Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Tervehdys!
Katsastuksessa tuli käsky vaihtaa takajarrupalat. Hain uudet palat ja pistin paikalleen.
Ruuvasin jarrumännät pohjaan, tai ainakin luulen ruuvanneeni toinen oli pirun jäykkä, kun vaihdoin palat.
Jarrut pelaa perstuntumalla ok. Mutta käsijarru ei pidä oiken hyvin, ja käsijarrukahva tulee paljon ylemmäksi kuin ennen vaihtoa.
Onko tuossa joku menettelytapa, kuinka toi oikeasti tehdään? mikä meni pieleen?
Katsastuksessa tuli käsky vaihtaa takajarrupalat. Hain uudet palat ja pistin paikalleen.
Ruuvasin jarrumännät pohjaan, tai ainakin luulen ruuvanneeni toinen oli pirun jäykkä, kun vaihdoin palat.
Jarrut pelaa perstuntumalla ok. Mutta käsijarru ei pidä oiken hyvin, ja käsijarrukahva tulee paljon ylemmäksi kuin ennen vaihtoa.
Onko tuossa joku menettelytapa, kuinka toi oikeasti tehdään? mikä meni pieleen?
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Ettei sulla ollut ns. satula jumissa? Osien herkistely ja puhdistelu auttavat. Käsijarrun säätö?
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Polje jarrua muutaman kerran ja nyi kässäriä ylös/alas, niin se saattaa jo auttaa.
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Käsijarru toimi ihan hyvin ennen palojen vaihtoa. Tässähän on siis levyjarrut takana!
Nyt kun kahvasta kiskaisee se nousee todella paljon ylemmäs kuin ennen.
Pitäiskö ottaa jarrut uudelleen auki ja ruuvata männät pohjaan uudestaan?
Nyt kun kahvasta kiskaisee se nousee todella paljon ylemmäs kuin ennen.
Pitäiskö ottaa jarrut uudelleen auki ja ruuvata männät pohjaan uudestaan?
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Kannattaa AINA kun satulaa räplää ottaa liukutapit irti, pyyhkästä hienolla paperilla kirkkaiksi ja voidella erotusvoitelutahnalla. Säästää monet murheet.
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Väännä käsijarruvivut satuloista täysin pois päältä rajoittimiin asti. Sitten polje jarrua niin kauan että takapyörät ottaa kiinni. Nyt pitäis käppärin toimia.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Ja muistaa vaihtaa ne jarrunesteet 2-3v välein, niin paikat eivät pitäisi olla jumissa niinkään.GeeTee- kirjoitti:Kannattaa AINA kun satulaa räplää ottaa liukutapit irti, pyyhkästä hienolla paperilla kirkkaiksi ja voidella erotusvoitelutahnalla. Säästää monet murheet.
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Kyl ne tapit jumii vaikka vaihtais nesteet joka päivä, mut kannattaa toki nesteetkin pitää tuoreina.
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Tuossa Focuksessa on toiminnaltaan ymmärtääkseni samanlainen kässäri levyjarrujen kanssa mitä noissa takavetoisissa on. Käsijarru on ns. itsesäätyvä ja ruuvaamalla männän takaisin pohjaan olet nollannut säädön. Jalkajarrun käyttö ja käsijarrun nykiminen vuoron perään pitäisi auttaa ja mäntä tulee pikkuhiljaa niin ulos, että se ottaa levyyn kiinni.
Mistä tulee mieleeni toinen mahdollinen vikapaikka. Oletko katsonut, että miten hyvin pala ottaa levyyn kiinni? Jos vanha levy on kovin kulunut, niin pala voi ottaa siihen niin vähän kiinni, että käsijarrun aikaansaama minimaalinen liike ei juuri jarrua kiristä.
Kolmas mahdollisuus on se, että jarrusatulan automaattisäätö on jumissa. Yleensä tämä oireilee niin, että jarru jää laahaamaan, mutta kun olet ruuvannut männän sisään...
Jos tuo ei selviä ulkopuolelta tilannetta tutkimalla, niin suosittelen purkamaan satula osiin. Automaattisäätö on männän sisällä oleva kierre ja kasa erilaisia prikkoja. Yksinkertainen mutta tarkkuutta vaativa purettava. Puhdistus ja uusi rasvaus jarrusatularasvalla sekä jarrunesteen vaihto on edessä.
Mistä tulee mieleeni toinen mahdollinen vikapaikka. Oletko katsonut, että miten hyvin pala ottaa levyyn kiinni? Jos vanha levy on kovin kulunut, niin pala voi ottaa siihen niin vähän kiinni, että käsijarrun aikaansaama minimaalinen liike ei juuri jarrua kiristä.
Kolmas mahdollisuus on se, että jarrusatulan automaattisäätö on jumissa. Yleensä tämä oireilee niin, että jarru jää laahaamaan, mutta kun olet ruuvannut männän sisään...
Jos tuo ei selviä ulkopuolelta tilannetta tutkimalla, niin suosittelen purkamaan satula osiin. Automaattisäätö on männän sisällä oleva kierre ja kasa erilaisia prikkoja. Yksinkertainen mutta tarkkuutta vaativa purettava. Puhdistus ja uusi rasvaus jarrusatularasvalla sekä jarrunesteen vaihto on edessä.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Itsellänikin -00 focus ja levyjarrut takana.
Vaihdoin eilen jarrupalat taakse. Ruuvasin myötäpäivään mäntiä sisään, mutta joutui myös kevyesti painamaan mäntää välillä sillä jäi epäselväksi että menikö ne oikeasti täysin sisään pelkästään ruuvaamalla. Oikea taka jarrusatulan mäntä pyöri pienellä voimalla, mutta vasen pisti jo selvästi vastaan kun papukaijapihdeillä nappasin männän reunasta kiinni ja pyöritin, mutta kuitenkin suostui pyörimään suosiolla.
Puhdistin myös kaikki liukupinnat ja rasvasin myös liukutapit uudestaan. Uudet palat ehkä tuntuivat aavistuksen ahtailta liikutellessaan "kiskoilla", joten hioin uusista palasista ehkä puoli milliä pois jotta palat eivät varmasti jumita kun pinnat taas ruostuvat (ja "turpoavat") vuosien varrella. Kuitenkin tuo vasen jarrusatula hieman arveluttaa että tuleeko se jättämään tulevaisuudessa jarrua hieman päälle kun oli niin jäykän tuntuinen? Onko sisällä jo alkavaa ruostumista joka selittäisi männän jäykkyyden? Vai onko normaalia että toinen satuloista on jäykempi kuin toinen jostain syystä?
Lopuksi painelin jalkajarrua ja vedin käsijarrua vuoron perään. Käsijarru nappaa jo ensimmäisellä napsulla sen verran kovaa että renkaasta kiinni ottaessa pitää oikeasti käyttää käsin voimaa että suostuu juuri ja juuri pyörimään. Käsijarrun vapauttaessa kumpikin pyörä myös vapauttaa täysin. Palojen vaihto siis onnistui. Koeajo paljon käsijarrulla kevyesti jarrutellen ja ei tunnu kumpikaan puoli jäävän myöskään laahaamaan lämmön vaikutuksesta.
Kun laitan auton parkkiin niin vedän lähes aina kevyesti käsijarrun päälle eli käytettyä kyllä tulee. Samoin myös ehkä kerran kuukaudessa vaikkapa liikennevaloissa odotellessa kiskon useampaan kertaan käsijarrua jotta tulee voimakasta "ääriliikettä", joka ehkäisee osien ruostumista jumiin. Käytän siis käsijarrua ahkerasti jumiutumisen estämiseksi. Renkaanvaihdon yhteydessä olen myös satulan luona jarruvaijerin kumisuojan ottanut pois ja ruiskinut HHS 2000 "lentovaseliinia" voiteluaineeksi hyvän tunkeutumiskykynsä ja mainostetun meriveden (suolaveden) kestävyyden takia sekä myös jarrusatulan vivun ympäristöön ulkopuolelle. Kuulemma tyyppivika että satulan jarruvivusto jumiutuu vuosien saatossa.
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... S_2000.pdf
Pitkä selostus, mutta kysymys kuului siis että onko jäykähkö mäntä merkki siitä että lähivuosina pakko purkaa satula osiin ja puhdistaa? Vai saattaako kestää vaikka 5 vuotta ihan jees kunhan käyttää käsijarrua ahkerasti?
Vaihdoin eilen jarrupalat taakse. Ruuvasin myötäpäivään mäntiä sisään, mutta joutui myös kevyesti painamaan mäntää välillä sillä jäi epäselväksi että menikö ne oikeasti täysin sisään pelkästään ruuvaamalla. Oikea taka jarrusatulan mäntä pyöri pienellä voimalla, mutta vasen pisti jo selvästi vastaan kun papukaijapihdeillä nappasin männän reunasta kiinni ja pyöritin, mutta kuitenkin suostui pyörimään suosiolla.
Puhdistin myös kaikki liukupinnat ja rasvasin myös liukutapit uudestaan. Uudet palat ehkä tuntuivat aavistuksen ahtailta liikutellessaan "kiskoilla", joten hioin uusista palasista ehkä puoli milliä pois jotta palat eivät varmasti jumita kun pinnat taas ruostuvat (ja "turpoavat") vuosien varrella. Kuitenkin tuo vasen jarrusatula hieman arveluttaa että tuleeko se jättämään tulevaisuudessa jarrua hieman päälle kun oli niin jäykän tuntuinen? Onko sisällä jo alkavaa ruostumista joka selittäisi männän jäykkyyden? Vai onko normaalia että toinen satuloista on jäykempi kuin toinen jostain syystä?
Lopuksi painelin jalkajarrua ja vedin käsijarrua vuoron perään. Käsijarru nappaa jo ensimmäisellä napsulla sen verran kovaa että renkaasta kiinni ottaessa pitää oikeasti käyttää käsin voimaa että suostuu juuri ja juuri pyörimään. Käsijarrun vapauttaessa kumpikin pyörä myös vapauttaa täysin. Palojen vaihto siis onnistui. Koeajo paljon käsijarrulla kevyesti jarrutellen ja ei tunnu kumpikaan puoli jäävän myöskään laahaamaan lämmön vaikutuksesta.
Kun laitan auton parkkiin niin vedän lähes aina kevyesti käsijarrun päälle eli käytettyä kyllä tulee. Samoin myös ehkä kerran kuukaudessa vaikkapa liikennevaloissa odotellessa kiskon useampaan kertaan käsijarrua jotta tulee voimakasta "ääriliikettä", joka ehkäisee osien ruostumista jumiin. Käytän siis käsijarrua ahkerasti jumiutumisen estämiseksi. Renkaanvaihdon yhteydessä olen myös satulan luona jarruvaijerin kumisuojan ottanut pois ja ruiskinut HHS 2000 "lentovaseliinia" voiteluaineeksi hyvän tunkeutumiskykynsä ja mainostetun meriveden (suolaveden) kestävyyden takia sekä myös jarrusatulan vivun ympäristöön ulkopuolelle. Kuulemma tyyppivika että satulan jarruvivusto jumiutuu vuosien saatossa.
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... S_2000.pdf
Pitkä selostus, mutta kysymys kuului siis että onko jäykähkö mäntä merkki siitä että lähivuosina pakko purkaa satula osiin ja puhdistaa? Vai saattaako kestää vaikka 5 vuotta ihan jees kunhan käyttää käsijarrua ahkerasti?
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Se mäntä pitää painaa ulos sen mitä tulee juurikin jarrupolkimella hydraulisesti kuten aiemminkin jo on kerrottu ja vasta sen jälkeen vedellään käsijarrukahvasta. Ja tarkistetaan että satulan käsijarruvivut palautuvat topparille. Yleinen ongelma käsijarrussa on se että tehon heiketessä tehoa on lisätty vaijeria kiristämällä vaikka lähes kaikissa järjestelmissä varsinainen säätö löytyy sieltä jarrulta. Volvon insinöörit on jostain syystä keksineet jättää tuon säädön pois, tästä johtuen niissä säätö suoritetaan migillä ja rälläkällä.
Männän palauttamisen jäykkyys kertoo juurikin siitä alkavasta jumiutumisesta, sitä kauanko se vielä toimii kohtuullisesti on sitten jo vähän hankalampi alkaa ennustamaan, voi toimia vuoden tai viis.
Männän palauttamisen jäykkyys kertoo juurikin siitä alkavasta jumiutumisesta, sitä kauanko se vielä toimii kohtuullisesti on sitten jo vähän hankalampi alkaa ennustamaan, voi toimia vuoden tai viis.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Vaihdoin levyt ja palat kaikkiin nurkkiin, huomasin saman jarrumäntien jäykkyyden takana.Siihen on helpot lääkkeet, jedä käsijarrua 5-6 kertaa, että mäntä tulee ulos ja pyörittä mäntä takaisin, toista tämä operaatio niin monta kertaa, että mäntä herkistyy.Jäykähköt männät tarkoittanee,
että jarrut laahaa.
että jarrut laahaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Kiitos vinkistä. Täytyy siis vielä kerran ottaa auki vasen takajarrusatula ja koittaa herkistellä.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
>>>Nyt kun kahvasta kiskaisee se nousee todella paljon ylemmäs kuin ennen.
Aloittajalle, onko varmasti käsijarruvaijeri (muovikuori) omalla paikallaan "ohjaimen reiässä" jarrusatulassa? Itseltäni lähti vasemmasta jarrusatulasta irti irroittaessani vaijerin päätä jarrusatulan kääntövivusta ja huomasin vaijerin muovikuoren irtoamisen vasta lopuksi kun tein lopullisia kasauksen tarkistuksia... jolloin piti taas hieman purkaa että sain sen paikoilleen. Se voisi selittää että toinen käsijarru on heikko ja toinen puoli ottaa kiinni, jolloin myös käsijarru nousee selvästi ylemmäksi kun käsijarru on käytännössä vain toisen vaijerin varassa?
Aloittajalle, onko varmasti käsijarruvaijeri (muovikuori) omalla paikallaan "ohjaimen reiässä" jarrusatulassa? Itseltäni lähti vasemmasta jarrusatulasta irti irroittaessani vaijerin päätä jarrusatulan kääntövivusta ja huomasin vaijerin muovikuoren irtoamisen vasta lopuksi kun tein lopullisia kasauksen tarkistuksia... jolloin piti taas hieman purkaa että sain sen paikoilleen. Se voisi selittää että toinen käsijarru on heikko ja toinen puoli ottaa kiinni, jolloin myös käsijarru nousee selvästi ylemmäksi kun käsijarru on käytännössä vain toisen vaijerin varassa?
Re: Vaihdoin takajarrupalat Focukseen ja käsijarru ei enää pidä!
Jarrusatulan männän pyöritykseen on parempi työkalu kuin papukaijapihdit Motonetistä löytyy.
Jarrumäntätyökalu tuotenumero 76-5142
Jarrumäntätyökalu tuotenumero 76-5142
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.