1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Moro,
onko kukaan laittanut itse tai saanut merkkihuollon laittamaan kuumuuden kestävää maalia tai lakkaa 1.0 Ecoboostin turbon jäähdytysputkiin? Fordownersclub - foorumin Fiesta osiossa on muutamia kuvia melkein puhkiruostuneista putkista. Tämä on myös ilmeisesti ollut isompikin ongelma esimerkiksi Tanskassa. Nämä putket ovat mukavasti kiinteä osa tuota turboa, joten jos ne pääsevät ruostumaan kunnolla täytyy koko turbo vaihtaa uuteen.

Kyseessä siis ne kaksi hopean väristä putkea, jotka lähtevät turbosta ja missä on kumiletkut kiinni. Turbon ollessa moottorin edessä etusäleikön takana nuo putket altistuvat vedelle ja muulle mahdolliselle materiaalille mikä sattuu etusäleikön läpi sopivassa kulmassa pääsemään. Lisäksi ne tietysti jäähtyvät ja kuumenevat usein. En tiedä suoraa syytä miksi nuo ruostuu, mutta veikkaan että edellämainituilla tekijöillä on jotain osuutta tuohon. Jos esim säleikön läpi päässyt kivi osuu putkeen ja tekee siihen pienen vekin voisi putki alkaa ruostumaan tästä kohtaa veden ja maantiesuolan vaikutuksesta.

Yritin itse merkkihuollosta kysyä että jos maksan niin voisivatko he maalata kuumuutta kestävällä maalilla nuo putket. Minulle todettiin että tuossa ei voi maali kestää, koska kuuma turbo on niin lähellä ja että heillä ei ole siihen sopivaa maalia. Minun mielestäni paskapuhetta, koska kyseisessä putkessa menee samaa jäähdytysnestettä mitä turbossa ja moottorissa, joten ei tuo putki mihinkään aivan älyttömiin lämpötiloihin pääse lämpenemään jos motin jäähdytys vain toimii. Omat putket on vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa ja pienellä hiomisella ja maalilla ne saa varmaan suojattua mutta olisi ollut kiva jos olisi saanut kuitin tuosta toimenpiteestä merkkihuollossa tehtynä.

Olkoon tämä topicci myös tiedoksi niille, jotka meinaavat Ecoboosteillaan ajaa pidempään kuin mitä auton takuu on voimassa.
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

Omassa noi putket on ruosteettomat, lähes 3 v takana etelän suolaisessa loskassa.
Samoin vaimon Fiestassa, tosin se täyttääkin kohta vasta 2v.
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Arski54 kirjoitti:Omassa noi putket on ruosteettomat, lähes 3 v takana etelän suolaisessa loskassa.
Samoin vaimon Fiestassa, tosin se täyttääkin kohta vasta 2v.
Niin oli mullakin kun ostin oman Fiestani. Silloin se oli n 3 v vanha ja sillä oli ajettu vasta 32 000 km. Nyt on kohta 4 v vanha ja ajettu yli 60 000 km, pääosin maantieajoa ja sivutieajoa jossa ei ole tietä suolattu. Yksi n. 1 mm kokoinen ruostekohta joka tuntuu selvästi sormella ja on koholla putken pinnasta, muuten vain pientä ruskeaa jälkeä hopeisessa maalipinnassa jos tarkasti katsoo. Tällä hetkellä ei siis vielä mitään hätää, mutta suojaan nuo putket silti.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

No onpas taas Fordilta moka... :( Tuli surullisen kuuluisat kittisaumat mieleen. Kummasti pakoputket kestävät auton alla 20 vuotta, mutta tuollainen jäähdytysnesteen putki lahoaa muutamassa vuodessa. Näyttäisi siltä, että ohut pintakäsittely (sähkösinkitys) pettää ja se on sitten kohta siinä. Sähkösinkitys on tarkoitettu sisäkäyttöön, ei märkiin paikkoihin alkuunkaan.

Koritakuu tuskin koskee moottorinosia ja tuo ruostuminen on alkanut ulkopuolelta. Ja moottori siis toimii edelleen.

Uutta samanlaista ei tietenkään kannata laittaa tilalle, koska sekin mätänee taas muutamassa vuodessa ja maksanee maltaita. Ruostuneen putken päälle ei enää kannata pistää maalia vaan ruoste + vähän ainetta pitäisi poistaa huolellisesti esim. hiekkapuhaltamalla, mutta jäljelle jäävä pieni ainevahvuus voi olla jonkinlainen riski.

Mietin että olisiko ruosteen poistamisen jälkeen Noveroxin paikka? Noverox kestää jatkuvaa +175 asteen lämpötilaa ja hetkellisesti +230C. Jäähdytysnesteen lämmöissähän tuo putki on eli päälle 100 astetta ja sitä kestää kumiletkutkin. Noveroxin päälle tietysti maali. Ford Owners Clubilla on valokuvia maalatuista putkista.

Jos putket ovat kiinteitä, niin voisiko tilalle hitsata uudet mutkat? Terästähän se on, koska ruostuu noin.
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Kai sitä helpointa olisi muuttaa koko putken materiaali, joko haponkestävää tai ruostumatonta terästä. Korkea lämpötila asettaa aineelle vaatimuksia, mitkään muovisekoitteet eivät käy. Nähtävästi putken ulkopinnalle kondensoituu vettä, kun moottori jäähtyy, joka sitten aiheutaa ruostumisen. Normaalisti jäähdytyjärjestestelmissä on kumiletkuja, ne ainakin kestävät jäähdytysveden 80-90 asteen lämpötiloja.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

En ole nähnyt kyseistä putki kohdetta, mutta tuli tälläinen ajatus mieleeni jota voitte miettiä saisiko siitä jotenkin jalostettua toimivan virityksen?

1. Sivellään jotain kuuman kestävää rasvaa putken päälle.
2. Halkaistaan about putken paksuinen vesiletku ja asetetaan se ikäänkuin suojaksi rasvan päälle kiinnittäen klemmareilla tai rautalangalla nimellisesti että pysyy paikallaan.

Ideana on että rasva pysyy koko ajan putken ympärillä suojaletkun alla eikä ilmavirta ja epäpuhtaudet kuluta/puhalla rasvaa pois metalliputken päältä, jolloin rasva ainakin hidastaa ruostumista (puhki) jos ei ihan jaksa sitä estää. Tarkkailua muutaman kuukauden välein poistamalla suojaletku putken päältä että miltä näyttää ja tarviiko vetää taas uusi kerros kuuman kestävää rasvaa päälle? Sitten vielä pohdintaa että onko viritys paloturvallinen? Tai tuleeko ongelmia takuuasioissa? Muita vastuukysymyksiä?

https://www.tuontitukku.fi/tuote/crc-ku ... 386413438/
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Minä ostin kuumankestomaalia (600 astetta pitäis kestää). Aion hioa tosta tuon 1 mm ruostekohdan pois ja maalata pienellä pensselillä tuon maalin. Tuo estää putken pinnan kosketuksen veden kanssa, joten ei pitäisi kovin nopeasti enää ruostua. Käsittelyn voinee uusia parin vuoden välein tai vuoden välein jos vaikuttaa tarpeelliselta.

On tuo tosiaan aika ärsyttävä suunnittelumoka/asia jota ei ole otettu huomioon... Joillain omistajilla tuo varmaan pääsee hajoamaan huomaamatta tuo putki ja koko moottori on entinen.
Jolah
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Heinä 2016 15:50

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jolah »

Minulla ylempi putki on jo lähes ruostunut puhki mutkan kohdalta ulkosyrjältä. Tälle maalaukselle on TSB 16-2088 ja ne aineet on 1594600 aktivaattori primerin numero oli väärin, liian lyhyt: 159594

Kyseessä on materiaalivirhe eikä minulla enää pysty mitään epoksia maalamaan. Putkia ei myöskään voi vaihtaa, on vaihdettava koko turbo. Auto 11/2013 rakennettu Fiesta 1.0 Ecoboost 125 hv.

Käyn ensi viikolla kyselemässä GWn perään. Mulla on jo 151000 mittarissa.

Näitä on siis ilmeisesti mennyt ihan puhki asti Tanskassa. En osaa liittää kuvaa tänne mutta karseelta näyttää.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Tuo on juuri se asia minkä tarkastin ensimmäisenä, kun oltiin ostamassa 6 vuotta vanhaa (178 000 km) 1.0 Ecoboostia. Netissä kun oli tullut bongattua hiuksia nostattavia valokuvia ruostuneista putkista. :o Onneksi tässä yksilössä ei ollut syvää syöpymää niin päästiin tinkaamaan kaupat.

Talvipakkasessa pyyhin lämpimän koneen putket nopeasti puhtaiksi tinnerillä ja hioin kapealla hiomapaperin suikaleella pari ruostetäplää pois. Tässä putket pikapuhdistuksen jälkeen:

https://www.dropbox.com/s/75oz7v5k2tvb4 ... o.jpg?dl=0

Tuolta putken juuresta on vaikeampi saada ruostetta pois. Sivelin putket kahteen kertaan Noveroxilla. Noverox kestää lämpöä +175°C ja hetkellisesti +230°C. Ja maksaa aika paljon vähemmän kuin uusi turbo.

Noissa putkissa näyttäisi olevan pintakäsittelynä pelkkä sähkösinkitys (=äärimmäisen ohut) mikä ei todellakaan ole tarkoitettu ulko-olosuhteisiin. Lähinnä suojaa ruostumiselta varastossa ja tehtaalla. :D Yksikin naarmu saa ruostumisen heti käyntiin ja suola antaa kivasti vauhtia ympäri vuoden.

Eli itsekin on helppo tehdä tai teettää kaverilla.
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

Kurkkasin omasta autosta noita putkia kun osui tämä keskustelu silmiin.
Ei ole enää ruosteettomat. Huonosti on putkille talven aikana käynyt.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Jolah kirjoitti:Minulla ylempi putki on jo lähes ruostunut puhki mutkan kohdalta ulkosyrjältä. Tälle maalaukselle on TSB 16-2088 ja ne aineet on 1594600 aktivaattori primerin numero oli väärin, liian lyhyt: 159594

Kyseessä on materiaalivirhe eikä minulla enää pysty mitään epoksia maalamaan. Putkia ei myöskään voi vaihtaa, on vaihdettava koko turbo. Auto 11/2013 rakennettu Fiesta 1.0 Ecoboost 125 hv.

Käyn ensi viikolla kyselemässä GWn perään. Mulla on jo 151000 mittarissa.

Näitä on siis ilmeisesti mennyt ihan puhki asti Tanskassa. En osaa liittää kuvaa tänne mutta karseelta näyttää.
Nopea ruostuminen on Fordin sukuvika. Mitäs jos putkille antaisi kuitenkin kunnolla teräsharjaa ja puhdistusta ja sitten Noveroxia päälle? Kokeile kysäistä jostain ei-merkkipajalta, tuskinpa tuntia enempää laskuttavat. Sitten vain seurailet lähteekö uudelleen kukkimaan.

Jos putki hajoaa ajossa, ei pelkkä turbon vaihto enää riitä: voi mennä koko kone... No todennäköisemmin alkaa tihkumaan hiljalleen jäähdytysnestettä pihalle kuin että putkeen räjähtäisi isompi reikä kerralla.
Jolah
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Heinä 2016 15:50

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jolah »

JiiHoo kirjoitti: Nopea ruostuminen on Fordin sukuvika. Mitäs jos putkille antaisi kuitenkin kunnolla teräsharjaa ja puhdistusta ja sitten Noveroxia päälle? Kokeile kysäistä jostain ei-merkkipajalta, tuskinpa tuntia enempää laskuttavat. Sitten vain seurailet lähteekö uudelleen kukkimaan.

Jos putki hajoaa ajossa, ei pelkkä turbon vaihto enää riitä: voi mennä koko kone... No todennäköisemmin alkaa tihkumaan hiljalleen jäähdytysnestettä pihalle kuin että putkeen räjähtäisi isompi reikä kerralla.
Sain jo 1/3 vastaantulon vaihdosta. Ei kyllä enää voi pelastaa tätä turboa. Vaihtohan on noin 1100e SVH. Samalla pyysin vaihtamaan vesipumpun ja paisuntasäiliön välisen letkun jossa jakopään kohdalla joku 10-15 cm metalliputki ja sekin kohta puhki.

Toukokuusta 2014 eteenpäin suurinpiirtein turbolla eri varaosanumero ja tuo metalliputki on korvattu letkulla. Mistähän syystä ;)

Ainut mikä harmittaa on maksaa toisten virheistä. Toisaalta olis voinut joutua konerikkoon tai itse maksamaan koko remontin, että ei sillai. En viitsi alkaa kinaamaan vaikka varmasti voittaisin, nyt ei paukut riitä. Mulla ei ole Ford merkkihuollettu vaan parempi huolto, itse. Itse tuon bongasinkin. Turbo ei ole huollon kohde joten perustelut ontuu sinänsä. Ford huolto tosin toimi esimerkkillisesti ja auttoi parhaansa mukaan.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eikös tässä täyty noi jutut että virheellisillä osilla auto on koottu. Kuten ne Focuksen kittiviat ja firman piikkiin ne meni. Rakennetta nyt on muutettu toimivaksi uudemmissa malleissa. Kun turbon käyttöikä monesti on pitempi kuin tuo 150tkm. Nämä on kurjia juttuja auton omistajat testaa kulkineita jos negatiivista palautetta tulee tehdään parempi malli.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Jolah kirjoitti: Sain jo 1/3 vastaantulon vaihdosta. Ei kyllä enää voi pelastaa tätä turboa. Vaihtohan on noin 1100e SVH. Samalla pyysin vaihtamaan vesipumpun ja paisuntasäiliön välisen letkun jossa jakopään kohdalla joku 10-15 cm metalliputki ja sekin kohta puhki.

Toukokuusta 2014 eteenpäin suurinpiirtein turbolla eri varaosanumero ja tuo metalliputki on korvattu letkulla. Mistähän syystä ;)

Ainut mikä harmittaa on maksaa toisten virheistä. Toisaalta olis voinut joutua konerikkoon tai itse maksamaan koko remontin, että ei sillai. En viitsi alkaa kinaamaan vaikka varmasti voittaisin, nyt ei paukut riitä. Mulla ei ole Ford merkkihuollettu vaan parempi huolto, itse. Itse tuon bongasinkin. Turbo ei ole huollon kohde joten perustelut ontuu sinänsä. Ford huolto tosin toimi esimerkkillisesti ja auttoi parhaansa mukaan.
Pyydä palauttamaan vanha turbo sinulle - sehän on sinun omaisuutta. Siihen kun vaihdattaa metallipajalla uuden putken, niin voi myydä varaosana eteenpäin. Tulee mieleen voiko vanhan putken porata turbosta pois, kierre tilalle ja siihen kierteellä varustettu letkuliitin kiinni...?
Jolah
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Heinä 2016 15:50

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jolah »

JiiHoo kirjoitti: Pyydä palauttamaan vanha turbo sinulle - sehän on sinun omaisuutta. Siihen kun vaihdattaa metallipajalla uuden putken, niin voi myydä varaosana eteenpäin. Tulee mieleen voiko vanhan putken porata turbosta pois, kierre tilalle ja siihen kierteellä varustettu letkuliitin kiinni...?
Ei ole minun koska Ford maksaa 1/3 osan remontista.
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

Jolah kirjoitti: Ei ole minun koska Ford maksaa 1/3 osan remontista.
2/3 osaa on sinun.
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

En nyt ymmärrä. Ihan sama vaikka Ford maksaisi kokonaan sen uuden turbon vaihdon, siitä huolimatta se vanha osa on sinun. Ellei kyse ole sitten sellaisesta osasta jossa on tapana antaa käytetty tilalle vaihdettaessa uuteen ja maksaa enemmän jossei anna käytettyä tilalle ? Onko auton maahantuojalla ylipäätään joku oikeus vaatia vanha osa itselleen jos se osallistuu uuden osan vaihtokustannuksiin ? Tämä on hieman epäilyttävä käytäntö.
Jolah
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Heinä 2016 15:50

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jolah »

Jeipii kirjoitti:En nyt ymmärrä. Ihan sama vaikka Ford maksaisi kokonaan sen uuden turbon vaihdon, siitä huolimatta se vanha osa on sinun. Ellei kyse ole sitten sellaisesta osasta jossa on tapana antaa käytetty tilalle vaihdettaessa uuteen ja maksaa enemmän jossei anna käytettyä tilalle ? Onko auton maahantuojalla ylipäätään joku oikeus vaatia vanha osa itselleen jos se osallistuu uuden osan vaihtokustannuksiin ? Tämä on hieman epäilyttävä käytäntö.
Takuuosat kuuluu aina valmistajalle. Ei mua kiinnosta se vanha turbo ihan suoraan sanottuna.
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Jolah kirjoitti:Takuuosat kuuluu aina valmistajalle. Ei mua kiinnosta se vanha turbo ihan suoraan sanottuna.
Mahtaisiko joku asentaja ottaa sen mieluusti ja kaupata alan korjaamolle? Kuten vanhat jotenkin kunnossa olevat renkaat. Niitä tupakkakartsan ja kaljakopan hinnasta viedään rajojen taakse.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Jolah
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Heinä 2016 15:50

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jolah »

Uudessa turbossa erinäköset, ehkä paksumpi sinkitys tms, putket. Magneetti tarttuu. CM5G 6K682 GE eli AA versiosta ollaan jo GEssä. Toivottavasti kestää. Vuoden takuu, täytyy tarkkailla. Pitkä oli osalista, turbon tilnro oli 2008150
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jos osaa menee takuuseen ja maahantuoja maksaa kaikki kulut silloin menee osat tehtaalle tutkittavaksi. Itselle Mondeoon vaihdettiin molemmat umpiot niin kun kustannuksia ei tullut minulle tämä järjestely on ihan ok.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Mielestäni uusissa Fiestoissa turbo on eri merkkinen kuin noissa 2013-14 mallisissa. Niissä turbo oli Coninentalin valmistama. Uusissa siis kai General Electric(GE). Itse omistin Fiestan vm. 2014, nyt uusi on 2018 mallinen, kummassakin Ecoboost 100 HP-kone
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Mulla on 2014 loppuvuonna myyntiin tullut versio Fiestasta, ja on vissiin käytännössä 2015 versio osien puolesta, vaikka on rekisteröity jo 2014 vuoden puolella. Noin 70 000 km kohdalla katsoin tota turbon putkea ja siinä oli parissa kohtaa alkanut ruostetta tulla. Hioin sen ja maalasin pienellä pensselillä kuumankestomaalilla. Hyvin on maali kestänyt ainakin näin talvella tuossa. Onko jotain helppoa tapaa selvittää onko autossa minkä valmistajan turbo ?
Avatar
Hair
Viestit: 72
Liittynyt: 21 Kesä 2018 18:28

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Hair »

Oli käytävä nappaamassa kuva omasta turbosta.
Ulkomaalaisilla palstoilla noita syöpyneitä putkia ollut vissiin jonkun verran.
Kuva
Fiesta Titanium 125/M6 MK8
Jolah
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Heinä 2016 15:50

Re: 1.0 Ecoboostin ruostuvat turbon jäähdytysputket

Viesti Kirjoittaja Jolah »

Hair kirjoitti:Oli käytävä nappaamassa kuva omasta turbosta.
Ulkomaalaisilla palstoilla noita syöpyneitä putkia ollut vissiin jonkun verran.
Kuva
Mulla on kanssa uudessa putkissa noi mustat "tussiviivat" tossa ennen mistä alkaa letkun kohta. Niitä ei ole missään näkynyt ruosteessa. Kaikki ruostuvat on ilman viivoja... Eri valmistaja lienee kyseessä siis tai ainakin virhe on huomattu.
Vastaa Viestiin