Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
KMan
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Syys 2017 10:59

Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja KMan »

Kaveri sanoi että polkimien kumeista. Mitä kuvan vm. 2003 Mondeon ratti kertoo? Muovissa on hopeamaalia joka on kulunut pois vaikka mittarissa on vasta 180tkm.

Kuva
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Jos tuossa on pidetty 14 vuotta kämmentä niin kyllähän tuommoinen maalattu kuovi ottaa itseensä. Riippuu monestakin asiasta minkälainen rattimies on ollu tai vaikka esim. sormi rumpali. Sormukset ja jotkut kemikaalit jäämät sormissakin saattaa vaikuttaa.

Itse nahkahan näyttää hyvältä.

omassa 5v tuoreemmassa saman verran ajetussakin alkaa jo näkymään ajotottumukset, ei toki yhtä paljon kuin tässä.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
KMan
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Syys 2017 10:59

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja KMan »

Luulis että rattia pidellään hyvinkin samassa suhteessa kuin kilometrejä tulee. Toki sormukset ja muu yksilöllinen on tärkeä huomio. Ratin pyöritystä tulee toisella enemmän kuin toisella riippuen ajomaisemista.

Tässä on molemmin puolin ihan samalla lailla tuo nailon paljastunut.

Voihan olla myös vuosimallien vaihteluja että miten alttiita ovat kulumaan. Tai sitten on samaa sarjaa ja samat materiaalit ja päällysteet alusta loppuun samassa mallissa. En tässä tapauksessa epäile mittarin ruuvausta, koska huoltokirjakin on looginen 20tkm vuodessa etenevä yhdellä omistajalla ennen minua, mutta muuten tuollainen vertaileva tieto oli toiveessa ja miten Fordeissa yleensä on.

Renkaista ei ainakaan kannata paljoa päätellä. Ainakaan iäkkäämmässä autossa. Muistakaa! Tää on hyvä neuvo. :D
KMan
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Syys 2017 10:59

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja KMan »

Kuva

Saman Mondeon (mk3 vm2003 180tkm) polkimet.

Harvemmin näitä kumeja uusitaan, mutta onhan sekin mahdollista. Tuleehan tähänkin muuttujia, jopa erilaiset kengänpohjat ja kuinka paljon sitä kytkintä painellaan. Jos on kaasu kovin kulunut, eikä jarru ollenkaan, on ollut nopeaa meno.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mä uusin ensitöikseni ton kytkimen kumin (320 000 km), makso pari euroa Motonetissa. Yks mistä luulis kilsat näkyvän on vaihdekepin pussi, jos se on alkuperäinen ja risa. Muita paikkoja vois olla tuulilasi, konepelti ja eturekkari.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Deippa
Viestit: 487
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Mulla lähti -07 monsuunissa tuosta samasta muovista väri (omaan vasempaan käteen) mittarin lukemien 250tkm ja 340tkm välillä. Ostaessa en muista että olis ollut kulunut että se oma tapa pitää rattia tosta kiinni näkyy selvästi.
S-MAX -10 TDCI 140hv
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja tursas »

KMan kirjoitti: En tässä tapauksessa epäile mittarin ruuvausta, koska huoltokirjakin on looginen 20tkm vuodessa etenevä yhdellä omistajalla ennen minua, mutta muuten tuollainen vertaileva tieto oli toiveessa ja miten Fordeissa yleensä on.
Kun nyt kerran otit asian puheeksi, niin mun laskimesta tulee 20 t x 14 = 280 000 t. Eikös niitä kilsoja näy myös siellä AKE:n sivuilla ajoneuvon historiassa. Kun sulla on niin näppärä kuvaohjelma, niin laita näytille myös se huoltokirja, näihin on myös voitu vaihtaa koneita ja mittareita vuosien kuluessa, mulla ratti on vaihtunut uuteen, kun on jossain vaiheessa mällätty lunastukseen ja airbackit posahtanu.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
KMan
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Syys 2017 10:59

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja KMan »

tursas kirjoitti: Kun nyt kerran otit asian puheeksi, niin mun laskimesta tulee 20 t x 14 = 280 000 t. Eikös niitä kilsoja näy myös siellä AKE:n sivuilla ajoneuvon historiassa. Kun sulla on niin näppärä kuvaohjelma, niin laita näytille myös se huoltokirja, näihin on myös voitu vaihtaa koneita ja mittareita vuosien mittaan, mulla ratti on vaihtunut uuteen, kun on jossain vaiheessa mällätty lunastukseen ja airbackit posahtanu.. :roll:
Ei kun joo, noin parin vuoden välein noita merkintöjä onkin. En näe mitään hämärää: Aluksi kirjassa on Porvoon Autokeskuksen rekisteröinti- ja myyntimerkinnät sipoolaiselle ostajalle 16.6.2003. Huoltomerkinnät näkyy kuvassa. Viimeinen on minun öljynvaihtoni heti kun auton sain. Virallisen leiman laitoin peukalolla. :ugeek:

Kuva

(Ilmansuodatinkin tuli jo ostettua. Pitää laittaa vielä paikoilleen. Tasan 8 litraa kulutti viime kuussa sekalaisessa ajossa automaattinen ilmastointi 21 asteeseen säädettynä.)

edit. Jaa joo, vielä huomasin että sun laskin näyttää kolme nollaa liikaa! :P
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Paha tohon on mitään sanoa, aika lyhytsanaisesti kirjoitettu ja päästy öljy+suod linjalla...
Mun huoltokirja lähtee vasta 190 t:stä
-vaihteistoöljy
-ilmansuodatin
-moniurahihna+kiristin
-ilmastointi
-paisuntasäiliö
-tulpat
-etupää levyt ja palat
-takapää levyt ja palat
-koiranluut taakse
-oik.takasatula
-taakse satulat
-vetari(kuskinpuoli) ja iskarit
-puola
-koiranluut
-alapallonivelet eteen
-tukivarsi taakse
-käsijarru
-taakse levyt, satulat ja palat
-egr
-tulpat
-ilmansuodatin
-bensansuodatin
-takaiskarit ja etulevyt odottelee vuoroaan
Nää siis öljyjen ja suod lisäksi 190 t - 320 t
Mutta niinkuin sanottu, tämmösiä kuluvia osia siellä on.. 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
KMan
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Syys 2017 10:59

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja KMan »

Tutun kuuloista listaa toisesta autostani, jota olen pitänyt kunnossa mittarilukemin 158tkm- 270tkm. Tämä on hyvä muistutus siitä, että ei minun kannata hätiköidä sen myynnissä vaan voisin ajaa sillä toiset 100tkm. Mondeon katsastus on kesällä ja se kertonee jo jotain ellei sitä ennen ole tullut älynvälähdystä mitä tehdä kahden auton "loukussa".


eidt. Tarkemmin sanottuna, ei tuo lista ollut tutun kuuloinen sisällöltään, mutta se on tuttua että tulee osia uusittavaksi. Startti, laturi,niveliä yms..
Viimeksi muokannut KMan, 08 Syys 2017 19:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tounison
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Elo 2017 19:21

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja Tounison »

tursas kirjoitti:Paha tohon on mitään sanoa, aika lyhytsanaisesti kirjoitettu ja päästy öljy+suod linjalla...
Mun huoltokirja lähtee vasta 190 t:stä
-etupää levyt ja palat
-takapää levyt ja palat
-koiranluut taakse
-oik.takasatula
-taakse satulat
-vetari(kuskinpuoli) ja iskarit
-koiranluut
-taakse levyt, satulat ja palat
-takaiskarit ja etulevyt odottelee vuoroaan
Nää siis öljyjen ja suod lisäksi 190 t - 320 t
Mutta niinkuin sanottu, tämmösiä kuluvia osia siellä on.. 8-)
Meneekö näitä noi useasti vai onko tullut vain vahinkossa useaan kertaan?
Itse pitäisi viedä auto 200t huoltoon missä vaihdetaan hihna, öljyt ja suodattimet yms perus jutut.

Onko iskareita tahi jousi mennyt tän ikäisistä tai ajetuista autoista?
:ford: Mondeo -11 TDCI 163hv
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kyllä tähän ihmeen tiuhaan tahtiin on menny noita takajarrujen satuloita. Seittemään vuoteen siis kolmet, eli parin vuoden välein. Se liittyy jotenkin siihen käsijarruun ja sen jumimiseen. Korjaajalle se on helpompaa/halvempaa vaihtaa koko hökötys, kuin alkaa sitä purkaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Mistä voi päätellä paljonko autolla on ajettu?

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Omassa Focus mk2 ST225 autossa kilometrejä alle 170tkm 12/07. Auto siis uudesta saakka minulla.

Sisusta on,kuin uusi. Ei koskaan ole tupakoitu ja siistit vaatteet ollu päällä. Ei koskaan työvaatteet päällä tms.

Tekniikka ok. Rakennettu. Normaalihuollot suoritettu n. vuodenvälein tai 20tkm välein.

Omasta mielestä paljon kuluvia osia vaihdettu ja vaihdettu sitten race osiin.

-Etutukivarret
-Takatukivarret
-Vetoakselit molemminpuolin.
-Koiranluut eteen/taakse
-Raidetangonpäät molemminpuolin.
-Vakaajat eteen/taakse
-Pyöränlaakerit edestä molemminpuolin
-Alusta (Jouset&Iskarit)
-Etujarrut (levyt&palat)
-Takajarrut (levyt&palat x2)
-Takajarrusatulat molemminpuolin.
-Iskunvaimentimen yläpäänlaakerit x2
-Akku + akun miinusjohto runkoon.
-Jakopää
-apulaitehihna
-Öljysuodatinjalka
-Yms. Viritysosia.

:ford: :thumbup:
Vastaa Viestiin