Uusi Fiesta 2017/2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

nestori2 kirjoitti: 21 Touko 2019 08:44 En sitten tiedä, millainen on ajotyylisi, mutta kyllä Fiestan nokalla(varmaankin 150 kg kevyempi kuinFocus) tuo sataheppainen 1500 r/min täydet vääntävä kone mielstäni ei tarvitse paljon vaihteiden kanssa "vatkaamista". Ennen oli focus vapaastihengittävällä samantehoisella koneella, kyllä tuo Fiesta mielestäni lähtee aika ripeästi ecoboost-turbokoneella. Toinen juttu sitten on tuo automaatti, mehukytkin hukkaa runsaasti tehoa, nollasta sataan on ero noin 2 sekuntia ja menovettä taajamissa kuluu lähes 2 litraa enemmän. Enpä ole yhtään testiä nähnyt, missä Fiestan automaattivaihteistoa olisi kehuttu ja siitä ilosta saa vielä maksaa paritonnia enemmän+ korkeampaa käyttömaksua. Edelisessä Fiestassa oli kaksoikytkentäloota. Ajoin sellaisella pienen koeajolenkin eikä sekään mielyttänyt, vaikka siinä tehohäviö oli pieni, nollasta sataan veti jopa nopeammin kuin manuaali.
En ihan allekirjoita tätä, itse aikanaan päädyin automaattiin nimen omaan sen perusteella, kun manuaalina tuo 100hp kone tuntui tuhnulta normaalissa kortteliajossa, kun taas automaattina liikkuu ihan kohtuullisesti. Maksoi enemmän, kyllä, kuluttaa enemmän, kyllä, ja hukkaa tehoa, kyllä, mutta käytännön ajossa omat kannikat kertoi olevan ripeämpi ja toki vaivattomampikin ajella. Lisäksi epäilen näinä päivinä jälleenmyyntiarvon olevan parempi koska entistä useampi valitsee automaatin uutta ostaessaan.

Pääosin kyllä makuasia ja mistäs olisi sen parempi kinastella :)

edit: Sellainen tuosta vielä unohtui, että oman kokemuksen mukaan tuollainen perinteinen öljyvatkain on liukkaalla kelillä etenemiskyvyltään paljon parempi kuin manuaali, ja yhden talven kokemuksella tuo Fiesta etenee kyllä varsin asiallisesti kitkarenkaillakin, yllättävänkin hyvin etten sanoisi näin pitkään nelivedoilla ajaneena. Tehoa tuossa nakkikattilassa voisi kyllä olla jokatapauksessa lisää, tuo 100hp kone kun vielä tuntuu tyypilliseltä softalla rajoitetulta koneelta eli ei oikein halua yläkierroksilla mennä.
2021 Tesla Model 3 LR
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Kyllä toki tuo "löysempi" veto liukkaalla ehkä on parempi, jos ei ole tottunut liukkaalla ajamaan. Sitten kun jää lumihankeen kiinni, niin automaatilla ei liikkeelle pääse, kun"heijaaminen" ei onnistu. Itse olen ajanut kitkoilla jo 20 vuotta, eipä ole ollut ongelmia. Toki vika AINA on ratin ja penkin välissä, se ei ole kiinni onko alla nastat vai kitkat.
Kun on sellaset lähes 50 vuotta manuaallilla ajanut, niin ei vaan oikein lämpene automaatille. vaihteiden käyttö on niin mennyt takaraivoon, että sitä ei pidä minään rasitteena.. Jälleenmyntiarvo autolla on surkea, on sitten automaatti tai manuaali, on paljon parempia sijoituskohteita kuin uusi auto. Onko tosiaan niin, että 100 heppainen Fiesta kärsii voiman puutteesta, nollasta sataan sentään noin 10 sekuntia. Vaihdelaatikon välitykset toki ovat pitkiä ja niihin vaihdenäytön ehdotuksiin on turha uskoa, se on vaan viranomaisten vaatima varuste, jotta aivoton autoilija osaa vaihtaa isomalle. Ehdotukset ovat aika älyttömiä, itse en esim. pistä vitosta silmään vasta kun nopeus on noin 80 km/h. Automaatin ongelmahan on, että se vedättää isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

nestori2 kirjoitti: 23 Touko 2019 08:12 Kyllä toki tuo "löysempi" veto liukkaalla ehkä on parempi, jos ei ole tottunut liukkaalla ajamaan. Sitten kun jää lumihankeen kiinni, niin automaatilla ei liikkeelle pääse, kun"heijaaminen" ei onnistu. Itse olen ajanut kitkoilla jo 20 vuotta, eipä ole ollut ongelmia. Toki vika AINA on ratin ja penkin välissä, se ei ole kiinni onko alla nastat vai kitkat.
Kun on sellaset lähes 50 vuotta manuaallilla ajanut, niin ei vaan oikein lämpene automaatille. vaihteiden käyttö on niin mennyt takaraivoon, että sitä ei pidä minään rasitteena.. Jälleenmyntiarvo autolla on surkea, on sitten automaatti tai manuaali, on paljon parempia sijoituskohteita kuin uusi auto. Onko tosiaan niin, että 100 heppainen Fiesta kärsii voiman puutteesta, nollasta sataan sentään noin 10 sekuntia. Vaihdelaatikon välitykset toki ovat pitkiä ja niihin vaihdenäytön ehdotuksiin on turha uskoa, se on vaan viranomaisten vaatima varuste, jotta aivoton autoilija osaa vaihtaa isomalle. Ehdotukset ovat aika älyttömiä, itse en esim. pistä vitosta silmään vasta kun nopeus on noin 80 km/h. Automaatin ongelmahan on, että se vedättää isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla.
Kitkoilla tai ns all-seasoneilla sitä on itsekin tullu ajeltua pitkään, ja eipä kyllä ole kovinkaan montaa kertaa tullu jumissa oltua oli alla sitten automaatti tai manuaali. Turbiinilla varustettu automaatti oman persauksen mukaan kyllä liukkaalla on anteeksiantavampi ja siten mukavampi/helpompi ajaa liukkaallakin ja sopii näin ollen hyvin normiajoon. Ja kyllä sillä heijatakin voi, joskin vaatii vähän erilaista otetta hommaan. Vetohommissa, siis pikkuautolla, tuo perinteinen automaatti on myös paikallaan, varsinkin jos raskasta kärryä joutuu vekslailemaan tai esim venettä nostamaan.

Tuo 0-100 arvo nyt on aika turha jos puhutaan tuollaisesti nakkikattilan kokoisesta kauppakassista, varsinkaan kun sillä ei ihan hirveästi ole tekemistä normiajon kanssa. Ainakaan itse en lähde joka kerta paikaltaan kaasu pohjassa? Tosiaan oma mielipide tuosta 100 heppaisesta koneesta on 4 eri Fiestan perusteella se, että automaatin kanssa tuntuu jotenkin pirteämmältä normiajossa, mutta hyvin pitkältihän tuo on makuasia ja kiinni siitä mitä autoltaan haluaa. Mä ennemminkin jopa sanoisin, että tuo 100 heppainen menee paremmin kun ei turhaan kierrätä, on aika dieselmäinen siinä mielessä kun veto ryytyy kierrosten noustessa, parhaiten tuntuu kiskovan 1500-3000rpm alueella melkeinpä? Vai onko mulle sitten vain sattunut kohdalle erikoisesti käyttäytyä yksilöitä? Focuksen keulilla olen ajanut 125 heppaisena ja se kyllä tuntuu olevan halukkaampi kiertämään, tosin eikös tuo uuden Focuksen 1.0 EB ole uudempaa sukupolvea muutenkin?

Mutta joo, makuasia ja kukin ajaa sillä millä tykkää :) Manuaalille on paikkansa, en mä esimerkiksi voisi kuvitella tuohon omaan harrastepeliin (kiinalainen klpa-auto) automaattia. Ja sen mitä olen työkseni ajellut niin mieluummin manuaalina.
2021 Tesla Model 3 LR
Ecobuusteri
Viestit: 340
Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja Ecobuusteri »

Hyvin toimivalla manuaalivaihteistolla päästölukema jää 114 grammaan, joten ero on suuri, mutta niin se on polttoaineen kulutuksessakin – kaupunkikulutuksessa lähes kaksi litraa sadalle kilometrille: kun manuaalivaihteinen Active vie 5,9 litraa/100 km, automaatti kuluttaa 7,8 litraa/100 km.

Ripeässä kaupunkipainotteisessa koeajossa automaattiversio kulutti 8,6 litraa/100 km ajotietokoneen näyttäessä 7,9 litraa/100 km, mikä on hyvin lähellä malliversion normin mukaista kaupunkikulutusta.

Suorituskyvyssäkin on selvä ero: 100-hevosvoimainen Fiesta Active kiihtyy manuaalivaihteistolla nollasta sataan 11,0 sekunnissa kun automaattivaihteistolla aikaa kuluu 12,8 sekuntia. Käytännössä automaattiversio tuntuu kyllä nopeammalta kuin kiihtyvyysarvo antaisi olettaa.

https://www.taloustaito.fi/vapaalla/for ... perusauto/
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line :thumbup:
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Kulutusero tosiaan on järkyttävän suuri ja todellisuudessa taitaa kymmeniä prosentteja tehoja hukkua tuohon "mehukytkimeen". Taajamaajossa manuaalilla korkein käytettvävissä oleva vaihde on nelonen ja mielestäni 1-4 vaihteilla ei 100 heppaista ecoboostia voi väittää tehottomaksi. Vitonen on maantievaihde ja kutonen sitten 100+ vaihde, vie muuten moottoritienopeuksilla polttoainetta todella vähän.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Kulutuksesta en osaa muuta sanoa kuin että toki automaatti vie enempi, mun Fiesta vie tietokoneen mukaan n. 5.6 (itse laskettuna 6.0) sekalaisessa ajossa nyt lämpöisillä keleillä.

Automaatin turbiini toki luistaessaan hukkaa tehoa, mutta siinä turbiinissa on lukko.. Matka-ajossa mahdollinen kulutusero tulee sitten välityksien eroista. Nurkka-ajo on se missä automaatti vie enempi, sille ei voi minkään.

Mutta, edelleenkin, makuasia, itse maksan käyttöautossani ilomielin kulutuseron (ja korkeamman hankintahinnan sekä käyttömaksut) siitä mukavuudesta mitä automaatti tarjoaa varsinkin ruuhkassa ajaessa. Ja edelleenkin oman kokemuksen mukaan tuo 100hp tuntuu pirteämmältä automaatin kanssa kuin manuaalina, sanoo numerot mitä tahansa :)

Se siitä.

Saas nähdä mitä tuon oman Fiestan kanssa nyt tapahtuu, vikalista on pitkä ja huolto ei saa korjattua. Kiertoon lähtee mutta saavat ensin kyllä korjata kaiken kuntoon, en anna periksi. Enkä myöskään takuuasiassa.
2021 Tesla Model 3 LR
Ecobuusteri
Viestit: 340
Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja Ecobuusteri »

jarkkoo kirjoitti: 24 Touko 2019 22:31 Kulutuksesta en osaa muuta sanoa kuin että toki automaatti vie enempi, mun Fiesta vie tietokoneen mukaan n. 5.6 (itse laskettuna 6.0) sekalaisessa ajossa nyt lämpöisillä keleillä.

Automaatin turbiini toki luistaessaan hukkaa tehoa, mutta siinä turbiinissa on lukko.. Matka-ajossa mahdollinen kulutusero tulee sitten välityksien eroista. Nurkka-ajo on se missä automaatti vie enempi, sille ei voi minkään.

Mutta, edelleenkin, makuasia, itse maksan käyttöautossani ilomielin kulutuseron (ja korkeamman hankintahinnan sekä käyttömaksut) siitä mukavuudesta mitä automaatti tarjoaa varsinkin ruuhkassa ajaessa. Ja edelleenkin oman kokemuksen mukaan tuo 100hp tuntuu pirteämmältä automaatin kanssa kuin manuaalina, sanoo numerot mitä tahansa :)

Se siitä.

Saas nähdä mitä tuon oman Fiestan kanssa nyt tapahtuu, vikalista on pitkä ja huolto ei saa korjattua. Kiertoon lähtee mutta saavat ensin kyllä korjata kaiken kuntoon, en anna periksi. Enkä myöskään takuuasiassa.
Mitäs vikoja tai ominaisuuksia sun Fiestassa on mitä haluat saada kuntoon?
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line :thumbup:
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

jarkkoo kirjoitti: 24 Touko 2019 22:31 Saas nähdä mitä tuon oman Fiestan kanssa nyt tapahtuu, vikalista on pitkä ja huolto ei saa korjattua. Kiertoon lähtee mutta saavat ensin kyllä korjata kaiken kuntoon, en anna periksi. Enkä myöskään takuuasiassa.
Tervetuloa kerhoon. Älä tosiaan anna periksi muuten mikään ei koskaan muutu.
Tosin tämä taistelu kestää vuosia mutta nyt asia katsotaan loppuun saakka.
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

jarkkoo kirjoitti: 24 Touko 2019 22:31 Kulutuksesta en osaa muuta sanoa kuin että toki automaatti vie enempi, mun Fiesta vie tietokoneen mukaan n. 5.6 (itse laskettuna 6.0) sekalaisessa ajossa nyt lämpöisillä keleillä.

Automaatin turbiini toki luistaessaan hukkaa tehoa, mutta siinä turbiinissa on lukko.. Matka-ajossa mahdollinen kulutusero tulee sitten välityksien eroista. Nurkka-ajo on se missä automaatti vie enempi, sille ei voi minkään.

Mutta, edelleenkin, makuasia, itse maksan käyttöautossani ilomielin kulutuseron (ja korkeamman hankintahinnan sekä käyttömaksut) siitä mukavuudesta mitä automaatti tarjoaa varsinkin ruuhkassa ajaessa. Ja edelleenkin oman kokemuksen mukaan tuo 100hp tuntuu pirteämmältä automaatin kanssa kuin manuaalina, sanoo numerot mitä tahansa :)

Se siitä.

Saas nähdä mitä tuon oman Fiestan kanssa nyt tapahtuu, vikalista on pitkä ja huolto ei saa korjattua. Kiertoon lähtee mutta saavat ensin kyllä korjata kaiken kuntoon, en anna periksi. Enkä myöskään takuuasiassa.
Moro!

Ikävä kuulla että on ollut ongelmia...tuohon polttoaineen kulutukseen sen verran että mun ST vie maantieajossa sen n.5,6 ja normiajossa n.6,1 mikä on mun ajotavalla mielestäni todella vähän.Olen huomannut että norm/sport/track-asetuksilla ei ole juurikaan merkitystä,toki jos oikein polkee viehän tuo litkua...

Sen verran urpo tai seniili en löytänyt sitä Sun vikalistaa...vaihteistonvaijeri?

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Vikalista:

- Ilmastoinnin häiritsevän voimakas kohina / kuohahtelu, kuuluu kojelaudan sisältä, esiintyy ajoittain kelistä riippumatta
- Ilmastointi lopettaa kylmän tekemisen ajoittain kesken kaiken, yleensä tapahtuu paikallaan ollessa (ruuhka/risteys) mutta välillä myös ihan ajossa
- Kojelaudan molemmista päistä kuuluva resonointi
- Vas takaoven kaiutin "pörisee" jos vähänkään bassoa kuunneltavassa materiaalissa
- Keskikonsolin mukitelineen USB-liitäntä ei toimi välillä lainkaan, tokenee auton buutilla
- HF:n äänenlaatu luokattoman huono ajoittain (tapahtuu eri puhelimilla, vaikuttaa ohjelmisto/mikrofoniongelmalta)
- SYNC lataa ilmeisesti Garcenoteen liittyvää päivitystä uudelleen ja uudelleen ja uudelleen, lataus siis onnistuu ja mankka käynnistyy uudelleen mutta ilmeisesti päivitys ei mene läpi
- Kylmänä koneella nykii välillä todella pahasti

Tuossa nyt mitä muistan äkkiseltään. 6, vai onko peräti 7 kertaa ollut jo huollossa, ilmastoinnin ongelmat pääsyynä ja muut mainittu lisänä. Mitään ei ole saatu kuntoon, kojelaudan räminän saivat kuskin puolelta Autokeskuksella hetkeksi hiljennettyä (ilmaputki huonosti kiinni tjsp) mutta se alkoi uudelleen. Aijoo, Autokeskuksen huolto kyllä taisi saada yhden vian hoidettua 2. yrityksellä, apparin puolella takapenkin alla joku kitisi jos siinä oli kyytiläinen istumassa, se muistaakseni on poistunut.

Selityksiä kyllä on kuultu jo kaikenlaista, varsinkin tuon ilmastoinnin ääni on kuulemma aivan normaalia, luonnollisestikin, enpä tosin ole toisissa uusissa Fiestoissa tai Focuksissakaan moista havainnut, saatika muissakaan autoissa jos kylmäaineet ovat tallella ja ilmastointi muuten toimiva. Harraste-Subaru vähän vastaava, joskin huomattavasti hiljaisempaa ääntä, rupesi pitämään pari kesää sitten, silloin puuttui 3/4 kylmäaineista ja täytöllä ääni katosi eikä ole palannut.

Kaikki nuo siis ovat riivanneet uudesta lähtien, ja nyt vuoden verran niitä on yritetty korjata tuloksetta. Ilmastoinnin osalta muistaakseni 2 kertaa kylmäaineet ladattu uudelleen mutta ei auta. Ja tuo kohina tosiaan on häiritsevän kova, pahimmillaan kuuluu toiselle osapuolelle jos puhuu puhelua.

Ei nyt varsinaisesti isoja ongelmia mutta jos ja kun uuden auton ostin, oletan sen olevan kunnossa ja toimiva. Vaikka parin kympin nakkikattila onkin kyseessä.

edit: Tämän takia se uusi 30te Focus jäi tilaamatta, koska ei oikein ole luottoa jälkimarkkinointiin tällä hetkellä.
2021 Tesla Model 3 LR
Ecobuusteri
Viestit: 340
Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja Ecobuusteri »

Ilmastoinnin kohinasta sen verta, että nyt kun sen tuossa mainitsit, niin meilläkin kuuluu jotain hiljaista kohinaa pienillä nopeuksilla ajaessa. Ajomelun alta ei nyt kuulu, niin ei ole kylläkään haitannut. Poppivehkeitä enemmän kun luukuttaa, niin alkaa noi Fiestan ämpärimuovit meilläkin rämisemään :lol:
Kylmänä ei kyllä meillä nyi, tai en ole siihenkään kiinnittänyt huomiota.
Olisi mukava kuulla tuota ilmastoinnin kohinaa, että kuinka kova se on. Loppuuko kun laittaa ilmastoinnin pois, tai puhaltimen nopeutta pienentämällä? Kyllä meilläkin ilmastointi liikennevaloissa pudottaa tehonsa, kun S/S sammuttaa auton.
Hemmetin haasteellisia vikoja korjattavaksi, jos selvästi ei ole vikaa ja on korjailtu kylmäaineita vaihtamalla yms. Itse en huoltomiehenä ainakaan enempää osaisi tehdä :cry:
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line :thumbup:
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro!

Mulla ilmastointi edellisessä Fiestassa(2012 Sport Silver)metelöi tai paremminkin sellaista nousevaa ja laskevaa "ähinää",ihan kuin kompura joutuisi välillä ponnistelemaan...ja sen kuuli tosi selvästi.

Huollossa tekivät kaikkensa,uudet aineet ja kaikkien osien tarkistus.Ei auttanut ja Ford ei suostunut että vaihdettaisiin kompura.

Kyllähän se tuhina häiritsi mutta maantieajossa ääntä ei onneksi huomannut...

Nykyisessä eikä SS:ää edeltävässä Fiestassa ei kuulunut em. ääntä

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Tuo ilmastoinnin kohina / kuohahtelu on siis häritsevän voimakasta, ei peity ajomelun tai poppien alle. Tosiaan kuuluu toiselle osapuolelle puhelun läpikin. Ei voi olla normaalia, ei mitenkään.

Haasteellista tai ei huollolle, rehellisesti sanottuna ei ole mun ongelma kuitenkaan :)
2021 Tesla Model 3 LR
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

jarkkoo kirjoitti: 27 Touko 2019 23:38 Tuo ilmastoinnin kohina / kuohahtelu on siis häritsevän voimakasta, ei peity ajomelun tai poppien alle. Tosiaan kuuluu toiselle osapuolelle puhelun läpikin. Ei voi olla normaalia, ei mitenkään.

Haasteellista tai ei huollolle, rehellisesti sanottuna ei ole mun ongelma kuitenkaan :)

Kun sen kerran alkaa kuulemaan niin siihen kiinnittää aina ajaessa huomion,näin ainakin mulle kävi...pelko persuuksissa sanooko kompura itsensä irti hetkenä minä hyvänsä,paskamainen fiilis.Vaadin että merkintä oudosta äänestä takuun ollessa voimassa jos jotain sattuu,merkkasivat sen sähköiseen huoltokirjaan.

Mun tapauksessa kumminkin pointsit huollolle,kaiken tekivät ja olisivat vaihtaneet kompuran mutta Ford:in takuuosasto sanoi EI!
Olin itse yhteydessä ko. instanssiin mutta näin päättivät...

Harri

P.S. jos se ääntely on kuin mulla oli niin voin sanoa että käy hermon päälle,nauti siinä ajamisesta :oops:

P.S.S. metelöinti loppu heti kun napista ilmastointi pois...
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

hapelo kirjoitti: 28 Touko 2019 00:31 Kun sen kerran alkaa kuulemaan niin siihen kiinnittää aina ajaessa huomion,näin ainakin mulle kävi...pelko persuuksissa sanooko kompura itsensä irti hetkenä minä hyvänsä,paskamainen fiilis.Vaadin että merkintä oudosta äänestä takuun ollessa voimassa jos jotain sattuu,merkkasivat sen sähköiseen huoltokirjaan.

Mun tapauksessa kumminkin pointsit huollolle,kaiken tekivät ja olisivat vaihtaneet kompuran mutta Ford:in takuuosasto sanoi EI!
Olin itse yhteydessä ko. instanssiin mutta näin päättivät...

Harri

P.S. jos se ääntely on kuin mulla oli niin voin sanoa että käy hermon päälle,nauti siinä ajamisesta :oops:

P.S.S. metelöinti loppu heti kun napista ilmastointi pois...
Tuo juu katotaa saman tien kun napista ottaa ilmastoinnin pois eli kylmäaineen liikkeeseen se liittyy, koska kun kompura ei tee töitään ei kohinaa kuulu.
Vaikea nyt toki näin kirjoittamalla asiaa tarkentaa, mutta kyseessä ei ole ihan hiljainen ja pieni ääni, sitä ihmettelevät kyydissä olijatkin.

Itse en huollolle voi hyvää arvosanaa tämän asian tiimoilta oikein antaa, paistaa niin selkeesti läpi ettei osata muuta tehdä kuin lukea vikakoodit ja lyödä se kylmäainemööpeli kiinni autoon.

Niin ja tosiaan tähän liittyy myös se kylmän tulemisen loppuminen satunnaisesti, ja ei, ei liity S/S-systeemiin kun tapahtuu ihan ajonaikanakin.
Jotain vikaa tuossa on, ja sen saavat korjata tuli mikä tuli. Fordin takuuosasto saa mun puolesta esittää omia kantojaan ihan vapauteesti, tässä maassa on kuitenkin varsin hyvä kuluttajansuoja eli kunhan vain pitää oikeuksistaan kiinni niin uskon, että lopulta tuo tulee kuntoon tavalla tai toisella. Nykyään tuntuu vain vähän yleisellä tasolla siltä, että kuluttajat tyytyvät kohtaloonsa eivätkö jaksa/uskalla/tiedä vaatia oikeuksiaan.
2021 Tesla Model 3 LR
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

jarkkoo kirjoitti: 28 Touko 2019 07:46 Itse en huollolle voi hyvää arvosanaa tämän asian tiimoilta oikein antaa, paistaa niin selkeesti läpi ettei osata muuta tehdä kuin lukea vikakoodit ja lyödä se kylmäainemööpeli kiinni autoon.

Fordin takuuosasto saa mun puolesta esittää omia kantojaan ihan vapauteesti, tässä maassa on kuitenkin varsin hyvä kuluttajansuoja eli kunhan vain pitää oikeuksistaan kiinni niin uskon, että lopulta tuo tulee kuntoon tavalla tai toisella. Nykyään tuntuu vain vähän yleisellä tasolla siltä, että kuluttajat tyytyvät kohtaloonsa eivätkö jaksa/uskalla/tiedä vaatia oikeuksiaan.
Suurin osa merkkihuolloista ei muuta osaa. Jos ei ole vikakoodia=ei ole vikaa. Sama ongelma maahantuojan insinööreillä. Vaikka on annettu ForScanista kuvat ja videot miten ongelman saa esiin niin ei. Liian iso juttu insinöörille.
Kuluttajansuoja on todellisuudessa aika huono. Autojen maahantuojilla on liikaa valtaa myös siellä. Valmistaudu antamaan pitävät todisteet siitä että autossa on vika ja miten sen saa esiin. Säästät 6-12 kk aikaa asian käsittelyssä. Maahantuoja kun alkaa varmasti kesken kaiken sinunkin kohdalla väittämään ettei mitään vikaa ole. Väite perustuu siis siihen ettei ole vikakoodia autossa.
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Arski54 kirjoitti: 28 Touko 2019 11:43 Suurin osa merkkihuolloista ei muuta osaa. Jos ei ole vikakoodia=ei ole vikaa. Sama ongelma maahantuojan insinööreillä. Vaikka on annettu ForScanista kuvat ja videot miten ongelman saa esiin niin ei. Liian iso juttu insinöörille.
Kuluttajansuoja on todellisuudessa aika huono. Autojen maahantuojilla on liikaa valtaa myös siellä. Valmistaudu antamaan pitävät todisteet siitä että autossa on vika ja miten sen saa esiin. Säästät 6-12 kk aikaa asian käsittelyssä. Maahantuoja kun alkaa varmasti kesken kaiken sinunkin kohdalla väittämään ettei mitään vikaa ole. Väite perustuu siis siihen ettei ole vikakoodia autossa.
Katsotaan mitä tapahtuu, mä olen asiakkaana v-mäisen sitkeä tälläisissä tapauksissa :)
2021 Tesla Model 3 LR
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

jarkkoo kirjoitti: 29 Touko 2019 06:29 Katsotaan mitä tapahtuu, mä olen asiakkaana v-mäisen sitkeä tälläisissä tapauksissa :)
Sitten meitä on kaksi ;)
Ihan siis omasta kokemuksesta kerron sinulle vinkkejä.
Jiippe
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Maalis 2018 07:35

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja Jiippe »

Kylmäaineen vajausta, jos lorisee. Itse kävin tästä valittamassa ja ei lorise enään. Tästä pitää ilmoittaa, ennenkuin autolle tulee 1v täyteen. Muuten menee huolto omasta pussista.
Ja kaikki lähti Ford Ka:sta...

:ford: Focus St-Line wagon A8 150 2019
:ford: Fiesta 2018
:ford: Transit custom 2018

Ex: Ford Ka 99 2016-2018, Ford Transit 07 2018-2018
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Jiippe kirjoitti: 30 Touko 2019 08:45 Kylmäaineen vajausta, jos lorisee. Itse kävin tästä valittamassa ja ei lorise enään. Tästä pitää ilmoittaa, ennenkuin autolle tulee 1v täyteen. Muuten menee huolto omasta pussista.
2 kertaa kylmäaineet täytetty, ei vaikutusta. Kylmäaineet sisältuvät takuuseen ensimmäiseen huoltoon asti, näin ainakin mulle sanottiin, ei siis ole aikaan sidottu. Eikä mun tapauksessa ole merkitystä koska vian selvitys on alkanut jo käytännössä uutena joka tapauksessa.

Voisiko tuo olla paisuntaventtiilivika? Sehän taitaa olla siinä höyrystimen yhteydessä, eli ääni voisi hyvinkin tulla siitä?
2021 Tesla Model 3 LR
Kaasupoljin
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Heinä 2019 17:43

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja Kaasupoljin »

Itsellä ollut nyt hetken omistuksessa uusi Fiesta St-Line M6 125hp versio. Kyseessä ensimmäinen Ford merkkinen ajoneuvo mitä itsellä ollut. Autoon olen ollut erittäinkin tyytyväinen. Sporttisempi alusta on omaanajoon sopivan napakka, mutta ei liian kivireki ja mutkateillä erittäin miellyttävä ajaa. Ainoat miinukset mitä havainnut on, että kosketusnäyttö kuumenee todella paljon. Lähes polttaa sormia kun koskee. Onko muut havainnut samaa? Lisäksi BT puhelut pätkivät ajoittain, mutta musiikki soi normaalisti.
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Kaasupoljin kirjoitti: 07 Heinä 2019 20:20 Itsellä ollut nyt hetken omistuksessa uusi Fiesta St-Line M6 125hp versio. Kyseessä ensimmäinen Ford merkkinen ajoneuvo mitä itsellä ollut. Autoon olen ollut erittäinkin tyytyväinen. Sporttisempi alusta on omaanajoon sopivan napakka, mutta ei liian kivireki ja mutkateillä erittäin miellyttävä ajaa. Ainoat miinukset mitä havainnut on, että kosketusnäyttö kuumenee todella paljon. Lähes polttaa sormia kun koskee. Onko muut havainnut samaa? Lisäksi BT puhelut pätkivät ajoittain, mutta musiikki soi normaalisti.
Meillä Fiesta 100hp titanium. Ajettu nyt 8 000 km. Ei ole havaittu kumpainenkaan minkäänlaista kuumiamista kosketusnäytössä.
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Onko uuden Fiestan Ecoboostissa ketju jakohihnan sijaan ? Yritin googletella asiasta, mutta netissä on aika vähän tietoa asiasta.
ärräpärrä
Viestit: 600
Liittynyt: 10 Huhti 2016 21:14

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja ärräpärrä »

Jeipii kirjoitti: 16 Heinä 2019 17:00 Onko uuden Fiestan Ecoboostissa ketju jakohihnan sijaan ? Yritin googletella asiasta, mutta netissä on aika vähän tietoa asiasta.
Jakohihna on. Vaihtoväli 10 vuotta tai 240 000 km, kumpi ennen tulee, ikä tai kilometrit. On muuten suolaisen hintainen tuo vaihto, 1190€. Onneksi vielä melkein 9 vuotta. :thumbup:
Luigi
Viestit: 125
Liittynyt: 21 Elo 2006 21:23
Paikkakunta: Askola

Re: Uusi Fiesta 2017/2018

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tämän talouden Fiesta päivityi uudempaan valkoiseen Active malliin. Suomesta löytyi mieluinen malli, niin ei tarvinut lähteä erikseen tilailemaan tehtaalta. Fordin 0% korko kampanja vielä päälle, niin mikäs siinä.

KuvaIMG_20190728_120721AA
Vastaa Viestiin