1.6 cvh kilpa-autossa?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Vpuskala
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Syys 2014 17:58

1.6 cvh kilpa-autossa?

Viesti Kirjoittaja Vpuskala »

Moro!

Eli koitetaan ajaa kilpaa tollasella mk3 Fiestalla jossa kyseinen 1.6 cvh voimanpesänä. Kysymys kuuluu onko kukaan tietonen onko kyseisellä moottorilla ajettu kilpaa tai onko joku foorumilainen ajanu kilpaa kyseisellä jyvällä. Ehkä joku jopa rakentanut joskus kilpailukykyisen moottorin?

Nyt moottori tuottaa noin 140hp 6800 kierrokselta, vääntö noin 170Nm 5500 kierrokselta. Mootorissa 1.3 pattimännät, 40 weberit, Virtasen nokka ja tehty kansi. Joku peltisarja myös löytyy. Sytytystä ohjaa Thunderspark. Osaako joku kertoo onko kyseiset lukemat suurinpiirtein oikeat kyseiseen kokoonpanoon? Jostain luin että joku tehnyt kyseisiä moottoreita joskus, kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Tähän moottoriin saa mm. Kent cams nokkia, onko näistä kokemuksia? Kestääkö alakerta vakiona vai laitetaanko tiukempia kiertokankia ja mäntiä?

Suuri kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille ja avokätisesti neuvonsa jakaville!

-Ville Puskala
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Viesti Kirjoittaja emax »

Kiertokangista pettää ekana pultit. Ne vähintään kannattaa vaihtaa arppeihin jos lisää rinkiä mielii. Vakio kytkin alkaa antautua 220nm jälkeen. Vaparin "maaginen" tehoraja on 100hp/litra, silloin on virtaukset hyvin kohdallaan. 140hp 1.6:sta kuullostaa jo hyvältä, mutta vähän on vielä reservissäkin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vpuskala
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Syys 2014 17:58

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Viesti Kirjoittaja Vpuskala »

Kiitos vastauksesta.

Onko tietoa keneltä vois kysellä kannen saloista? Kuulin että olis vaikee tehtävä. Entäs palotilan muoto, puolipallo vai ns. laihapoltto kansi. Onko mielipiteitä.

Kiitos,

-Ville P.
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Viesti Kirjoittaja xraam »

Omia kokemuksia ei ole, mutta burtonin sivuilta löytyy jotain tarinaa ja toki myös osia. http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html
Tuolla on maininta, että molempia palotilan muotoja voi käyttää, mutta tyypillisesti "hemi" antaa enemmän voimaa.

Burtonilta löytyy myös koneistettuja kansia, hinnat lienee kovia, mutta voi noista ehkä vakoilla hieman, mitä muutoksia ovat tehneet mm. venttiilipuolelle. Esim. http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... h094a.html
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Viesti Kirjoittaja Gona »

Jos, käyttää 1.3 mäntiä niin kantena on pakko olla "hemi" kansi. Kanavat, jos haluaa kunnolla tehdä on venttiilinohjurit poistettava vähintään imupuolelta ja tämän jälkeen kairattava oikeista kohdista.

Itsellä seuraava kombinaatio kasassa.

1.3 männät 0,75 ylikoossa ARP pultit
New Man Camsin PH2 nokka
Weberin 2kurkkunen
1.6 Pakosarja kuristamassa
Hyvät tulpat ja johdot
Sierra cosworthin A-ryhmäläisen sytytyspuola
Diesel koneen startti sillä vakio ei jaksanut kauaa pyörittää.

Helposti saisi vielä lisää ulos, mutta on uusia projekteja. Ja ihan kivasti liikkuu 800kg fiesta tuolla.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Vpuskala
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Syys 2014 17:58

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Viesti Kirjoittaja Vpuskala »

Tosiaan on tupla weber 40 ja bensaa menee aikalailla. Nyt on harkinnan alla Kent Cams:n nokka cvh28 niin sais vähän kiertään paremmin ja ehkä lievää tehon nousua. Toivottavasti ei alapään vääntö häviä kokonaan...

Tehokäyrä näyttää nyt tältä. Jotain on kyllä pielessä, vai mitä sanoo tietäjät?

Kuva
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Viesti Kirjoittaja Gona »

Minkäs painoiset muuten kentillä on nuo kovat nostajat verrattuna vakioihin? Ootko tehnyt mitään noille keinuvipua kannessa pitäville pulteille? Jotain hämärää on käyrässä kyllä. Kentin nokan hankinnan vältin heidän kestävyys/materiaali ongelmien takia, mutta jos sulla toimis.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Vpuskala
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Syys 2014 17:58

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Viesti Kirjoittaja Vpuskala »

Kannessa olevat keinuvipujen pultit on vakiot. Meillä on mun mielestä newman camsin tekemät kovat nostajat ja rullakeinut kun ei tahtonu ne orkkis keinut kestää. Taitaa ne kovat nostajat painaa saman verran kun ne hydrauliset.

Vaihdetaan varmaan 45 kaasarit ja koitetaan jos auttas mitään.

-Ville Puskala
Kollo
Viestit: 116
Liittynyt: 14 Tammi 2007 22:43
Paikkakunta: Lake of Ylö

Re: 1.6 cvh kilpa-autossa?

Viesti Kirjoittaja Kollo »

Itse osoittaisin syyttävän sormen kaasarien suuntaan, koska notkahdus neljän tonnin kohdalla on todella raju. Oletan että kipinävehkeet ovat ovat kunnossa koska ei ole jakajaa. Kokeiltiinko penkissä eri suuttimia ja seosputkia vai mitattiinko vaan tehot? Kohojen kunto ja säädöt on varmaan tarkastettu?
Escort mk2 "RS2000"
Fiesta mk2 "RS1800i"
Vastaa Viestiin