Ford Fiesta ST 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Tuli nyt sitten oman ST:n toimituksen osalta sovittua myyjän kanssa, että autosta poistetaan keraamisen pinnoituksen yhteydessä kaikki liimatut merkit pois. Vielä kun kilvet saisi ilman eu-typeryyksiä, siis joko vanhanmalliset tai sitten pienet, tulisi valkoisesta aika kliini.
2021 Tesla Model 3 LR
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

jarkkoo kirjoitti: 29 Elo 2019 06:57 Tuli nyt sitten oman ST:n toimituksen osalta sovittua myyjän kanssa, että autosta poistetaan keraamisen pinnoituksen yhteydessä kaikki liimatut merkit pois. Vielä kun kilvet saisi ilman eu-typeryyksiä, siis joko vanhanmalliset tai sitten pienet, tulisi valkoisesta aika kliini.
Niin se yksi liimattu merkki... :lol:
Maskista tuskin poistatat?

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
kalle_a
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Syys 2016 11:42

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja kalle_a »

jarkkoo kirjoitti: 29 Elo 2019 06:57Vielä kun kilvet saisi ilman eu-typeryyksiä, siis joko vanhanmalliset tai sitten pienet, tulisi valkoisesta aika kliini.
Voit erikseen pyytää ajoneuvoosi EU-kilpien sijasta myös vanhanmallisia kilpiä. Voit vaihtaa ajoneuvosi EU-kilvet vanhanmallisiin kilpiin rekisteröintejä tekevällä katsastustoimipaikalla.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... rikilvista
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

hapelo kirjoitti: 29 Elo 2019 07:57 Niin se yksi liimattu merkki... :lol:
Maskista tuskin poistatat?

Harri
No just se :) Pakko myöntää, että muistelin jotenkin ST:ssäkin olevan lokasuojissa merkit kuten ST-Linessa. Maskin merkki saa jäädä.
kalle_a kirjoitti: 29 Elo 2019 15:15 Voit erikseen pyytää ajoneuvoosi EU-kilpien sijasta myös vanhanmallisia kilpiä. Voit vaihtaa ajoneuvosi EU-kilvet vanhanmallisiin kilpiin rekisteröintejä tekevällä katsastustoimipaikalla.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... rikilvista
Kiitos tuo oli kyllä tiedossa, olisi vain ollut kiva saada ne suoraan uuteen autoon, ennen kuin luovutushuollossa lyövät eu-kilvelle sopivat aluset paikalleen. Voihan tuota vielä myyjältä kysyä, onnistuisiko. Toisaalta, EU-kilpien kanssa ei tartte tarran kanssa leikkiä jos tulee tarve käydä rajojen ulkopuolella.
2021 Tesla Model 3 LR
Stilo
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Maalis 2019 22:55

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Takana Fiestassa on selkeät ruuvinpaikat kilventaustalle suht keskellä, eli taakse laittaa vaan EU lätkättömälle kilvelle sopivan taustan ja ruuvaa kiinni. Edessä kannattaa pyytää että laittavat etukilven joko pelkällä 2-puoliteipillä kiinni tai sitten kilventaustan ruuvit tosi keskeltä kiinni.

Itse laitoin eteen EU-lätkättömän kilven suoraan kiinni puskuriin ilman mitään telineitä 2-puoliteipillä ja ruuveilla. Teippi siksi ettei kilpi pääse hankaamaan maalipintaa. Taakse hankin Ford Performance kilventaustan joka kuten arvelin, oli tarkoitettu saksanmallin kilvelle eli liian matala ja leveä edes normaalille Suomikilvelle. Tiedossa oli, että EU-lätkättömään kilpeen tarvii tuota muokata, mutta lopulta vaati noin 2h töitä ja paljoa ei muovia jäänyt tuosta taustasta jäljelle. Hyvältä kaiken työn jälkeen kuitenkin näyttää.
Kuva Kuva

US-parts sai toimitettua heinäkuun lopussa toukokuun alussa tilaamani Ferodon DS2500 jarrupalat. Viime sunnuntaina pääsin Botniaringiä kiertämään ja toisin kuin vakiopalat, Ferodot tuntui kestävän sinänsä rataajoa hyvin tuhoutumatta. Botniaringin kovat jarrutukset kuitenkin aiheutti sen, että noin 1,5 nopean kierroksen jälkeen alkoi jarrut katoamaan. Yhden jäähdyttelykierroksen jälkeen pääsi taas ajamaan yhden nopean kierroksen. Pitää kokeilla vaihtaa vielä paremmat jarrunesteet ennen syyskuun Ahveniston reissua, jos jarrut sitten alkaisi olemaan ratakelpoiset. Jarruja lukuunottamatta on tuo kyllä ihan älyttömän hieno auto viedä radalla ja tuntuisi kierrosajoista päätellen olevan todella nopeakin. https://www.youtube.com/watch?v=4WuFb7N_b8U&t
Dandalon
Viestit: 219
Liittynyt: 02 Loka 2017 18:52

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Dandalon »

Stilo kirjoitti: 30 Elo 2019 12:55 Takana Fiestassa on selkeät ruuvinpaikat kilventaustalle suht keskellä, eli taakse laittaa vaan EU lätkättömälle kilvelle sopivan taustan ja ruuvaa kiinni. Edessä kannattaa pyytää että laittavat etukilven joko pelkällä 2-puoliteipillä kiinni tai sitten kilventaustan ruuvit tosi keskeltä kiinni.

Itse laitoin eteen EU-lätkättömän kilven suoraan kiinni puskuriin ilman mitään telineitä 2-puoliteipillä ja ruuveilla. Teippi siksi ettei kilpi pääse hankaamaan maalipintaa. Taakse hankin Ford Performance kilventaustan joka kuten arvelin, oli tarkoitettu saksanmallin kilvelle eli liian matala ja leveä edes normaalille Suomikilvelle. Tiedossa oli, että EU-lätkättömään kilpeen tarvii tuota muokata, mutta lopulta vaati noin 2h töitä ja paljoa ei muovia jäänyt tuosta taustasta jäljelle. Hyvältä kaiken työn jälkeen kuitenkin näyttää.
Kuva Kuva

US-parts sai toimitettua heinäkuun lopussa toukokuun alussa tilaamani Ferodon DS2500 jarrupalat. Viime sunnuntaina pääsin Botniaringiä kiertämään ja toisin kuin vakiopalat, Ferodot tuntui kestävän sinänsä rataajoa hyvin tuhoutumatta. Botniaringin kovat jarrutukset kuitenkin aiheutti sen, että noin 1,5 nopean kierroksen jälkeen alkoi jarrut katoamaan. Yhden jäähdyttelykierroksen jälkeen pääsi taas ajamaan yhden nopean kierroksen. Pitää kokeilla vaihtaa vielä paremmat jarrunesteet ennen syyskuun Ahveniston reissua, jos jarrut sitten alkaisi olemaan ratakelpoiset. Jarruja lukuunottamatta on tuo kyllä ihan älyttömän hieno auto viedä radalla ja tuntuisi kierrosajoista päätellen olevan todella nopeakin. https://www.youtube.com/watch?v=4WuFb7N_b8U&t
Olin itse myös tilaamassa viime vuonna noita performance pidikkeitä, mutta myyjä varoitti suoraan että on isoille kilville tarkotettu.

Mitä jouduit tekemään kun meni 2h aikaa?
Stilo
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Maalis 2019 22:55

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Dandalon kirjoitti: 30 Elo 2019 17:40 Mitä jouduit tekemään kun meni 2h aikaa?
Leikkasin koko sen kääntyvän kehyksen pois ensin, kilpi piti sitten mallaa kilventaustan keskelle, leikkaa taustasta kaikki ylimääräinen pois. Sitten piti se ford performance teksti pätkä huolellisesti lyhentää & hioa muotoon kilven levyiseksi. Sitten liimasin 2-komponenttiliimalla mutterit kiinni siihen kilvetaustaan johon itse rekisterikilven saa muoviruuveilla pysymään kilventaustassa kiinni kun kilventaustaa ei ollut niin paljoa jäljellä mihin olisi voinut edes 2-puoliteipillä laittaa kilven kiinni. Lopulta vielä piti lisäkiinniketta rakentaa ford performance tekstipätkälle kun siitä oli reunimmakset kiinnikkeet pois leikattuna. Toki vielä viimeistelyä vaati kaikki reunat ettei oo niin rujon näkönen läheltä sivusta tarkasteltuna.
FiestaST2019
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Elo 2019 18:54

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja FiestaST2019 »

Pakko oli rekisteröityä kun tuli tilattua ST.

Olen vuosikymmenen halunnut ostaa tehokkaan ja hauskan auton jolla suupielet kääntyy ylöspäin aina kun rattiin hyppää.

3-ovinen, sininen, led-valot. Performance pack ja lasikatto jäi ruksimatta kun radalle en ole menossa. Mikään kaupan päälle sain vielä moottorin lämmittimen ja sisätilan lämmittimen.

Odottavan aika on pitkä, 4kk tällä hetkellä arvio.
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

FiestaST2019 kirjoitti: 31 Elo 2019 18:59 Pakko oli rekisteröityä kun tuli tilattua ST.

Olen vuosikymmenen halunnut ostaa tehokkaan ja hauskan auton jolla suupielet kääntyy ylöspäin aina kun rattiin hyppää.

3-ovinen, sininen, led-valot. Performance pack ja lasikatto jäi ruksimatta kun radalle en ole menossa. Mikään kaupan päälle sain vielä moottorin lämmittimen ja sisätilan lämmittimen.

Odottavan aika on pitkä, 4kk tällä hetkellä arvio.
Voihan peppu,olisit jättänyt ne helvetin ledivalot ja lämmittemet tilaamatta...se ST:n hauskuus piilee juuri siinä Quaifen lukossa :(

Olen päässyt kokeilemaan kumpaakin versiota eli omaani ja vajaat 4thkm ajettua ST:tä ilman Perfomance Pack:ia ja kyllä se lukko on must jos haluat nauttia....

Harri

P.S. Jos vielä voit vaikuttaa asiaan...OTA SE LUKKO!!!
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
-Jamo-
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Joulu 2018 19:53

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja -Jamo- »

FiestaST2019 kirjoitti: 31 Elo 2019 18:59 Pakko oli rekisteröityä kun tuli tilattua ST.

Olen vuosikymmenen halunnut ostaa tehokkaan ja hauskan auton jolla suupielet kääntyy ylöspäin aina kun rattiin hyppää.

3-ovinen, sininen, led-valot. Performance pack ja lasikatto jäi ruksimatta kun radalle en ole menossa. Mikään kaupan päälle sain vielä moottorin lämmittimen ja sisätilan lämmittimen.

Odottavan aika on pitkä, 4kk tällä hetkellä arvio.
Ota ihmeessä Performance Pack vaikket radalle olisikaan menossa. Tiputa varusteista vaikka kuolleenkulman valvontajärjestelmä pois niin hiukan tasaa hintaa. Tuulilasin- sekä ratin lämmitin on hintaansa nähden mukavat varusteet talvella. Ledivalot ehdottomasti keulalle, halogeenit ei ole enää tätä päivää.
Ford Fiesta
Stilo
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Maalis 2019 22:55

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Jos ST:llä meinaa talvella ajella niin kyllä ledivalot ja PP on aika ehdottomat. PP tuo kuitenkin sen Quaifen "lukon" kanssa pitoa ihan arkisiin ajotilanteisiin ihan erilailla.
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

ärräpärrä kirjoitti: 27 Elo 2019 22:33 Kävin tänään katsomassa uutta punaista 3-ovista ST:tä. Täytyy kyllä sanoa, että ulkonäkönsä puolesta vs. vanhakorinen ei houkuttele auton vaihtoon.
Omassani hienommat vanteet. Uudet originellit on rumat. Omassani hienommat takavalot. Omassani hienompi väri, molten orange. Harmi, että tuota väriä ei saa uuteen ja se performance bluekin oli edellisessä korissa hienompi. Tämä on hailukkka sininen. Oma autoni on sirompi. Ainoa syy vaihtoon on se, että jos on huomattavasti parempi ajoltaan. Myyjä väitti, että tuo alustan pintakovuus ei vaivaa uutta koria niin paljon kuin vanhaa.
No, Oma on vasta 3 v ja 4,5 kk vanha/32 000 km. Takuuta jäljellä yli 1,5 vuotta. Kyllä se varmaan vaihtuu, mutta ei kiirehditä.
Samoilla linjoilla pärrä...

Toki "Mirri" ei ollut ST...Black Panther Edition ja noi vanteet,täysin mustaa nahkaa sisältä,vieläkin vuodatan kyyneliä!!
Jos kylpisin kolikoissa,seteleissä niin toi olisi vieläkin kotona...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Stilo kirjoitti: 30 Elo 2019 12:55 Takana Fiestassa on selkeät ruuvinpaikat kilventaustalle suht keskellä, eli taakse laittaa vaan EU lätkättömälle kilvelle sopivan taustan ja ruuvaa kiinni. Edessä kannattaa pyytää että laittavat etukilven joko pelkällä 2-puoliteipillä kiinni tai sitten kilventaustan ruuvit tosi keskeltä kiinni.

Itse laitoin eteen EU-lätkättömän kilven suoraan kiinni puskuriin ilman mitään telineitä 2-puoliteipillä ja ruuveilla. Teippi siksi ettei kilpi pääse hankaamaan maalipintaa. Taakse hankin Ford Performance kilventaustan joka kuten arvelin, oli tarkoitettu saksanmallin kilvelle eli liian matala ja leveä edes normaalille Suomikilvelle. Tiedossa oli, että EU-lätkättömään kilpeen tarvii tuota muokata, mutta lopulta vaati noin 2h töitä ja paljoa ei muovia jäänyt tuosta taustasta jäljelle. Hyvältä kaiken työn jälkeen kuitenkin näyttää.
Kuva Kuva

US-parts sai toimitettua heinäkuun lopussa toukokuun alussa tilaamani Ferodon DS2500 jarrupalat. Viime sunnuntaina pääsin Botniaringiä kiertämään ja toisin kuin vakiopalat, Ferodot tuntui kestävän sinänsä rataajoa hyvin tuhoutumatta. Botniaringin kovat jarrutukset kuitenkin aiheutti sen, että noin 1,5 nopean kierroksen jälkeen alkoi jarrut katoamaan. Yhden jäähdyttelykierroksen jälkeen pääsi taas ajamaan yhden nopean kierroksen. Pitää kokeilla vaihtaa vielä paremmat jarrunesteet ennen syyskuun Ahveniston reissua, jos jarrut sitten alkaisi olemaan ratakelpoiset. Jarruja lukuunottamatta on tuo kyllä ihan älyttömän hieno auto viedä radalla ja tuntuisi kierrosajoista päätellen olevan todella nopeakin. https://www.youtube.com/watch?v=4WuFb7N_b8U&t
Nam..nätti sportti :thumbup:

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Moro!

Tuossa eilen kävi ihan outo juttu...kasa avaimia taskussa,parkissa ...piipaus ja ovet lukkoon parkissa?

Sen jälkeen huomasin että parkkitutkan varoitusääni oli muuttunut,kokeilin myös valohäläriä ja sama juttu...auto käynnissä ja ovi auki sama uusi varoitusääni???

Kun lähdin iltavuorosta himaan äänet taas normit???

Tulossa hulluksi?Onneksi toi Kellokoski on 15min päässä...ai niin,eihän sieltä saa enää palvelua :roll:

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

hapelo kirjoitti: 05 Syys 2019 00:23 Moro!

Tuossa eilen kävi ihan outo juttu...kasa avaimia taskussa,parkissa ...piipaus ja ovet lukkoon parkissa?

Sen jälkeen huomasin että parkkitutkan varoitusääni oli muuttunut,kokeilin myös valohäläriä ja sama juttu...auto käynnissä ja ovi auki sama uusi varoitusääni???

Kun lähdin iltavuorosta himaan äänet taas normit???

Tulossa hulluksi?Onneksi toi Kellokoski on 15min päässä...ai niin,eihän sieltä saa enää palvelua :roll:

Harri
Kuulostaa samalta ongelmalta kuin uudessa Focuksessa. Varoitusäänet tulee vian ollessa päällä siitä beeperin kautta eikä kaiuttimien kautta. Äänet kuulostaa tuolloin korkeammilla ja "karkeammilta".
Yleensä itselle tuo tulee siinä vaiheessa kun auto on lyhyen aikaa parkissa esimerkiksi kahvilla pysähtyessä. Koskaan vika ei ole ilmennyt aamulla töihin lähtiessä tai töistä kotiin lähtiessä. Sitten kun vika on päällä niin vaatii todella pitkän parkkiajan ennen kuin vika katoaa.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

toasti kirjoitti: 05 Syys 2019 13:30 Kuulostaa samalta ongelmalta kuin uudessa Focuksessa. Varoitusäänet tulee vian ollessa päällä siitä beeperin kautta eikä kaiuttimien kautta. Äänet kuulostaa tuolloin korkeammilla ja "karkeammilta".
Yleensä itselle tuo tulee siinä vaiheessa kun auto on lyhyen aikaa parkissa esimerkiksi kahvilla pysähtyessä. Koskaan vika ei ole ilmennyt aamulla töihin lähtiessä tai töistä kotiin lähtiessä. Sitten kun vika on päällä niin vaatii todella pitkän parkkiajan ennen kuin vika katoaa.
Luulen vahvasti että housun taskussa puristuksessa olleet avaimet ovat syypää...pari nappia yhtä aikaa paineessa?

Ihmettelin kun auto piippasi ja ovet ja katto meni kiinni,sitten ne mikki hiiri äänet säikäytti :roll:

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

hapelo kirjoitti: 05 Syys 2019 16:12 Luulen vahvasti että housun taskussa puristuksessa olleet avaimet ovat syypää...pari nappia yhtä aikaa paineessa?

Ihmettelin kun auto piippasi ja ovet ja katto meni kiinni,sitten ne mikki hiiri äänet säikäytti :roll:

Harri
No mulla ei Focuksessa ainakaan tuosta ole kyse, mutta oireet kuulostivat hyvin samoilta niin ajattelin mainita.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

toasti kirjoitti: 05 Syys 2019 16:21 No mulla ei Focuksessa ainakaan tuosta ole kyse, mutta oireet kuulostivat hyvin samoilta niin ajattelin mainita.

Joo täytyypi tarkkailla jos vaikka toistuu...

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Stilo kirjoitti: 30 Elo 2019 12:55 Takana Fiestassa on selkeät ruuvinpaikat kilventaustalle suht keskellä, eli taakse laittaa vaan EU lätkättömälle kilvelle sopivan taustan ja ruuvaa kiinni. Edessä kannattaa pyytää että laittavat etukilven joko pelkällä 2-puoliteipillä kiinni tai sitten kilventaustan ruuvit tosi keskeltä kiinni.

Itse laitoin eteen EU-lätkättömän kilven suoraan kiinni puskuriin ilman mitään telineitä 2-puoliteipillä ja ruuveilla. Teippi siksi ettei kilpi pääse hankaamaan maalipintaa. Taakse hankin Ford Performance kilventaustan joka kuten arvelin, oli tarkoitettu saksanmallin kilvelle eli liian matala ja leveä edes normaalille Suomikilvelle. Tiedossa oli, että EU-lätkättömään kilpeen tarvii tuota muokata, mutta lopulta vaati noin 2h töitä ja paljoa ei muovia jäänyt tuosta taustasta jäljelle. Hyvältä kaiken työn jälkeen kuitenkin näyttää.
Kuva Kuva

US-parts sai toimitettua heinäkuun lopussa toukokuun alussa tilaamani Ferodon DS2500 jarrupalat. Viime sunnuntaina pääsin Botniaringiä kiertämään ja toisin kuin vakiopalat, Ferodot tuntui kestävän sinänsä rataajoa hyvin tuhoutumatta. Botniaringin kovat jarrutukset kuitenkin aiheutti sen, että noin 1,5 nopean kierroksen jälkeen alkoi jarrut katoamaan. Yhden jäähdyttelykierroksen jälkeen pääsi taas ajamaan yhden nopean kierroksen. Pitää kokeilla vaihtaa vielä paremmat jarrunesteet ennen syyskuun Ahveniston reissua, jos jarrut sitten alkaisi olemaan ratakelpoiset. Jarruja lukuunottamatta on tuo kyllä ihan älyttömän hieno auto viedä radalla ja tuntuisi kierrosajoista päätellen olevan todella nopeakin. https://www.youtube.com/watch?v=4WuFb7N_b8U&t
Törkeän hienoa,aikonaan -80luvulla tuli kierrettyä rataa Camarolla...mitens noi vakuutukset nykyjään radalla???

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Avatar
Portti
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Loka 2005 16:09

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Portti »

Kohta pitäisi vissiin alkaa miettimään talvirenkaiden hankkimista Fiesta ST:hen. 17" renkailla ST:hen tarjotaan ensisijaisesti rengaskokoa 205/45/17, mutta onko kukaan laittanut alle kokoa 215/45/17? Kokemuksia?

Tuo 205-leveä versio on kehältään/halkaisijaltaan aika paljon alkuperäistä 205/40/18"-kokoa pienempi. Kehän pituusero on -4,0 prosenttia. 215-leveäkin olisi vielä pienempi kehältään -2,6 %, mutta siis lähempänä alkuperäiskokoa korkeudeltaan.

[Edit: Tämän viestin renkaiden pituuserot virheelliset. Ks. oikeat tiedot seuraavista viesteistä.]
Viimeksi muokannut Portti, 08 Syys 2019 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiesta ST 2019
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Portti kirjoitti: 08 Syys 2019 13:37 Kohta pitäisi vissiin alkaa miettimään talvirenkaiden hankkimista Fiesta ST:hen. 17" renkailla ST:hen tarjotaan ensisijaisesti rengaskokoa 205/45/17, mutta onko kukaan laittanut alle kokoa 215/45/17? Kokemuksia?

Tuo 205-leveä versio on kehältään/halkaisijaltaan aika paljon alkuperäistä 205/40/18"-kokoa pienempi. Kehän pituusero on -4,0 prosenttia. 215-leveäkin olisi vielä pienempi kehältään -2,6 %, mutta siis lähempänä alkuperäiskokoa korkeudeltaan.
Moro!

Itse viime talven 205/45/17 Continentalin uusilla kitkoilla ajaneena voin sanoa että mainio rengas ja ei mitään yllätyksiä...toimii!
Itseasiassa ensimmäiset kitkat siviiliautossa ja ei paluuta nastoihin,toki nastoilla niinkuin myös kitkoilla on omat vahvuudet!

Mutta kyllä nykyiset kitkat on kova sana,noista milleistä en osaa sanoa mutta se että leveämpi talvirengas on automaattisesti huonompi en allekirjoita...

Ja ajetaan olosuhteiden mukaan,oli sitten piikit tai ei :thumbup:

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Portti kirjoitti: 08 Syys 2019 13:37 Kohta pitäisi vissiin alkaa miettimään talvirenkaiden hankkimista Fiesta ST:hen. 17" renkailla ST:hen tarjotaan ensisijaisesti rengaskokoa 205/45/17, mutta onko kukaan laittanut alle kokoa 215/45/17? Kokemuksia?

Tuo 205-leveä versio on kehältään/halkaisijaltaan aika paljon alkuperäistä 205/40/18"-kokoa pienempi. Kehän pituusero on -4,0 prosenttia. 215-leveäkin olisi vielä pienempi kehältään -2,6 %, mutta siis lähempänä alkuperäiskokoa korkeudeltaan.
Tuota tuota:

205/45/17: halkaisija 616mm ja kehä 1878mm
205/40/18: halkaisija 621mm ja kehä 1893mm

Miettimäsi 215/45/17 onkin jo sitten isompi: halkaisija 625mm ja kehä 1906mm.

edit: Nämä arvot tarkistettu parista eri rengaslaskurista, lie ihan STRO-normien mukaiset. Toki eroja suuntaan ja toiseen voi olla valmistajan ja/tai rengasmallin mukaan.
2021 Tesla Model 3 LR
Avatar
Portti
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Loka 2005 16:09

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Portti »

Jarkkoo: Hyvä huomio ja kiitos korjauksesta. Itse olin nuo mitat joskus aiemmin katsonut jostain netin laskimesta, mutta en ollut ottanut muistiin mikä laskuri on kyseessä.

Nyt kun lasken parilla laskimella, niin
205/40/18: halkaisija 622 mm, kehä 1951 mm
205/45/17: halkaisija 617 mm, kehä 1935 mm

205/40/17 0,8 % pienempi kehä kuin 205/40/18.

215/45/17: halkaisija 625 mm, kehä 1963 mm

215/45/17 0,4 % suurempi kehä kuin 205/40/18.

Eli molemmat vaihtoehtoiset 17" kooltaan varsin lähellä kesärenkaiden kokoa.
Fiesta ST 2019
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

hapelo kirjoitti: 06 Syys 2019 01:30 Törkeän hienoa,aikonaan -80luvulla tuli kierrettyä rataa Camarolla...mitens noi vakuutukset nykyjään radalla???

Harri
Voisin kuvitella, että lisämaksusta saat ratavakuutuksen. Myöskin jos kone laukeaa radalla niin omaan piinkiin menee vaikka takuuta oliskin..

Kuulostaa jotenkin oudolta, että sporttiseen ajoon suunniteltu auto jolla varmasti käydään myös radalla jarrut ei kestä kun yhden nopeen kierroksen. Fordin insinöörit väittävät, että uuden ST Focuksen vakio jarrut kestää vaikka koko tankin rässäilyn. Todellisuus voi olla toinen..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Ford Fiesta ST 2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

Focus_2.0 kirjoitti: 08 Syys 2019 20:18 Kuulostaa jotenkin oudolta, että sporttiseen ajoon suunniteltu auto jolla varmasti käydään myös radalla jarrut ei kestä kun yhden nopeen kierroksen. Fordin insinöörit väittävät, että uuden ST Focuksen vakio jarrut kestää vaikka koko tankin rässäilyn. Todellisuus voi olla toinen..
Tuo taitaa ollaa aika pitkälti myös kuskista kiinni, jarruja voi käyttää kai radalla väärinkin? Myönnetään, etten itse radalla käy mutta voisin kuvitella jarrutustavalla olevan väliä.

edit: Tarkoitins siis toki yleisellä tasolla, en arvostellut kenenkään ajotaitoja. Oli vähän typerästi muotoiltu tuo yllä kirjoittamani.
2021 Tesla Model 3 LR
Vastaa Viestiin