Sivu 52/391

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Tammi 2019 20:36
Kirjoittaja Fixu
Trukki1 kirjoitti:Kuuluukohan tuohon FordPass sovellukseen muuta kuin reaaliaikaiset liikennetiedot naviin. Ja voi tutkia kilometrit/lukitukset/polttoainetilannetta. Eikö tuota lisälämmitintä saa kaukokäynnistettyä FordPass:illa eli kännykästä suoraan?
Ei kai Live Trafficilla ole sovelluksen kanssa mitään tekemistä. Lämmitintä ei ainakaan vielä saa siitä päälle. Moottorin voi käynnistää. Polttoaineseuranta tulossa. Kai ne pikku hiljaa lisäilee ominaisuuksia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Tammi 2019 20:37
Kirjoittaja focst
Trukki1 kirjoitti:Kuuluukohan tuohon FordPass sovellukseen muuta kuin reaaliaikaiset liikennetiedot naviin. Ja voi tutkia kilometrit/lukitukset/polttoainetilannetta. Eikö tuota lisälämmitintä saa kaukokäynnistettyä FordPass:illa eli kännykästä suoraan?
Uusi sovellus jota kehitetään kokoajan..on ainakin pyyntö laitettu maahantuonnista että tulis puhelin ohjaus tolle webastolle mutta jää nähtäväksi..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Tammi 2019 21:25
Kirjoittaja Juffe
Hessu81 kirjoitti: Jos tulee joskus tilaisuus valita navi pois sotkemasta liikennemerkkitunnistusta, niin en epäröi sitä pois laittaa. Joskus nähtävästi hyötyä, mutta enimmäkseen haittaa
Mondeosta tuon saa ainakin huollossa ohjelmoitua. Tyhjä arpa on vaan se, ettei ainakaan Monkun systeemi tajua taajaman merkeistä mitään, jolloin ollaan taas väärän tiedon kanssa tekemisissä...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Tammi 2019 21:43
Kirjoittaja Trukki1
Fixu kirjoitti: Ei kai Live Trafficilla ole sovelluksen kanssa mitään tekemistä. Lämmitintä ei ainakaan vielä saa siitä päälle. Moottorin voi käynnistää. Polttoaineseuranta tulossa. Kai ne pikku hiljaa lisäilee ominaisuuksia.
Jotenkin sain sellaisen käsityksen kun selasin Focuksen esitettä sivulla 33. Siinä lukee että," Live Traffic* (saatavana FordPass Connectin ja FordPass- sovelluksen kanssa)". Ja tuo Live Traffic olisi 2-vuotta voimassa. Tiedä sitten mitä markkinamiehet tarkoittavat...Mutta ilmeisesti se ei ole kaikissa malleissa perusvarustuksena kuitenkaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Tammi 2019 21:49
Kirjoittaja Fixu
Trukki1 kirjoitti: Jotenkin sain sellaisen käsityksen kun selasin Focuksen esitettä sivulla 33. Siinä lukee että," Live Traffic* (saatavana FordPass Connectin ja FordPass- sovelluksen kanssa)". Ja tuo Live Traffic olisi 2-vuotta voimassa. Tiedä sitten mitä markkinamiehet tarkoittavat...Mutta ilmeisesti se ei ole kaikissa malleissa perusvarustuksena kuitenkaan.
Tarkoittaiskohan se sitten sitä että Live Trafficin käyttöönotto vaatii auton lisäämisen/parituksen FordPass-sovellukseen? Sieltä voi ainakin tarkistaa milloin se 2 vuoden tilaus päättyy. En muista enää mitä tapahtui ensimmäisellä käyttöönotolla kun tein sen heti liikkeessä myyjän kanssa luovutuksen yhteydessä. Tuolta sovelluksesta voi myös ottaa sen 3 kk / 3 Gt dataliittymän käyttöön.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Tammi 2019 23:54
Kirjoittaja HMS77
Ainakin helvetin kauan kestää tuon FordPassin aukeaminen ja auton käynnistäminen. Toivottavasti saa vähän tuonkin suhteen päivitystä, oikeasti todella hidas softa jonka takia ei tuota etäkäynnistystä juurikaan tule käytettyä vaikka sinänsä on ihan kätevä ominaisuus.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 09:13
Kirjoittaja Rusakko_
Tervehdys,

10 vuotta ilman Fordia ja nyt polttelisi uusi Focus Active Wagon automaattina joko 1.5 bensa tai diesel. Koeajoja tehty farkkuna ja 5-ovisena, foorumia selailtu sitä mukaa kun juttua tullut ja tarjouksiakin pyydelty. Tässä vaiheessa muutama kysymys, mihin kukaan ei ole osannut vastata tai en itse muista koeajoilta:

1. Saako Audio48:n vararengastilaa tavaransäilytys käyttöön tarpeen niin vaatiessa ja mikä lienee vaiva? Eikös siellä jonkinlainen bassoviritelmä ollut?

2. Jos en uuteen autoon vetokoukkua tilaa, niin minkälainen kustannus se on jälkiasentaa?

3. Onko navigaattorissa peltipoliisit ja jos, niin onnistuuko veloitukseton DIY päivitys? Entäpä karttojen osalta?

4. Ajoavustimista: (sori jos olen vähän sekaisin näistä)
4.1 Olikos se nyt sitten niin, että "tyhjällä tiellä" adaptiivinen vakkari poimii nopeustietonsa liikennemerkeistä ja navin karttatiedoista samaan aikaan ja jotenkin aivan sekaisin?? Jos näin, niin saako liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän pois päältä ainakin niin ettei sekoita vakkaria, vaikka nopeuksista kojetaulussa muutoin ilmoittelisi?
4.3 miten adaptiivinen vakkari muutetaan normaalivakkariksi?
4.4 mikä on ohjauspyörässä CAN-nappi?
4.5 kaistallapitoavustin: hälytteleekö vain vai käänteleekö rattia ja voinko vaikuttaa siihen kummin tekee? Mistä saa pois päältä? Muistelisin että kesäkelillä auto ajatti koko ajan urissa tai lähempänä keskiviivaa, kun oma ajotyyli aina pois urista ja lähempänä piennarta.

5. webasto/Eber(tehdasasenteinen): mikä on kantomatka kaukosäätimellä? Kun olen auton esilämmittänyt ja menen autoon, niin voinko tässä yhteydessä vaikuttaa siihen milloin lämppäri sammuu? Joku on/off nappi tms?

6. Kulutuksesta: monella varmaan vielä sisäänajot käynnissä, mutta minkälaisia todellisia kulutuslukemia saavutatte automaattivaiheisilla 1.5 bensalla ja 1.5 ja 2.0 dieseleillä?
Mulla tulee 22-25 tkm vuodessa, joten puhtaasti matematiikalla laskettuna pitäisi ottaa diesel, mutta bensan haluaisin ja voin suuremmasta kulutuksesta jotain maksaakin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 10:18
Kirjoittaja Freeze
1. Ei saa, siellä on subwooferi ja vahvistin/jakosuodin tms.
2. Ei tietoa
3. On, karttapäivitykset tulevat Fordin palvelun kautta (karttarevisio F7 tällä hetkellä)
4.1 Ei varmaa tietoa, voi olla että kun merkkiä ei ole tai sitä ei tunnisteta, niin se poimitaan navidatasta joka on millä tasolla sattuu siellä olemaan. Ja kyllä, vakkarin kautta. Voit valita joko perusvakkarin, adaptiivisen vakkarin (hidastaa edellämenijän havaitessaan) tai täysadaptiivisen joka hidastaa edelläkulkijan nähdessään JA noudattaa liikennerajoitusmerkkejä/navidataa. Auto ei kuitenkaan ryntää, vaikka navidata väärää olisikin ja nostaisi yhtäkkiä 50 -> 80, jos edellä menee toinen auto.
4.3 auton asetuksista, rattinapeista
4.4 Se on vakkarin CAN-nappi, ottaa vakkarin pois päältä.
4.5 Valittavissa - joko ei tee mitään, väristää tai väristää ja kääntää (muistaakseni). Saa pois auton asetuksista.
5. Muutamia satoja metrejä avomaastossa näköyhteydellä. Voit sammuttaa auton asetuksista kytkemällä lisälämmittimen pois, normaalisti se toimii koko ajan automaattisesti tarpeen tullen, ja sammuu kun sammutat auton. Siihen voi kytkeä päälle lämmitykxen jatkaminen -asetuksen, jolloin auton sammuttaessasi se jää päälle (kestoa en muista). Mukana tulee peruskake, jolla voit käynnistää ja sammuttaa webaston. Käytännössä lisälämmittimen on pakko antaa olla päällä automaatilla ajaessa koko ajan, koska muuten moottori käy koko ajan kylmänä.
6. Vaihdellut 4,5 ja 8,5 välillä itsellä. Pitkä matka-ajo pikkupakkasella ja Webasto automaattiasetuksella, 3 ihmistä kyydissä meni joulun aikaan 4,5 l/100 km. Kaupunkiajo ja jatkuva Webaston kurnutus tietenkin lisäävät sitten, sieltä kovimmat lukemat. Katso allekirjoituksessani olevaa linkkiä, siellä on omat kulutustietoni.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 10:26
Kirjoittaja HMS77
8,5 litraa edellisen tankillisen kulutus Freezellä?? Miten ihmeessä? :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 10:37
Kirjoittaja focst
Koukku valmius kannattaa ottaa vaikka ei koukkua tilais helpottaa/halventaa jälkiasennusta kun kaikki löytyy valmiina takakontista..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 10:48
Kirjoittaja Freeze
HMS77 kirjoitti:8,5 litraa edellisen tankillisen kulutus Freezellä?? Miten ihmeessä? :D
Paljon webastoa, jota pidän vielä käynnisssä auton kanssa jos käyn vain kylällä asioilla, ettei sille tule pätkäkäyttöä. Sitten sellaista vaihtelevaa hidasta ajelua pikkuteillä välissä, jossa kiihdyttelyä ja hidastelua ... 2 min tyhjäkäyntisääntöjen rikkomista myös havaittavissa :mrgreen:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 12:02
Kirjoittaja Peksi.
Rusakko_ kirjoitti:Tervehdys,

10 vuotta ilman Fordia ja nyt polttelisi uusi Focus Active Wagon automaattina joko 1.5 bensa tai diesel.
Ja harkitse diesel 2.0 versiota, tästä mallista en ainakaan täältä ole löytänyt samanlaista raportointia ongelmista kuin 1.5. Johon ei vieläkään ollut päivitystä tarjolla. Hinta toki kalliimpi, olikohan kulutus ja päästöt kuitenkin samat. 1.5 kulutus matka-ajossa nyt 5.4l/100km.

Adaptiivinen vakkari toimii hienosti, kun laittaa nopeuden säädön liikennemerkkien mukaan pois. Kaistavahti on talvella ihan ok, kun jätti pelkän tärinän käyttöön. Syksyllä teki muutamia erikoisia väistöjä, kuin esteen olisi tunnistanut, joita en talven liukkailla kaipaa. Kaikki saa helposti valikon kautta säädettyä.

Webaston kaukosäätö toimii noin parinsadan metrin päästä. Seinät yms lyhentää matkaa huomattavasti. Ajotietokoneen kautta ajastus on melkoisen hankala.

Kyllä tuota autoa voi suositella kunhan itselläkin esiintyneet viat, pääsääntöisesti softassa, on saatu korjattua.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 12:12
Kirjoittaja HMS77
^ Meillä putosi 2-litrainen pois heti kättelyssä AdBlue lisäilyn takia. Siinä vaiheessa kun pitää jotain lisäaineita alkaa kaatamaan tankkiin että saadaan päästöt jonkun rajan alle, mennään kyllä pahasti metsään.
Johan tuo kuulostaakin absurdilta.. "pitää lisätä ureaa tankkiin päästöjen takia..". :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 14:06
Kirjoittaja xflex
Ettei syntyisi nyt ihan väärää käsitystä niin isompaa dieseliä ei kannata jättää ostamatta AdBluen takia - autossa on ERILLINEN reilun kymmenen litran kokoinen säiliö nesteelle. Täyttöaukko on polttoainetankin täyttöaukon vieressä ja sen voi täyttää esim. Nesteen asemalla suoraan mittarista tai jos haluaa säästää niin ostaa kannussa harakirimarketista. Itselläni jo kolmas auto jossa on kyseinen systeemi. Ei ole ollut ongelmia pakkasellakin. Tankki pitää täyttää focuksen tapauksessa n. 12-15 tkm välein. Hintaa tälle tankkaukselle tulee 25 euroa kun otetaan mittarista ainetta. Ainakin minä viitsin tämän pienen vaivan nähdä saadakseni pienemmät typenoksidipäästöt ja pidemmät huoltovälit. Ei tarvita tolkutonta takaisinkierrätystä typenoksidien takia. Lisäksi ei tarvitse rukoilla lisää voimaa yläkerrasta jos on auto täynnä tavaraa ja perhe kyydissä. Täältä tähän.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 18:48
Kirjoittaja Ergo
Tänään viikonloppunäyttelyssä koeajettu 1.0 EcoBoost 125 hv Titanium Wagon automaatti. Ei tullut pyöriteltyä kuin taajamassa sekä kaupungissa, mutta ajopuoli ainakin em. kohdalla hyvällä mallilla.

Automaatti vaihtaa hyvin, ainoastaan kaasupoljin tuntui joissain tilanteissa vähän "herkältä" ja liikkeellelähdöt välillä vähän "hätäisen" tuntuisia. Mutta oppiva laatikko kyseessä, johtunee osittain varmasti siitä. B&O audiot soi hienosti ja hallintalaitteet sekä kosketusnäyttö toimivat loogisesti. Pyöritettävään vaihdevalitsimeenkin tottuu hetkessä. Moottori tuntui olevan hiljainen, joskin ei tullut kokeiltua voimavaroja eikä sitä mihin ajomelu asettuu kovemmilla nopeuksilla.

Tiloiltaan ja kooltaan tuntui kyllä melko pieneltä mk4 Mondeoon verrattuna. Mutta muuten omiin tarpeisiin vois olla ihan toimiva paketti, joskin tällä hetkellä täytyisi odotella että näitäkin päätyy vaihtoautoriviin sopivaan hintaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 20:04
Kirjoittaja Hessu81
Ergo kirjoitti:Tänään viikonloppunäyttelyssä koeajettu 1.0 EcoBoost 125 hv Titanium Wagon automaatti. Ei tullut pyöriteltyä kuin taajamassa sekä kaupungissa, mutta ajopuoli ainakin em. kohdalla hyvällä mallilla.

Automaatti vaihtaa hyvin, ainoastaan kaasupoljin tuntui joissain tilanteissa vähän "herkältä" ja liikkeellelähdöt välillä vähän "hätäisen" tuntuisia. Mutta oppiva laatikko kyseessä, johtunee osittain varmasti siitä. B&O audiot soi hienosti ja hallintalaitteet sekä kosketusnäyttö toimivat loogisesti. Pyöritettävään vaihdevalitsimeenkin tottuu hetkessä. Moottori tuntui olevan hiljainen, joskin ei tullut kokeiltua voimavaroja eikä sitä mihin ajomelu asettuu kovemmilla nopeuksilla.

Tiloiltaan ja kooltaan tuntui kyllä melko pieneltä mk4 Mondeoon verrattuna. Mutta muuten omiin tarpeisiin vois olla ihan toimiva paketti, joskin tällä hetkellä täytyisi odotella että näitäkin päätyy vaihtoautoriviin sopivaan hintaan.
Pysyy moottoriäänet hyvin pois koko kierrosalueen. Kovemmissa nopeuksissa vähän nastat kuuluu. Kesärenkailla ja kitkoilla aika hyvinkin hiljaista menoa hintaluokkaansa nähden. Voimavarat riittää ihan loistavasti Suomen oloissa. Mukavuus maksaa tässä tapauksessa, kulutus on eco-nimiselle tuotteelle aika kova automaatin kanssa. En silti valitsisi nytkään manuaalia jos uudestaan kysyttäis

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 20:39
Kirjoittaja Viikkus
Ergo kirjoitti:Tänään viikonloppunäyttelyssä koeajettu 1.0 EcoBoost 125 hv Titanium Wagon automaatti. Ei tullut pyöriteltyä kuin taajamassa sekä kaupungissa, mutta ajopuoli ainakin em. kohdalla hyvällä mallilla.

Automaatti vaihtaa hyvin, ainoastaan kaasupoljin tuntui joissain tilanteissa vähän "herkältä" ja liikkeellelähdöt välillä vähän "hätäisen" tuntuisia. Mutta oppiva laatikko kyseessä, johtunee osittain varmasti siitä. B&O audiot soi hienosti ja hallintalaitteet sekä kosketusnäyttö toimivat loogisesti. Pyöritettävään vaihdevalitsimeenkin tottuu hetkessä. Moottori tuntui olevan hiljainen, joskin ei tullut kokeiltua voimavaroja eikä sitä mihin ajomelu asettuu kovemmilla nopeuksilla.

Tiloiltaan ja kooltaan tuntui kyllä melko pieneltä mk4 Mondeoon verrattuna. Mutta muuten omiin tarpeisiin vois olla ihan toimiva paketti, joskin tällä hetkellä täytyisi odotella että näitäkin päätyy vaihtoautoriviin sopivaan hintaan.
Takamatkustajien jalkatilaa on, (siis pituussuunnassa) mk4 Monkussa hiukan enemmän. Käytettävää tilaa leveyssuunnassa taas on uudessa Focuksessa enemmän. Ainakin lastenistuimet menee helpommin Focuksen taakse. Mondeon takapenkkien sivut on muotoiltu siten, että kolme lastenistuinta tuottaa ongelmia.

Mk3.5 Focus on ehkä hiukan äänekkäämpi kuin mk4, ero ei ole valtaisa. Mk4 Mondeo kyllä vie näistä voiton hiljaisuudessa. Automaatti vs. manuska on tietty makuasia, itse en ole ihastunut noihin momenttilaatikoihin nimenomaan litraisen ecoboostin kanssa. Isomman koneen yhteyteen sopii mielestäni paremmin. Tosin moottoriin kuin moottoriin valitsisin itse manuaalin, on se vaan niin kiva veivata keppiä :D

Tuo B&O audio on hyvä, mutta vähän enemmän säätöjä olisin toivonut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 20:50
Kirjoittaja Hessu81
Viikkus kirjoitti: Takamatkustajien jalkatilaa on, (siis pituussuunnassa) mk4 Monkussa hiukan enemmän. Käytettävää tilaa leveyssuunnassa taas on uudessa Focuksessa enemmän. Ainakin lastenistuimet menee helpommin Focuksen taakse. Mondeon takapenkkien sivut on muotoiltu siten, että kolme lastenistuinta tuottaa ongelmia.

Mk3.5 Focus on ehkä hiukan äänekkäämpi kuin mk4, ero ei ole valtaisa. Mk4 Mondeo kyllä vie näistä voiton hiljaisuudessa. Automaatti vs. manuska on tietty makuasia, itse en ole ihastunut noihin momenttilaatikoihin nimenomaan litraisen ecoboostin kanssa. Isomman koneen yhteyteen sopii mielestäni paremmin. Tosin moottoriin kuin moottoriin valitsisin itse manuaalin, on se vaan niin kiva veivata keppiä :D

Tuo B&O audio on hyvä, mutta vähän enemmän säätöjä olisin toivonut.
En tiedä onko kovinkaan suurta eroa todellisuudessa automaatin suhteen 1.0 ja 1.5. Paperilla kyllä, mutta testeissä ei ole nähtävästi päästy lähellekään ilmoitettuja arvoja. Itse moottorin suhteen jo tietty ero ihan manuaalillakin. Mitään fakta tietoa mulla ei tästä toki ole, näin olen ymmärtänyt

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 21:20
Kirjoittaja HMS77
Imo ei ole kyllä suurta eroa sisätiloissa Mk4 Mondeon ja uuden Focuksen välillä, hyvin lähellä ovat toisiaan sanoisin. Autojen pitäisi olla kuitenkin eri segmentin autoja joten kyllä Focus on kasvanu pirusti.
Joskus oli Mk3.5 Focus sijaisautona ja jumankaut että se oli sitten pieni, ei meinannu saada lastenistuinta edes takapenkille ja muutenkin fiilis oli kuin sillit suolassa, verrattuna Mk4:ään.

Missäs muuten tuo on mainittu että automaatin pitäisi olla "oppiva"? Mitä se sitten oppii ja miten? Meillä kun on kaksi eri kuskia ja molemmilla vähän erilaiset ajotavat niin miten tuo mitään voi "oppia"?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 21:25
Kirjoittaja Mastaj
700km takana ja alla 1.0 ecoboost st-line.

Ei vikoja vielä ilmaantunut ( paitsi fordpass etähallinta oli tiltissä 3 päivää, ei antanut kirjautua parin käyttöpäivän jälkeen sisään) ja ajoltaan kyllä erittäin miellyttävä. Huikeasti parannettu tuosta vanhasta Vm.2017 vastaavasta. Tilat aivan toista, selvästi hiljaisempi korimelu, parempi viimeistely kaikinpuolin. Vanhaan verrattuna menty kaikinpuolin ”premiumpaan” suuntaan koko paketin osalta. Entinen oli hyvä, mutta on tämä uusi kaikinpuolin parempi. Eniten yllätti tuo moottorin pirteys verrattuna vanhaan.

Vaihdoin lyhykäisten valojen polttimot Led muutossarjaan ja kyllä oli huikea ero. Muutossarja maksoi muistaakseni 100€ ja valoteho käytännössä tuplaantui. Ei häikäise muita, ei ainakaan viikon aikana kukaan väläytellyt pitkiä.

Itselläni ainakin toiminut tuo älykäs vakkari moitteetta ja on erittäin mukava lisävaruste. Maantiellä ei juuri tarvi kuin pitää ratista kiinni ja automatiikka hoitaa loput :D. Tuo automaattinen käsijarru toimii kans hyvin, pitää vain oppia luottamaan siihen joka muuten on melko vaikeaa näin aluksi.

Jos tekniikka kestää ja nuo em. mainitut softaviat saadaan korjattua, en epäile etteikö auto olisi myyntimenestys.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 21:29
Kirjoittaja Hessu81
HMS77 kirjoitti:Imo ei ole kyllä suurta eroa sisätiloissa Mk4 Mondeon ja uuden Focuksen välillä, hyvin lähellä ovat toisiaan sanoisin. Autojen pitäisi olla kuitenkin eri segmentin autoja joten kyllä Focus on kasvanu pirusti.
Joskus oli Mk3.5 Focus sijaisautona ja jumankaut että se oli sitten pieni, ei meinannu saada lastenistuinta edes takapenkille ja muutenkin fiilis oli kuin sillit suolassa, verrattuna Mk4:ään.

Missäs muuten tuo on mainittu että automaatin pitäisi olla "oppiva"? Mitä se sitten oppii ja miten? Meillä kun on kaksi eri kuskia ja molemmilla vähän erilaiset ajotavat niin miten tuo mitään voi "oppia"?
Välillä vähän tuntuu, että noi vaihteisto on oppiva-jutut on myyjien puheita vaan. Olisko kuitenkin, että kuski on tottuva. En ole huomannut mitään eroa vaihteistossa 5000km jälkeen. Kulutuskin on vähintään samassa mitä heti alkuun...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 21:51
Kirjoittaja Kime
Tupla postaus...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 21:56
Kirjoittaja EeroH
Automaatit olleet oppivia n.20vuotta, muuttaa ohjelmaa tarpeen mukaan. Jos pienellä kaasulla sutii, menee talvi ohjelma päälle, nätisti ajaessa vaihtaa alemmilla kierroksilla ja kaahatessa taas antaa kiertää korkeammalle. Mitään usean päivän muisteja noissa ei ole.

https://practicalmotoring.com.au/voices ... you-drive/

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Tammi 2019 22:13
Kirjoittaja toasti
EeroH kirjoitti:Automaatit olleet oppivia n.20vuotta, muuttaa ohjelmaa tarpeen mukaan. Jos pienellä kaasulla sutii, menee talvi ohjelma päälle, nätisti ajaessa vaihtaa alemmilla kierroksilla ja kaahatessa taas antaa kiertää korkeammalle. Mitään usean päivän muisteja noissa ei ole.

https://practicalmotoring.com.au/voices ... you-drive/
Olenkin hieman ihmetellyt mitä tuo "oppiva" käytännössä tarkoittaa, mutta en ole asiaa sen enempää miettinyt. Ymmärrettävämpi termi tällaisessa tapauksessa olisi mielestäni ennemminkin mukautuva kuin oppiva. Itse ainakin miellän oppimisen pidemmäksi prosessiksi kuin tilanteeseen mukautumisen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Tammi 2019 06:22
Kirjoittaja Kime
Kerrotaampa miten hyvä tämä vuoden auto on ollut minun osalta.

Marraskuun alussa oli Focus 1.0 manuaali Titanium farkun luovutus.
Alkuun auto vaikutti oikein lupaavalta mutta jo toisena päivänä tuli ilmoitus "hatapuhelujärjestelmän vika" samalla handsfree lopetti toimimasta ja etukaiuttimet meni mykäksi.
Seuraavana päivänä vika oli kadonnut mutta sama vika ilmoitus tuli näyttöön useasti.
Ensimmäisen viikon aikana rupesi kummastuttamaan myös moottorin erittäin karkea ääni. Tämä auto on jo kolmas 1.0 EB Focus joten kolmisylinterisen ääneen kyllä tottunut, mutta tämä ääni oli jotain ihan muuta. Jos moottorista otetaan vähänkin vääntöä on ääni kuin vanha traktori tms. Aivan erilainen kuin koeajoauto jossa moottoriääniä ei juuri ollenkaan havainnut.
Autoliikkeeseen kun menin asiasta kysymään sain ensin perin kummastuneita ilmeitä. Koeajon jälkeen olikin sitten selvä ettei kaikki ole kunnossa ja auto jäi liikkeeseen. Itse sain tilalle Fiestan siaisautoksi jota vähän kummastelin.
Liike selvitteli vikaa n.kaksi viikkoa mutta mitään eivät löytäneet. Tyrkyttivät jo autoa äänineen takaisin, mutta kieltäydyin. Mittarissa oli 700km ja auto kuulosti karmealta, en hyväksy.
Muutaman päivän jälkeen autoliikkeestä soitettiin, että saan tehtaalta uuden auton tilalle 2-3kk toimitusaika... Tuo odottaminen ei oikein sopinut enää ja sovittiin liikkeen kanssa, että maksoin 12K€ lisää ja otin heidän esittelyauton jolla ei ollut ajettu ollenkaan.
ST-line 1.5 EB automaatti lähes kaikilla lisävarusteilla. Nahkasisusta ja lasikatto mukaanlukien, käsittääkseni kaikki muu saatavana oleva löytyy paitsi aktiivinen jousitus. Tosi hieno auto :D
No, jo kotimatkalla tyttären kanssa katseltiin toisia ja ihmeteltiin että mitä hittoa???. Auto ULVOO 20-70km vauhdissa kuin susi kuutamossa!
Jo kotona selvisi, että 17"talvivanteilla on Hakkapeliitta R3 kitkarenkaat vaikka olin tehnyt kaupat Continental kitkoista. Lukee myös kauppakirjassa.
Renkaat vaihtui liikkeessä n.viikon päästä ja auto hiljainen kuin mikä.
Huh, millaisia nuo Venäjällä valmistetut Nokian renkaat. Älkää kukaan moisia hankkiko... Ikinä... Tuon viikon aikana ennen renkaiden vaihtoa alkoi katosta heti panoraama luukun takaa kuulua kummaa kalinaa.
Asiasta kysyin autoliikkeessä renkaan vaihdon yhteydessä, mutta eivät ilmeisesti edes asiaa katsoneet.
Koska autoliike ei tehnyt asialle mitään, heti kotiin palattuani katsoin taskulampulla katon verhoilun raosta sisään ja selvisi, että kaikki verhoilun kiinnikkeet oli irti ja se roikkui useita senttejä alempana kuin kuuluisi ikäänkuin irrallaan. Kiinnikkeet napsahtelivat paikalleen jämptisti ja katto paikallaan. Hyvä ajattelin vaikka itse jouduinkin korjaamaan. :(

Muutama päivä tuon jälkeen alkoi kuljettajan ikkuna reistaamaan. Se aukesi normaalisti, mutta ei mennyt kiinni vasta kuin useammalla yrittämällä. Ikkuna meni kiinni 2/3 matkaa ja lähti aina takaisin auki omineen. Vika asettui osittain itsestään jokusen päivän päästä kun ikkunaa oli enemmän käyttänyt. Takertelee kyllä edelleenkin ajoittain, mutta menee kiinni.
Samoihin aikoihin huomasin parkkitutkien kuulostavan ajoittain jotenkin oudolta... piipittävä ääni kuuluikin jostain mittariston sisältä huonolla äänenlaadulla eikä audiojärjestelmästä. Mmm kiva...lisää vikoja ajattelin...
Myöhemmin huomasin, että jos heti auton käynnistämisen jälkeen kytkee R jolloin parkkitutkat aktivoituu ja jos Sync3 audiojärjestelmä ei ole vielä täysin käynnistynyt tapahtuu tuo, että piipittävät äänet tuleekin mittariston sisältä eikä audiojärjestemästä. Sync3 käynnistyy aika hitaasti joten ei mitenkään super nopeaan sitä pakkia tarvitse laittaa päälle startin jälkeen tuon aikaansaamiseksi. Ilmeisesti jokin este pitää olla myös lähellä jolloin tutkat aktivoituu, minulla tapahtuu kun peruutan pois tallista.
Vika jää päälle niin kauan kuin autolla ajaa, ääni ei siis palaudu audiojärjestelmään, mutta kun auto on sammutettu ja seissyt jotakin 30min tms. palautuu normaaliksi seuraavalla startilla. Pelkkä lyhyt sammutus ei riitä.
Tästäkin mainitsin autoliikkeelle, mutta sain vain hämmästyneitä ilmeitä vastineeksi.

Eräällä ruokakauppareissulla takakontin avattuani tippui jokin kämmenen kokoinen muovipalanen maahan.
Hetken hämmästelyn jälkeen huomasin, että se oli oikean takalampun vieressä oleva peitelevy. Ei sitten ollut kiinni alkuunkaan tehtaan jäljiltä.
Sain pikalleen muutamassa minuutissa tuolla parkkipaikalla ja samalla huomasin, että vasemman puoleinenkin oli lähes irti. Useasta kiinnikkeestä vain yksi tai kaksi oli kiinni, tuokin olisi tippunut pian.

Noin viikko autolla lisää ajoa n.1000km mittarissa ja takaa oikealta alkoi kuulumaan kolinaa kuopissa. Ehkä kuulunut jo aiemmin, mutta en osannut siihen juurikaan kiinnittää huomiota kun oletin että jokin tavara kolisee takakontissa. Ääni tuli kokoajan vain voimakkaammaksi, aivan kuin ripustuksessa olisi väljää. Kolina paheni ajon myötä ja lopulta kolkottaa kokoajan jos vähänkin kuoppia. Selkeästi ripustuksesta tuleva ääni, helppo paikallistaa.
Kurkkasin auton alle ihan hetken mielijohteesta ja huomasin, että pakoputken kannakkeet takana on 2cm irti korista. Pultit siis lähes irrallaan !
No pultit helppo laittaa kiinni, mutta kolinaan se ei vaikuttanut. Taas yksi kummajainen lisää tähän autoon vaikka olikin helppo korjata.

Autoliikkeessä kävin ripustuksen kolinasta kyselemässä, mutta vain hämmästelyä vastineeksi. Aika pajalle noin viikon päähän jolloin tutkisivat asiaa.
Viikko meni kolisevalla autolla hampaat irvessä. Otti päähän, 1200km ajettu auto ja paukkuu kuin vanha romu...
Huollossa ei selvinnyt mitään, mekaanikko totesi että kyllä kolisee mutta vain arvailuksi meni syy. Taka iskarit vaihtoon :shock:
Samalla totesivat ettei varaosia saa... ja hyvin passiivisesti totesivat että katsotaan miten kauan menee kuin edes saisi. Miten voi olla ettei varaosia ole saatavana? Ajatteleeko Ford että heillä niin jumalallista laatua ettei vikoja ole, ei yhtään eikä varaosia tarvita? :D

Menee viikko ja soittelen perään. Vastataan ettei varaosia ole saatavilla. Kolisevalla autolla alkaa olemaan jo ärsyttävä ajaa, suorastaan inhoan ajaa sillä tässä kohtaa. Taloudessamme on myös 2015 1.0 EB 100hv Fiesta joka onkin enemmän käytössä ja Focus seisoo tallissa. Vain pakon edessä ajan sillä.
No lukuisten keskusteluiden ja liikkeessä vierailuiden jne. kummien käänteiden jälkeen iskarit saadaan ja vaihdettua autoon mutta ei auta. Kolisee edelleen täysin samalla lailla :!: :?:
Nyt auto jää liikkeeseen ja saan MK3.5 Focuksen tilalle. Liikkeellä ei ole ainankaan minulle kertoa mitä tekevät jatkossa. Aikaa on mennyt ensimmäisen auton luovutuksesta 2kk ja edelleenkään mulla ei ole toimivaa autoa :evil: :evil: Olen aivan kyllästunut koko autoon ja jatkuvaan autoliikkeen kanssa keskusteluun jne. jne. Aina kun lehdessä tai TV:ssä näen Ford mainoksen "vuoden auto" tai parhaiten suunniteltu Ford" tms. alkaa suututtamaan ankarasti...

Parkkitutkiinkaan en ole kertaakaan saanut mitään vastausta. Täysi mysteeri sekin ilmeisesti? Aiheesta on reilusti kirjoittelua Saksalaisilla foorumeilla joten ihan yksilöviasta ei ole kyse.

Nyt odottelen jälleen mitä ensiviikko tuo tullessaan. Olin jo yhteydessä liikkeen myyntipäälikköön, kerroin koko tapauksen ja miten kyllästynyt olen koko tilanteeseen 2kk jälkeen...

Ainoa valoisa asia tilanteessa on, että kyseisen liikkeen automyyjä on kyllä parhaimmasta päästä. Hankalista asioista huolimatta yhteistyö ja keskustelu on olut hänen kanssa helppoa.