1.8tdci vs 2.0 tdci ?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Kernwaffe
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Marras 2017 09:10

1.8tdci vs 2.0 tdci ?

Viesti Kirjoittaja Kernwaffe »

Terve, tuli rekisteröidyttyä foorumille kovan autokuumeen vuoksi. Tarkoituksen on hankkia mk4 Mondeo Farmari 1.8 tai 2.0 tdci. Onkos näissä koneissa luotettavuuden kannalta suuria eroja? Auto tulisi käyttöautoksi ja saisi olla pieni kulutuksinen ja luotettava.

Budjetti tosin riittää vain noin 170--> tkm ajettuihin yksilöihin. 1.8 koneesta työkaveri varoitteli , että kaikilla Ford foorumeilla käsketään pysymään kaukana mokomasta, syytä ei kertonut. Molemmat todennäköisesti kuluttavat noin yhtä paljon ja huollot varmaan saman hintaisia? Kiitos vastauksista jo etukäteen ja jos meni väärään osioon niin Modet siirtäköön ;)
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8tdci vs 2.0 tdci ?

Viesti Kirjoittaja focst »

Kernwaffe kirjoitti:Terve, tuli rekisteröidyttyä foorumille kovan autokuumeen vuoksi. Tarkoituksen on hankkia mk4 Mondeo Farmari 1.8 tai 2.0 tdci. Onkos näissä koneissa luotettavuuden kannalta suuria eroja? Auto tulisi käyttöautoksi ja saisi olla pieni kulutuksinen ja luotettava.

Budjetti tosin riittää vain noin 170--> tkm ajettuihin yksilöihin. 1.8 koneesta työkaveri varoitteli , että kaikilla Ford foorumeilla käsketään pysymään kaukana mokomasta, syytä ei kertonut. Molemmat todennäköisesti kuluttavat noin yhtä paljon ja huollot varmaan saman hintaisia? Kiitos vastauksista jo etukäteen ja jos meni väärään osioon niin Modet siirtäköön ;)
1.8 koneessa jakohihnan vaihto iso töinen ja teetettynä kalliimpi vaihdattaa noin 1000e kun 2.0 taitaa olla 650e luokkaa..egr 1.8 tulee imusarjan mukana ka purattaa melko paljon pakosarja ja turbo edessä noin 900e vaihdettuna kun 2.0 osa 400e ja nätti vaihtaa..muuten ajoltaan ja kulutukseltaan lähellä toisiaan..silti itse ottaisin näistä 2.0 koneellisen..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.8tdci vs 2.0 tdci ?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Osta ensin ja kysy sitten..ei ole olemassa muita kuin tämä yksi Ford foorumi, älä kuuntele muita.. :D
Viimeksi muokannut tursas, 26 Marras 2017 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Kernwaffe
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Marras 2017 09:10

Re: 1.8tdci vs 2.0 tdci ?

Viesti Kirjoittaja Kernwaffe »

tursas kirjoitti:Osta ensin ja kysy sitten..
Sehän se järkevää onkin :mrgreen: no taitaapi olla 2 litranen valintani.
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: 1.8tdci vs 2.0 tdci ?

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

1.8:ssa ei tainnut olla hiukkassuodatinta mikä on hyvä asia. Alaväännön puute taisi 1.8:ssa vaatia huomiota liikkeelle lähdössä? Olisiko varaosien hinnat sen takia 2.0:ssa halvemmat kun on ns. "maailman moottori" eli monella valmistajalla käytössä = menekki isompi.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: 1.8tdci vs 2.0 tdci ?

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

1.8 koneesta on muutaman vuoden kokemus focuksessa - 115hp versio (2008) ja eskortissa - 90hp versio (1998), tosin eskoa tuskin nyt voi mitenkään verrata tuohon monkun koneeseen... :mrgreen: Focuksessa se oli ihan ok kone ja ainakin jos laittoi teholastun, niin alavääntökin oli ok -> 140hv, muuten se oli kyllä LAISKA alle 2000rpm. Huohotinputken jäätymisongelmaa kuulemma ollut, en koskaan käynnistänyt kovilla pakkasilla ilman esilämmitystä webastolla... En myöskään tiedä ratkaisiko ford ko. ongelmaa jollain takaisinkutsulla myöhemmin. Muistaakseni ajoin 100tkm - 175tkm, eikä sinä aikana ollut yhtään murhetta, keskikulutus siellä 5L/100km huitteilla, ilman lastua melkein litra enemmän... Eskortti meni alle viidellä litralla ja sen kanssa ajeltiin 0-120tkm. Sama auto oli viimeksi myynnissä muutama vuosi sitten, jolloin mittarissa oli jo yli 400tkm. 8-) Mutta onhan tuo kaksilitrainen maailmanmoottori huhujen mukaan kova peli, 450tkm ystäväni rullasi sen kanssa pösön keulalla, eikä mitään kummempia koskaan tullut vastaan! 1.8 on kuitenkin jotain 80-luvun jäänteitä, eikös sama perus konsepti ollut ensimmäistä kertaa ajettavana sierrassa, vaikka oheislaitteiltaan varmaan melko eri kone olikin. 90-luvun fiestassa siitä oli turbotonkin versio. :thumbup:

Niin siis mikä olikaan kysymys? Ota se kaksilitrainen!
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: 1.8tdci vs 2.0 tdci ?

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Ganiateri kirjoitti:1.8:ssa ei tainnut olla hiukkassuodatinta mikä on hyvä asia. Alaväännön puute taisi 1.8:ssa vaatia huomiota liikkeelle lähdössä? Olisiko varaosien hinnat sen takia 2.0:ssa halvemmat kun on ns. "maailman moottori" eli monella valmistajalla käytössä = menekki isompi.
Samaa mieltä. Myöhemmässä viestissä kaali81 mainitsee teholastun (jonka hältä ostin), se parantaa paljon 1.8:n alavääntöä. Ilman sitä ainakaan kaupungissa ei pienempi kone ole miellyttävä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: 1.8tdci vs 2.0 tdci ?

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

ynjevi kirjoitti: Samaa mieltä. Myöhemmässä viestissä kaali81 mainitsee teholastun (jonka hältä ostin), se parantaa paljon 1.8:n alavääntöä. Ilman sitä ainakaan kaupungissa ei pienempi kone ole miellyttävä.
Heh heh... Piiri pieni pyörii, enpä muistanut teholastukauppoja enää laisinkaan! :thumbup: Mukava siis kuulla, että samasta lastusta oli iloa vielä seuraavallekin! :D
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: 1.8tdci vs 2.0 tdci ?

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Olen itse ajellut nyt pian 100tkm tuollaisella 1,8tdci:llä ja mitähän tästä nyt sanoisi...

Vakiona alakierroksilla sellainen melko ponneton ajettava, mutta softaamalla ajettavuus paranee...sanotaanko mukiinmeneväksi. Kone tuntuu vääntävän hieman alempaa ja kiertää korkeammalle jotenkin lineaarisemmin, joten softausta suosittelen tälläiseen.

Huonoina puolina mainittakoon tuon alemman jakopäänhihnan vaihdon kalleus ja käytettyä ostettaessa tulee varmistaa, että se on todellakin vaihdettu, eikä vaan sitä ylempää. Kytkin näissä tuntuu myös kestävän vähän huonommin, kuin 2,0tdci:ssä. Johtuneeko sitten jostain moottorin kovemmasta värinästä, vai pidemmistä välityksistä vai mistä. 5vaihteisesta laatikosta ole kyllä tykännyt, jopa enemmän kuin 6vaihteisesta.

Moottori on toiminut kuin nakutettu, yksi ainut apulaitehihnan rulla on pitänyt tuolla välillä vaihtaa. Moottoria on melko helppo huoltaa itsekin, kaikki on suht mukavasti esillä ja tilaa löytyy ympäriltä.

Enemmän tätä 1,8tdci:tä on tarjolla ja yleensä halvemmalla kuin vastaavaa 2litraista. Nakuttaahan tämä tietysti enemmän jne, mutta sellainen perusvarma kone tämä 1,8tdci on.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Vastaa Viestiin