E85 pitkäaikainen käyttö

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Möhkö
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

Onkos täällä ketään gurua kuka ois ajellu E85 kanssa pitkään?

1.Mitenkä E85 säilyvyys, lähteekö auto käyntiin jos E85 on seisonnu tankissa 2-3 vuotta?

2. Mitenkäs tarvitseeko E85 kanssa käyttää ventiilinsuoja ainetta, jos ei ole kannet tehty lyijyttömälle? Sekoittuuko
lyijynlisäaine kunnolla E85 kanssa?

3. Tarvitseeko E85 mukamas välillä bensaa tankkiin tai sitte SI-Alchol lisäainetta? (90% tapauksissa lisäaineet ovat humpuukia,
polttoaineensäilys lisäaineen oktaamibuusterit yms...)

4. Mitä eroa on E85 tarkoitetuissa polttoainepumpuissa vs tavallinen pumppu. (Pelkät Viton O-rengas tiivisteet vai?)

5. Onko kukaan mittaillu mitenkä E85 alkoholin määrä vaihtelee eri tankkauksittain? Jossain väitettiin että alkoholin määrä saattaa
jossain tapauksissa olla vain 70% seoksesta.... jolloin se on todella vähän ja mahdollisesti kone jo kilahtaa jos noin käy ja tarkoitettu
80-85% alkoholipitoisuudelle.

6. Mikä on totuus E85 sytysennakon kestosta? Toisen sanoo että sietää paljon enemmän ennakkoa toiset taas sanoo että ei siedä.
(tälläisen väittämän olen kuullut, E85 syttyy huonommin, mutta kun se syttyy niin se palaa nopeammin) tämähän tarkoittaa sitä, että
ei tällöin antaisi lisää varaa sytysennakolle.

7. Bensan AFR kartta-aluella siis 11:0-14.7 niin, ilmesesti Etanolin liiallisesti syöttämisestä ei ole niinkään haittaa verrattuna jos benssaa syöttää liikaa. Kuulin huhua että E85 sietää vielä 10:0 rikastus suhdetta, mutta 8-9 moottori sitten tukehtuu kun bensalla sama arvo on noin 10 luokassa. Totta vai tarua?

8. Mitenkäs E85 vaikuttaa päästöihin katsastuksessa, mulle on väitetty että E85 auto menee helpommin päästöistä kuin bensa käyttöinen? Faktaa vai fiktiota?

9. E85 käytön vaikutus pakokaasun lämpötiloihin seka moottorin lämpötiloihin? Mulla on tästä oma käsitys, jos tulee enemmänkin keskustalua ilmaisen oma näkemykseni tähän.

10. Sitten vaikein juttu, tarvitseeko E85 erilaisia sytystulppia? Onko tehtaan tekemissä Flexifuel autoissa samat sytystuplat kuin Ei flexifuel autoissa?
(Uusissa autoissa on sairaan pitkä kärkiset tulpat jotka eivät sovi viritys käyttöön niillä pyritään saamaan laihat seokset palamaan mahdollisimman hyvin) Onko Flexifuel autoissa havaittavissa eroa moottoriöljyissä tai niihen vaihtoväleissä?
Möhkö
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

Reilusti yli 100 lukemiskertaa ja kukaan ei osaa sanoa juuta ja jaata. Ei edes esson baarin vinkkejä tai kuulumisia
siis. Täällä ilmeisesti ei ole ainuttakaan viina experttiä... tai niin itseään uskovaa.. Selvää väkeä siis.
Hmmm oliskohan tuolla Alkon takana puistossa kokemuksia enemmän E85 käytöstä huhun mukaan pienellä tislaamisella parempaa kuin Lasol...
hke
Viestit: 311
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja hke »

Kokemus rajoittuu edelliseen autoon, 2.o flexifuel Mondeoon (yli 5v oli).
8. Ei ainakaan ongelmia päästöjen suhteen. Todennäköisesti puhdistaa moottoria.
10. Tiheämpi öljynvaihtoväli (10tkm)

Vaihdettaessa myyjä kyseli onko paljon käytetty RE85:ta ('vaikka onhan se sille tehty'), miksiköhän?

RE85 antaa selvän tehonlisäyksen, lisäksi paarmat ja hyttyset kerääntyvät pakoputken luo ('vanha viina' tuoksuu).
Möhkö
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

hke kirjoitti:Kokemus rajoittuu edelliseen autoon, 2.o flexifuel Mondeoon (yli 5v oli).
8. Ei ainakaan ongelmia päästöjen suhteen. Todennäköisesti puhdistaa moottoria.
10. Tiheämpi öljynvaihtoväli (10tkm)

Vaihdettaessa myyjä kyseli onko paljon käytetty RE85:ta ('vaikka onhan se sille tehty'), miksiköhän?

RE85 antaa selvän tehonlisäyksen, lisäksi paarmat ja hyttyset kerääntyvät pakoputken luo ('vanha viina' tuoksuu).

Heh, olisko se sun myyjä sen takia kyselly, kun osa huolissaan suuremmasta osien kulumisesta E85 kanssa.
(Polttoainepumput, paineensäätimet suuttimet yms ja onko öljyjä nyt sitte vaihdettu tarpeeksi tiheään, tuskin muuta...)

Ei se RE85 kyllä vaparissa anna mitän tehonlisäystä (ehkä 1% luokkaa vaparissa jossa ei muuteta puristusta korkeammaksi), mutta ahdetussa autossa hieman helpotusta, isomman nakutuskeston ja matalamman palamislämpötilan muodossa.

Tosiaan on kyllä erilainen pakokaasunhaju! Paljon miellyttävämpi ja ei tule ainakaan pääkipeäksi niin nopeasti. Tosin
tuosta ötököiden houkuttelemisesta mä en tiedä :lol:
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja juhe »

Möhkö kirjoitti: Ei se RE85 kyllä vaparissa anna mitän tehonlisäystä (ehkä 1% luokkaa vaparissa jossa ei muuteta puristusta korkeammaksi), mutta ahdetussa autossa hieman helpotusta, isomman nakutuskeston ja matalamman palamislämpötilan muodossa.
Tuleeko tuo pienen pieni tehonlisäys siitä kun sylinteriin menee happea nesteenä ja siihen vastaavaan nesteen lisätilavuuteen mahtuu kaasuna vähemmän happea? Eli voi teoriassa syöttää enemmän energiaa sinne sylinteriin samoilla lambda-arvoilla.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Möhkö
Viestit: 278
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

juhe kirjoitti: Tuleeko tuo pienen pieni tehonlisäys siitä kun sylinteriin menee happea nesteenä ja siihen vastaavaan nesteen lisätilavuuteen mahtuu kaasuna vähemmän happea? Eli voi teoriassa syöttää enemmän energiaa sinne sylinteriin samoilla lambda-arvoilla.
E85 kestää kait vähän enemmän sytysennakkoa 2-6 astetta (lukee jossain kait vähän epävarmaa tietoa), koska korkeampi oktaaniluku. Siitä tulee osa teholisäyksestä.

Toinen on se, että E85 pakokaasut on kylmempiä kuin bensassa joten pakoputkistossa kaasuliikkuu paremmin pois. (lämpölaajeneminen). Kaveri sanoi että pakokaasun lämpötila bensa vs E85 ero on noin 80 astetta, jolloin pakokaasu laajenee vähemmän.

E85 sisältää vähemmän energiaa mutta vaatiin saman määrän ilmaa, kuin bensa palotilanteessa. Siis voi ajatella että 9 osaa ilmaa yksi osa etanolia E85:ssa ja 14 osaa ilmaa ja yksi osa bensaa. (AFR-ratio)

Mulla itsellä E85 => bensa muutoksessa tuli 30+ heppaa ja 100nm lisää vääntöä. Ahtopaineeseen ei koskettu.
_Bandit_
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Huhti 2017 19:10

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja _Bandit_ »

No, tuli tilattua itsekkin eFlexFuelin boksi kun kerran tarjouksessa on vielä perjantaihin asti:

"Tarjoamme 50 € alennuksen rajoitetun ajan eFlexFuelista!

Kirjoittamalla ELOKUU2018 alennuskoodikenttään verkkokaupassamme saat 50 € alennuksen laitteesta.
Tarjous on voimassa vielä perjantaihin asti (31.8.2018)."

Sitten kysymys, kukaan asennellut ko. laitosta (tai muuta etanolisarjaa) Mondeo Mk3 2,5l V6seen? Mitenkä tuossa on ruiskusuuttimille tilaa adapteripiuhoille kun ovat aika naftisti siellä imusarjan alla (eli jos koroketta tulee, niin mahtuuko sinne?). Entäs anturin asentaminen polttoainelinjaan?

Etanoliautoilu kiinnostanut aina, 300e boksista, ~50e muutoskatsastukseen ja 200e valtiolta hyvitystä kiinnostaa nykyisen gasonhinnan piikkinousuissa suht janoisella V6sella (ainakin jos tulevaisuudessa tulee CO2 päästöluokista raippaa ja alle 80g/km olevat etanolilaitteet otetaan verotuksessa huomioon, etc etc.)
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja juhe »

Möhkö kirjoitti: 10 Loka 2017 13:28 10. Sitten vaikein juttu, tarvitseeko E85 erilaisia sytystulppia? Onko tehtaan tekemissä Flexifuel autoissa samat sytystuplat kuin Ei flexifuel autoissa?
(Uusissa autoissa on sairaan pitkä kärkiset tulpat jotka eivät sovi viritys käyttöön niillä pyritään saamaan laihat seokset palamaan mahdollisimman hyvin) Onko Flexifuel autoissa havaittavissa eroa moottoriöljyissä tai niihen vaihtoväleissä?
Onko öljyissä eroja etanolin sietämisen suhteen? Oletuksena tietysti pitää käyttää speksien mukaista öljyä, mutta silti jää valinnan varaa vielä. Tehtaan Flexifuelille samat suositukset kuin muillekin ilmeisesti, mutta se ei kerro luokituksen sisällä olevien öljyjen eroista. Itse kun vaihtaa, niin homma ei ole iso tehdä tuplasti useammin kuin menisi pelkällä bensalla.

Jos ja kun koneeseen ei kerry samaan tapaan karstaa, kuin aikaisemmin, niin konen voisi kuvitella kestävän pidempään. EGR ei taida myöskään karstottua niin herkästi kuin pelkällä bensalla tai mitä sitten kylmemmät pakokaasut sille tekee?? EGR:n toiminnasta kysyin asentajalta -- lähinnä sen vaikutuksesta hyötysuhteeseen ja ei ollut suoraan vastausta. On kai niin moottorikohtaista miten muuttuu. Voisi luulla pakokaasun kierrätyksessä kylmää pakokaasua mahtuvan enemmän ja se pienentäisi dynaamisesti iskutilavuutta entisestään (& osakaasulla ajaessa se dynaaminen iskutilavuuden pienentäminen on yksi EGR:n tavoite?).

Omaan Duratec HE 1.8 koneeseen tuli nyt 257 tkm kohdalla vaihdettua eFlexfuel. Pitkäaikainen käyttö kai on yli 100 tkm ajoa RE85:lla eli näin vanhalla autolla pitkäaikaisen käytön seurauksista on paha ennakolta sanoa juuta tai jaata? Aikaisempi historia painaa eniten.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
balanced
Viestit: 67
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja balanced »

Laittelen omat kokemukseni kun E85:lla on tullut pidempään ajettua, tosin edellisellä ajoneuvolla Saab 9-5:lla. En silti ole asiantuntija, mutta tuolta Saabclubin foorumilta löytyy enemmän osaavaa näkemystä myös E85 käytöstä. Nämä kommentit siis toisenmerkkisen hiukan korkeampiviritteisen turbokoneen E85 käytöstä.

Öljyistä ja tulpista: SN-luokitus tarkoittaa käsittääkseni myös yhteensopivuutta e85:n kanssa. Luokitus on alkanut ilmestyä ymmärtääkseni aika moniin öljyihin jo. Öljynvaihtoväli oli syytä pitää viinaa käytettäessä lyhyenä, koska öljyjen sekaan joutuessaan tuo viina on voimakkaammin moottoria pesevää ainetta. Ja väkisinhän sitä sinne vähän menee kylmäkäynnistysten ja ohipuhalluksen takia. Öljyihin joutuessaan pesevä vaikutus on tavallaan mukava asia, koska pitäähän se konetilaa paremmassa kunnossa. Toisaalta ikävä asia on se jos kone on kovin karstainen ja viinakäyttöön bensalta siirryttäessä lähtevät karstat liikkeelle ja saavat pahaa aikaan. Saabeissa oli imusihtien tukkeentumisia ja koneiden kilahtamisia ollut siitä johtuen joitakin. Kokonaan toinen juttu on sitten se miten huohotuksen ei-niin-onnistunut suunnittelu oli vaikuttanut siihen karstan kertymiseen. Vajaan kymppitonnin välein tuli tuolla autolla siis öljyt vaihdettua ja ihan onnistuneesti ilman tuhoja suoritin etanolille siirtymisen. Etanolikäytön alussa tosin vaihtelin tiheämpään öljyjä ja öljypohjakin käytettiin auki jossain vaiheessa jotta voitiin tarkastaa sihdin tilanne. Eikä sieltä ylimääräisiä löytynyt. Tulpat oli tarpeen laittaa etanolikäytössä Saabissa vaihtoon kymppitonnin välein, ne oli tosin edulliset. Tämä saattoi olla viritysasteeseen ja automalliin liittyvä asia myös, mutta käsitykseni mukaan vaihtotarvetta oli enemmän juuri etanolin kanssa.

E85 vaatii turbokoneen ja uudelleen ohjelmoinnin tälle polttoaineelle (tai flexifuel, joka osaa itse tunnistaa käytettävän seoksen), jotta polttoaineesta saa tehomielessä hyötyjä ulosmitattua. Vähemmän herkästi moottori nakuttaa viinalla, eli siinä mielessä on parempaa moottorille. Alavääntöä oli mahdollista ohjelmoida sitä käytettäessä myös lisää. Koska polttoainetta täytyy virrata enemmän kuin bensaa pienemmän energiasisällön takia, niin suuttimetkin pitäisi olla mitoitettu sen käytölle. Samoin polttoainepumppu joutuu enemmän hommiin. Käytännössä esim. omassa Saabissa jäi ihan viimeiset hevosvoimat saavuttamatta Aeron vakiosuuttimilla verrattuna bensakäyttöön kun ne eivät pystyneet kaikkea tarvittavaa viinaa eteenpäin tuuppaamaan.

Joskus vuosikausia sitten oli ainakin Saabistien joukossa ihmisiä, joiden autojen suuttimiin kertyi jonkinlaista möhnää E85-käytössä. Tämä ilmeisesti lopulta liittyi tuolloisen polttoaineen lisäaineistukseen ja myöhemmin ei näitä ongelmia käsittääkseni enää tullut. Ainakin osittain tuon ongelman takia suositeltiin välillä bensalla ajoa tai puhdistavien lisäaineiden käyttöä. Itse ajelin myöhemmin muutaman kymppitonnin putkeen pelkällä etanolilla enkä kohdannut sen suhteen ongelmia. Moottorin lämpötiloista sen verran että hitaamminhan tuo tuntui kylmillä keleillä alkoholilla lämpenevän ja kylmäkäynnistyksissä perässä oli komea valkoinen harso. Tämä oli ihan normaalia tosin.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja juhe »

balanced kirjoitti: 29 Kesä 2019 10:23 Öljynvaihtoväli oli syytä pitää viinaa käytettäessä lyhyenä, koska öljyjen sekaan joutuessaan tuo viina on voimakkaammin moottoria pesevää ainetta. Ja väkisinhän sitä sinne vähän menee kylmäkäynnistysten ja ohipuhalluksen takia. Öljyihin joutuessaan pesevä vaikutus on tavallaan mukava asia, koska pitäähän se konetilaa paremmassa kunnossa. Toisaalta ikävä asia on se jos kone on kovin karstainen ja viinakäyttöön bensalta siirryttäessä lähtevät karstat liikkeelle ja saavat pahaa aikaan.
Onko tuossa etanolin kanssa pesevässä ominaisuudessa se haitta, että kylmänä, kun öljyyn menee enemmän likaa ja etanolia, niin se lika myös jää sinne. Etanoli haihtuu kuumemmasta öljystä. Vastaavasti kun bensa haihtuu nopeammin, niin ne samat karstat ja lika menee pakoputkesta ulos? Vai onko kyse jostain muusta mekanismista, että se pesevä ominaisuus vie enemmän likaa juuri öljyn joukkoon.

Periaatteellisella tasolla nousee kysymys, että voisiko sen karstan mitata öljystä. Voisi mitata milloin on aika vaihtaa öljyt. Helpompi ja halvempi käytännössä vaihtaa öljyt 10 tkm välein kuin lähteä virittämään ja tutkimaan optimia vaihtovälissä?
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
balanced
Viestit: 67
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja balanced »

Joo omissa kulkineissa olen aina vaihtanut muutenkin aikalailla kymppitonnin välein öljyt, on sen verran pieni kustannus että varsinkin itse tehtynä on helppo vaihtaa ajoissa. Eipähän sen takia tule ongelmia.

Kyllähän se ohipuhalluksessa palotilasta moottoriöljyn puolelle päässyt etanolikin haihtuu pidemmässä ajossa sieltä öljyn joukosta, samoin kuin bensa. Mutta se vaan siis irroittaa siellä öljyjen mukana pyöriessään tehokkaammin kertynyttä karstaa kuin bensa. Eli siis ei vie sitä likaa mistään muualta sinne vaan tekee öljystä ikään kuin voimakkaammin pesevän. Verrattuna bensaan siis. Eikä ne karstat varmaan sieltä juuri muuten ulos tule kuin öljyjä vaihdellen.

Tosiaan öljynvaihtovälin venyttäminen muutamalla tuhannella on varmaan pienin säästö mitä autonpidossa voi saada aikaan, helpompi vaan vaihtaa sen verta ajoissa että itellä on siitä asiasta hyvä mieli :)
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: E85 pitkäaikainen käyttö

Viesti Kirjoittaja juhe »

balanced kirjoitti: 29 Kesä 2019 10:23 Öljyistä ja tulpista: SN-luokitus tarkoittaa käsittääkseni myös yhteensopivuutta e85:n kanssa. Luokitus on alkanut ilmestyä ymmärtääkseni aika moniin öljyihin jo. Öljynvaihtoväli oli syytä pitää viinaa käytettäessä lyhyenä, koska öljyjen sekaan joutuessaan tuo viina on voimakkaammin moottoria pesevää ainetta. Ja väkisinhän sitä sinne vähän menee kylmäkäynnistysten ja ohipuhalluksen takia. Öljyihin joutuessaan pesevä vaikutus on tavallaan mukava asia, koska pitäähän se konetilaa paremmassa kunnossa. Toisaalta ikävä asia on se jos kone on kovin karstainen ja viinakäyttöön bensalta siirryttäessä lähtevät karstat liikkeelle ja saavat pahaa aikaan. Saabeissa oli imusihtien tukkeentumisia ja koneiden kilahtamisia ollut siitä johtuen joitakin. Kokonaan toinen juttu on sitten se miten huohotuksen ei-niin-onnistunut suunnittelu oli vaikuttanut siihen karstan kertymiseen. Vajaan kymppitonnin välein tuli tuolla autolla siis öljyt vaihdettua ja ihan onnistuneesti ilman tuhoja suoritin etanolille siirtymisen. Etanolikäytön alussa tosin vaihtelin tiheämpään öljyjä ja öljypohjakin käytettiin auki jossain vaiheessa jotta voitiin tarkastaa sihdin tilanne. Eikä sieltä ylimääräisiä löytynyt. Tulpat oli tarpeen laittaa etanolikäytössä Saabissa vaihtoon kymppitonnin välein, ne oli tosin edulliset. Tämä saattoi olla viritysasteeseen ja automalliin liittyvä asia myös, mutta käsitykseni mukaan vaihtotarvetta oli enemmän juuri etanolin kanssa.
Katsoin Ford Formula F 5W-30:n speksejä ja siinä ei näy API SN:ää. "Lähikaupan" öljyistä se näyttäisi olevan Mobil Super 3000 FE 5W-30 ja sitä vähän kalliimmassa Castrol Magnatec 5W-30 A5:ssa. Tarkoittanee, että perus Formula F:n joutuu vaihtamaan aikaisemmin kuin API SN luokitetun? Periaatteessa Mobilin ja Castorin hinta olisi sama jos Mobililla voisi ajaa 15 tkm ja Castrolilla 20 tkm (tai Mobil 11 tkm ja Castrol 15 tkm). Paljoko sitten SN-luokitus antaa käytännössä varmuutta öljyn laadulle?? Onkohan suositus öljynvaihtovälin puolituksesta tehty ennen SN-luokitettuja öljyjä ja uudempi öljy kestäisi pidempään? Itse öljynvaihto on nopea homma eli parempi vaihtaa ajoissa kuin etsiä maksimia... mutta näin periaatteessa.

Edit: Tuo Mobil taitaa olla vain API SL, kun vain jollain www-sivulla on API-SN maininsta.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Vastaa Viestiin