Mondeo mk4 vinkkejä?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Ganiateri
Viestit: 189
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Ganiateri » 31 Joulu 2017 09:50

Ganiateri kirjoitti:Autodocilta /autovaraosa24 tilasin kun oli alennukset. Nyt hinta vähän kovempi. 10e UPS:n kuljetus mutta samalla tuli tilattua muutakin.



https://m.autodoc.fi/autonosat/oem/6g9q ... gJdSPD_BwE


Vaihdoin reippaana tänään heti aamusta ja jotain eroa moottorin käytökseenkin tuli. Surinatkin katosi testilenkin jälkeen.

Vinkki: omassani oli 2 kpl venttiilejä, joten kannattaa kokeilla surinan aikana kumpi vibraa vai vibraako peräti molemmat. Minulla oli taaimmainen, niin sai hyödynnettyä pientä kättä, kun on hieman ahtaammassa paikassa jos ei ilmanputsarin putkea irroita pidemmältä.
Mondeo mk4 2.0 tdci -08 AT6, c-max 1.8 -04

ynjevi
Viestit: 276
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja ynjevi » 31 Joulu 2017 12:29

Kuva kohteesta olisi kiva. Noin tulevaisuutta silmällä pitäen.

Avatar
Ganiateri
Viestit: 189
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Ganiateri » 31 Joulu 2017 18:07

^ kun nostat "tdci duratorq" kopan pois niin ilmanputsarin putken alla lohkoon pultattuna tumman punaiset osat. Värin takia ei kauaa tarvitse etsiä.

E: tuon sisällä on muutenkin filtteri mikä on mahdollista puhdistaa pidempää elinkaarta ajatellen

https://www.youtube.com/watch?v=3Mty5n9UpF4
Mondeo mk4 2.0 tdci -08 AT6, c-max 1.8 -04

Avatar
Ganiateri
Viestit: 189
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Ganiateri » 04 Tammi 2018 12:40

Täytyy tähän aiheeseen lisätä ja ihmetellä miten eri tuntuinen auto on nykyään. Moottorin ja vaihteiston toiminta on huomattavasti pehmeämpää ja huomaamattomampaa. Esim maantiellä alas päin vaihdossa ei meinaa huomata kun vaihde vaihtuu, kun ennen on tuntu melko raaka nykäisy vaihto tilanteessa.. joku voisi sanoa sporttinen. Muutenkin tuntuu liikkelle lähdöt yms sulavammalta.. Kulutuskin laskenut jonkun verran. Hämää niinkin paljon että tuntuu laiskemmalta, mutta mittari liikkuu vähintään samalla tavalla mitä ennenkin kiihdytyksessä.

Fordit paranee vanhetessaan vai mitenkä se meni :thumbup: :lol:
Mondeo mk4 2.0 tdci -08 AT6, c-max 1.8 -04

Avatar
tursas
Viestit: 2948
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja tursas » 04 Tammi 2018 13:43

Ganiateri kirjoitti:Fordit paranee vanhetessaan vai mitenkä se meni :thumbup: :lol:

Vanhetessaan sekä nuortuessaan.. :D
http://www.fordownersclub.com/forums/to ... t-problem/
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon

Avatar
Ganiateri
Viestit: 189
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Ganiateri » 04 Tammi 2018 13:59

^ tässä onkin aika vähän fordia kun on Aisinin aski ja PSA sukuinen kone.. ;)
Mondeo mk4 2.0 tdci -08 AT6, c-max 1.8 -04

Tounison
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Elo 2017 19:21

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Tounison » 04 Tammi 2018 22:31

Ganiateri kirjoitti:Täytyy tähän aiheeseen lisätä ja ihmetellä miten eri tuntuinen auto on nykyään. Moottorin ja vaihteiston toiminta on huomattavasti pehmeämpää ja huomaamattomampaa. Esim maantiellä alas päin vaihdossa ei meinaa huomata kun vaihde vaihtuu, kun ennen on tuntu melko raaka nykäisy vaihto tilanteessa.. joku voisi sanoa sporttinen. Muutenkin tuntuu liikkelle lähdöt yms sulavammalta.. Kulutuskin laskenut jonkun verran. Hämää niinkin paljon että tuntuu laiskemmalta, mutta mittari liikkuu vähintään samalla tavalla mitä ennenkin kiihdytyksessä.

Fordit paranee vanhetessaan vai mitenkä se meni :thumbup: :lol:


Minkä merkkisen noista tilasit tai onko jollain mielipiteitä eroista?
:ford: Mondeo -11 TDCI 163hv

Avatar
Ganiateri
Viestit: 189
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Ganiateri » 07 Tammi 2018 15:12

Itellä lävähti nyt P2002 vikakoodi kiihdytyksessä tauluun. Liittyykö nuo kumiletkut tuossa vaihdetussa osassa DPF:ään mitenkään vai onko vain sattumaa? Melkein kylöä odottelinkin jo tätä päivää kun "aina" jää kesken kun huimaa vasta sammutuksen jälkeen et ulkona haisee.


^ samanlaisia kopioita kaikki. Kunhan osanumero täsmää.
Mondeo mk4 2.0 tdci -08 AT6, c-max 1.8 -04

antsa
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja antsa » 07 Tammi 2018 18:26

Keskustelu aiheesta:
viewtopic.php?t=39779

Itsellä auttoi kun vaihtoi hiukkassuodattimelta paine-eroanturiin menevät letkut.
Letkut hapertuvat kuumassa ajan myötä. Tyyppivika.

Avatar
Ganiateri
Viestit: 189
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Ganiateri » 07 Tammi 2018 19:11

^ kaverin tallilla kävin nostamassa auton ja ensimmäisenä huomio kiinnittyi pakokaasulla tummentuneeseen letkuun missä on oli reikä juuressa. Jotenka BINGO myös sieltä niinkuin itsekkin epäilin yhtenä vaihtoehtona.

Varmaan itse vaihdettavissa vaikka vähän ahdas työskentely reikä alhaalta päin ainakin. Vai lähenkö suoraan purkamaan renkaan lokasuojia pois jotta pääsee suoraan anturin klipseihin kiinni?

Katsottiin samalla ohjelmalla että KA polttoväli oli 582km. Muistaakseni aika normaali.
Mondeo mk4 2.0 tdci -08 AT6, c-max 1.8 -04

Avatar
Kuugaa
Viestit: 52
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Kuugaa » 07 Tammi 2018 22:50

[quote="Ganiateri"]Itellä lävähti nyt P2002 vikakoodi kiihdytyksessä tauluun. Liittyykö nuo kumiletkut tuossa vaihdetussa osassa DPF:ään mitenkään vai onko vain sattumaa? Melkein kylöä odottelinkin jo tätä päivää kun "aina" jää kesken kun huimaa vasta sammutuksen jälkeen et ulkona haisee.


DW10C koneessa kyseinen alipaineventtiili ohjaa EGR venttiilin toimintaa moottorinohjauksen käskyttämänä. Omassa venttiili koneen etupuolella, joissakin vanhemmissa moottorin ja rintapellin välissä.
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18

antsa
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja antsa » 08 Tammi 2018 18:53

Varmaan itse vaihdettavissa vaikka vähän ahdas työskentely reikä alhaalta päin ainakin. Vai lähenkö suoraan purkamaan renkaan lokasuojia pois jotta pääsee suoraan anturin klipseihin kiinni?

Itsellä anturi oli rintapellissä. Akku ja imuputki pois niin ylettyi irroittamaan anturin ja pujottamaan sen auton alle samaa reittiä kuin letkut kulkivat.
Uudet letkut auton alla ja samaa reittiä takaisin. Helppo vaihtaa.

jaketson
Viestit: 46
Liittynyt: 23 Joulu 2017 14:19

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja jaketson » 12 Tammi 2018 22:51

Elm ja forscan tietokoneelle niin saa ajastuksen ajotietokoneeseen. Tein juuri velimiehelle ja heti selvis että kiertovesipumppu oli sökö. Uusi pumppu ja auto lämpiää webastolla.
Oulu

Dagorlad
Viestit: 35
Liittynyt: 30 Marras 2017 23:24

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Dagorlad » 13 Helmi 2018 21:25

Dagorlad kirjoitti:Moi,

Tuli hommattua viime viikolla vm. 2007 (mk4) mondeo 2,0 TDCi koneella, mittarissa 276tkm. Ajattelin tehdä kaikki perushuollot laitteeseen samantein, vaikka huoltokirjassa leimoja pirusti onkin. Mutta mitäs kaikkea tuohon kannattaisi tehdä, moottoriöljyt+suodatin, ilman- ja polttoaineensuodatin ainakin. Kannattako vaihtoteisto öljyt vaihtaa, entäs ohjaustehostimen nesteet? Entäs mitäs muuta, onko jotain "perus vikoja" jotka kannattaa tarkistaa?

Sitten olisi vielä yksi kysymys webastoon liittyen. Tässä versiossa (Titanium) löytyy pelkästään valinta "aux heater" joka nyt foorumia selatessani on ilmeiseti vain ajonaikainen lisälämmitin. Pystyykö tätä "päivittämään" jotenkin "park heater" versioksi, jotta saisi webaston käyntiin jo ennen koneen käynnistystä?


-Pertti


Moi,

Tähän aloitus postaukseen kommentoiden; Nyt on mittariin kertynyt reilu 12tkm lisää ilman ongelmia. Heti alkuun tuli tosiaan vaihdettua moottoriöljyt+suodatin pa-suodatin, raitisilmasuodatin, ohjaustehostin nesteet, vaihteistoöljyt ja ilmansuodatin. Piruuttani vaihdoin vielä ajovalojen polttimot uusiin +versioihin (laillisiin).
Nyt on tarkoitus vielä vaihtaa akku, kun pakkasaamuina pöyrittää aika laiskasti ja yhtenä tarvittiin jo apuvirtaa. Onkos tässä jotain virranhallinta juttuja jotka pitää huomioida, vai meneekö vielä vanhaan tyyliin, vanha ulos ja uusi tilalle ongelmitta?


-Pertti

riikomi
Viestit: 440
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja riikomi » 14 Helmi 2018 07:21

MK4:ssa voi akun vaihtaa ilman muita toimenpiteitä.

Dagorlad
Viestit: 35
Liittynyt: 30 Marras 2017 23:24

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Dagorlad » 14 Helmi 2018 20:38

riikomi kirjoitti:MK4:ssa voi akun vaihtaa ilman muita toimenpiteitä.


Näin se sujui suoraviivaisesti, maajohto oli mielestäni vähän löysällä ja aika hapettunut, liekö sekin vähän vaikuttanut... Toisesta ketjusta sai kätevästi myös radion koodin selville joten akun osalta pitäisi taas pärjätä useamman vuoden!

ynjevi
Viestit: 276
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja ynjevi » 15 Helmi 2018 13:14

Dagorlad kirjoitti:
riikomi kirjoitti:MK4:ssa voi akun vaihtaa ilman muita toimenpiteitä.


Näin se sujui suoraviivaisesti, maajohto oli mielestäni vähän löysällä ja aika hapettunut, liekö sekin vähän vaikuttanut... Toisesta ketjusta sai kätevästi myös radion koodin selville joten akun osalta pitäisi taas pärjätä useamman vuoden!


Huomasitko sen maajohdon rungon puoleisen pään kunnon? Mulla oli se tappi ja kenkä suoraan maalipinnan päälle vedetty. Putsasin maalit pois ja laitoin kunnon rasvat väliin, niin virtakin kulkee kosketuspintojen kautta, ei pelkästään kierteiden kautta.

zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja zormelin » 15 Helmi 2018 18:29

Itsekin vaihdoin eilen akun -08 Mondeoon, kun vanha oli jo esittänyt merkkejä väsymyksestä. Pelkkä vuorokauden seisominen -15 pakkasessa / hehkutus niin oli jo vähän niin ja näin. Saati, että webastoa olisi käyttänyt. Defan akkulaturin avulla mentiin tähän asti. Kävin Fordin oman 80Ah / 700A akun ostamassa (silver-calsium), 124€ maksoi. Kolme vuotta sai sille takuuta, muut liikkeet tarjosivat Boschia, Exideä ja Vartaa. 80-85Ah välillä ja hinnat 140-180€. Asennusta en kysynyt mistään. Fordin omassa akussa lukee Varta päällä eli sen valmistama näyttää olevan.

Vaihdossa ei ollut mitään ihmeellistä, radio halusi koodin. Näköjään basson / diskantin asetukset nollautuivat. Muuten kaikki säilyi muistissa. Paitsi toki kello. Sähkölasit piti myös ”opettaa” rajoilleen niin nyt menevät ylös-alas automaattisesti. Ajonesto ei pompannut päälle, avaimet oli koko ajan virtalukossa. Eikä myöskään vikakoodeja tullut, Forscanin kanssa ne vielä tarkistin.

Suuri tai oikeastaa se ainut yllätys oli vanha akku. Siellähän olikin vain 62Ah Hankookin patteri :shock: . Leimojen mukaan tammikuussa 2012 on otettu käyttöön, ei ihme että virrat oli välissä vähissä jos webastoa käytti ilman ylläpitolaturia. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että liike joka on asentanut Defan akkulaturin niin on samalla vaihtanut uuden akun nimenomaan tammikuussa 2012. Kuitissa lukee 80Ah Hankook :? . Nämä siis edellisen omistajan jäljiltä / kuiteista katsottuja.

Vähän haiskahtaa, onkohan sinne laitettu tahallaan / vahingossa noin pieni akku? Vai sen joku myöhemmin vaihtanut? No, eipä tuolla enää väliä, mutta mistäs sitä tiedät jos liikkeeseen viet että mikä akku siellä on. Kotelo peittää sen niin hyvin, ette siitä merkintöjä näe.

jaketson
Viestit: 46
Liittynyt: 23 Joulu 2017 14:19

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja jaketson » 15 Helmi 2018 18:58

Miten sähkölasit opetetaan? Itsellä etulasit ei mene automaattisesti ylös eikä muistaakseni myöskään alas.
Oulu

zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja zormelin » 15 Helmi 2018 19:37

jaketson kirjoitti:Miten sähkölasit opetetaan? Itsellä etulasit ei mene automaattisesti ylös eikä muistaakseni myöskään alas.


Pidät nappia pohjassa (niin pohjassa kuin menee) alas niin kauan että kuulet releen naksahtavan. Sama ylöspäin. Voi vaatia muutaman kerran. Sitten pitäisi lasien mennä automaattisesti alas-ylös.

Dagorlad
Viestit: 35
Liittynyt: 30 Marras 2017 23:24

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Dagorlad » 15 Helmi 2018 20:45

ynjevi kirjoitti:
Dagorlad kirjoitti:
riikomi kirjoitti:MK4:ssa voi akun vaihtaa ilman muita toimenpiteitä.


Näin se sujui suoraviivaisesti, maajohto oli mielestäni vähän löysällä ja aika hapettunut, liekö sekin vähän vaikuttanut... Toisesta ketjusta sai kätevästi myös radion koodin selville joten akun osalta pitäisi taas pärjätä useamman vuoden!


Huomasitko sen maajohdon rungon puoleisen pään kunnon? Mulla oli se tappi ja kenkä suoraan maalipinnan päälle vedetty. Putsasin maalit pois ja laitoin kunnon rasvat väliin, niin virtakin kulkee kosketuspintojen kautta, ei pelkästään kierteiden kautta.


Jep, sai teräsharjalla hetken nytkyttää että sai maalin pois. Ihmetytti vähän mut vedin kylmästi pellin paljaalle ja ruiskin vaseliinispraytä päälle kun maajohto oli kiristetty paikalleen.

Dagorlad
Viestit: 35
Liittynyt: 30 Marras 2017 23:24

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Dagorlad » 15 Helmi 2018 20:56

zormelin kirjoitti:Itsekin vaihdoin eilen akun -08 Mondeoon, kun vanha oli jo esittänyt merkkejä väsymyksestä. Pelkkä vuorokauden seisominen -15 pakkasessa / hehkutus niin oli jo vähän niin ja näin. Saati, että webastoa olisi käyttänyt. Defan akkulaturin avulla mentiin tähän asti. Kävin Fordin oman 80Ah / 700A akun ostamassa (silver-calsium), 124€ maksoi. Kolme vuotta sai sille takuuta, muut liikkeet tarjosivat Boschia, Exideä ja Vartaa. 80-85Ah välillä ja hinnat 140-180€. Asennusta en kysynyt mistään. Fordin omassa akussa lukee Varta päällä eli sen valmistama näyttää olevan.

Vaihdossa ei ollut mitään ihmeellistä, radio halusi koodin. Näköjään basson / diskantin asetukset nollautuivat. Muuten kaikki säilyi muistissa. Paitsi toki kello. Sähkölasit piti myös ”opettaa” rajoilleen niin nyt menevät ylös-alas automaattisesti. Ajonesto ei pompannut päälle, avaimet oli koko ajan virtalukossa. Eikä myöskään vikakoodeja tullut, Forscanin kanssa ne vielä tarkistin.

Suuri tai oikeastaa se ainut yllätys oli vanha akku. Siellähän olikin vain 62Ah Hankookin patteri :shock: . Leimojen mukaan tammikuussa 2012 on otettu käyttöön, ei ihme että virrat oli välissä vähissä jos webastoa käytti ilman ylläpitolaturia. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että liike joka on asentanut Defan akkulaturin niin on samalla vaihtanut uuden akun nimenomaan tammikuussa 2012. Kuitissa lukee 80Ah Hankook :? . Nämä siis edellisen omistajan jäljiltä / kuiteista katsottuja.

Vähän haiskahtaa, onkohan sinne laitettu tahallaan / vahingossa noin pieni akku? Vai sen joku myöhemmin vaihtanut? No, eipä tuolla enää väliä, mutta mistäs sitä tiedät jos liikkeeseen viet että mikä akku siellä on. Kotelo peittää sen niin hyvin, ette siitä merkintöjä näe.


Itse päädyin Exide EA852 85Ah/800A akkuun vaikka Exiden akkuja on jossain vähän haukuttu, saa nähdä miten pelittää, Motonetissä 139€.

Onkos porukalla suosituksia hyvästä "älylaturista" jolla voisi välillä pakkasilla avittaa akkua kytkemällä yöksi lataukseen?

jaketson
Viestit: 46
Liittynyt: 23 Joulu 2017 14:19

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja jaketson » 15 Helmi 2018 21:45

Minulla on tämä ja hyvin pelittää. Kerran vuodessa laitan tuon boost moden joka on tarkoitettu sulfaatin poistoon.
https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote ... iceman-5-0
Oulu

zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja zormelin » 15 Helmi 2018 22:10

Dagorlad kirjoitti:Onkos porukalla suosituksia hyvästä "älylaturista" jolla voisi välillä pakkasilla avittaa akkua kytkemällä yöksi lataukseen?


Omassa autossa on asennettuna Defa:n 1204 akun ylläpitolaturi. Samaten yhdellä tutulla on Audissaan samanlainen ja on myös ollut tyytyväinen. Auto yön ajan latauksessa ja myös aamulla kun webasto lämmittää. Työmatka noin 15min ja samaten töissä ollut latauksessa sen 2h ajan mitä tolppa antaa virtaa. Tähän asti mentiin ongelmitta (mitä nyt wanha akku yski silloin kun ei autoa saanut tolpan perään).

https://www.defa.com/fi/Tuote/multicharger-1204/

ynjevi
Viestit: 276
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mondeo mk4 vinkkejä?

ViestiKirjoittaja ynjevi » 18 Helmi 2018 17:05

Dagorlad kirjoitti:
ynjevi kirjoitti:
Dagorlad kirjoitti:
Näin se sujui suoraviivaisesti, maajohto oli mielestäni vähän löysällä ja aika hapettunut, liekö sekin vähän vaikuttanut... Toisesta ketjusta sai kätevästi myös radion koodin selville joten akun osalta pitäisi taas pärjätä useamman vuoden!


Huomasitko sen maajohdon rungon puoleisen pään kunnon? Mulla oli se tappi ja kenkä suoraan maalipinnan päälle vedetty. Putsasin maalit pois ja laitoin kunnon rasvat väliin, niin virtakin kulkee kosketuspintojen kautta, ei pelkästään kierteiden kautta.


Jep, sai teräsharjalla hetken nytkyttää että sai maalin pois. Ihmetytti vähän mut vedin kylmästi pellin paljaalle ja ruiskin vaseliinispraytä päälle kun maajohto oli kiristetty paikalleen.


Sitä rasvaa kannattaa sivellä myös kosketuspintoihin. Pelkkä ympärille suihkuttaminen ei estä kosteuden menoa lopulta kengän alle. Ei se rasva mikään eriste ole kengän alla, kun sitä ei jää väliin silloin kun liitos kiristetään riittävästi ja liika pursuaa pois välistä.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] ja 4 vierailijaa