Bensa-farkkujen vetokoukut

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Osaakos joku sanoa syytä siihen, miksi bensa-focus farkuissa on niin harvoin vetokoukkua?
Tai siis ainakin myytävänä olevissa käytetyissä sellaisissa?

Noista ecoboost-koneista ymmärrän, mutta kakkossukupolven...?
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

Paljonko olisit valmis maksamaan vetokoukullisesta bensa farmarista?
Ford
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja calculus »

Niin, no. Ekassa Mondeossa mulla oli vetokoukku... tuli käytettyä tasan kolme kertaa kolmen vuoden aikana. Seuraavaan Mondeoon ja tähän Focukseen ei sellaista enää otettu, kun ei ole omaa kärryä. Ei tällaisen kaupunkilaisen, vaikka on kesämökki, kannata tilata kallista koukkua, jos käyttö on vain hyvin satunnaista. Mieluummin vuokraan tarvittaessa vaikka kuorma-auton, kun kortti sellaiseen riittää (300-400 euroa per päivä plus polttoaine)... ;)
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Hessu81 kirjoitti: 06 Elo 2019 20:44 Paljonko olisit valmis maksamaan vetokoukullisesta bensa farmarista?
Pirkanmaalta olen etsiskellyt, ja hinta riippuu muustakin kuin koukusta. :-D
Kymppitonnin alle pitäisi löytyä.

Tällä hetkellä parhaana ehdokkaana 2011-vuoden 1.6 farmari focus (bensa, ei-ecoboost). Siihen, tosin, pitää hommata vetokoukku ja sähkösarja. Yhteensä maksanevat n. 300 eur kun itse laittaa paikalleen.
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja calculus »

Voisin kuvitella, että litrainen ecoboost säästäisi sekä kytkintä että hermoja kärryn kanssa, lähinnä mainion moottorinohjauksen ja alaväännön ansiosta. Sellaisella olen muutaman päivän ajellut huoltojen yhteydessä, ja (ilman kärryä) esim. rauhallinen parkkipaikoilla liikuttelu onnistuu pelkän kytkimen avulla. Ei tarvitse jumpata kaasun kanssa.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Niin, siis, näyttäisi, että parkkipaikoilla joka toisessa farkussa olisi vetokoukku, mutta myytävissä autoissa hyvin harvassa. Esim. Pirkanmaalla näyttäisi olevan yksi 1.6 bensafocus farmari myynnissä alle 10 000 eur, jossa olisi vetokoukku. Vain turhan paljon ajettu.Tampereella ei ainuttakaan.
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja calculus »

No pirskatti. Eipä ole tullut kiinnitettyä huomiota tuohon seikkaan. Toivottavasti kuitenkin löydät sopivan menopelin. :thumbup:
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

calculus kirjoitti: 06 Elo 2019 21:32 Voisin kuvitella, että litrainen ecoboost säästäisi sekä kytkintä että hermoja kärryn kanssa, lähinnä mainion moottorinohjauksen ja alaväännön ansiosta. Sellaisella olen muutaman päivän ajellut huoltojen yhteydessä, ja (ilman kärryä) esim. rauhallinen parkkipaikoilla liikuttelu onnistuu pelkän kytkimen avulla. Ei tarvitse jumpata kaasun kanssa.
Meikäläisen budjetilla saisi korkeintaan niitä ensimmäisiä pikkuturboja, joissa on niitä jäädytysjärjestelmän ongelmia.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jaa, olisko se sitten niin, että farkut ei tarvii peräkoukkua. Tässäkin on sellainen, mutta sitä en ikinä ole käyttänyt, koska tavaraa mahtuu hyvin takakonttiin, kun penkit kääntää. Pikemminkin olen tutkinut, että millä ton ruosteisen turhakkeen sais pois. Muovinen suojuskupukin on pari kertaa pöllitty... 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

tursas kirjoitti: 07 Elo 2019 09:05 Jaa, olisko se sitten niin, että farkut ei tarvii peräkoukkua. Tässäkin on sellainen, mutta sitä en ikinä ole käyttänyt, koska tavaraa mahtuu hyvin takakonttiin, kun penkit kääntää. Pikemminkin olen tutkinut, että millä ton ruosteisen turhakkeen sais pois. Muovinen suojuskupukin on pari kertaa pöllitty... 8-)
Eikös ne ole useimmiten palkeissa kiinni pulteilla?
Jotain tuon tapaista (kuvalinkkiä en, näköjään, saa laitettua): http://varaosahinttu.fi/varaosa.php?id=707256
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja tursas »

turboruuvi kirjoitti: 07 Elo 2019 09:40 Eikös ne ole useimmiten palkeissa kiinni pulteilla?
Jotain tuon tapaista (kuvalinkkiä en, näköjään, saa laitettua): http://varaosahinttu.fi/varaosa.php?id=707256
Thanks, pitäis tutkia, on niitä jotain väliaikaisesti irrotettaviakin malleja. Siellä on ne sähköt ja kaikki. Periaate kun on, jos joku toimii, älä koske.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Luultavasti johtosarja - haaroitus liitinten välissä. Haaroitusliitin vain irti ja jäljellejääneet liittimet yhteen.
Johto irti vetokoukun pistorasiasta ja pujottelu takakopasta ulos. Haaroitusliitin on aika hankala purkaa, eikä mahdu läpivienneistä (toivottavasti).

Ainakin -99 diesel-focukseen tuli muinoin asennettua päinvastaisessa järjestyksessä.

https://www.dropbox.com/s/zlakq2x42vlaa ... 6.jpg?dl=0
Tuossa kuvassa tuo vasemmalle alas lähtevä naru menee peräkärryn pistokkeeseen.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Nettiauto (ei kopioidu nätisti):


Myydään bensiiniautot
- Vaihtoautohaun tulokset
Vaihtoautohaun tulokset 46 kpl

48085 kpl bensiiniautoa myynnissä Nettiautossa hintaluokissa 51 € - 949 800 €. Selaa ilmoituksia ja löydä itsellesi sopiva bensiiniauto edullisesti ja vaivattomasti

Hakuehdot:
Henkilöauto
Farmari
bensiini
Manuaali
< 10 000 €
> 2010
1.6 - 1.8
< 205 000 km
Vetokoukku
Tieliikennekelpoinen
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja mjasa »

turboruuvi kirjoitti: 06 Elo 2019 11:26 Osaakos joku sanoa syytä siihen, miksi bensa-focus farkuissa on niin harvoin vetokoukkua?
Tai siis ainakin myytävänä olevissa käytetyissä sellaisissa?

Noista ecoboost-koneista ymmärrän, mutta kakkossukupolven...?
No jos kyseinen auto muuten kiinnostaa niin tuo vetokoukun laitattaminen jälkikäteen ei liene maailman suurin sijoitus kun autoilun kokonaiskustannuksia miettii. Kysyin koukkuja asentavalta firmalta niin uusimman korimallin Focukseenkin tuon saa noin 500 eurolla töineen päivineen eli jos hyvä yksilö löytyy muuten niin tuskin kannattaa kauppoja jättää tekemättä
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Mun budjetilla tuskin saa muuta kuin ensimmäisiä ecoboost-vehkeitä, ja niihin kait pitää vaihtaa sitten syyläri ja vesipumppukin...
Eikös noita ole liian heikon jäähdytyksen takia jo paljon mennytkin, ja tukevampi jäähdytys ruvettiin laittamaan vakiona vetokoukullisiin vasta joskus 2015 tai sen jälkeen.
Tai näin ainakin muistaisin kuulleeni...

Jos tarkoitat kakkos-fokuksia, niin niitä tässä on etsiskeltykin. Vetokoukku + sähkösarja itse kiinni pultattuna lienee n. 300 eur.
Eikä liene kaksinen suoritus - ei ainakaan -99 1.8 TD:hen aikoinaan ollut.

Mutta sopivan vetokoukuttoman focuksenkin löytäminen Pirkanmaalta on, lievästi sanoen, haastavaa.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja focst »

turboruuvi kirjoitti: 07 Elo 2019 20:05 Mun budjetilla tuskin saa muuta kuin ensimmäisiä ecoboost-vehkeitä, ja niihin kait pitää vaihtaa sitten syyläri ja vesipumppukin...
Eikös noita ole liian heikon jäähdytyksen takia jo paljon mennytkin, ja tukevampi jäähdytys ruvettiin laittamaan vakiona vetokoukullisiin vasta joskus 2015 tai sen jälkeen.
Tai näin ainakin muistaisin kuulleeni...

Jos tarkoitat kakkos-fokuksia, niin niitä tässä on etsiskeltykin. Vetokoukku + sähkösarja itse kiinni pultattuna lienee n. 300 eur.
Eikä liene kaksinen suoritus - ei ainakaan -99 1.8 TD:hen aikoinaan ollut.

Mutta sopivan vetokoukuttoman focuksenkin löytäminen Pirkanmaalta on, lievästi sanoen, haastavaa.
1.0 ecoboost koukun asennuksessa asennetaan myös jäähdytysjärjestelmän muutos jossa tulee kiertovesipumppu avuksi. Ei jäähdyttäjää tai vesipumppua ole tarvinnut vaihtaa. Jos muutos sarjaa ei ole asennettu niin silloin voi tulla ongelmia. Pumpun asennuspaikka on flekti asennelman alaosassa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

focst kirjoitti: 07 Elo 2019 20:22 1.0 ecoboost koukun asennuksessa asennetaan myös jäähdytysjärjestelmän muutos jossa tulee kiertovesipumppu avuksi. Ei jäähdyttäjää tai vesipumppua ole tarvinnut vaihtaa. Jos muutos sarjaa ei ole asennettu niin silloin voi tulla ongelmia. Pumpun asennuspaikka on flekti asennelman alaosassa.
Ai näinkö se menikin. No aikalailla isompi murhe, kuin vanhemmissa. Mulla ei ainakaan ole mitään käsitystä siitä, minkä kokoluokan pumppu tarvittaisiin, ja missä kohden lisäkierto liittyisi olemassaolevaan. Ei niitä koukullisia ecoboostejakaan liiemmin näytä myynnissä vilisevän...
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja focst »

turboruuvi kirjoitti: 07 Elo 2019 21:20 Ai näinkö se menikin. No aikalailla isompi murhe, kuin vanhemmissa. Mulla ei ainakaan ole mitään käsitystä siitä, minkä kokoluokan pumppu tarvittaisiin, ja missä kohden lisäkierto liittyisi olemassaolevaan. Ei niitä koukullisia ecoboostejakaan liiemmin näytä myynnissä vilisevän...
Siihen on saatavilla sarja ja ohjeet mutta vaatii ohjelmoinnin että toimii oikein. Lähinnä ajattelin jos ostat käytetyn jossa on koukku varmista että on pumppu asennettu. Näkyy helposti yläkautta flektiasennelman alaosassa keskivaiheilla.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja mjasa »

Sanoisin, että tuon ns. ylimääräisen kiertovesipumpun asennuksen tarpeellisuus käytettyyn focukseenkin riippunee vetotarpeesta. Jos vetää harvakseltaan jarrutonta 750kg kärryä ja kevyehköjä kuormia niin en jaksa uskoa, että koneen jäähdtyksen osalta tulee ongelmia. Saahan sen sinne myöhemminkin asennettua jos täytyy usein raskaita kuormia viedä. Tosin jarruttomalla kärryllä ei mitään ihmeitä vedellä. Tuskinpa kovin moni litrasella myöskään asuntovaunua hinailee.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Itseasiassa Pirkanmaalla tuntuu olevan niin heikko käytettyjen Fordien tilanne, että voin joutua tyytymään Toyota Avensikseen.
Kalliitahan ne kyllä on, eivätkä ilmeisesti niin hyviä (enää?) kuin yleensä kuulee puhuttavan.
Ainakin yli 300 000 km ajetuissa koko Suomessa oli 2 Toyota Avensista ja 10 Ford Focusta (kaikki, muuten, 1.6:ia, 1.8:t loistivat poissaolollaan).
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

turboruuvi kirjoitti: 07 Elo 2019 23:37 Itseasiassa Pirkanmaalla tuntuu olevan niin heikko käytettyjen Fordien tilanne, että voin joutua tyytymään Toyota Avensikseen.
Kalliitahan ne kyllä on, eivätkä ilmeisesti niin hyviä (enää?) kuin yleensä kuulee puhuttavan.
Ainakin yli 300 000 km ajetuissa koko Suomessa oli 2 Toyota Avensista ja 10 Ford Focusta (kaikki, muuten, 1.6:ia, 1.8:t loistivat poissaolollaan).
Nyt sitten osui. 2011 Ford Focus 1.6 farmari - kolmoskoppainen. Tuli sitten ostettua. Vetokoukku ja sähkösarja pitäisi vielä hommata.
Ei tullut minusta Toyota-miestä.
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

turboruuvi kirjoitti: 06 Elo 2019 11:26 Osaakos joku sanoa syytä siihen, miksi bensa-focus farkuissa on niin harvoin vetokoukkua?
Oliskohan syy niinkin yksinkertainen että vaununvetäjät, eli aktiiviset koukun tarvitsijat valitsee dieselin ja bensa-auton omistajat jättävät koukun tietoisesti pois koska tulee aika hitosti koukulle hintaa jos sitä tarttee kerran, pari vuoteen. Tai jopa harvemmin, jolloin on vaan järkevämpi vuokrata esim pakettiauto, tai lainata tutulta.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Toisaalta, luulisi, että monikin olisi siirtynyt dieselistä bensaan, kun verokohtelu on mitä on, eikä polttoaineiden hintaerotkaan niin isoja enää ole.
Nimim, ent dieselisti.

Vaan vaikuttaisi kyllä siltä, että dieseleissä on vetokoukkuja ihan eri malliin...
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

turboruuvi kirjoitti: 08 Elo 2019 16:58 Toisaalta, luulisi, että monikin olisi siirtynyt dieselistä bensaan, kun verokohtelu on mitä on, eikä polttoaineiden hintaerotkaan niin isoja enää ole.
Nimim, ent dieselisti.

Vaan vaikuttaisi kyllä siltä, että dieseleissä on vetokoukkuja ihan eri malliin...
Ei se mistään litrahinnasta ole kiinni, vaan yksinkertaisesti dieselin väännöstä.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Bensa-farkkujen vetokoukut

Viesti Kirjoittaja calculus »

turboruuvi kirjoitti: 08 Elo 2019 15:01 Nyt sitten osui. 2011 Ford Focus 1.6 farmari - kolmoskoppainen. Tuli sitten ostettua. Vetokoukku ja sähkösarja pitäisi vielä hommata.
Ei tullut minusta Toyota-miestä.
Nonni. Varmasti sellainen auto, minkä halusitkin. :thumbup:
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Vastaa Viestiin