Zvh rakentelusta kymysyksiä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
carpet
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Tammi 2015 23:31

Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja carpet »

Elikkäs pari kyssäriä ajattelin kysästä uudella topicilla (jos löytyy jo valmis zvh rupattelu topic, saa ohjata...) tuosta zvh:n rakentamisesta. Tosiaan 1.8 lohko tipahti syliin kossupullon hinnalla ja kannenkin sain haltuun kaksinkappalein, joten alkaa näyttämään koneenrakentelulta kohta. Pari asiaa mietityttää hieman, joten ajattelin että joku tietäisi paremmin täällä. Hondaleiristä hyppäsin escortin kimppuun yhtäkkisesti ja lapasestahan tämäkin lähti.

Elikkäs aluksi oli tarkoitus rakennella tuplakaasariksi, mutta tajusin sitten että turbokäyttöönhän tuo tehdään, joten se unhoittui. Ruiskuksi muuntaminenhan se sitten on ja Cvh koneesen ei ilmeisesti ole kuin rs turbon imusarja joka hyödyntää nelipisteruiskua? Itse tekemä imusarjahan on tietysti yksi, mutta minua kun ei ole tig hitsauksen jalolla taidolla siunattu.

Tankki ilmeisesti pitää vaihtaa kokonaan, vai voiko tuohon oe-tankkiin tehdä vaadittavat muutokset että pelaa ruiskulla? walbron jälkiasennus pumpunhan luulisi pelaavan paremmin kuin hyvin.

Suuttimet ilmeisesti käy cossu sierrasta, jos rs:n imusarjaan päädytään? onkos näissä vehkeissä suuttimille ollut joitain vastusbokseja riippuen siitä onko korkea via matala ohmiset suuttimet?

Turbon öljynpaluu, lohkoon vai ö.pohjaan?

Moottorinohjauksessa kaadutaan megasquirtin puoleen ja turbona toimii 35 holset. cooleria ja ahtoletkua löytyykin jo vanhan civicin puolesta, joita siihen hommattiin mutta ei koskaan saatu vaihettua vanhojen tilalle.

Burtonilta on jo tulossa zvh vesipumpun laippa, kannenpultit ja tiiviste.

Kiitos jo etukäteen vastauksista ja pahoittelut jos tälläinen topic tosiaan jo on.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja emax »

carpet kirjoitti:Elikkäs aluksi oli tarkoitus rakennella tuplakaasariksi, mutta tajusin sitten että turbokäyttöönhän tuo tehdään, joten se unhoittui. Ruiskuksi muuntaminenhan se sitten on ja Cvh koneesen ei ilmeisesti ole kuin rs turbon imusarja joka hyödyntää nelipisteruiskua? Itse tekemä imusarjahan on tietysti yksi, mutta minua kun ei ole tig hitsauksen jalolla taidolla siunattu.
-80 luvun escortit ja orionit on 4piste ruiskuilla, mutta mekaanisilla. Imusarjaan saa muutettua sähkösuuttimet, mutta vaatii muokkausta/hitsausta. Mk5 Escorteista ja muista sen ikäisistä löytyy efi ruiskuja. Efin imusarja vaan on melko näpärällä kaasari/k-jet kannessa, joillakin se on silti toiminutkin itsetehdyllä tiivisteellä.
carpet kirjoitti:Tankki ilmeisesti pitää vaihtaa kokonaan, vai voiko tuohon oe-tankkiin tehdä vaadittavat muutokset että pelaa ruiskulla? walbron jälkiasennus pumpunhan luulisi pelaavan paremmin kuin hyvin.
Ruisku tankki, tai kerääjäsäiliö. Pointtina on että pumpuun ei saa päästä ilmaa.
carpet kirjoitti:Suuttimet ilmeisesti käy cossu sierrasta, jos rs:n imusarjaan päädytään? onkos näissä vehkeissä suuttimille ollut joitain vastusbokseja riippuen siitä onko korkea via matala ohmiset suuttimet?
Cossussa on korkeaohmiset, sopii siis suoraan megan kanssa, mutta suoraan ne ei käy RS:n KE-Jet sarjaan, Efi sarjaan käy. Eikä ne suuttimet tarvi pakosta olla cossun.
carpet kirjoitti:Turbon öljynpaluu, lohkoon vai ö.pohjaan?
Öljypinnan yläpuolelle, ei muuta väliä.

1.8:n kanssa vois vielä käyttää cvh:n tiivistettä, RST:n orkkis tiiviste on hinta-laatu suhteeltaan paras.
Jos käytät RST:n pakosarjaa niin joudut tukkimaan zetecin lohkosta huohotinreiän, ja poraamaan sen jonnekkin muualle, mulla ei oo tästä tän parempaa tietoa.
Lohkosta pitää myös tukkia pakopuolen öljynpaluureiät, muuten valahtaa vetet öljypohjaan.

ZVH on lähinnä väliaste cvh:n ja zetecin välissä. Muuta hyötyä siitä ei oo kuin isompi alakerta 1.6l tilalle.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
carpet
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Tammi 2015 23:31

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja carpet »

Kiitos vastauksesta. Lohkostahan olenkin jo tukkinut nuo kanavat ja alahihnapyörän alle spacerikin on tekeillä hihnalinjan kohdistamiseksi.

imusarjan kohdalla päädyin rs:n kjettiin, kun menee suoraan kerran. Antureitten liittimet saa varmaan jostain ruisku cvh:sta? Suuttimet oli vaan cossusta esimerkkinä kun turbo kerran sekin.

Kannentiivisteeksi tilasin felpron tekeleen.

huohottimen tukkeeksi tein ite lätkän ja uuden huohottimen paikka täytyy miettiä catch tankin kanssa.

turbosarja tehdään varmaan omin kätösin, kun ei noita rs:n sarjoja eteen hypi hirveästi.

sitten Tälläinen tosi tyhmä kysymys joittenkin mielestä varmaan, että mihin väliin Se kerääjäsäiliö täytyy laittaa bensalinjoissa?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja emax »

Tankin ja ruiskupumpun. Eli joku halvempi pumppu pumppaamaan säiliötä täyteen bensatankista, josta ruiskunpumppu sitten imee. Paineensäätimeltä paluu säiliöön ja säiliösta paluuletku tankkiin.

Tarvit cvh efi sarjan bensatukin ja sille pitää tehdä kiinnikkeet siihen k-ruiskun sarjaan. Tarkennuksena vielä että XR3i:n sarjaan oon nähny että on muutettu sähkösuuttimet. Rsturbon sarja on erilainen, en tiedä siitä varmasti.
Tuolla kuvia ja keskustelua XR3i ja RS1600i sarjoista. http://passionford.com/forum/5578853-post13.html
Lisäksi sitten vielä veten ja imuilman lämpöanturit.

Irtoliittimiä tais löytyä suuttimille ihan motonetistäkin, mutta kyllä cvh efistä saa myös sopivan johtosarjan, ja siinä on nuo yllämainittujen anturienkin liittimet, jos fordin antureita käytät.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
carpet
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Tammi 2015 23:31

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja carpet »

Elikkäs 91- etiäpäin efi cvh on sähkösuuttimilla? Ja jakotukinkin saa siitä? Päätin ostaa myös sen efi imupuolen jos se rs turbon sarja ei olekkaan niin yksinkertaisesti muokattavissa.

Entäs tuo kaasuläppä? Joku fordin oma? Ainakin TPS pitää olla läpässä, mut toimiiko oem osa megaruutan kanssa ?

Edis-4 sytkäksi ja minkä kokonen oli triggeripyörä? 36-1:kö?

Pitäis tallipaikka saaha jostain, niin pääsis pajottamaan tätäkin etiäpäin nopeammin, kun tossa räystään alla. Voisinhan tarinoida jotain kuviakin tästä, kun on jotain näytettävää :D
Avatar
njietro
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja njietro »

carpet kirjoitti:Elikkäs pari kyssäriä ajattelin kysästä uudella topicilla (jos löytyy jo valmis zvh rupattelu topic, saa ohjata...) tuosta zvh:n rakentamisesta.
...
Moottorinohjauksessa kaadutaan megasquirtin puoleen ja turbona toimii 35 holset.
Tykkään aina kysellä ja kyseenalaistaa, joten teen niin nytkin:

Minkälaista pakettia haet ja mihin koriin? Mikä on tehotavote ja mitkä veivit&männät? Mikä on peruste CVH-kannelle? HX35 on miehekkään kokonen ahdin :thumbup:
carpet kirjoitti: Entäs tuo kaasuläppä? Joku fordin oma? Ainakin TPS pitää olla läpässä, mut toimiiko oem osa megaruutan kanssa ?

Edis-4 sytkäksi ja minkä kokonen oli triggeripyörä? 36-1:kö?
Kaasuläpäks saattaa sopia esim 2,0 zetecin vakioläppä (55mm), mulla on sellane muistikuva että olis sama pulttijako. Kannattaa varmistaa ennen kauppoja. Orggis potikkamallinen TPS toimii hyvin, eli sellanen missä on 3 napaa ja keskimmäisen ja reunanastan välillä resistanssi joko kasvaa tai vähenee kaasun asennon mukaan. Fordeilla taitaa kaikki olla potikkamallisia, joissain volvoissa jne on jotain vanhoja kärkimalleja (antaa informaation kaasua vähän / kaasua paljon).

Triggeröinti on Zetecin vakiovauhtipyörässä, oli kone sitten Mondeosta tai Escortista. Anturiks kannattaa vakiopaikalle vaihaa hall, toimii varmemmin ja on samalla vauhdilla niin helppo päivitys.

Edis4 puolaa voi kannattaa käyttää (ainakin zetec-kannen kans), edis4-modulia ei. Edis4-modulin kans ei saa sytkäpuolelle kierrostenrajotinta, ja bensapuolen kiekkarajotin ei oo ihan paras ja mukavin ahdetussa ja ripeessä autossa. Boschin -200 / -204 -loppusella sytkäpääteasteella pystyy pyörittään Zetecin orggispuolaa, tai jotain muutaki hukkakipinäpuolaa hienosti.
emax kirjoitti: ZVH on lähinnä väliaste cvh:n ja zetecin välissä. Muuta hyötyä siitä ei oo kuin isompi alakerta 1.6l tilalle.
Tämä.

Rakentamisen iloa on, hyötyä ei.

Kuva

Hyvä että hylkäsit rs turbon imusarjan. Ton voi silmällään jo sanoo ettei toimi HX35 holsetin kans.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
carpet
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Tammi 2015 23:31

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja carpet »

Mk4 escort. 1.6 kone -81 korisesta, jossa on kansi tikissään ja rakennettu turbolle. 200 tai allekkin, en usko riittääkö 1.8 tuonne asti. Veivit ja männät kysynnän alla, quantumilta luin että jos männän laesta ottaa 0.5mm pois puristukset laskee ja on sopivat turbolle. 1 bar ahdot on mielestäni sopivat.

Edis 4 puolaa meinasinkin laittaa tuonne kiinni. Moduulia ei mulla taida olla edes.

Miksi ei ? Rakentamisen ilosta, koulussa virtauspenkit,sorvit,seetien teot sun muut mahdollista ja kun itse osaa tehdä. Katotaan mitä saadaan irti.

Neuvoja ja apuja sekä kritiikkiä ja pahoja otan vastaan mielelläni. Kun nämä escot on sen verran erilaisia rakentaa kun Hondat, ei kaikki näitten osat,erot ja samanlaisuudet ole selvillä. Sähköjen puolesta siis.
Avatar
njietro
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja njietro »

Mulla on mk4 kopassa 1,8 zetecistä 0,7bar paineilla 235hp/340nm tollasella nyrkin kokosella TD04-13C ahtimella. Koneen ainoo viritys oli ahtimen lisäks RE85 polttoaine ja kakslitrasen zetecin 55mm kaasuläppä. Puristukset vakiot 10,0:1 jne. kaikki muukin vakioo. Herää aika järjettömän aikasin ja vetää alhaalta ylös hienosti. Vakio ja koskematon zetecin sylinterikansi toimii pääsääntösesti paremmin ku moni viritetty ja portattu cvh-kansi, poikkeuksiakin toki on. Käyttöalue ja tehointegraali on vaan semmosia juttuja jotka on tosi kivoja sillon ku niitä on. Dynolappu ja projektitopikki

1,8 Zetecin vakiomännät ja veivit on mulla kestäny ilman ongelmia ton 230-240hp, sitä mitä siellä nyt paineista ja nokista riippuen on kulloinkin ollu. Britit sanoo että vakioveivit kestää yli 300hp, vakiomännät jonkun reilu 200hp. Suomessa sanottiin että 1,8 vakiokellari kestää 0,5bar ja 200hp eikä yhtään enempää. Nakuttaa ei kauheesti saisi sillon ku osat on muutenkin mitotuksensa äärirajoilla. Nähdäkseni Zetecin männät ja CVH:n kansi tarjoo vakiona bensakäyttöönkin hyvän puristussuhteen turbojutuille, passionfordilta tai emaxilta vois löytyä tieto mihin puristukset CVH-kannen kans tippuu. Toki nykysin voi ahtaa myös kympin purkilla bensakoneita kun vaan paineet on maltilliset ja säädöt kunnossa. 7,5 puristukset ja FMI:n seossuhdemittarit on vähän oldskoolia ja sillon hajos kaikki käsiin. Jos männät ja veivit vaihtaa kestäviin ni sitte kannattaa toki ottaa voimaakin sillai reilusti.

HX35 kuuluu ahtimena johonki aika paljo isompiin tehoihin ku tollane vajaa 200hp, HX35 ei ylipäänsä edes mahdu tohon syylärin ja koneen väliin ja tarvii ulkosen hukkiksen ja dumpin ja kaikkee ylimäärästä ja kallista tingeltangelia, jonka seurauksena joku aivan hemmetisti pienempi ahdin kiinteellä hukkaportilla ja by-passilla olis nähdäkseni paljon viisaampi valinta aivan kaikilta osa-alueiltaan. HX35 holsetti herää pakopesästä riippumatta 1,8 koneessa tosi myöhään, ja kun siihen vielä yhdistää ZVH-konversion matalan puristussuhteen ja CVH:n venttiilikoneiston ja Zetecin öljypumpun jotka ei kestä kierroksia ni voi olla jännä kone ajaa ja luotettavuuden kans haasteita.

Voimansiirtona vakio BC-vaihteisto kestää tosin pienen ahtimen alavääntöö jotain viikon ja kuukauden väliltä (ensimmäinen kesti 600km, toinen 1800km), HX35 ei varmaan oo laatikolle niin raju ku alhaalla ei tapahdu yhtään mitään. Kytkimessä halvin keksimäni pitävä vaihtoehto makso kaikkineen 650e, kun ei tonne BC/IB5-vaihteiston kuoriin mahdu oikei mitään. IB5-vaihteisto (eli käytännössä mk6 Zetec-escorttien laatikko) on tuntunut kestävän vääntöö vähän paremmin kun noi vanhat BC-vaihteistot, laakerointi on parempi. Kohta multa tosin hajoo myös ensimmäinen IB5 muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen.

En väitä että olisin jotenki älyttömän etevä rakentaja tai varsinkaan kätevä käsistäni, mutta uskosin että toi mun projekti on öbaut halvin ja helpoin tapa saada tollane +200hp ajettava paketti tyhjästä rakentaen, valitsee kanneks sitten hyvän Zetecin tai kohtuullisen CVH:n. Halvemmalla vois päästä jos ostais valmiin RS Turbon ja pistäis siihen jonkun oikeen ruiskun ja isomman turbon.

Jokanen saa tehdä omilla autoillaan mitä haluaa ja kuten aluks sanoin ni mää vaan tykkään kyseenalaistaa muitten tekemisiä ja tarjota vaihtoehtosia ratkasuja, miettiminen ja netissä suunnittelu ku on niin helppoo ja kivaa.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
carpet
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Tammi 2015 23:31

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja carpet »

Sanoahan saa aina ja musta nyt ainakin tuntuu että täällä saa turista huolella nuista vehkeistä,virityksistä ja rakenteluista. Hienoa että tullaan sanomaan mielipiteet ja hyödyt sekä haitat näistä rakenteluista, dynyssä kun on meininki se että kun kysyt jotain niin jollain on jo sitä hiekkaa esinahan alla ja koko roska lyttyyn kaikin voimin.

Ja siis tähän prokkikseen päädyin siksi, kun nuo osat tipahteli syliin ihan vaan ettei ollut tarkoitus (halvalle tavaralle kun olen niin perso)

Ja zetecistä ei ollut kuin hyväkuntonen lohko jäljellä, ja päätyminen on romulavalle kun ei enää käyttöä ollut, niin ostin pois.

Ja Civicin jäljiltä on sen verran, kuten jo sanoinkin ylimääräsiä osia (sähkösarjaa,anturia, lisämittaria yms) niin miksen niitä tähän rakentelisi? Auto miellyttää ja kivahan se on olla erilainen :D

Mut joo tuosta turbosta mietinkin sitä juuri, että herää sen verta ylhäällä niin ei heti riko paikkoja ja vaihdelaatikon kanssa on jo nyt ongelmia, eli tuo ei tule jäämään. Ja toinenkin turbo on joku mallilaatan mukaan HiD, holset sekin.

Burtonilta sais vetarit, että saa 6-vaihteisen focuksen lootan kiinni escon omiin napoihin. Tahtoo vaan olla aika hinnakkaat...

Rs turbon loota ei ilmeisesti käynyt tuohon zetecin lohkoon niin helposti, tosin eipä niitäkään vastaan kävele.



Ja ihan mielenkiinnosta ja yrityksestä (ehkä myös provoilusta) lähdin tähän hommaan. Kun ei tämäkään niin hintavaa ole, rahaahan saa palamaan helposti liikaa, mut eipä haittaa. Omaksi iloks tätä tehrään. Kyseenalaistaa saa totta kai jos joku pistää silmään tai puistattaa :D

Eikä tämä missään suunnittelupohjalla ole, en nyt turhaan maksele britteihin rahaa että saan seinäkoristeeks jonkun hauskan zvh:n kanspahvin :| :D
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja emax »

Njietro näkee aina punaista kun cvh mainitaan :mrgreen: Olet varmaan huomannu jos oot hakua käyttäny.
Mutta mun mielestä se cvh on yhtä huono, kanavatkin viisaa ihan eri suuntaan ku venttiilit, ja nostimet ja se niiden naksutus...
Hyväpuoli on että ZVH:n tehoja ei ole missään virallisesti ilmoitettu... mutta escortissa sais kyllä olla muutenkin rutkasti enemmän kuin mk1 fiestassa. 2.0 zetecciin jää vielä parikymmentä heppaa turbo varaan, kun mk1 fiestassa pitäis jo vakiota 2.0 zetecciä kuristaa reilut 30 heppaa...
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
njietro
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja njietro »

emax kirjoitti:Njietro näkee aina punaista kun cvh mainitaan :mrgreen: Olet varmaan huomannu jos oot hakua käyttäny.
:lol: jep, mutta syynä on se, ettei cvh-kannen sovittamista Zetecin lohkon päälle voi oikeesti perustella Suomessa millään. Briteissä tekevät noita siks että siellä lainsäädäntö ja vakuutusmaksut on sellaset, Suomessa ei oo. Ei kukaan vaihda ehjään cosworthiinkan ohc-kantta, koska sille ei oo mitään perustetta - oharikansi on kaikin puolin huonompi. Eri asia jos autossa on jo valmiiks cvh-tekniikka ni kai sen voi siellä antaa olla, mutta cvh-kannen tai koko tekniikan sovittamiseks en näe mitään perustetta nähdä yhtään ylimäärästä työtä. :) Määkin ajan kyllä jokapäiväset käyttöajoni cvh:n rallatuksessa.
emax kirjoitti: Hyväpuoli on että ZVH:n tehoja ei ole missään virallisesti ilmoitettu... mutta escortissa sais kyllä olla muutenkin rutkasti enemmän kuin mk1 fiestassa. 2.0 zetecciin jää vielä parikymmentä heppaa turbo varaan, kun mk1 fiestassa pitäis jo vakiota 2.0 zetecciä kuristaa reilut 30 heppaa...
Joo, mk4 Escortissa saa olla 158hp leimatehot ja melkein 2,2L iskutilavuus, eli sinne saa ns. mitä vaan.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
carpet
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Tammi 2015 23:31

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja carpet »

Jaa. Laitetaan sit Hondan moottori ku kerran näin paljon kanssakävijöille aiheuttaa harmia mokoma motti :D
Avatar
njietro
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Zvh rakentelusta kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja njietro »

Älä tee ninku muut haluaa sun tekevän vaan tee ninku ite haluat ja näet järkevimmäks tehdä. Tee vaan se zvh jos näet sen järkeväks ja haluat zvh-koneisen auton. Ahdinvalintaa miettisin silti vielä 2x :)
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Vastaa Viestiin