Sivu 136/391

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Elo 2019 22:53
Kirjoittaja mjasa
Moore kirjoitti: 15 Elo 2019 08:33 Vetokoukun jälkiasennuksesta kyselisin...
Autossani Wagon active on vetokoukun esiasennussarja. Koukkupaja kertoi että heille on ihan sama löytyykö tämä sähkösarja autosta tai ei, niin asennus onnistuu. Eli mikä virka tuolle loppupeleissä on?

Missä olette laittaneet koukun ja mikä on ollut hinta asennuksineen? Onnistuuko kiinteän koukun asentaminen, ettei parkkitutkat häiriinny ja saadaanko tutkat ohjelmoitua niin, ettei kärryn ollessa kiinni peruutustutkat toimi?
Koukkupajasta kysyin. 520 € kiinteä, 670 € irrotettava. Tämä siis wagonin hinta. Activesta en tiedä, mutta luulisi, että koukku suht sama. Sitä en tiedä miksi vain toinen versio käy kuten joku tässä mainitsi

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Elo 2019 22:54
Kirjoittaja Teukkis
Mullekin on onneksi ihan sama kuin tuo alkaa huoltoja huutelee. Nyt 3000 mittarissa. Ei ole oma.
Eikä ole edes harrasteautoa enää kun myin senkin viikko sitten pois.
Mut ei se tää työsuhdeautoilukaan ilmaista ole. Ei vaan tartte miettii yhtään mitään. Ihan tarpeeksi tehny ite huoltoja sekä korjauksia harrastelun lomassa. Enää ei jaksa kiinnostaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Elo 2019 23:14
Kirjoittaja focst
Rusakko_ kirjoitti: 15 Elo 2019 18:52 Jos tätä menoa jatkuu (enkä tiedä miksei jatkuis), niin eka öljynvaihto olis n. 30 tkm kohdalla. Näin on FordPässin tiedoista päätteleminen. Minusta aika pitkä matka. Ajassakin n. 14-15 kk näillä ajoilla.
Ite ajattelin vaihtaa öljyt 15tkm välein..turhan pitkä väli toi 30tkm ainakin vag vehkeiden perusteella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Elo 2019 23:16
Kirjoittaja focst
Hessu81 kirjoitti: 15 Elo 2019 18:57 Eikö esiasennussarja sisällä myös lisävesipumpun?
Mk3 ainakin sisälsi tästä en ole varma onko kaikissa muutenkin pumppu paikallaan?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Elo 2019 23:19
Kirjoittaja HMS77
Jos meinaa vähänkin pidempään pitää autoaan niin en ajaisi 30tkm samoilla öljyillä..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 06:59
Kirjoittaja jarkkoo
HMS77 kirjoitti: 15 Elo 2019 23:19 Jos meinaa vähänkin pidempään pitää autoaan niin en ajaisi 30tkm samoilla öljyillä..
Menee offtopic, mutta meillä on perhepiirissä uutena ostettu VAG-laite (Golf 2.0 -03) jolla ajettu nyt 449tkm ja noudatettu tehtaan huolto-ohjelmaa pilkulleen. Siis öljynvaihto 30tkm välein. Vaihtovälillä menee litra öljyä, on aina mennyt, muuten ei mitään murheita. Aika suoritus bensakoneelle (AZJ), tosin 8-venttiilinen ja vapari mikä voi kyllä selittää. En kyllä itse siltikään tuollaisilla vaihtoväleillä ajaisi ns pitoautolla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 08:41
Kirjoittaja Focus_2.0
30tkm samoilla öljyillä kuullostaa kyllä pitkältä matkalta varsinkin täällä Pohjolassa. Onhan öljyt ja koneet kehittyny vuosien saatossa mut kelit on edelleen samat.

Jos lisää litran öljyä vaihtovälillä niin öljyhän on sillon tuoreempaa kun koneessa joka ei syö öljyä :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 09:21
Kirjoittaja jarkkoo
Focus_2.0 kirjoitti: 16 Elo 2019 08:41 30tkm samoilla öljyillä kuullostaa kyllä pitkältä matkalta varsinkin täällä Pohjolassa. Onhan öljyt ja koneet kehittyny vuosien saatossa mut kelit on edelleen samat.

Jos lisää litran öljyä vaihtovälillä niin öljyhän on sillon tuoreempaa kun koneessa joka ei syö öljyä :roll:
Pitää täysin paikkansa, vaihtovälin pituus. Öljynvaihto on sen verran edullista autoilun muihin kuluihin nähden, etten oikein itse ainakaan ymmärrä miksi pitäisi samoilla liejuilla ajaa noin pitkään.

VAG-konsernin laitteissa tuo litra vaihtovälillä on aivan normaalia kulutusta mitä itse olen sivusta seurannut, ja kyllähän lähes neljänneksen "vaihtuvuus" toki pitää öljyt vähän parempana.

Mutta tämä nyt oli aika OT ja se siitä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 13:39
Kirjoittaja Moore
Muutama kysymys uudesta focuksesta, jolla nyt muutaman päivän ajellut. Autona Wagon Active 1.0 automaatti.

Ensiksi, olen ihmetellyt Start-Stop toimintaa. Esim eilen tuli ajettua noin 350tkm ja koko päivänä auto ei käyttänyt tätä toimintoa, ei sammuttanut moottoria kertaakaan pysähtyessä risteykseen. Näyttöön tulee iconi, joka kertoo ettei Start-Stop toimintoa toteuteta. Keli oli kuitenkin lämmin, kone lämmin ja takana pitkää pätkää maantietä.

Toinen kysymys liittyy LED valojen toimintaan.. Eli onko niin, että auto-asennossa pitkät palavat automaattisesti aina, mutta valokeilaa muutetaan tarvittaessa? Vai miten tuo automaattinen pitkät/lyhyet vaihto tapahtuu?? Valot siis nuo led paketin mukana tulevat, ei design paketin tulevat.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 13:52
Kirjoittaja onik
Moore kirjoitti:Ensiksi, olen ihmetellyt Start-Stop toimintaa. Esim eilen tuli ajettua noin 350tkm ja koko päivänä auto ei käyttänyt tätä toimintoa, ei sammuttanut moottoria kertaakaan pysähtyessä risteykseen. Näyttöön tulee iconi, joka kertoo ettei Start-Stop toimintoa toteuteta. Keli oli kuitenkin lämmin, kone lämmin ja takana pitkää pätkää maantietä.
Tästä on aika paljon keskustelua pitkin lankaa, mutta taitaa olla aika yleistä että se ei toimi. Mulla menee akku vaihtoon parin viikon päästä vaikka testeri sanoo akun olevan kunnossa. Startstoppi alkaa yleensä toimia silloin, kun vetää moottorijarrutuksissa viiksistä pari pykälää alaspäin että jarruttaa kunnolla, se tuntuu lataavan akkua, mutta muuten toimii ehkä pari päivää yli 500km päiväajon jälkeen ja lopettaa sit.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 14:06
Kirjoittaja Moore
onik kirjoitti: 16 Elo 2019 13:52 Tästä on aika paljon keskustelua pitkin lankaa, mutta taitaa olla aika yleistä että se ei toimi. Mulla menee akku vaihtoon parin viikon päästä vaikka testeri sanoo akun olevan kunnossa. Startstoppi alkaa yleensä toimia silloin, kun vetää moottorijarrutuksissa viiksistä pari pykälää alaspäin että jarruttaa kunnolla, se tuntuu lataavan akkua, mutta muuten toimii ehkä pari päivää yli 500km päiväajon jälkeen ja lopettaa sit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kiitos vastauksesta. Yritin vähän kahlata tätä threadiä läpi, mutta ei jäänyt haaviin. Ei ole tarkoitus kysyä samaa asiaa toistamiseen.

Eli jonkinlaisesta viasta siis kyse. Miten akunvaihto korjaa vian? Siis onko tehdasakku viallinen ?? Takuuna varmasti menee, mutta haluan tietää. Sitten mikä tuo vilkkuviiksi- juttu on??

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 14:30
Kirjoittaja Vaakku
Moore kirjoitti: 16 Elo 2019 13:39 Toinen kysymys liittyy LED valojen toimintaan.. Eli onko niin, että auto-asennossa pitkät palavat automaattisesti aina, mutta valokeilaa muutetaan tarvittaessa? Vai miten tuo automaattinen pitkät/lyhyet vaihto tapahtuu?? Valot siis nuo led paketin mukana tulevat, ei design paketin tulevat.
Auto asennossa periaatteessa ei tarvitse koskea valoviikseen tai kytkimeen ollenkaan. Kun tulee tarpeeksi pimeää sytyttää ensin lyhyet(ja takavalot) ja jos vauhtia ja pimeyttä tarpeeksi niin myös pitkät. Lisäksi jos on adaptiiviset ledit niin pitää pitkät päällä ja varjostaa edessä ajavat ja vastaantulijat. Jos ei ole adaptiiviset niin pitäisi pudottaa lyhyille jos joku ajaa edessä tai tulee vastaan.

Itsellä vain hyviä kokemuksia Focuksen adaptiivisista, ei ole kertaakaan tarvinnut puuttua automatiikan toimintaan. Edellisessä Mondeossa(MK5) ei ollu adaptiiviset, automatiikka pudotti aivan liian aikaisin lyhyille.

Focuksessa on adaptiiviset ledit jos päiväajovalot ovat kaksi kaarevaa viirua. Perus ledeissä suora viiva.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 14:50
Kirjoittaja Rusakko_
Vaakku kirjoitti: 16 Elo 2019 14:30 Auto asennossa periaatteessa ei tarvitse koskea valoviikseen tai kytkimeen ollenkaan. Kun tulee tarpeeksi pimeää sytyttää ensin lyhyet(ja takavalot) ja jos vauhtia ja pimeyttä tarpeeksi niin myös pitkät. Lisäksi jos on adaptiiviset ledit niin pitää pitkät päällä ja varjostaa edessä ajavat ja vastaantulijat. Jos ei ole adaptiiviset niin pitäisi pudottaa lyhyille jos joku ajaa edessä tai tulee vastaan.

Itsellä vain hyviä kokemuksia Focuksen adaptiivisista, ei ole kertaakaan tarvinnut puuttua automatiikan toimintaan. Edellisessä Mondeossa(MK5) ei ollu adaptiiviset, automatiikka pudotti aivan liian aikaisin lyhyille.

Focuksessa on adaptiiviset ledit jos päiväajovalot ovat kaksi kaarevaa viirua. Perus ledeissä suora viiva.
Omassa perus-ledit ja niistä pari havaintoa. Kesäsateella ei helposti sytytä ajovaloja ja siinä samalla takavaloja. Syytä olisi. Tunneliin ajettaessa sytyttää ajovalot käytännössä heti kun auto tunnelin suulla. Tämä hyvä! Perusledien kantama alkaa muutaman metrin päästä auton keulaa, mutta sumarit valaisee senkin alueen. Toimi hyvin hitaissa metsäautotieosuuksilla, kun joutuu kuoppia ja kiviä väistelee. Oikeasta pimeäajosta ei vielä kokemusta, mutta liian aikaisin lyhyelle vaihtaminen ei ole yllätys. Niin tuntuu tekevän suurin osa autoilijoista ihan manuaalisestikin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 14:53
Kirjoittaja Arski54
69dude kirjoitti: 15 Elo 2019 18:12 Maksaa mitä tahansa,on tommonen 15 000 huoltoväli aivan naurettava.Ei mitään järkeä.Seuraavassa mallissa,varmaan jo tuhannen kilsan välein.
Ennen huoltoväli oli 20 tkm. Nyt autoa mainostetaan 30 tkm huoltovälillä vaikka oikeasti huoltoväli on 15 tkm jos haluaa että takuu pysyy voimassa.
Niillä huoltoeuroilla ne firmat elää, ei auton myynnistä juurikaan rahaa jää.
Siksi huoltoväli on nyt vain 15 tkm. Mikä on kuten sanoitkin, aivan naurettava.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 15:21
Kirjoittaja onik
Moore kirjoitti: Kiitos vastauksesta. Yritin vähän kahlata tätä threadiä läpi, mutta ei jäänyt haaviin. Ei ole tarkoitus kysyä samaa asiaa toistamiseen.

Eli jonkinlaisesta viasta siis kyse. Miten akunvaihto korjaa vian? Siis onko tehdasakku viallinen ?? Takuuna varmasti menee, mutta haluan tietää. Sitten mikä tuo vilkkuviiksi- juttu on??
Ford ei tunnusta mitään vikaa, mutta myyjä vaihtaa akun ja toivoo että lopetan valittamisen tai vika korjaantuu. En tarkoittanut vilkkuviikseä vaan vaihdeviiksiä. Tehokas moottorijarrutus mulla lataa akkua paremmin kuin nollakaasulla rullaaminen, tai ainakin tekee jotain mikä saa startstopin toimimaan hetkeksi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 15:25
Kirjoittaja 69dude
onik kirjoitti: 16 Elo 2019 15:21 Ford ei tunnusta mitään vikaa, mutta myyjä vaihtaa akun ja toivoo että lopetan valittamisen tai vika korjaantuu. En tarkoittanut vilkkuviikseä vaan vaihdeviiksiä. Tehokas moottorijarrutus mulla lataa akkua paremmin kuin nollakaasulla rullaaminen, tai ainakin tekee jotain mikä saa startstopin toimimaan hetkeksi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
:lol: ULLATUS!! Ford ei myönnä mitään vikaa.Millon ne nyt myöntäis..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 20:34
Kirjoittaja minan
Moore kirjoitti: 16 Elo 2019 14:06 Kiitos vastauksesta. Yritin vähän kahlata tätä threadiä läpi, mutta ei jäänyt haaviin. Ei ole tarkoitus kysyä samaa asiaa toistamiseen.

Eli jonkinlaisesta viasta siis kyse. Miten akunvaihto korjaa vian? Siis onko tehdasakku viallinen ?? Takuuna varmasti menee, mutta haluan tietää. Sitten mikä tuo vilkkuviiksi- juttu on??
Akun vaihto ei tuo isoa muutosta (vaihdettu omasta autosta juurikin tuosta syystä). Edelleen lyhyttä matkaa ajaessa ei toimi. Tosin ennen akun vaihtoa ei toiminut ss vaikka olisi ajanut parisataa kilometriä moottoritietä, mitä ongelmaa ei ole ollut akun vaihdon jälkeen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 20:58
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Onkohan ihan aikuisten oikeasti niin, että sitä typerää smart chargea ei saa ohjelmoitua lataamaan akkua täyteen?

Tämähän on ihan järjenvastainen tilanne, että autossa kaksi järjestelmää, joista toinen toimii vain akun varaustilan ollessa vähintäin 80% ja toinen estää varaustilan nousemisen yli 80%:n.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 21:05
Kirjoittaja 69dude
PiuhaPoikki kirjoitti: 16 Elo 2019 20:58 Onkohan ihan aikuisten oikeasti niin, että sitä typerää smart chargea ei saa ohjelmoitua lataamaan akkua täyteen?

Tämähän on ihan järjenvastainen tilanne, että autossa kaksi järjestelmää, poista toinen toimii vain akun varaustilan ollessa vähintäin 80% ja toinen estää varaustilan nousemisen yli 80%:n.
Tää on sitä Fordismia parhaimmillaan. :lol:
Sama kun webasto käynnistyy aina auton käynnistyessä,kun ulkolämpötila on pudonnut +4 asteeseen.Eikä saa sitäkään ominaisuutta kytkettyä pois.Siinä sitten weba töhöttää menemään plussa keleillä. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 21:08
Kirjoittaja PiuhaPoikki
69dude kirjoitti: 16 Elo 2019 21:05 Tää on sitä Fordismia parhaimmillaan. :lol:
Sama kun webasto käynnistyy aina auton käynnistyessä,kun ulkolämpötila on pudonnut +4 asteeseen.Eikä saa sitäkään ominaisuutta kytkettyä pois.Siinä sitten weba töhöttää menemään plussa keleillä. :roll:
Ai Auxheateria ei saa enää kytkettyä pois?
No typeräksi on mennyt sitten sekin. Vanhassa fokkerissa on sentään tietokoneessa sille ruksi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 21:12
Kirjoittaja toasti
PiuhaPoikki kirjoitti: 16 Elo 2019 21:08 Ai Auxheateria ei saa enää kytkettyä pois?
No typeräksi on mennyt sitten sekin. Vanhassa fokkerissa on sentään tietokoneessa sille ruksi.
Saa sen tässäkin. Mondeossa ilmeisesti toimii noin miten 69dude sanoo.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 21:17
Kirjoittaja 69dude
toasti kirjoitti: 16 Elo 2019 21:12 Saa sen tässäkin. Mondeossa ilmeisesti toimii noin miten 69dude sanoo.
Totta,en ottanut huomioon että Focuksessa erilainen.Mutta tosiaan Mondeosssa näin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Elo 2019 22:37
Kirjoittaja Moore
mjasa kirjoitti: 15 Elo 2019 22:53 Koukkupajasta kysyin. 520 € kiinteä, 670 € irrotettava. Tämä siis wagonin hinta. Activesta en tiedä, mutta luulisi, että koukku suht sama. Sitä en tiedä miksi vain toinen versio käy kuten joku tässä mainitsi
Kallis on mielestäni irroitettava. No merkkiliikkeessä varmaan tonni... Ehdin itsekin tuota kysyä Koukkupajasta. Kertoivat, ettei ns vetokoukun esiasennussarja vaikuta asennukseen, tai toisin sanoen sen puuttuminen ei vaikuta asennukseen tai hintaan.. Voisiko olla ettei sitä sitten käytetä heidän asennuksessa ollenkaan, tiedä häntä.

Tekisi mieli laittaa kiinteä. Aika paljon tuli pidettyä kiinni sitä vanhassakin, jossa irrotettava. Ja kun käyttöautosta kyse kuitenkin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Elo 2019 07:27
Kirjoittaja Arski54
PiuhaPoikki kirjoitti: 16 Elo 2019 20:58 Onkohan ihan aikuisten oikeasti niin, että sitä typerää smart chargea ei saa ohjelmoitua lataamaan akkua täyteen?

Tämähän on ihan järjenvastainen tilanne, että autossa kaksi järjestelmää, joista toinen toimii vain akun varaustilan ollessa vähintäin 80% ja toinen estää varaustilan nousemisen yli 80%:n.
Vielä kun joku saisi tämän asian perille Fordin insinööreille. Kerrottu on mutta ei ne tajuu mikä vika siinä muka on :cry:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Elo 2019 08:31
Kirjoittaja Freeze
69dude kirjoitti: 16 Elo 2019 21:05 Tää on sitä Fordismia parhaimmillaan. :lol:
Sama kun webasto käynnistyy aina auton käynnistyessä,kun ulkolämpötila on pudonnut +4 asteeseen.Eikä saa sitäkään ominaisuutta kytkettyä pois.Siinä sitten weba töhöttää menemään plussa keleillä. :roll:
Tjaa? Kyllä saa, siihen on täppä asetuksissa. SmartChargen saa käsittääkseni disabloitua Fordin huollossa.