Kiinni juuttuneet takavanteet

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Kiinni juuttuneet takavanteet

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Sen jälkeen kun auto täytti vuoden, meidän Peugeot 206;ssa on hakattu renkaita puukalikan kanssa irti. Ensin takpäästä ja sitten jo kohta etupäästäkin. Se on hyvin ikävää hommaa. Vielä ikävämpää on kun vanteet ei asetu napaansa, vaan ne joutuu pulteillä kiristelemään pikkuhiljaa.
Vaihdoin tänään Ford Fiesta ST autooni rek. 8.4.2016 ja ajettu 24 214 ( tilausauto ) kesärenkaat. Harmikseni huomasin, että vaikka minulla on ollut pitkälti yli 20 autoa ja renkaita olen vaihtanut useita satoja kertoja, niin tämä nyt on tehnyt saman tempun kun tuo Peugeot.
On toinen auto minun urallani, että takavanteet juuttuvat kiinni. Ei tehnyt tuota kolmella ensimmäisellä vaihtokerralla, mutta nyt teki.
Navan reunoissa on pintaruostetta, johon sitten vanne jumiutuu ja kun vaihtaa renkaat niin ei mene kunnolla paikalleen.
Pitkän alustuksen jälkeen kysymys kuuluu. Millä sen pintaruosteen ottaisitte pois ? Teräsharjalla, santapaperilla vai jollain muulla. Toki se tulee varmaan taas kahden vuoden päästä uudestaan, mutta lähtisi ainakin aina renkaat irti vaivattomasti ja menisi seuraava satsi paikalleen.
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kiinni juuttuneet takavanteet

Viesti Kirjoittaja juhe »

Hiekkapaperilla pyyhkiminen on melko helppoa ja itse laitoin päälle kuparitahnaa, kun sitä samaa on tullut laitettua kierteisiinkin. On sen verran jäykkää ettei ole vaaraa jarrupinnoille leviämisestä. Jos sillä kuparitahnalla "täyttää" ne kolot mihin vesi mahtuu navan ja vanteen välissä, niin eiköhän ruostuminen vähene?

Toisaalta jos pyörän mutterit on millin pari auki ja ajaa lyhyen pätkän, niin lähtee tiukemmassakin oleva vanne liikkeelle ilman hakkaamista.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiinni juuttuneet takavanteet

Viesti Kirjoittaja tursas »

Putsaa tällä..Rust Remover, CRC 250 ml
http://www.tampereenlaakerikeskus.com/t ... 25649/3049
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Kiinni juuttuneet takavanteet

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Tuo vanteiden juuttuminen on erityisesti ollut Toyota Avensiksen ongelma, välillä nitä joudutaan lekalla hakkaamaan irti. Itsellä ollut nyt kolme Fordia, kaksi Focusta ja yksi Fiesta(vm. 2014), ei koskaan ole ollut ongelmia vanteiden kanssa, vaikka aina itse olen tehnyt renkaanvaihdon. Kait ehkäisy, jos ongelma on, niin juuttuvan pinnan rasvaaminen molybdeenipitoisella vaseliinilla , se kestää kostetta. Itse tuota pistän kandaanivetoisen moottoripyörän takapyyörän booreihin, kun takarengasta vaihtelen.
Tuossa yksi esimerkki rasvasta http://www.motonet.fi/fi/tuote/603091/R ... rasva-397g
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kiinni juuttuneet takavanteet

Viesti Kirjoittaja emax »

Teräsharjalla, joko käsi-, tai porakonemallilla, oon poistanu ruosteet navasta, ja hiomapaperilla tai smirkelikankaalla vanteesta. Rasvana oon käyttäny jonku väristä vaseliinia, kuparitahnaa, alumiinitahnaa, ceramictahnaa, tervaspraytä... periaatteessa aina sitä mikä on ollut lähimpänä kättä, ja kaikki on toiminu halutusti.

Teräsharjaksi esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/781592/K ... essingoity
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Kiinni juuttuneet takavanteet

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Kiitoksia kaikille neuvoista. Täytyy ostaa ainakin tuo teräsharja. Huvittavinta tässä on, että autollani ei ole koskaan ajettu sateessa, eikä märillä teillä. Pesty se on 4 kertaa kahden vuoden ja 24 000 km aikana. Veden on siis täytynyt tulla vanteen ja navan väliin painepesussa.
Kun nyt on tullut 11 vuotta joka syksy hakattua tuon Peugeotin renkaita, niin en ala enää hakkaamaan ST:n renkaita. Se on vielä paljon vaikeampaa kun on 205/40, siinä voi osua vanteeseenkin hakatessaan.
Peugeotin vanteen laitto on ollut tosi vaikeaa tiukan navan vuoksi. ST:ssä vielä vaikeampaa kun on renkaat 17 tuumaa vs. 14.
Kiitoksia vielä kaikille vastauksesta.
Vastaa Viestiin