Sivu 1/2

1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 22 Syys 2018 23:04
Kirjoittaja Jeipii
Moro,
onko kukaan laittanut itse tai saanut merkkihuollon laittamaan kuumuuden kestävää maalia tai lakkaa 1.0 Ecoboostin turbon jäähdytysputkiin? Fordownersclub - foorumin Fiesta osiossa on muutamia kuvia melkein puhkiruostuneista putkista. Tämä on myös ilmeisesti ollut isompikin ongelma esimerkiksi Tanskassa. Nämä putket ovat mukavasti kiinteä osa tuota turboa, joten jos ne pääsevät ruostumaan kunnolla täytyy koko turbo vaihtaa uuteen.

Kyseessä siis ne kaksi hopean väristä putkea, jotka lähtevät turbosta ja missä on kumiletkut kiinni. Turbon ollessa moottorin edessä etusäleikön takana nuo putket altistuvat vedelle ja muulle mahdolliselle materiaalille mikä sattuu etusäleikön läpi sopivassa kulmassa pääsemään. Lisäksi ne tietysti jäähtyvät ja kuumenevat usein. En tiedä suoraa syytä miksi nuo ruostuu, mutta veikkaan että edellämainituilla tekijöillä on jotain osuutta tuohon. Jos esim säleikön läpi päässyt kivi osuu putkeen ja tekee siihen pienen vekin voisi putki alkaa ruostumaan tästä kohtaa veden ja maantiesuolan vaikutuksesta.

Yritin itse merkkihuollosta kysyä että jos maksan niin voisivatko he maalata kuumuutta kestävällä maalilla nuo putket. Minulle todettiin että tuossa ei voi maali kestää, koska kuuma turbo on niin lähellä ja että heillä ei ole siihen sopivaa maalia. Minun mielestäni paskapuhetta, koska kyseisessä putkessa menee samaa jäähdytysnestettä mitä turbossa ja moottorissa, joten ei tuo putki mihinkään aivan älyttömiin lämpötiloihin pääse lämpenemään jos motin jäähdytys vain toimii. Omat putket on vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa ja pienellä hiomisella ja maalilla ne saa varmaan suojattua mutta olisi ollut kiva jos olisi saanut kuitin tuosta toimenpiteestä merkkihuollossa tehtynä.

Olkoon tämä topicci myös tiedoksi niille, jotka meinaavat Ecoboosteillaan ajaa pidempään kuin mitä auton takuu on voimassa.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 23 Syys 2018 20:45
Kirjoittaja Arski54
Omassa noi putket on ruosteettomat, lähes 3 v takana etelän suolaisessa loskassa.
Samoin vaimon Fiestassa, tosin se täyttääkin kohta vasta 2v.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 23 Syys 2018 23:12
Kirjoittaja Jeipii
Arski54 kirjoitti:Omassa noi putket on ruosteettomat, lähes 3 v takana etelän suolaisessa loskassa.
Samoin vaimon Fiestassa, tosin se täyttääkin kohta vasta 2v.
Niin oli mullakin kun ostin oman Fiestani. Silloin se oli n 3 v vanha ja sillä oli ajettu vasta 32 000 km. Nyt on kohta 4 v vanha ja ajettu yli 60 000 km, pääosin maantieajoa ja sivutieajoa jossa ei ole tietä suolattu. Yksi n. 1 mm kokoinen ruostekohta joka tuntuu selvästi sormella ja on koholla putken pinnasta, muuten vain pientä ruskeaa jälkeä hopeisessa maalipinnassa jos tarkasti katsoo. Tällä hetkellä ei siis vielä mitään hätää, mutta suojaan nuo putket silti.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 24 Syys 2018 09:35
Kirjoittaja JiiHoo
No onpas taas Fordilta moka... :( Tuli surullisen kuuluisat kittisaumat mieleen. Kummasti pakoputket kestävät auton alla 20 vuotta, mutta tuollainen jäähdytysnesteen putki lahoaa muutamassa vuodessa. Näyttäisi siltä, että ohut pintakäsittely (sähkösinkitys) pettää ja se on sitten kohta siinä. Sähkösinkitys on tarkoitettu sisäkäyttöön, ei märkiin paikkoihin alkuunkaan.

Koritakuu tuskin koskee moottorinosia ja tuo ruostuminen on alkanut ulkopuolelta. Ja moottori siis toimii edelleen.

Uutta samanlaista ei tietenkään kannata laittaa tilalle, koska sekin mätänee taas muutamassa vuodessa ja maksanee maltaita. Ruostuneen putken päälle ei enää kannata pistää maalia vaan ruoste + vähän ainetta pitäisi poistaa huolellisesti esim. hiekkapuhaltamalla, mutta jäljelle jäävä pieni ainevahvuus voi olla jonkinlainen riski.

Mietin että olisiko ruosteen poistamisen jälkeen Noveroxin paikka? Noverox kestää jatkuvaa +175 asteen lämpötilaa ja hetkellisesti +230C. Jäähdytysnesteen lämmöissähän tuo putki on eli päälle 100 astetta ja sitä kestää kumiletkutkin. Noveroxin päälle tietysti maali. Ford Owners Clubilla on valokuvia maalatuista putkista.

Jos putket ovat kiinteitä, niin voisiko tilalle hitsata uudet mutkat? Terästähän se on, koska ruostuu noin.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 24 Syys 2018 10:10
Kirjoittaja nestori2
Kai sitä helpointa olisi muuttaa koko putken materiaali, joko haponkestävää tai ruostumatonta terästä. Korkea lämpötila asettaa aineelle vaatimuksia, mitkään muovisekoitteet eivät käy. Nähtävästi putken ulkopinnalle kondensoituu vettä, kun moottori jäähtyy, joka sitten aiheutaa ruostumisen. Normaalisti jäähdytyjärjestestelmissä on kumiletkuja, ne ainakin kestävät jäähdytysveden 80-90 asteen lämpötiloja.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 24 Syys 2018 16:58
Kirjoittaja ReiluReiska
En ole nähnyt kyseistä putki kohdetta, mutta tuli tälläinen ajatus mieleeni jota voitte miettiä saisiko siitä jotenkin jalostettua toimivan virityksen?

1. Sivellään jotain kuuman kestävää rasvaa putken päälle.
2. Halkaistaan about putken paksuinen vesiletku ja asetetaan se ikäänkuin suojaksi rasvan päälle kiinnittäen klemmareilla tai rautalangalla nimellisesti että pysyy paikallaan.

Ideana on että rasva pysyy koko ajan putken ympärillä suojaletkun alla eikä ilmavirta ja epäpuhtaudet kuluta/puhalla rasvaa pois metalliputken päältä, jolloin rasva ainakin hidastaa ruostumista (puhki) jos ei ihan jaksa sitä estää. Tarkkailua muutaman kuukauden välein poistamalla suojaletku putken päältä että miltä näyttää ja tarviiko vetää taas uusi kerros kuuman kestävää rasvaa päälle? Sitten vielä pohdintaa että onko viritys paloturvallinen? Tai tuleeko ongelmia takuuasioissa? Muita vastuukysymyksiä?

https://www.tuontitukku.fi/tuote/crc-ku ... 386413438/

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 24 Syys 2018 17:39
Kirjoittaja Jeipii
Minä ostin kuumankestomaalia (600 astetta pitäis kestää). Aion hioa tosta tuon 1 mm ruostekohdan pois ja maalata pienellä pensselillä tuon maalin. Tuo estää putken pinnan kosketuksen veden kanssa, joten ei pitäisi kovin nopeasti enää ruostua. Käsittelyn voinee uusia parin vuoden välein tai vuoden välein jos vaikuttaa tarpeelliselta.

On tuo tosiaan aika ärsyttävä suunnittelumoka/asia jota ei ole otettu huomioon... Joillain omistajilla tuo varmaan pääsee hajoamaan huomaamatta tuo putki ja koko moottori on entinen.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 02 Maalis 2019 15:43
Kirjoittaja Jolah
Minulla ylempi putki on jo lähes ruostunut puhki mutkan kohdalta ulkosyrjältä. Tälle maalaukselle on TSB 16-2088 ja ne aineet on 1594600 aktivaattori primerin numero oli väärin, liian lyhyt: 159594

Kyseessä on materiaalivirhe eikä minulla enää pysty mitään epoksia maalamaan. Putkia ei myöskään voi vaihtaa, on vaihdettava koko turbo. Auto 11/2013 rakennettu Fiesta 1.0 Ecoboost 125 hv.

Käyn ensi viikolla kyselemässä GWn perään. Mulla on jo 151000 mittarissa.

Näitä on siis ilmeisesti mennyt ihan puhki asti Tanskassa. En osaa liittää kuvaa tänne mutta karseelta näyttää.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 04 Maalis 2019 09:43
Kirjoittaja JiiHoo
Tuo on juuri se asia minkä tarkastin ensimmäisenä, kun oltiin ostamassa 6 vuotta vanhaa (178 000 km) 1.0 Ecoboostia. Netissä kun oli tullut bongattua hiuksia nostattavia valokuvia ruostuneista putkista. :o Onneksi tässä yksilössä ei ollut syvää syöpymää niin päästiin tinkaamaan kaupat.

Talvipakkasessa pyyhin lämpimän koneen putket nopeasti puhtaiksi tinnerillä ja hioin kapealla hiomapaperin suikaleella pari ruostetäplää pois. Tässä putket pikapuhdistuksen jälkeen:

https://www.dropbox.com/s/75oz7v5k2tvb4 ... o.jpg?dl=0

Tuolta putken juuresta on vaikeampi saada ruostetta pois. Sivelin putket kahteen kertaan Noveroxilla. Noverox kestää lämpöä +175°C ja hetkellisesti +230°C. Ja maksaa aika paljon vähemmän kuin uusi turbo.

Noissa putkissa näyttäisi olevan pintakäsittelynä pelkkä sähkösinkitys (=äärimmäisen ohut) mikä ei todellakaan ole tarkoitettu ulko-olosuhteisiin. Lähinnä suojaa ruostumiselta varastossa ja tehtaalla. :D Yksikin naarmu saa ruostumisen heti käyntiin ja suola antaa kivasti vauhtia ympäri vuoden.

Eli itsekin on helppo tehdä tai teettää kaverilla.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 04 Maalis 2019 18:51
Kirjoittaja Arski54
Kurkkasin omasta autosta noita putkia kun osui tämä keskustelu silmiin.
Ei ole enää ruosteettomat. Huonosti on putkille talven aikana käynyt.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 05 Maalis 2019 09:36
Kirjoittaja JiiHoo
Jolah kirjoitti:Minulla ylempi putki on jo lähes ruostunut puhki mutkan kohdalta ulkosyrjältä. Tälle maalaukselle on TSB 16-2088 ja ne aineet on 1594600 aktivaattori primerin numero oli väärin, liian lyhyt: 159594

Kyseessä on materiaalivirhe eikä minulla enää pysty mitään epoksia maalamaan. Putkia ei myöskään voi vaihtaa, on vaihdettava koko turbo. Auto 11/2013 rakennettu Fiesta 1.0 Ecoboost 125 hv.

Käyn ensi viikolla kyselemässä GWn perään. Mulla on jo 151000 mittarissa.

Näitä on siis ilmeisesti mennyt ihan puhki asti Tanskassa. En osaa liittää kuvaa tänne mutta karseelta näyttää.
Nopea ruostuminen on Fordin sukuvika. Mitäs jos putkille antaisi kuitenkin kunnolla teräsharjaa ja puhdistusta ja sitten Noveroxia päälle? Kokeile kysäistä jostain ei-merkkipajalta, tuskinpa tuntia enempää laskuttavat. Sitten vain seurailet lähteekö uudelleen kukkimaan.

Jos putki hajoaa ajossa, ei pelkkä turbon vaihto enää riitä: voi mennä koko kone... No todennäköisemmin alkaa tihkumaan hiljalleen jäähdytysnestettä pihalle kuin että putkeen räjähtäisi isompi reikä kerralla.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 07 Maalis 2019 16:28
Kirjoittaja Jolah
JiiHoo kirjoitti: Nopea ruostuminen on Fordin sukuvika. Mitäs jos putkille antaisi kuitenkin kunnolla teräsharjaa ja puhdistusta ja sitten Noveroxia päälle? Kokeile kysäistä jostain ei-merkkipajalta, tuskinpa tuntia enempää laskuttavat. Sitten vain seurailet lähteekö uudelleen kukkimaan.

Jos putki hajoaa ajossa, ei pelkkä turbon vaihto enää riitä: voi mennä koko kone... No todennäköisemmin alkaa tihkumaan hiljalleen jäähdytysnestettä pihalle kuin että putkeen räjähtäisi isompi reikä kerralla.
Sain jo 1/3 vastaantulon vaihdosta. Ei kyllä enää voi pelastaa tätä turboa. Vaihtohan on noin 1100e SVH. Samalla pyysin vaihtamaan vesipumpun ja paisuntasäiliön välisen letkun jossa jakopään kohdalla joku 10-15 cm metalliputki ja sekin kohta puhki.

Toukokuusta 2014 eteenpäin suurinpiirtein turbolla eri varaosanumero ja tuo metalliputki on korvattu letkulla. Mistähän syystä ;)

Ainut mikä harmittaa on maksaa toisten virheistä. Toisaalta olis voinut joutua konerikkoon tai itse maksamaan koko remontin, että ei sillai. En viitsi alkaa kinaamaan vaikka varmasti voittaisin, nyt ei paukut riitä. Mulla ei ole Ford merkkihuollettu vaan parempi huolto, itse. Itse tuon bongasinkin. Turbo ei ole huollon kohde joten perustelut ontuu sinänsä. Ford huolto tosin toimi esimerkkillisesti ja auttoi parhaansa mukaan.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 07 Maalis 2019 17:01
Kirjoittaja Renee
Eikös tässä täyty noi jutut että virheellisillä osilla auto on koottu. Kuten ne Focuksen kittiviat ja firman piikkiin ne meni. Rakennetta nyt on muutettu toimivaksi uudemmissa malleissa. Kun turbon käyttöikä monesti on pitempi kuin tuo 150tkm. Nämä on kurjia juttuja auton omistajat testaa kulkineita jos negatiivista palautetta tulee tehdään parempi malli.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 08 Maalis 2019 11:53
Kirjoittaja JiiHoo
Jolah kirjoitti: Sain jo 1/3 vastaantulon vaihdosta. Ei kyllä enää voi pelastaa tätä turboa. Vaihtohan on noin 1100e SVH. Samalla pyysin vaihtamaan vesipumpun ja paisuntasäiliön välisen letkun jossa jakopään kohdalla joku 10-15 cm metalliputki ja sekin kohta puhki.

Toukokuusta 2014 eteenpäin suurinpiirtein turbolla eri varaosanumero ja tuo metalliputki on korvattu letkulla. Mistähän syystä ;)

Ainut mikä harmittaa on maksaa toisten virheistä. Toisaalta olis voinut joutua konerikkoon tai itse maksamaan koko remontin, että ei sillai. En viitsi alkaa kinaamaan vaikka varmasti voittaisin, nyt ei paukut riitä. Mulla ei ole Ford merkkihuollettu vaan parempi huolto, itse. Itse tuon bongasinkin. Turbo ei ole huollon kohde joten perustelut ontuu sinänsä. Ford huolto tosin toimi esimerkkillisesti ja auttoi parhaansa mukaan.
Pyydä palauttamaan vanha turbo sinulle - sehän on sinun omaisuutta. Siihen kun vaihdattaa metallipajalla uuden putken, niin voi myydä varaosana eteenpäin. Tulee mieleen voiko vanhan putken porata turbosta pois, kierre tilalle ja siihen kierteellä varustettu letkuliitin kiinni...?

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 08 Maalis 2019 22:16
Kirjoittaja Jolah
JiiHoo kirjoitti: Pyydä palauttamaan vanha turbo sinulle - sehän on sinun omaisuutta. Siihen kun vaihdattaa metallipajalla uuden putken, niin voi myydä varaosana eteenpäin. Tulee mieleen voiko vanhan putken porata turbosta pois, kierre tilalle ja siihen kierteellä varustettu letkuliitin kiinni...?
Ei ole minun koska Ford maksaa 1/3 osan remontista.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 08 Maalis 2019 23:58
Kirjoittaja Arski54
Jolah kirjoitti: Ei ole minun koska Ford maksaa 1/3 osan remontista.
2/3 osaa on sinun.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 10 Maalis 2019 18:05
Kirjoittaja Jeipii
En nyt ymmärrä. Ihan sama vaikka Ford maksaisi kokonaan sen uuden turbon vaihdon, siitä huolimatta se vanha osa on sinun. Ellei kyse ole sitten sellaisesta osasta jossa on tapana antaa käytetty tilalle vaihdettaessa uuteen ja maksaa enemmän jossei anna käytettyä tilalle ? Onko auton maahantuojalla ylipäätään joku oikeus vaatia vanha osa itselleen jos se osallistuu uuden osan vaihtokustannuksiin ? Tämä on hieman epäilyttävä käytäntö.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 10 Maalis 2019 22:00
Kirjoittaja Jolah
Jeipii kirjoitti:En nyt ymmärrä. Ihan sama vaikka Ford maksaisi kokonaan sen uuden turbon vaihdon, siitä huolimatta se vanha osa on sinun. Ellei kyse ole sitten sellaisesta osasta jossa on tapana antaa käytetty tilalle vaihdettaessa uuteen ja maksaa enemmän jossei anna käytettyä tilalle ? Onko auton maahantuojalla ylipäätään joku oikeus vaatia vanha osa itselleen jos se osallistuu uuden osan vaihtokustannuksiin ? Tämä on hieman epäilyttävä käytäntö.
Takuuosat kuuluu aina valmistajalle. Ei mua kiinnosta se vanha turbo ihan suoraan sanottuna.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 11 Maalis 2019 15:19
Kirjoittaja ynjevi
Jolah kirjoitti:Takuuosat kuuluu aina valmistajalle. Ei mua kiinnosta se vanha turbo ihan suoraan sanottuna.
Mahtaisiko joku asentaja ottaa sen mieluusti ja kaupata alan korjaamolle? Kuten vanhat jotenkin kunnossa olevat renkaat. Niitä tupakkakartsan ja kaljakopan hinnasta viedään rajojen taakse.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 11 Maalis 2019 20:26
Kirjoittaja Jolah
Uudessa turbossa erinäköset, ehkä paksumpi sinkitys tms, putket. Magneetti tarttuu. CM5G 6K682 GE eli AA versiosta ollaan jo GEssä. Toivottavasti kestää. Vuoden takuu, täytyy tarkkailla. Pitkä oli osalista, turbon tilnro oli 2008150

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 11 Maalis 2019 20:42
Kirjoittaja Renee
Jos osaa menee takuuseen ja maahantuoja maksaa kaikki kulut silloin menee osat tehtaalle tutkittavaksi. Itselle Mondeoon vaihdettiin molemmat umpiot niin kun kustannuksia ei tullut minulle tämä järjestely on ihan ok.

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 11 Maalis 2019 20:46
Kirjoittaja nestori2
Mielestäni uusissa Fiestoissa turbo on eri merkkinen kuin noissa 2013-14 mallisissa. Niissä turbo oli Coninentalin valmistama. Uusissa siis kai General Electric(GE). Itse omistin Fiestan vm. 2014, nyt uusi on 2018 mallinen, kummassakin Ecoboost 100 HP-kone

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 13 Maalis 2019 09:10
Kirjoittaja Jeipii
Mulla on 2014 loppuvuonna myyntiin tullut versio Fiestasta, ja on vissiin käytännössä 2015 versio osien puolesta, vaikka on rekisteröity jo 2014 vuoden puolella. Noin 70 000 km kohdalla katsoin tota turbon putkea ja siinä oli parissa kohtaa alkanut ruostetta tulla. Hioin sen ja maalasin pienellä pensselillä kuumankestomaalilla. Hyvin on maali kestänyt ainakin näin talvella tuossa. Onko jotain helppoa tapaa selvittää onko autossa minkä valmistajan turbo ?

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 14 Maalis 2019 19:34
Kirjoittaja Hair
Oli käytävä nappaamassa kuva omasta turbosta.
Ulkomaalaisilla palstoilla noita syöpyneitä putkia ollut vissiin jonkun verran.
Kuva

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Lähetetty: 17 Maalis 2019 12:18
Kirjoittaja Jolah
Hair kirjoitti:Oli käytävä nappaamassa kuva omasta turbosta.
Ulkomaalaisilla palstoilla noita syöpyneitä putkia ollut vissiin jonkun verran.
Kuva
Mulla on kanssa uudessa putkissa noi mustat "tussiviivat" tossa ennen mistä alkaa letkun kohta. Niitä ei ole missään näkynyt ruosteessa. Kaikki ruostuvat on ilman viivoja... Eri valmistaja lienee kyseessä siis tai ainakin virhe on huomattu.