kun niissä ei ollut mitää älyä, jolla latausta olisi ohjailtu. Ne vaan latasivat ja latasivat niin kauan kun töpseli oli seinässä.

Kovilla pakkassilla akku ei oikein ota eikä anna virtaa, jolloin ylläpitolaturi nousee arvoon arvaamattomaan. '
-30*C pakkasjaksolla on aivan eri asia käynnistää dieseliä muutaman tunnin laturissa olon jälkeen kuin täysin kylmiltään.
Samoin webaston käyttämä sähkö saadaan laturista eikä pureta akun kallisarvoista latausta.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Nykyautoissa myös Fordissa on smartcharge latauksenohjaus, joka pitää akun varaustilan maksimissaan 80%:ssa vaikka ajais tuhat kilsaa putkeen. Loput tietenkin voit ladata akkulaturilla.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Focus_2.0 kirjoitti:Nykyautoissa myös Fordissa on smartcharge latauksenohjaus, joka pitää akun varaustilan maksimissaan 80%:ssa vaikka ajais tuhat kilsaa putkeen. Loput tietenkin voit ladata akkulaturilla.
Really smart. Especially in finnish winter. :idea:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

niin no sillon kyllä akku jo latautuukin kun ajaa tuhat kilsaa putkeen,mutta... jospa tuossa ittekkin ajan sellasta muutamankymmenen kilsan lenkkejä enkä edes joka päivä ja käyttäisin kaikkea mahdollista kuluttajaa mikä autossa virtaa syö niin ei kyllä kerkiä mikään auton oma järjestelmä sitä lataamaan lähelle täyttä.
Vanhanmallisellakin akkulaturilla voi latailla kunhan pitää huolen ajasta ja paljonko täkyä akkuun menee,täysin uusiin autoihin varmaan sitte se älylaturi niin ei kärsi herkät osat,näin luulisin.
itellä tossa on senverran akkukalustoa että tänäkesänä olis hyvä ollu olla aurinkokenno latureita,ei ois tavinnu kantaa huolta työkoneenkaan akusta ne kun tuppaa aina unohtua ladata jos ajoa ei ole heh!
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Ei lataudu kun 80% täyteen vaikka ajaisit maailman ympäri. Tietty lyhyessä ajossa kylmä akku ei juuri lataudu muutenkaan. Keskustelua aiheesta: viewtopic.php?f=6&t=56034&p=282780#p282780
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Mä en kyllä ymmärrä tuota vajaalatauksen tuomaa säästöä.
Auton generaattori tuottaa joka tapauksessa kaiken kulutetun energian. Oli akku täynnä tai vajaa.

Vai perustuuko se sitten vähän matalampana pysyttelevään napajännitteeseen, jolloin esim lamppujen ottama teho jää inansa pienemmäksi kuin normaalilla 14,2-14,5V jännitteellä
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Yllättävän huonoja kokemuksia näyttää olevan porukalla akkujen kestosta. Ostin syksyllä -11 Bosch Silver 80ah akun ja vielä köröttelen sillä samalla, onko se huonoa tuuria vai taitoa, että akut on lyhytikäisiä.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Mondeo 2010 tdci ja alkuperäinen webasto söi niin foordin alkuperäisen kuin boschin akun kahteen talveen. Lopulta oma thermo top v hajosi ja uusi webasto asennettiin siihen erikoistuneessa liikkeessä. Asennuksen jälkeen asentaja tahtoi tehdä säätöjä vielä johonki ohjaus releeseen koska alkuperäiset asetukset olivat liian kovat. Nyt lähtee remontin jälkeen kolmas talvi ja rempan yhdeydessä uusittu exide akku edelleen toimii. Saa nähdä miten käy kestääkö kolmannen talven. Eli pointti jutussa on se että fordin alkup sisäpuhallus nopeus webasto päällä (automaatti ilmastointi) on aika kovalla ja se syö akkua.. nyt puhaltaa sisälle pienemmällä nopeudella ja akkukin kestänyt paremmin.. tokia nyt ei riitä 15 min lämmitys et takalasit olisi sulana.

Toisessa autossa (mazda 6 bensa) meillä myös webasto ja siinä automaatti ilmastointi.. sitä ei voi taas jättää auto asentoon koska tällöin akku on tyhjä nopeasti koska puhallus huutaa täysillä.. täytyy muistaa laittaa nopeus hiljaiselle
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Vaikka nää tän päivän patterit vaikuttaa vähän vaisuilta, niin hyvin tuntuu -98 mallisessa punakantisessa Optimassa olevan henki tallella. Kerrasta tärähti kuukauden päivät talviunilla ollut V8 Sierra tulille.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

akkujen kestoon tai kestämättömyyteen vaikuttaa moni asia,yleensä se kuitenkin on alilataus tai liiallinen purkaminen tai jopa liian pieni akku käyttöönsä nähden,entisaikaan oli normia että uusissa autoissa oli ne pikkuakut jotka tehtaalla ruuvattu sitten Suomen talvessa se loppuikin jo muutaman talven jälkeen.
Ompa joskus liika latauskin tuhonnu akkuja
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Lyijyakku ottaa kipeää jokaisesta purkukerrasta ja siksi sen nimelliskapasiteetista ei saisi käyttää kuin pienen osan. Esimerkiksi Webaston ja Eberin käyttäminen väsyttää lyijyakkua ja seurauksena akun kapasiteetti pienenee ja se käy aina yhä tyhjempänä ja ottaa enemmän siipeensä. Jossain vaiheessa akku menee jo liian tyhjäksi eikä auto enää käynnisty.

Minulla on sellainen näppituntuma, että Eberin tai Webaston käyttö puolittaa akun keston. Meillä toisessa autossa akku kestää n. 8 vuotta, mutta toisessa (Eberillä n. 200 kertaa 10 minuutin lämmitys vuodessa) akun saa vaihtaa 4 vuoden välein.

Lyijyakulle on tyypillistä sekin, että kovalla pakkasella se antaa riittävästi virtaa, mutta ei tahdo ottaa sitä vastaan eli latautua.

Kuitenkin akku on sen verran edullinen uusia, että kokonaiskustannuksissa sen osuus on ihan mitättömän pieni ja on turha taistella väsyneen akun kanssa vielä yhden talven yli. Litium-akkuhan autossa pitäisi olla, mutta kun ei ole.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Suuri akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

totta turiset en jaksa ittekkään leikkiä risojen akkujen kanssa,ja kyllä sen uudemmankin auton akun voi latailla vanhanmallisella laturilla jos pelkää kiehumista niin kellokytkimen perään laturi vaan eipä kiehu enää.
Vastaa Viestiin