Sivu 18/95

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 14 Tammi 2019 12:00
Kirjoittaja Ecobuusteri
nestori2 kirjoitti:Niinhän se menee, että ST-linen, kuten kaikkien normaalifiestojen kohdallakin, niin 100 heppaisessa on rummut takana, ja 125 ja 140-heppaisessa levyt. Hyvin nuo rumpujarrutkin pelaavat ja taitavat pitkässä juoksussa olla huomattavasti huoltovapaamat kuin levyt.
Meillä 100 heppainen ST-Line ja takana levyt.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 14 Tammi 2019 15:52
Kirjoittaja ärräpärrä
Ecobuusteri kirjoitti: Ei taida uudessa ST:ssä rumpuja olla, kun ei ole ST-Linessäkään. Onko tosiaan että vanhassa ST:ssä on rummut takana :shock:
Ei ole vanhassa ST:ssä rumpuja takana vaan levyt. Tuo Hapelon kuvassa oleva edellinen musta auto ei ole ST.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 14 Tammi 2019 16:10
Kirjoittaja hapelo
ärräpärrä kirjoitti: Ei ole vanhassa ST:ssä rumpuja takana vaan levyt. Tuo Hapelon kuvassa oleva edellinen musta auto ei ole ST.
Juu...se on 2012 Black Panther edition(Sport Silver Suomessa)

Harri

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 16 Tammi 2019 15:33
Kirjoittaja hapelo
Moro!

En ole saanut Fordpass:a toimimaan one+6T:llä...
Android käyttis,android auto???En kyllä sellasia ole asentanut...

Harri

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 16 Tammi 2019 20:51
Kirjoittaja Ecobuusteri
hapelo kirjoitti:Moro!

En ole saanut Fordpass:a toimimaan one+6T:llä...
Android käyttis,android auto???En kyllä sellasia ole asentanut...

Harri
Mitä autossa tarvii olla että tuo Fordpass toimii?

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 19 Tammi 2019 15:37
Kirjoittaja hapelo
Ecobuusteri kirjoitti: Mitä autossa tarvii olla että tuo Fordpass toimii?
.

Moro!

Käsittääkseni ei muuta kuin ios/android puhelin ja Fordpass sovellus puhelimeen asennettuna...
Itse en ole saanut ko. sovellusta toimimaan auton kanssa,auton ohjelma kyllä havaitsee!Kun yritän yhdistää sync:iin niin se Fordpass kuvake vilahtaa näytössä mutta ilmoittaa sitten ettei ole appeja??

Minkään usb-piuhan kanssa en ole edes kokeillut,ja miten pitkä piuha tarvittaisiin mikäli se tarvitaan jotta Fordpass kertoisi missä autoni(rahoitusyhtiön)on esim. Jumbon parkkihallissa...

Ja paskat,mä lykkään sportasennon pykälään ja menen ilman mitään v*tun hilavitkuttimia...

Harri

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 20 Tammi 2019 16:47
Kirjoittaja Roopedotcom
Mulla sama ku harril et vilahtaa vaan jos yrittää fordpassin kautta. Voisko olla joku vanha ohjelmisto koneessa?

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 20 Tammi 2019 17:12
Kirjoittaja Freeze
Ecobuusteri kirjoitti: Mitä autossa tarvii olla että tuo Fordpass toimii?
Vaatii myös autoon FordPass Connect -modeemin, jossa dataliittymä elikkäs SIM-kortti. Pikaisesti etsittynä en saanut selvää, saako sitä Fiestaan ollenkaan. :geek:

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 20 Tammi 2019 18:45
Kirjoittaja JTH66
JTH66 kirjoitti: Tänään tuli jälleenmyyjältä puhelu, auto tulee kuulemma maahan viikon lopulla ja jos kaikki menee kuin elokuvissa, olsi luovutus joskus kuun loppupuolella. Tilaus tehty 29.8. ja auto on ihan perusvaruteinen punainen ST. Eli noin 5kk olisi toimitusaika kun alkuun haaveiltiin 6 viikosta ;)

Niin sanovat että hyvää kannattaa odottaa, tuo nähdään toivottavsti muutaman viikon päästä :thumbup: :ford:
No niin, luovutus 4.2, onnistuisi liikkeen puolesta aiemmin, mutta omat työt pitävät kiireisenä tuohon asti. Alle Fordin omat 7,5 x 17 ET 42,5 Contin CVC7 kitkoilla, yritin 16", mutta liike halusi mennä maahantuojan suosituksen mukaan. Vähän jännittää miten kitka toimii, todennäköisesti turhaan ;)

Lämmitinpaketista puuttuu moottorin elementti, se tulee "joskus".

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 20 Tammi 2019 19:02
Kirjoittaja hapelo
Freeze kirjoitti: Vaatii myös autoon FordPass Connect -modeemin, jossa dataliittymä elikkäs SIM-kortti. Pikaisesti etsittynä en saanut selvää, saako sitä Fiestaan ollenkaan. :geek:
???

Harri

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 20 Tammi 2019 19:11
Kirjoittaja hapelo
JTH66 kirjoitti: No niin, luovutus 4.2, onnistuisi liikkeen puolesta aiemmin, mutta omat työt pitävät kiireisenä tuohon asti. Alle Fordin omat 7,5 x 17 ET 42,5 Contin CVC7 kitkoilla, yritin 16", mutta liike halusi mennä maahantuojan suosituksen mukaan. Vähän jännittää miten kitka toimii, todennäköisesti turhaan ;)

Lämmitinpaketista puuttuu moottorin elementti, se tulee "joskus".

Turhaan jännität niitä talvidonitseja,testattu kaikilla pinnoilla tänä talvena toi rengas ja ihan huiput,onneksi valitsit ne 17":set...korkeampi profiili nuljuu ilkeästi ST:n alla!

Toki kokeilin 195/55/16 ST-Line Fiestassa,ei mielestäni toiminut..kääntyy alle

Harri

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 21 Tammi 2019 19:07
Kirjoittaja Portti
Miten hyvin kullakin Fiesta ST:n moottorinlämmöt ovat nousseet kun nyt on tullut hieman rapeampia pakkasia? Itse kävin tänään koeajamassa ST:n ja kun pakkanen heilui auton mittarin mukaan -21C - -24C välillä, niin jäähdytysnesteen lämmöt nousivat mittarin mukaan vain n. 75 asteeseen reilun puolen tunnin koeajon aikana.

Öljyn lämpöjä tuosta ei vissiin näekään vai liekö jossain valikkojen piilossa ollut mahdollisuus nähdä tuokin tieto?

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 21 Tammi 2019 21:06
Kirjoittaja nestori2
Vielä tuohon talvirengaskokokeskusteluun. WRC Fiestassa, kuten kaikissa muissakin sen luokan autoissa, käytetään soralla ja siis nähtävästi myös lumella vannekokoa 7 x 15 tuumaa ja asfaltilla kokoa 8 x 18 tuumaa. Vanteen leveys siis on milleissä 177,8 mm. Aika korkea täytyy siis profiilin olla ja rengas alle 200 mm leveä. En sitten tiedä, miten se "kääntyy" alle, tehoa koneesta irtoaa noin 280 kW ja auto raapii neljästä kulmasta.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 21 Tammi 2019 22:59
Kirjoittaja hapelo
nestori2 kirjoitti:Vielä tuohon talvirengaskokokeskusteluun. WRC Fiestassa, kuten kaikissa muissakin sen luokan autoissa, käytetään soralla ja siis nähtävästi myös lumella vannekokoa 7 x 15 tuumaa ja asfaltilla kokoa 8 x 18 tuumaa. Vanteen leveys siis on milleissä 177,8 mm. Aika korkea täytyy siis profiilin olla ja rengas alle 200 mm leveä. En sitten tiedä, miten se "kääntyy" alle, tehoa koneesta irtoaa noin 280 kW ja auto raapii neljästä kulmasta.
En kyllä nyt vertaisi aidon WRC-auton renkaita siviili renkaisiin...esim. DMACK:it WRC käyttöön on vahvistettu Kevlarilla sekä rakenne muutoinkin "hieman" erillainen,kumiseos,ym,ym...

Vähän kuin vertaisi avaruussukkulan renkaita moposkootterin renkaisiin...

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 22 Tammi 2019 00:08
Kirjoittaja ärräpärrä
Portti kirjoitti:Miten hyvin kullakin Fiesta ST:n moottorinlämmöt ovat nousseet kun nyt on tullut hieman rapeampia pakkasia? Itse kävin tänään koeajamassa ST:n ja kun pakkanen heilui auton mittarin mukaan -21C - -24C välillä, niin jäähdytysnesteen lämmöt nousivat mittarin mukaan vain n. 75 asteeseen reilun puolen tunnin koeajon aikana.
Paleliko siellä autossa?
Olin äskön ajeluttamassa 2016 mallin ST:tä. Parhaimmillaan oli 29 astetta pakkasta ja puhallinta ei voinut käyttää kuin ykkösellä ja lämpö oli säädetty 24. Kyllä siinä ainakin tarkenee.
Samoin 100hv uusi titanium oli tosi lämmin 19 asteen pakkasella, vaikka ajoin vain 7,5 km/13 minuuttia.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 22 Tammi 2019 08:46
Kirjoittaja nestori2
En kyllä nyt vertaisi aidon WRC-auton renkaita siviili renkaisiin...esim. DMACK:it WRC käyttöön on vahvistettu Kevlarilla sekä rakenne muutoinkin "hieman" erillainen,kumiseos,ym,ym...
Mutta se vanha sääntö, että mitä kapeampi talvirengas, sen parempi, kun ajetaan todellisissa talviolosuhteissa, lumisilla sivuteillä ja pehmeässä loskassa. Saa kitkarenkaassa olla aika kova pito, jos se "taittuu" alle. Itse olen nyt ajellut tämän talven 195/55-16 renkailla ja mielestäni ne toimivat todella hyvin, ei ole esim. uraherkkyyttä, jos vaan on oikeat paineet. Noissa WRC-autoissa jarrulevyt on 300 milliset 15 tuuman vanteiden kanssa, joten hyvin mahtuvat pyörimään, asfalttirenkaiden kanssa käytetään edessä 355 millisiä.
Mutta miksi käytetään WRC-autossa siis suhteellisen kapaeita talvirenkaita, varmaankin siksi, että niillä pysyy paremmin ojien välissä.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 22 Tammi 2019 09:04
Kirjoittaja EeroH
nestori2 kirjoitti: Mutta se vanha sääntö, että mitä kapeampi talvirengas, sen parempi, kun ajetaan todellisissa talviolosuhteissa, lumisilla sivuteillä ja pehmeässä loskassa. Saa kitkarenkaassa olla aika kova pito, jos se "taittuu" alle. Itse olen nyt ajellut tämän talven 195/55-16 renkailla ja mielestäni ne toimivat todella hyvin, ei ole esim. uraherkkyyttä, jos vaan on oikeat paineet. Noissa WRC-autoissa jarrulevyt on 300 milliset 15 tuuman vanteiden kanssa, joten hyvin mahtuvat pyörimään, asfalttirenkaiden kanssa käytetään edessä 355 millisiä.
Mutta miksi käytetään WRC-autossa siis suhteellisen kapaeita talvirenkaita, varmaankin siksi, että niillä pysyy paremmin ojien välissä.
Mulla oli v40 t4 volvossa 195/55-16 nokian r2, selvästi taittui alle ja oli löysät ajaa. Iso osa viime talvesta meni paljaalla asfaltilla. Wrc piikkipyöriä ei voi verrata siviili renkaisiin eikä niiden kapeudesta voi vetää yhtäläisyyttä. Leveämpi rengas pitää paremmin jäällä oli erään rengastestin tulos.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 22 Tammi 2019 10:45
Kirjoittaja Roopedotcom
Siviili ja ralli käyttöön olevat renkaat on kyllä ihan eri maailma. Rungot on pikkasen eri. Onhan niitä renkaita wrc käytössä kitkat, nastat ja piikkikumit. Piikkikumit on ne kapeimmat. Kapeammat mitä sorapyörät. Mutta kitkat ja nastarenkaat on jo sitten samaa kokoa kun asfalttipyörät. Esim jos katotte mitkä pyörät on autojen alla montecarlossa niin ihan assuvanteita käytetään ja niiden päällä sitten valitut renkaat. Ei monttes varmaan ees käytetä koko piikkikumeja. Ne on sitten ruottin rallia varten. Ja Dmackit ei oikee tuolla rallipoluilla oo pärjänny. Toki ovat ne venäläiset saaneet siitä kohtalaisen pyörän mutta ei se misukalle ja pirellille pärjää millään.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 22 Tammi 2019 12:33
Kirjoittaja hapelo
Roopedotcom kirjoitti:Siviili ja ralli käyttöön olevat renkaat on kyllä ihan eri maailma. Rungot on pikkasen eri. Onhan niitä renkaita wrc käytössä kitkat, nastat ja piikkikumit. Piikkikumit on ne kapeimmat. Kapeammat mitä sorapyörät. Mutta kitkat ja nastarenkaat on jo sitten samaa kokoa kun asfalttipyörät. Esim jos katotte mitkä pyörät on autojen alla montecarlossa niin ihan assuvanteita käytetään ja niiden päällä sitten valitut renkaat. Ei monttes varmaan ees käytetä koko piikkikumeja. Ne on sitten ruottin rallia varten. Ja Dmackit ei oikee tuolla rallipoluilla oo pärjänny. Toki ovat ne venäläiset saaneet siitä kohtalaisen pyörän mutta ei se misukalle ja pirellille pärjää millään.
Joo noi DMACK:it oli vaan esimerkkinä Kevlarilla vahvistetuista...

Harri

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 22 Tammi 2019 17:54
Kirjoittaja Portti
Kävin eilen koeajamassa uuden Fiesta ST:n ja ohessa muutamia omia mietteitäni koeajon pohjalta. Taustaksi se, että tällä hetkellä alla Focus ST Wagon 2.0 EcoBoost vm. 2015, sitä ennen Megane RS 265 Trophy vm. 2012 ja sitä ennen Abarth 500 esseesse vm. 2009 eli noita erilaisia hot hatcheja on viime vuosina ollut.

Koeajo-olosuhteet (pakkasta reilut -20C ja tiet lumessa/jäässä) eivät luonnollisestikaan mahdollistaneet ST:n parhaiden puolien esiin nousua mistä johtuen ajettavuuteen liittyviä kommentteja ei tuon koeajon perusteella juurikaan voi antaa. Koeajo kesti jotain 30-45 min ja sisälsi moottoritieajoa ja eri tyyppisiä pienempiä teitä.

Ajoasennon sai tällaiselle 191 cm/80 kg kuskille hyväksi, tuntui hieman paremmalta kuin Focus ST:n ajoasento minulle. Ainoa moitteen aihe oli vaihdekepin sijainti, joka ei tuntunut ihan luontevalta ainakaan ensi alkuun. Keppi on aika lyhyt ja jäi hieman kauaksi. Uuden Fiesta ST:n Recaro-penkit lienevät perustaltaan samat kuin Mk3.5 Focus ST:n (ja Mk7 Fiesta ST:n?), mutta reunatyynyt on hieman eri tavoin muotoiltu ja istuivat minulle hieman paremmin kuin Focus ST:n Recarot. Tosin Megane RS:n varsin erilaiset Recarot ovat olleet minulle kaikista parhaat penkit.

Suorituskykyä tuntui olevan ihan kohtuullisesti siltä osin kun tuota pystyi talvioloissa kokeilemaan. Pörinät olivat aika vahvasti esillä, äänimaailma selvästi erilainen kuin Mk3.5 Focus ST:ssä.

Koeajoautossa oli LED-ajovalot ja pitkillä valoilla kirkkautta riitti kyllä lähialueella, mutta kovin pitkälle nuo eivät minusta kantaneet. Focuksen xenonit mielestäni tehokkaammat. Automaattiset kaukovalot olivat kyllä kätevät perinteisiin valosysteemeihin verrattuna. Adaptiiviset nuo LEDit eivät liene olleet.

Jäähdysnesteen lämmöt eivät koeajon aikana nousseet 75C korkeammalle, tuosta kyselinkin jo muutama viesti ylempänä, että miten muilla Fiesta ST-kuskeilla auton lämmöt ovat nousseet kovilla pakkasilla. Mielelläni kuulisin tähän kommentteja.

Tuossa siis muutama hajanainen vaikutelma Fiesta ST:stä. Hyvä vaikutelma ST:stä jäi tuonkin koeajon perusteella ja eiköhän tuo kesäkeleillä pääsisi paremmin oikeuksiinsa.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 22 Tammi 2019 18:09
Kirjoittaja hapelo
Portti kirjoitti:

Jäähdysnesteen lämmöt eivät koeajon aikana nousseet 75C korkeammalle, tuosta kyselinkin jo muutama viesti ylempänä, että miten muilla Fiesta ST-kuskeilla auton lämmöt ovat nousseet kovilla pakkasilla. Mielelläni kuulisin tähän kommentteja.

Tuossa siis muutama hajanainen vaikutelma Fiesta ST:stä. Hyvä vaikutelma ST:stä jäi tuonkin koeajon perusteella ja eiköhän tuo kesäkeleillä pääsisi paremmin oikeuksiinsa.

Joo se mullakin jää lämmöt noihin lukemiin,kabiiniin riittää kyllä lämpöä.Pitäisi kai antaa vähän väliä jengaa ettei tipu kahdelle pytylle?ST:hen ei ole ainakaan vielä tarjolla maskisuojaa joten nätisti siitä yleismallista leikkaamalla voisi olla apuja lämpöihin...

Harri

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 23 Tammi 2019 05:29
Kirjoittaja Dandalon
Portti kirjoitti:Miten hyvin kullakin Fiesta ST:n moottorinlämmöt ovat nousseet kun nyt on tullut hieman rapeampia pakkasia? Itse kävin tänään koeajamassa ST:n ja kun pakkanen heilui auton mittarin mukaan -21C - -24C välillä, niin jäähdytysnesteen lämmöt nousivat mittarin mukaan vain n. 75 asteeseen reilun puolen tunnin koeajon aikana.

Öljyn lämpöjä tuosta ei vissiin näekään vai liekö jossain valikkojen piilossa ollut mahdollisuus nähdä tuokin tieto?
Eilen oli -30 kun käynnistin auton ilman esilämmitystä, vähän kuulosti alussa vanhalta dieseliltä :D

Noin 15min ajon jälkeen 60-70km/h sportilla, niin lämmöt alko nousta yli 60c.

Tästä vielä 15min lisää niin pääsin noihin 70c lukemiin, kabiinissa ei ollut kyllä kylmä missään vaiheessa.

Viime talvena oli 100hv titanium mk8 automaatti niin sillä lämmöt nousi alle 10 minuutin siihen normi 90c keskelle.

Ensi kuussa kuulema pitäisi olla moottorilämmittimiä maassa.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 23 Tammi 2019 08:30
Kirjoittaja nestori2
Normaalifiestan(Ecoboost 100 hv) lämmöt nousee tällaisella päälle 20 asteen pakkasella sinne 90 asteen hujakoille, ehkä pari kolme astetta alapuolelle noin 8 km:n ajon jälkeen. Siellä syylärin edessä lienee se automaattinen sermi, joka menee kiinni ainakin nopeuden nuostessa, pääasillisena tarkoituksena sillä pienentää imanvastusta, mutta käy se Suomen oloissa myös "syyläripahvista". Mittarissa ei ole merkittynä kuin 60 astetta ja 120 astetta, mutta oletan, että niiden puolivälissä on 90 astetta, mittari sojottaa silloin suoraan ylöspäin.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 23 Tammi 2019 08:55
Kirjoittaja Ecobuusteri
nestori2 kirjoitti:Normaalifiestan(Ecoboost 100 hv) lämmöt nousee tällaisella päälle 20 asteen pakkasella sinne 90 asteen hujakoille, ehkä pari kolme astetta alapuolelle noin 8 km:n ajon jälkeen. Siellä syylärin edessä lienee se automaattinen sermi, joka menee kiinni ainakin nopeuden nuostessa, pääasillisena tarkoituksena sillä pienentää imanvastusta, mutta käy se Suomen oloissa myös "syyläripahvista". Mittarissa ei ole merkittynä kuin 60 astetta ja 120 astetta, mutta oletan, että niiden puolivälissä on 90 astetta, mittari sojottaa silloin suoraan ylöspäin.
Pienentää ilmanvastusta :shock:
Jos tuolla säleikön takana on kaihdin, niin ei todellakaan ole sitä varten, että ilmanvastusta vähentäisi. Päinvastoin! Se lisää ilmanvastusta.

Re: Ford Fiesta ST 2018

Lähetetty: 23 Tammi 2019 09:39
Kirjoittaja EeroH
Ecobuusteri kirjoitti: Pienentää ilmanvastusta :shock:
Jos tuolla säleikön takana on kaihdin, niin ei todellakaan ole sitä varten, että ilmanvastusta vähentäisi. Päinvastoin! Se lisää ilmanvastusta.
Kyllä se pienentää.