Zetecin kestävyys

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Vaksuli
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2018 09:45

Zetecin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Vaksuli »

Heissan.
En tiedä kuuluuko tämä tähän osioon, mutta kuitenkin....

Täällähän on ihmisillä paljonkin kokemusta fordeista. Olisin hieman utelias tietämään, onko kukaan ajanut omaa fordiaan paalulle asti? Onko paljon kertynyt kilometrejä omalle fordille, tai zetecin koneella olleeseen menopeliin?

Itsellä on ford focus jolla ajettu jo 420t km, paalulle asti ois tarkotus ajaa.. mutta miten pitkään uskaltaisi ajatella moottorin kestävän. Edellinen ford escortti kesti 480 t km, eikä sillonkaan kone pettänyt, pellit ympäristä lahos niin pahasti, ettei ollut toivoakaan korjata...
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Zetecin kestävyys

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Katsoin juuri 215000 km ajetun Zetec-Se 1.6 2004 mallin moottorin venttiilikopan sisälle. Kaikki venttiilivälykset olivat tehtaan arvoissa, no yksi pako oli 0,30, eli hieman alalaidassa. Nokat olivat kuitenkin pinnoiltaan kuin uudessa moottorissa. Eli voi odottaa varmasti puolet lisää kilometrejä.
Murheena on korin alkava ruoste. Pikaisesti olisi rasvattava se palkki takana, johon tulee takaiskarit kiinni yläpäästään. Samoin apurunko on rasvattava.
Ja taka-akselisto vaatii rasvausta. Jos nämä korin viat korjaan, niin kymmenen vuotta uskaltaa luvata ajoa.
Moottori on mukavampi ajaa kuin Megane, paremmin vääntää alhaalta. Korin kunnosta voi vetää johtopäätöksen, että on liian myöhäistä alkaa ruostesuojaamaan 14 vuotiasta autoa. Ehkä 7 vuotta on Fordin iässä se raja, jolloin viimeistään olisi tehtävä Dinitrol/Tectyl ruostesuojausta, niin ei tarvitse mennä rasvauslinjalle. Ehkä käyn kysymässä Crown-käsittelyä, se sopii hyvin pitemmälle edenneeseen ruostumiseen.
zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: Zetecin kestävyys

Viesti Kirjoittaja zormelin »

Aikanaan omistin -93 Escortin, jossa 1.8 Zetec. Tällä oli ajettu 350tkm kun lähti vaihtoon joskus 2006. Ei vienyt öljyä 15tkm vaihtovälillä, lähti aina käyntiin jne. Kyseiseen yksilöön ei minun aikana (2003-2006 ja 100tkm) vaihdettu kuin jakohihna ja toinen takapyörän laakeri. Ei edes ruostunut tämä Esco.

Sitten oli MK2 Mondeo 2.0 Zetecin koneelle (vm 99 ja musta venttiilinkoppa). Auto lähti eteenpäin kun mittarissa 419tkm. Öljyä hävisi, mutta öljypohjan tiiviste hieman vuoti. Vaihtovälillä ei silti tarvinnut lisätä, oltiin min rajan yläpuolella. Tähänkään autoon ei tehty mitään isompia korjuksia: laturi, katti, etupyörän laakerit ja jarrut eteen. Tämä yksilö sitten mätäni käsiin, ruoste raiskasi erityisesti takapaksin pohjaa. Itselläni se oli 2009-2013.

Mutta, tekniikan puolesta olivat todella hyviä.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Zetecin kestävyys

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Taloudessa on Mondeo -98 1.8 115 hv, jolla on ajettu 250 000 km ja Focus mk1 -04 2.0 130 hv jolla on ajettu 290 000 km.

Mondeossa on vaihdettu lambda-anturi. Aika pihi peli kulutukseltaan, mutta tuntuu että koneessa ei ole mitään kotona ja ero 2-litraisee on kuin yö ja päivä, vaikka Mondeossa on selväsi lyhyemmät välitykset. Kytkin vaikuttaa kuluneelta, mutta kyllä sillä nilkutetaan vielä paalaukseen asti.

Focuksessa on vaihdettu termostaatin kotelo. Öljypohja on ruosteessa ja se pitäisi kuulemma vaihtaa. Moottori on ihan eri äkäinen verrattuna Mondeon pikkumyllyyn. Vie kyllä sitten ainettakin enemmän. Kytkin tarraa tiukasti kuin uutena, sellainen jämäkkä ote.

Näillä kilometreillä on vielä aikaista sanoa kestävätkö nämä koneet oikeasti paljon kilometrejä, mutta ainakin alku on ollut lupaava. ;)
Vastaa Viestiin