Autosähköosaajaa?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Fixu
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Autosähköosaajaa?

Viesti Kirjoittaja Fixu »

Ecobuusteri kirjoitti: Todellakin kiihdyttää. Esim. tilanteessa missä aktiivivakkari päällä, nopeus laitettu 80km/h ja edellä ajava auto köröttelee vaikka 60km/h. Oma auto hidastaa 60km/h, edellä ajava auto kiihdyttää, niin silloin myös oma kulkine lähtee kiihdyttämään. Tavallinen vakionopeussäädin ei tietenkään noin käyttäydy muuta kuin tilanteessa missä mahdollisesti tehoton auto ei pysty jyrkässä mäessä pitämään pyydettyä nopeutta ja mäen loiventuessa lähtee kiihdyttämään pyydettyyn tavoitenopeuteen. Ei ainakaan oma Volvoni pysty ihan +-1km/h pitämään vauhtia esim. alamäessä. 3-4km/h taitaa ylitystä tulla ennen kuin aktiivivakkari alkaa jarrulla hidastamaan. En muista saiko valikosta herkkyyttä säädettyä?
Tämä nyt on adaptiivisen vakionopeudensäätimen ideakin, että hidastelee ja kiihdyttelee muun liikenteen mukaan kuitenkin asetettua rajaa noudattaen. Ja älykäs vakkari muuttaa tuota rajaa liikennemerkkien mukaan. Ongelmana näissä äkillisissä kiihdytyksissä siis se, että älykäs vakionopeudensäädin käyttää välillä kartasta löytyvää dataa, joka voi olla pielessä. Minulla tehnyt joskus Länsiväylällä Espoossa 80 km/h alueella niin, että nostanut nopeuden 120 km/h. Tuolla erolla auto kyllä lähtee kiihdyttämään nopeammin.

Ja tuon karttadatan käytön saa ohjelmoitua pois käytöstä, täälläkin joku mainitsi sen onnistuneen. Itselläni se ei huollon mukaan onnistunut useasta yrityksestä huolimatta, sillä muutos aiheutti jonkin softaristiriidan, jonka takia asetusta ei saatu päälle.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Autosähköosaajaa?

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

Fixu kirjoitti: Tämä nyt on adaptiivisen vakionopeudensäätimen ideakin, että hidastelee ja kiihdyttelee muun liikenteen mukaan kuitenkin asetettua rajaa noudattaen. Ja älykäs vakkari muuttaa tuota rajaa liikennemerkkien mukaan. Ongelmana näissä äkillisissä kiihdytyksissä siis se, että älykäs vakionopeudensäädin käyttää välillä kartasta löytyvää dataa, joka voi olla pielessä. Minulla tehnyt joskus Länsiväylällä Espoossa 80 km/h alueella niin, että nostanut nopeuden 120 km/h. Tuolla erolla auto kyllä lähtee kiihdyttämään nopeammin.

Ja tuon karttadatan käytön saa ohjelmoitua pois käytöstä, täälläkin joku mainitsi sen onnistuneen. Itselläni se ei huollon mukaan onnistunut useasta yrityksestä huolimatta, sillä muutos aiheutti jonkin softaristiriidan, jonka takia asetusta ei saatu päälle.
Juurikin näin. Meilläkin navin tiedoissa isojakin eroja todelliseen ja paljon tilanteita myös yli 100 000 asukkaan kaupungeissa ja niiden lähettyvillä. Ja ei ole mitenkään harvinaista, että tietyöalueella on vaikka 50km/h nopeusrajoitus, niin melkein heti liikennemerkin jälkeen minkä lukee ensin ihan oikein löytääkin vaikka 80 tai 120 nopeusrajoituksen jostain ja lähteen kiihdyttämään siihen nopeuteen. Tekee samaa myös muulloin kuin tietyöalueella. Ongelma on nimenomaan siinä, ettei siihen voi luottaa juurikaan. Ja voi toki sanoa, että käyttää vaan aktiivista tilaa, mutta kun autossa on jokin varuste, niin mielellään sitä käyttää. Kaikissa autoissa on jotain vikoja, mutta ihmetyttää tietyissä asioissa Fordin huollon tai tehtaan välinpitämättömyys niitä kohtaan.
Ford
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Autosähköosaajaa?

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

Ecobuusteri kirjoitti: Haasteellista tuo korjaamollekin on, jos sanomasi mukaan voi olla oireeton viikkoja :shock:
Viikko tolkullako asentajien pitäisi autolla ajaa? Oliko tässä aktiivinen vakionopeussäädin?
Siksi Hommasin Forscanin että saan dataa kun auto oireilee. Koska asentaja ei voi viikkoja ajella. Kerroin mitkä palikat toimii oudosti ja miten saa esille. Näitä ei sitten edes tutkita koska vikakoodeja ei ole.
Ei ole aktiivivakkaria. Alkuun oireili vain vakkarilla, tai tuli esille vain vakkarilla ajaessa. Myöhemmin on tullut myös ilman vakkaria.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Autosähköosaajaa?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kun olet tutkinut Fordia oletko katsonut että moottorin ja rungon välissä on kunnon maadoitus ja kaikki siellä on kunnossa. Tuo maadoitusvika tekee aina kivoja juttuja.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Autosähköosaajaa?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Arski54 oletko juuri huoletulla Fordila hirvinnyt lähteä kylille ajelemaan. Onko auto nyt kiukutellet ettei kuskista ole tullut matkustaja
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin