Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
- Paikkakunta: Liminka
Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
auto on otettu käyttöön 11/2003 eli tietääkseni -04 mallia oleva farkku mondeo 2.0TDci 115hv aut. Tuli tossa pikku pakkanen (n.-8) niin auto ei jaksa pitää lämpöjä kuin normaalin alaviivassa ja se nousee aina hetkeksi ku ajaa ylämäkeen mut ala mäessä taas laskee. Autossa on tehdasasennettu webasto. Eikö webaston pitäis jaksaa pitää lämmöt normaalis jos se toimii? Sisällä ei tunnu olevan niin lämmin mitä pitäis olla(22 astetta). Auttaako pahvin laitto keulaan vai onko termostaatti rikki ku ei saa lämpöjä normaaliks muuten ku paikallaan käydessä?
Pelottaa vaan et miten käy kun pakkasta on luvattu tänne huomiselle -23. Jäätyykö koko auto?
Jäähdytys nestettä on normaalisti.
Pelottaa vaan et miten käy kun pakkasta on luvattu tänne huomiselle -23. Jäätyykö koko auto?
Jäähdytys nestettä on normaalisti.
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Kyllä lähtisin siitä että termostaatti vaihtoon. Ei se lisälämmitin jaksa ajossa pitää moottorin lämpötilaa oikeana jos termostaatti ei toimi oikein.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
- Paikkakunta: Liminka
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
onko vaikea ite vaihtaa? Kysyin varsin wetteriltä ni siel sanoivat et kahden tunnin homma vaihtaa ku kuulemma tossa moottori mallis se on iso työ. eli n.200egee. Auton kyl ostin viime viikonloppuna wetterilt. Onko autoliike vastuussa tollaisest ja saako niiltä mitää rahoitusapua tuollaiseen?
Soittelin myyjälle ni vien auton wetterille ni ne vaihtaa termostaatin autoliikkeen piikkiin 8)
Soittelin myyjälle ni vien auton wetterille ni ne vaihtaa termostaatin autoliikkeen piikkiin 8)
Viimeksi muokannut Kasperi_83, 15 Tammi 2009 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Toimiiko lisälämppäri varmasti?
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Sierra cosworth -91
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
- Paikkakunta: Liminka
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Kyl se ainaki on toiminnas ku pysähtyy ja lähtee käyntii ku käynnistää. Mistäpä sitä tietää et onko se päällä satasen vauhdis. Tietääköhän kukaan/onkohan kukaa tehny sillee et webasto toimis pelkästään napista eli se olis joko päällä tai ei. Sillai ainaki pystyis varmistaa et se on päällä ajaessa pakkasel. Kallistako?
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Mulla on kello ohjattava webasto ja sen saa napista päälle vaikka ajon aikana. Itse vaihdoin auton juuri ja huomasin kyllä kun pakkasta oli yli 10 että ei kovin helpolla pidä lämpöjä jos pientä pyöritystä ajo.. tyhjäkäynnillä lämmöt tippuu heti. Autona siis 130 hv diesel mondeo. Sisällä kyllä tarkenee
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
- Paikkakunta: Liminka
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
eli pahvia keulaan? Miten sen maskin saa irti ku mä otin ne nuplukat irti siitä päältä ja yritin sit kääntää ulospäin ja vetää ulospäin mut ei lähteny. yläreunasta maski on irti mut tuntuu et se kanittaa alhaalta. Pitääkö se vaan vääntää irti siitä voimal vai miten ku ei viistis hajottaa kuitenkaa sitä? Sain maskin irti. Se oli vaan jäätyny alareunast ni lähti nätisti meisselillä avittamalla.
Viimeksi muokannut Kasperi_83, 15 Tammi 2009 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Jos olet ostanut auton kunnossa olevana niin olen sitä mieltä liike laittaa auton kuntoon korvauksetta. Eihän se ole KUNNOSSA jos ei -8 asteen pakkasella nosta lämpöä normaaliin.
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Korjausoppaan mukaan termostaatti sijaitsee jarrujen alipainepumpun luona moottorin takaosassa eikä mitään tarvitse purkaa edestä että sikäli ihmettelen "isoa työtä". Monta termaria olen vaihtanut eikä tämä vaikuta sen vaikeammelle. Oma arvio työaikaan max 1h
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
se lähtee alhaalta nykäsemällä on pari klipsiä sielläKasperi_83 kirjoitti:eli pahvia keulaan? Miten sen maskin saa irti ku mä otin ne nuplukat irti siitä päältä ja yritin sit kääntää ulospäin ja vetää ulospäin mut ei lähteny. yläreunasta maski on irti mut tuntuu et se kanittaa alhaalta. Pitääkö se vaan vääntää irti siitä voimal vai miten ku ei viistis hajottaa kuitenkaa sitä? Sain maskin irti. Se oli vaan jäätyny alareunast ni lähti nätisti meisselillä avittamalla.
Ford Mondeo -03 115 tdci
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
- Paikkakunta: Liminka
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
No nii. Termari vaihdettu eikä mitää vaikutusta. Matka-ajossa pitää ehkä vähän paremmin lämpöja mut heti ku ajaa kaupungis ni lämmöt laskee alas. Onko mitää muuta mitä vois tsekata et lämmöt pysyy normina? webasto pelaa kuitenki normisti.
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Itse tappelin autoliikkeen kanssa juuri samaisesta ongelmasta omassa Mondeossani (2.0 TDCi 130hv -04) ja lopulta syylliseksi osoittautui öljynlauhduttimen termostaatti.
Koko prosessi vaati neljä korjaamokäyntiä ja runsasta vääntöä huoltopäälliköiden kanssa siitä, että kyseessä ei ole ominaisuus. Joka käänteessä koitettiin selittää kuinka nykyaikaiset diesel-moottorit tuottavat niin vähän hukkalämpöä, ettei lämpöjen kuulukaan nousta kylmällä ilmalla kauheasti. Itselläni kuitenkin edellinen auto oli samanlainen Mondeo, joskin vuotta vanhempi ja 115hv TDCi moottorilla (plus 250Mm enemmän mittarissa), joten siihen vetoamalla että tuskin Ford on vuodessa saannut niin paljon hyötysuhdetta parannettua moottoreissaan että lämmöntuotto olisi pudonnut murto-osaan huoltopäälliköt kyllä uskoivat että vika ei ole vain korvieni välissä.
Ensimmäisellä kerralla autoon vaihdettiin termostaatti, joka osoittautui vialliseksi. Tämän jälkeen auton sisällä rupesi jo tarkenemaan ilman takkia kun ulkolämpö putosi nollaan, mutta moottorin lämmöt makasivat edelleenkin alaviivan tuntumassa. Toisella kerralla vaihdettiin lämpömittarin anturi, mutta tällä ei ollut vaikutusta viisarin asentoon joka pysyi edelleen alhaalla. Kolmannella kerralla sitten autolle varattiin parin päivän audienssi sähköosastolta, jossa sitten todettiin että lämppärin termostaatti (joka siis vaihdettiin jo ensimmäisellä kerralla?) sekä öljynlauhduttimen termostaatti toimivat huonosti ja molemmat vaihdettiin uusiin.
Tämän jälkeen lämmöt ovat matka-ajossa nousseet normaaleiksi ja sisälläkin rupesi tarkenemaan t-paidalla kovemmallakin pakkasella. Tosin tämänkin jälkeen olen huomannut, että lämmöt seilaavat huomattavasti enemmän kuin edellisessä yksilössä sillä jo pudotus maantienopeudesta neljäänkymppiin saa lämmöt notkahtamaan kun edellinen teki tätä vasta kolmenkympin pakkasella. Mutta ainakaan enää ei tarkeneminen ole pelkän Eberin varassa vaan sekin saa levätä ajonaikana kun ennen se kävi täydellä teholla jatkuvasti (jollei lämpösuoja ehtinyt laueta pidemmillä ajomatkoilla) ja näin ollen polttoaineen kulutuskin putosi kaupan päälle.
-LasseK
Koko prosessi vaati neljä korjaamokäyntiä ja runsasta vääntöä huoltopäälliköiden kanssa siitä, että kyseessä ei ole ominaisuus. Joka käänteessä koitettiin selittää kuinka nykyaikaiset diesel-moottorit tuottavat niin vähän hukkalämpöä, ettei lämpöjen kuulukaan nousta kylmällä ilmalla kauheasti. Itselläni kuitenkin edellinen auto oli samanlainen Mondeo, joskin vuotta vanhempi ja 115hv TDCi moottorilla (plus 250Mm enemmän mittarissa), joten siihen vetoamalla että tuskin Ford on vuodessa saannut niin paljon hyötysuhdetta parannettua moottoreissaan että lämmöntuotto olisi pudonnut murto-osaan huoltopäälliköt kyllä uskoivat että vika ei ole vain korvieni välissä.
Ensimmäisellä kerralla autoon vaihdettiin termostaatti, joka osoittautui vialliseksi. Tämän jälkeen auton sisällä rupesi jo tarkenemaan ilman takkia kun ulkolämpö putosi nollaan, mutta moottorin lämmöt makasivat edelleenkin alaviivan tuntumassa. Toisella kerralla vaihdettiin lämpömittarin anturi, mutta tällä ei ollut vaikutusta viisarin asentoon joka pysyi edelleen alhaalla. Kolmannella kerralla sitten autolle varattiin parin päivän audienssi sähköosastolta, jossa sitten todettiin että lämppärin termostaatti (joka siis vaihdettiin jo ensimmäisellä kerralla?) sekä öljynlauhduttimen termostaatti toimivat huonosti ja molemmat vaihdettiin uusiin.
Tämän jälkeen lämmöt ovat matka-ajossa nousseet normaaleiksi ja sisälläkin rupesi tarkenemaan t-paidalla kovemmallakin pakkasella. Tosin tämänkin jälkeen olen huomannut, että lämmöt seilaavat huomattavasti enemmän kuin edellisessä yksilössä sillä jo pudotus maantienopeudesta neljäänkymppiin saa lämmöt notkahtamaan kun edellinen teki tätä vasta kolmenkympin pakkasella. Mutta ainakaan enää ei tarkeneminen ole pelkän Eberin varassa vaan sekin saa levätä ajonaikana kun ennen se kävi täydellä teholla jatkuvasti (jollei lämpösuoja ehtinyt laueta pidemmillä ajomatkoilla) ja näin ollen polttoaineen kulutuskin putosi kaupan päälle.
-LasseK
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
TDCi koneessa lämpöanturi ei mittaa jäähdytysnesteen vaan kannen lämpötilaa.. Anturi ei ole nesteiden kanssa tekemisissä että liekkö se vaikuttaa että lämmöt seilaa herkemmin.. näin keroo korjausopas. Heittona vaan
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
- Paikkakunta: Liminka
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Missähän mahtaa sijaita tämä öljynlauhduttimen termostaatti? Tai missähän tämä itse öljynlauhdutin on? Jossain keulalla? ja minkänäköinen se on?
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Enpäs tätäkään tiennyt, aina sitä näemmä oppii uutta.jmm79 kirjoitti:TDCi koneessa lämpöanturi ei mittaa jäähdytysnesteen vaan kannen lämpötilaa.. Anturi ei ole nesteiden kanssa tekemisissä että liekkö se vaikuttaa että lämmöt seilaa herkemmin.. näin keroo korjausopas. Heittona vaan
Siellä moottorin etuosassa. Tällaisen ohjeen löysin brittiläiseltä mondeo-foorumilta, kun asiaa ihmettelin ja koitin selvitellä ongelman syytä kun autoliikettä ei (yllättäen) tuntunut kiinnostavanKasperi_83 kirjoitti:Missähän mahtaa sijaita tämä öljynlauhduttimen termostaatti? Tai missähän tämä itse öljynlauhdutin on? Jossain keulalla? ja minkänäköinen se on?
http://www.jackthom.freeserve.co.uk/thermostat.pdf. Siinä on kohtuullisen hyvät kuvat siitä, että missä tuo termostaatti luuraa.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
- Paikkakunta: Liminka
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
kiitos. Toi oli aika selkee.(onneks vähä kuitenki tajuaa tosta bostonin kielestä)
Entä missä on se lämpötila-anturi? Kai kohtuu helppo vaihtaa ite jos se kerta ei ole yhteydes jäähdytysjärjestelmään?
Entä missä on se lämpötila-anturi? Kai kohtuu helppo vaihtaa ite jos se kerta ei ole yhteydes jäähdytysjärjestelmään?
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
todella hyvä vinkki toi toinen termostaatti.. kokeilin itsekkin 07 mondeo tdci kun lämmöt ei riittäny kun maantie nopeuksissa.. termostaatin vaihdon jälkeen lämmöt pysyy myös kaupunki ajossa mittarin puolivälissä.. 8)
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Itsekkin tuon anturin paikkaa nyt haeskelen, eli mistä kohti löytyy. Vikakoodin antaa tuosta, ja tehot hävisi sen myötä jonnekkin.jmm79 kirjoitti:TDCi koneessa lämpöanturi ei mittaa jäähdytysnesteen vaan kannen lämpötilaa.. Anturi ei ole nesteiden kanssa tekemisissä että liekkö se vaikuttaa että lämmöt seilaa herkemmin.. näin keroo korjausopas. Heittona vaan
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Sierra cosworth -91
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
se anturi sijaitsee kannen päässä vaihteiston puolella sen ison hihnapyörän takana joka käyttää tehostajaa ja vesipumppua..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Re: Mondeo -03. Moottori ei jaksa pitää lämpöjä pakkasel.
Jep, no sieltäpä se löytyi, eikun uutta tilaukseen... kiitoksiafocst kirjoitti:se anturi sijaitsee kannen päässä vaihteiston puolella sen ison hihnapyörän takana joka käyttää tehostajaa ja vesipumppua..
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Sierra cosworth -91