Sivu 73/391

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2019 08:37
Kirjoittaja mopomies
HMS77 kirjoitti:Joo ei tosiaan ole FordPassissa moisia tietoja. Uusin versio asennettu.
Taisi tulla täällä ilmi, että tuo öljyn käyttöikä prosenteissa näkyy vain bensakoneissa tuolla FordPassissa - mikä liekään syynä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2019 09:51
Kirjoittaja AAR85
Öljyn käyttöikän saa näkyviin auton ajotietokoneestakin. Samassa valikossa myös mahdollisuus nollata tuo. Näin ainakin litrasessa bensassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2019 10:02
Kirjoittaja Freeze
Nollaus on dieselissäkin, mutta käyttöikää ei näy.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2019 10:32
Kirjoittaja Peksi.
Freeze kirjoitti:Nollaus on dieselissäkin, mutta käyttöikää ei näy.
Onkohan tuo polttoaineenkulutuskin vain bensakoneelle, ei tullut ominaisuutta päivityksen myötä Android puhelimeen, vaikka fordpass niin lupasi.
Edit: vaati sovelluksen poiston ja uudelleen asennuksen niin alkoi toimimaan. Pelkkä päivitys ei riittänyt.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2019 10:52
Kirjoittaja Fixu
Mulla ei auttanut uudelleenasennuskaan. Ei näy tuota polttoaineseurantaa.

Edit: ei ku olihan se tuolla, ei vaan osunut silmään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2019 19:10
Kirjoittaja Trukki1
mopomies kirjoitti:Automaagiset pyyhkimet ovat vähän turhan herkät. Olen asettanut herkkyyden minimiin, silti pyyhkii vähän turhan innokkaasti. Toki räntäsade on sadetunnistimelle hankala keli, mutta Avensiksessa ei juuri viikseen tarvinnut koskea vaan automaattiasento toimi kelillä kuin kelillä. Pitää kysyä, saako huollossa ohjelmoitua vähän herkkyyttä alaspäin.

Tosin nyt, kun vedettiin Korrekin Cure keraaminen pinnoite maalipinnoille ja vanteisiin, tuli laseihin lasipinnoite, joka myös saattaa vähän hämätä tuota tunnistinta. Saapa nähdä, miten pinnoite maalipinnassa kestää, ainakin on miltä suojata, kun kelit on ihan riittävän haastavat täällä pk-seudulla. Oli ammattimiehen mukaan yllättävän hyvässä kunnossa maahantuojan ja myyjäliikkeen jäljiltä, varsinkin kun luntakin varmaan saanut niskaan kuljetuksissa jne. One step kiillotuksen teki kuitenkin, mutta ei pahoja naarmuja tai holoja ollut. Ja kaksi kerrosta tuota KORREK Pro Ceramic TFC™ Cure ainetta pintaan. Kyseessä siis täysin eri aine kuin Mätänetissa ym. myytävä Pro TFC kestopinnoite. Auto 5-ovinen Vignale, Diffused Silver.

Aika pieni murhe tuo pyyhinasia tosin on, kun tätä palstaa lukee :shock:

Eli mitään herjaa ei ole tullut, ei vissiin ole tuo häkäpönttötaimikälie 1,5 bensakoneessa vaivannutkaan. Ja 1300 km sekalaista ajoa takana, öljyn käyttöikä 97% jäljellä.

Onkohan tuo IOS-versio vakaampi kuin Android? Mulla ei ainakaan tuossa Passissa ole ollut mitään häikkää ja tuo bensarapsa-ominaisuuskin ilmestyi, kun päivitin apin luurissa. Tosin ei vielä tarpeeksi tietoja, joten varsinaista raporttia ei vielä ole.

Jaa niin, tuohon ihmettelyyn, että autoon on tullut peruutuskamera, vaikka ei ole tilattukaan. Mullahan tuli polttoainelämmitin pyytämättä ja yllätyksenä, eikä luonnollisesti maksanut mitään. Ihmettelin vaan toisessa avaimessa olevaa ekstra-kaukosäädintä - en tiedä mitä ne gyntherit on säätäny :lol:
Vingalessa tuo polttoainelämmitin on vakiona.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2019 19:20
Kirjoittaja Freeze
Ja Titaniumissa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2019 19:35
Kirjoittaja Fixu
Freeze kirjoitti:Ja Titaniumissa
Ei ole bensakoneessa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2019 19:44
Kirjoittaja mopomies
Jep ei ole bensakoneesta tosiaan, sen paremmin Titaniumissa kuin Vignalessa. Vingalea en ole kuullutkaan :mrgreen:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Helmi 2019 21:27
Kirjoittaja Trukki1
mopomies kirjoitti:Jep ei ole bensakoneesta tosiaan, sen paremmin Titaniumissa kuin Vignalessa. Vingalea en ole kuullutkaan :mrgreen:
Mopomies taitaa olla myös oikein huumorimies :o

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Helmi 2019 07:35
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Onko palstalla kasilitraisen dieselin omistajia? Kokemuksia?
Päästöthän tuossa ovat vähän korkeammat ja sitäkautta verot, kuin 1,5 dieselissä.
Mutta mitkä ovat todelliset kulutuslukemat?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Helmi 2019 08:25
Kirjoittaja xflex
PiuhaPoikki kirjoitti:Onko palstalla kasilitraisen dieselin omistajia? Kokemuksia?
Päästöthän tuossa ovat vähän korkeammat ja sitäkautta verot, kuin 1,5 dieselissä.
Mutta mitkä ovat todelliset kulutuslukemat?
Kannattaa silmäillä muutama sivu taaksepäin, esim. sivulla 70 hiukan parran pärinää juuri samasta aiheesta. Kulutus on aika sama, ehkä hivenen korkeampi riippuen siitä ajetaanko motarilla, kaupungissa jne. Isompien verojen, aavistuksen korkeamman kulutuksen ja adblue-lisäilyn vastineeksi saa mukavasti voimaa ja pidemmät öljynvaihtovälit.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Helmi 2019 20:31
Kirjoittaja PiuhaPoikki
xflex kirjoitti: Kannattaa silmäillä muutama sivu taaksepäin, esim. sivulla 70 hiukan parran pärinää juuri samasta aiheesta. Kulutus on aika sama, ehkä hivenen korkeampi riippuen siitä ajetaanko motarilla, kaupungissa jne. Isompien verojen, aavistuksen korkeamman kulutuksen ja adblue-lisäilyn vastineeksi saa mukavasti voimaa ja pidemmät öljynvaihtovälit.
Joo, ne pärinät on luettu. ;)
Kaipaisin laajempaa otantaa kulutuslukemista.
Vaihtotarjousta laskettaessa en halunnut edes optiona kaksilitraisen hintaa mutta nyt se vaihtoehto sattuneesta syystä alkoikin kiinnostaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 08:30
Kirjoittaja hke
[quote="PiuhaPoikki"][quote="xflex"][quote="PiuhaPoikki"]Onko palstalla kasilitraisen dieselin omistajia? Kokemuksia?
Kaipaisin laajempaa otantaa kulutuslukemista.
Vaihtotarjousta laskettaessa en halunnut edes optiona kaksilitraisen hintaa mutta nyt se vaihtoehto sattuneesta syystä alkoikin kiinnostaa.[/quote]

Kyseessä tosin 2017 focus (ST 2.0 diesel), mutta eilen 120km meni siten että auton mittari näytti 4.5/100. Ei kattokuormaa ja maskiin laitettu suoja (vaikka sulkeutuva verho takana). Jotenkin tuntuu siltä että mitä vääntävämpi diesel kone sen vähemmällä saattaa mennä (tässä 400 Nm), korostuu kuormitettuna.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 08:30
Kirjoittaja xflex
PiuhaPoikki kirjoitti:
Joo, ne pärinät on luettu. ;)
Kaipaisin laajempaa otantaa kulutuslukemista.
Vaihtotarjousta laskettaessa en halunnut edes optiona kaksilitraisen hintaa mutta nyt se vaihtoehto sattuneesta syystä alkoikin kiinnostaa.
Meitsiltä ei valitettavasti irtoa tuosta teemasta korkeampaa tiedettä. Lokakuulta eiliseen kulutus on ollut 5.7 auton mittarin mukaan. Tässä iässä ei jaksa niin justiinsa tuosta kulutuksesta kiinnostua, kaikki menee minkä tankkiin laittaa. Muuten voin kyllä tuota isompaa konetta suositella. Kone on sivistynyt, hiljainen ja voimaa ainakin itselle riittävästi. Ei se tuokaan mikään raketti ole - kyllä se BMW 530D:n kiihtyvyys tuntui pippelissä vieläkin paremmalta. Toisaalta myös maitopurkilla on aina ehtinyt. Valintojen maailma sano.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 15:09
Kirjoittaja nestori2
Tuulilasi-lehden viimeisessä numerossa on suppea koeajo Focus 1,5 120 HP dieselillä. Jostain syystä tuolla moottorilla jopa Focuksen ajettavuus ei kehuja saa ja lisäksi moottoria moititaan hieman tehottomaksi. Sama lehti on aikasemmin koeajanut Focuksen litraisella Ecoboost-bensakoneella ja auto on kuin eri maailmasta, loistava ajettuvuudeltaan. Että jos ajettavuutta arvostaa, niin tuon pikkudieselin voi unohtaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 15:33
Kirjoittaja EeroH
nestori2 kirjoitti:Tuulilasi-lehden viimeisessä numerossa on suppea koeajo Focus 1,5 120 HP dieselillä. Jostain syystä tuolla moottorilla jopa Focuksen ajettavuus ei kehuja saa ja lisäksi moottoria moititaan hieman tehottomaksi. Sama lehti on aikasemmin koeajanut Focuksen litraisella Ecoboost-bensakoneella ja auto on kuin eri maailmasta, loistava ajettuvuudeltaan. Että jos ajettavuutta arvostaa, niin tuon pikkudieselin voi unohtaa.
Molempia ajaneena, sama mielipide. Tuo diesel on masentava, litranen pirteä ja kiva ajaa. Toki tehoa sekin kaipaisi lisää mutta fiilis mukavampi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 15:40
Kirjoittaja toasti
nestori2 kirjoitti:Tuulilasi-lehden viimeisessä numerossa on suppea koeajo Focus 1,5 120 HP dieselillä. Jostain syystä tuolla moottorilla jopa Focuksen ajettavuus ei kehuja saa ja lisäksi moottoria moititaan hieman tehottomaksi. Sama lehti on aikasemmin koeajanut Focuksen litraisella Ecoboost-bensakoneella ja auto on kuin eri maailmasta, loistava ajettuvuudeltaan. Että jos ajettavuutta arvostaa, niin tuon pikkudieselin voi unohtaa.
No en nyt yhden arvostelun perusteella suuria johtopäätöksiä vetäisi. Enemmän olen kehuvia arvioita nähnyt 1.5 dieselistä. Esimerkiksi moottori.fi, nettiauton Liinpää ja monet ulkomaiset mediat kyllä mieltävät moottorin hyväksi, moittien lähinnä tehon puutetta. Luonnollista tietenkin on, että 120 hp ei kamalan pitkälle riitä.

Itse koeajoin ennen 1.5 ecobluen ostoa 1.0 ecoboostin ja mielestäni 1.5 ecoblue on paljon miellyttävämpi ajaa, lähinnä varmaan lisääntyneen väännön takia. Mitä aiempaan kulutuskeskusteluun tulee, niin oma farmari 1.5 ecoblue taitaa tällä hetkellä ajotietokoneen mukaan viedä 5.8 l / 100 km. Tämä lukema on kolmen kuukauden ajalta, jossa 80% ajosta on moottoritiellä. En itsekään kulutusta juurikaan seuraile ajotietokonetta tarkemmin.

Joka tapauksessa, kannattaa koittaa käydä koeajamassa ne mallit mitkä kiinnostaa, eikä jättää asiaa muiden subjektiivisten arvioiden varaan.
Meille tuli talouteen 1.5 ecoblue lähinnä huomattavasti halvemman hankintahinnan takia ja koska suurin osa ajosta tapahtuu kevyellä kuormalla. Aiempi Focus oli myös 1.5 dieselillä ja tuolloin riitti tehovarat omaan käyttöön riittävästi. Uuden focuksen kokonaishinta olisi mennyt yli 40 t€ 2 litraisella ecobluella ja meille tärkeillä varusteilla. Mielestäni tämä alkoi olla hieman liikaa perus perheautosta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 16:46
Kirjoittaja nestori2
Artikkelissä epäiltiin dieselmoottorin painon aiheuttavan sen ajo-ominaisuuksien muuttumisen huonompaan suuntaan, bensakone on kevyempi. Itselläni ei kokemusta näistä uusista Focuksista, oma kulkupeli Fiesta Vignale 100 hp manuaalivaihteistolla ja olen mootoriin ihan tyytyväinen, Fiesta liikahtaa sillä ihan riittävästi ja autolla ajaa kyllä hymyssä suin, on todellakin ajajan auto. Autolla nyt ajanut noin 7000 km ja vikoja ja ongelmia tasan 0. Kun lukee näitä Focuksen vikakertomuksia, niin alkaa jo epäillä, onko edes kyseessä sama automerkki. Pari Focusta minullakin oli, mutta kun siellä takapenkillä ei koskaan ole matkustajia, niin siirryin numeroa pienempään autoon. Ajettavuudessa en menettänyt mitään, pikimmiten päinvastoin ja bensakulutus väheni 1,5-2 litraa/100 km.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 18:03
Kirjoittaja xflex
Nämä koeajoraportit on aina niin kovin riippuvaisia ihmisestä joka sillä ajaa. Maailman sivun on osattu ottaa huomioon diesel-motin isompi paino alustaan komponentteja valitessa. Uskon Fordinkin siihen pystyvän vaikka laadussa onkin ollut sanomista. En kyllä itse ole koealoilla huomannut eroa ajettavuudessa näiden eri moottoreiden välillä. Ainoa koeajo tuosta isommasta dieselistä on tullut vastaan Hesarissa - ovatko he sen paremmin tai huonommin perillä kuin muut? En tiedä - autoliikkeeseen siis koeajolle jos ostoa miettii. Sinä sillä ajatkin, ei toimittaja tai joku muu meistä palstan ”asiantuntijoista”.

https://www.hs.fi/autot/art-2000005986244.html

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 19:10
Kirjoittaja Rusakko_
Itse useampia uusia Focuksia koeajaneena voin todeta, että kaikki ovat olleet korimallista tai moottorivaihteistokombosta riippumatta hyviä ellei jopa erittäin hyviä ajaa. Voihan viisiovinen "manuaalilitranen" ja farkkukorinen "isolohkodieseliautomaatti" tuntua erilaiselta ajettavuuden (ja varsinkin suorituskyvynkin) osalta, mutta silti oikein hyviä kaikki sillä saralla.

Litrasen bensan kaveriksi en ottaisi automaattia ainakaan farkkukorin kanssa, mikäli tulee ajettua "täydellä" kuormalla. Vajaalla kuormallakin pikkukone tuntui vähän alamittaiselta nykytapaan matalahkoja kierroksia hyödyntävän automaatin pariksi. Aika herkästi hakee pienempää. Siinä voi olla syy miksi 1.0 A8:n kulutuslukematkin tuntuvat olevan korkeahkoja.

1.5 bensa meni isomman väännön turvin mukavammin ja siksi kelpuutin itsellekin moottorin automaatin kaveriksi.

1.5 dieselin kanssa automaatti on hyvä. Matalilla kierroksilla vääntävä diesel toimii automaatin parina hyvin, vaikka reserviä ei kovin paljoa olekaan. Kulki kyllä mielestäni juuri kuten voi noilla tehoilla ja väännöillä kulkeakin. Arvelisin, että kulutuskin vähän pienempi kuin 2 litraisessa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 20:48
Kirjoittaja larsibald
Rusakko_ kirjoitti: Ole ihan rauhassa, sillä se on aivan sama minkä merkin foorumia lukee, niin lopputulema osimmoilleen sama. Uusi malli on uusi malli, joskus vähän valmiimpi kuin toinen. Ja "vuoden autohan" se on/oli Peugeotisikin näköjään :thumbup:
Tjoo. 5008 SUV 4kk pajalla, vaivana huonosti/ei ollenkaan toimiva takakontti. Vuoden aikana viitisen kuukautta laitossa yhteensä.. autoilu on ihanaa!

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 20:51
Kirjoittaja larsibald
Rusakko_ kirjoitti:Itse useampia uusia Focuksia koeajaneena voin todeta, että kaikki ovat olleet korimallista tai moottorivaihteistokombosta riippumatta hyviä ellei jopa erittäin hyviä ajaa. Voihan viisiovinen "manuaalilitranen" ja farkkukorinen "isolohkodieseliautomaatti" tuntua erilaiselta ajettavuuden (ja varsinkin suorituskyvynkin) osalta, mutta silti oikein hyviä kaikki sillä saralla.

Litrasen bensan kaveriksi en ottaisi automaattia ainakaan farkkukorin kanssa, mikäli tulee ajettua "täydellä" kuormalla. Vajaalla kuormallakin pikkukone tuntui vähän alamittaiselta nykytapaan matalahkoja kierroksia hyödyntävän automaatin pariksi. Aika herkästi hakee pienempää. Siinä voi olla syy miksi 1.0 A8:n kulutuslukematkin tuntuvat olevan korkeahkoja.

1.5 bensa meni isomman väännön turvin mukavammin ja siksi kelpuutin itsellekin moottorin automaatin kaveriksi.

1.5 dieselin kanssa automaatti on hyvä. Matalilla kierroksilla vääntävä diesel toimii automaatin parina hyvin, vaikka reserviä ei kovin paljoa olekaan. Kulki kyllä mielestäni juuri kuten voi noilla tehoilla ja väännöillä kulkeakin. Arvelisin, että kulutuskin vähän pienempi kuin 2 litraisessa.
Valkkasin litrasen automaatilla, tosin en käynyt edes muita yhdistelmiä kokeilemassa. 5008 suvin kanssa totesin 3 sylinterisen 1.2 litraisen ohjautuvan isoa dieseliä huomattavasti ketterämmän oloisesti, eli kyllähän noissa voi ajettavuudessa eron huomata. Eri asia sitten se, onko pienillä eroilla suurta merkitystä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Helmi 2019 21:01
Kirjoittaja Rusakko_
larsibald kirjoitti: Valkkasin litrasen automaatilla, tosin en käynyt edes muita yhdistelmiä kokeilemassa. 5008 suvin kanssa totesin 3 sylinterisen 1.2 litraisen ohjautuvan isoa dieseliä huomattavasti ketterämmän oloisesti, eli kyllähän noissa voi ajettavuudessa eron huomata. Eri asia sitten se, onko pienillä eroilla suurta merkitystä.

Jep, juuri tuota tarkoitinkin, että kevyempi versio samasta autosta voi poiketa havaittavasti painavammasta versiosta. Huomaa ketteryydessä. Toisaalta, maantiellä paino vakauttaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Helmi 2019 08:41
Kirjoittaja HMS77
Tuulilasin koeajossa haisee taas joku helvetin diesel-propaganda, olin todella tyrmistynyt kun luin tuon Olli Koivusalon koeajoraportin.
Pelkkää paskaa enkä todellakaan allekirjoita.