Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Fixu
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

revote kirjoitti: 16 Syys 2019 18:34 Minä taas näen tuon noin että ennemmin itse päivitän kun vien jonnekin päivitettäväksi. Kunhan prosessi on helppo niin ei mulla ainakaan ole asian kanssa ongelmaa, varsinkin kun yleensä asiat toimivat päivityksien jälkeen paremmin ja/tai tulee uusia toimintoja.
Kieltämättä voisin itsekin kuvitella tekeväni nämä itse jos se olisi mahdollista eikä vaikuttaisi takuuseen. Ehkä enemmän vaan ihmetytti hakea auto huollosta ja sitten kuulla että pitäisi itse tehdä jotain päivityksiä, jota huoltokaan ei voi tehdä.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

Fixu kirjoitti: 16 Syys 2019 18:57 Kieltämättä voisin itsekin kuvitella tekeväni nämä itse jos se olisi mahdollista eikä vaikuttaisi takuuseen. Ehkä enemmän vaan ihmetytti hakea auto huollosta ja sitten kuulla että pitäisi itse tehdä jotain päivityksiä, jota huoltokaan ei voi tehdä.
Huoltokin voi päivitykset tehdä mutta maksaja on asiakas. Päivityksiä on ilmeisesti tulossa kun laittaa automaattiset päivitykset käyttöön ja toimiva yhteys jonka kautta saa päivitykset haettua. Idea kuulema ois että hoituis suurin osa päivityksistä ajon aikana. Mulla ongelma on lyhyet matkat ei ehdi päivitykset latautua ja alkaa alusta jos keskeytyy..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

@rsk@ kirjoitti: 16 Syys 2019 18:43 Ford vastaa: Yhdystukiakselisto on kevyempi ja paremmin kuormattuna käyttäytyvä. Lisäksi yhdystukiakseliston eduksi voidaan laskea hiljaisempi toiminta, sillä yhdystukiakselisto on paremmin eristetty korista.

No näillä mennään. 😁
Unohti mainita että näin ford myös säästää reilusti rahaa.. :lol:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Fixu
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu »

focst kirjoitti: 16 Syys 2019 19:51 Huoltokin voi päivitykset tehdä mutta maksaja on asiakas. Päivityksiä on ilmeisesti tulossa kun laittaa automaattiset päivitykset käyttöön ja toimiva yhteys jonka kautta saa päivitykset haettua. Idea kuulema ois että hoituis suurin osa päivityksistä ajon aikana. Mulla ongelma on lyhyet matkat ei ehdi päivitykset latautua ja alkaa alusta jos keskeytyy..
Missään ei ole mitään indikaattiakaan siitä mitä taustalla tapahtuu? Paha sanoa mitä auto puuhaa vai puuhaako mitään kun ei ilmoittele. Huono homma jos päivitykset jää kiinni liian lyhyestä ajosta. Jos auto edes kertoisi lataavansa jotain päivitystä ja miten paljon aikaa tarvitsisi lataamiseen, niin voisi vaikka tehdä ylimääräisen lenkin.

Onko tosiaan niin että Syncin kautta valittavat automaattiset päivitykset eivät koske vain Synciä ja karttoja, vaan myös auton muita osa-alueita?
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

Tässä asiaa taka-akselista maapallon toiselta puolelta, tosin alun perin Ranskasta. On julkaistu 2018 kesällä. Ihan mielenkiintoista juttua Fordilta itseltään. Vai että Kiinassa vaaditaan parasta teknologiaa eli siellä ei yhdystukiakselilla mennä.

https://www.goauto.com.au/news/ford/foc ... =referrals
Viimeksi muokannut fordever, 16 Syys 2019 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

Fixu kirjoitti: 16 Syys 2019 21:05 Onko tosiaan niin että Syncin kautta valittavat automaattiset päivitykset eivät koske vain Synciä ja karttoja, vaan myös auton muita osa-alueita?
Ei vaikuttanut ainakaan OTAna tehtyyn TCU-moduulin päivitykseen. Mulla SYNC:n automaattiset päivitykset pois päältä, koska jaksoi valittaa aina päivityksen viimeistelemisestä. Silti etiksestä näkyy, että TCU-moduuli päivitetty.
Muita päivityksiä kuin tuo TCU päivitys ei käsittääkseni olla etänä tehty. Eikä varmaan mitään tehdäkään ellei ford näe, että on aivan pakko kaikki autot päivittää. Varsinkin kun miettii kuinka nihkeää päivitysten saanti on huollossakin.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

Fixu kirjoitti: 16 Syys 2019 21:05 Missään ei ole mitään indikaattiakaan siitä mitä taustalla tapahtuu? Paha sanoa mitä auto puuhaa vai puuhaako mitään kun ei ilmoittele. Huono homma jos päivitykset jää kiinni liian lyhyestä ajosta. Jos auto edes kertoisi lataavansa jotain päivitystä ja miten paljon aikaa tarvitsisi lataamiseen, niin voisi vaikka tehdä ylimääräisen lenkin.

Onko tosiaan niin että Syncin kautta valittavat automaattiset päivitykset eivät koske vain Synciä ja karttoja, vaan myös auton muita osa-alueita?
Ainakin Tcu päivitys pitäisi tulla ajossa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Olenkohan kerran yrittäny OTAna päivittää jotain, Tre-Lahti välin ajan eli puolitoista tuntia ruudulla pyöri pallo mutta ei se kyllä mitään päivittäny.
En kokeile toiste vaan jätän päivitykset huollon tehtäväksi.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Jusanderi
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Syys 2019 10:16

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Jusanderi »

mjasa kirjoitti: 08 Syys 2019 20:37 Tästä tärinästä olen jonkun kerran aiemminkin täällä kommentoinut ja olen enemmän kuin vakuuttunut siitä, että tuolla tärinällä ei ole mitään tekemistä renkaiden kanssa. Näissä uusissa bensakoneissa on sylinterinlepuutustoiminto joka tuon tärinän aiheuttaa kun moottorin kuormitus on kevyttä tuo järjestelmö aktivoituu. Jos renkaissa olisi tärinää aiheuttava rakenteellinen vika, ei esim. ajotila voi mitenkään vaikuttaa renkaiden aiheuttaman tärinän välittymiseen auton sisälle. Syy miksi sportmoodissa tuota ei tapahdu, johtuu siitä että sport ajo tilassa sylinterinlepuutustoiminto ei ole aktiivisena missään vaiheessa.
Tämä tärinä on mielenkiintoinen kun sitä yritettiin korjata omasta autostani autokeskuksella pariin kertaan.
Osaa vaihdettiin ja vikaa etsittiin uudesta 8 -portaisesta automaattilaatikosta. Tärinät eivät poistuneet antureita vaihtamalla. Nyt vika kohdennettiin juurikin sylinterin lepuutustoimintoon. Huoltomyyjä ilmoitti, että tähän kaiketi tulee softapäivityksellä korjaus jossain vaiheessa. Hän oli tehnyt useammasta autosta tiketin maahantuojalle, että kuinka autot huollettaan.
Kuukauden päivät kului ja huoltomyyjä soitti, että maahantuojalta oli tullut vastaus kaikkiin em. tiketteihin. Auton tärinä on normaalia toimintaa joka liittyy sylinterin lepuutustoimintoon.


Otin yhteyttä maahantuojaan joka väisteli kysymyksiä parhaan mukaan. Viimeinen viesti oli:

Sylinterin lepuutustoiminto on omistamasi ajoneuvon ominaisuus.

Mikäli et halua käyttää tuota sylinterin lepuutustoimintoa, voit painaa "Sport" ajotilan päälle.

Asia on osaltamme loppuunkäsitelty.

Ystävällisin terveisin,
Asiakasneuvoja | Oy Ford Ab | PL 33, 01511 Vantaa | Finland



Mielenkiintoisen tästä tekee tämä:

https://www.is.fi/autot/art-20000048950 ... JJS_cBXGUA

Ford on ilmoittanut, että:
Se voi asettaa sylinterin lepotilaan tai ottaa sen uudestaan käyttöön 14 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäystä nopeammin. Yhdistettynä edistyneisiin tärinää ehkäiseviin ratkaisuihin sylinterin lepuutus on ajajalle käytön ja moottorin suorituskyvyn näkökulmasta huomaamatonta, Ford lupaa.
revote
Viestit: 477
Liittynyt: 11 Elo 2019 09:20

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja revote »

HMS77 kirjoitti: 16 Syys 2019 23:48 Olenkohan kerran yrittäny OTAna päivittää jotain, Tre-Lahti välin ajan eli puolitoista tuntia ruudulla pyöri pallo mutta ei se kyllä mitään päivittäny.
En kokeile toiste vaan jätän päivitykset huollon tehtäväksi.
Voisiko olla että tarvii semi vakaan ja nopean yhteyden, kuinka lie on verkko kuosissa tuolla välillä 🤔
Instagram --> @revotee
Teippifanaatikon tilini --> @wrappedcarsonly
Tsekkaa uusin teippausvideoni Youtubessa @revotee
Jazzo
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Helmi 2017 06:52

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Jazzo »

Itseäni häiritsee, että Synckä kyselee lupaa yhdistää WIFI-verkkoon. Jos ja kun olen asentanut sinne ne verkot, niin luulisi automaagisesti myös yhdistävän johonkin näistä asennetuista ja saatavilla olevista verkoista. Voi olla, että olen vain niin onneton tämän asian kanssa, mutta mulla haluaa erikseen luvan yhdistämiselle.

Niin ja off-topic, tai ei oikeastaan, Fordin SYNC-nettisivujen mukaan autooni ei ole asennettu Sync-järjestelmää. Siispä taidan kuunnella Blaupunktistani vähän C-kasetilta Abbaa ja kysyä navigointi ohjeet vaimolta, jos se viitsis katsoa GT-kartoista merkattuja POI-pisteitä ja varottelisi kameratolpista.
Toyota Rav4 Plug-in AWD 2023, Puma ST-line 2023 A7
Ex: 2021 Focus 1.5 Ecoboost A8 Titanium Wagon, 2021 Fiesta 1.0 M6 Titanium, 2019 Focus 1.5 Ecoboost M6 Titanium Wagon (+14 muuta Fordia)
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

;) :P :lol: :lol: :lol:

Huumorintaju on välillä pakollinen ominaisuus näiden laitteiden kanssa, mutta sitähän Jazzolta näyttää löytyvän! :thumbup:
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Mä ajelin (lomalla kun olen) suunnilleen puoliväliin mökkimatkaa (yhteen suuntaan 100 km), kunnes tajusin, että eihän mulla ole mökin avaimia mukana. Olin kuitenkin lastannut takakontin täyteen musiikkiteknologiaa ja soittimia, tavoitteena oli purkaa tunnepajatsoa ihan omissa oloissa.

Palasin kotiin... eipä näkynyt mökin avaimia missään sellaisessa paikassa, missä niiden olisi voinut kuvitella olevan. Ilmeisesti ovat jossakin rouvan käsilaukussa tai vastaavassa viime viikonlopun jäljiltä. Sen verran olen herrasmies, että en ala penkoa toisen tavaroita.

No, onhan tässä vielä melkein kaksi viikkoa lomaa jäljellä, eli uutta yritystä vaan, ehkä ensi viikolla.

Fordisti kestää tämän kuitenkin sillä samalla huumorintajulla kuin mitä auton kanssa eläminen vaatii... ;)
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja mjasa »

Jusanderi kirjoitti: 17 Syys 2019 11:08 Tämä tärinä on mielenkiintoinen kun sitä yritettiin korjata omasta autostani autokeskuksella pariin kertaan.
Osaa vaihdettiin ja vikaa etsittiin uudesta 8 -portaisesta automaattilaatikosta. Tärinät eivät poistuneet antureita vaihtamalla. Nyt vika kohdennettiin juurikin sylinterin lepuutustoimintoon. Huoltomyyjä ilmoitti, että tähän kaiketi tulee softapäivityksellä korjaus jossain vaiheessa. Hän oli tehnyt useammasta autosta tiketin maahantuojalle, että kuinka autot huollettaan.
Kuukauden päivät kului ja huoltomyyjä soitti, että maahantuojalta oli tullut vastaus kaikkiin em. tiketteihin. Auton tärinä on normaalia toimintaa joka liittyy sylinterin lepuutustoimintoon.


Otin yhteyttä maahantuojaan joka väisteli kysymyksiä parhaan mukaan. Viimeinen viesti oli:

Sylinterin lepuutustoiminto on omistamasi ajoneuvon ominaisuus.

Mikäli et halua käyttää tuota sylinterin lepuutustoimintoa, voit painaa "Sport" ajotilan päälle.

Asia on osaltamme loppuunkäsitelty.

Ystävällisin terveisin,
Asiakasneuvoja | Oy Ford Ab | PL 33, 01511 Vantaa | Finland



Mielenkiintoisen tästä tekee tämä:

https://www.is.fi/autot/art-20000048950 ... JJS_cBXGUA

Ford on ilmoittanut, että:
Se voi asettaa sylinterin lepotilaan tai ottaa sen uudestaan käyttöön 14 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäystä nopeammin. Yhdistettynä edistyneisiin tärinää ehkäiseviin ratkaisuihin sylinterin lepuutus on ajajalle käytön ja moottorin suorituskyvyn näkökulmasta huomaamatonta, Ford lupaa.
Juu samaa toki itsekin joskus pohtinut, että ns. paskapuhetta tuo huomaamaton toiminta, mutta minkäpä tälle asialle enää tekee. Ois tarvinnut ehkä tehdä tarkempaa koeajoa tän litrasen kanssa. Ainut korjaava toimenpide millä tämän voisi tehdä, on ohjelmoida lepuutustoiminto pois, mutta en jaksa uskoa sen tapahtuvan Fordin toimesta koskaan. Auto on päästöjen osalta hyväksytty näille co2 lukemille minkä tuo lepuutustoiminto tod.näk. osaltaan mahdollistaa ja nyt jos se koodataan valmistajan toimesta pois niin tuskin enää täyttää noita päästö lukemia ja se onkin jo vähän isompi juttu kun laitteita on markkinoilla jo kymmeniä tuhansia.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

1.5ecoboost koneessa tota lepuutus toimintoa ei ajossa huomaa..onneksi.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

focst kirjoitti: 17 Syys 2019 21:16 1.5ecoboost koneessa tota lepuutus toimintoa ei ajossa huomaa..onneksi.
En kyllä itse huomaa litraisessakaan tärinää. On kyllä mielenkiintoinen ohje Fordilta, että asiakas joutuu itse etsimään ja päivittämään heidän tekemät suunnittelun kukkaset. Ei siinä mitään, mutta kun pariin kolmeen tuntiin auto ei löydä yhtään mitään päivityksiä automaattisilla päivityksillä, mutta silti herjaa kaikkea jos ne päivitykset pitää päällä. Kuitenkin auto tai FordPass ilmoittaa suhteellisen usein eri vioista, eli päivitys tarvetta olisi. Kai ne hätäpuhelujärjestelmän viat ja törmäysanturin häiriöt sitten kuuluu vuoden autoon kaupan päälle
Ford
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

S/S aina Off kun lähtee ajamaan, niin ei ole lepuutukset ja turhat tyhmät sammuttelut vaivana.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

Hessu81 kirjoitti: 17 Syys 2019 21:34 En kyllä itse huomaa litraisessakaan tärinää. On kyllä mielenkiintoinen ohje Fordilta, että asiakas joutuu itse etsimään ja päivittämään heidän tekemät suunnittelun kukkaset. Ei siinä mitään, mutta kun pariin kolmeen tuntiin auto ei löydä yhtään mitään päivityksiä automaattisilla päivityksillä, mutta silti herjaa kaikkea jos ne päivitykset pitää päällä. Kuitenkin auto tai FordPass ilmoittaa suhteellisen usein eri vioista, eli päivitys tarvetta olisi. Kai ne hätäpuhelujärjestelmän viat ja törmäysanturin häiriöt sitten kuuluu vuoden autoon kaupan päälle
Mullakin satunnaisesti tullut hätäpuhelinjärjestelmästä herjoja ja välillä on törmäämässä johonkin vaikka edessä ei ole mitään. Ei ollut päivityksiä eikä löytynyt mitään vikaa :roll:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

@rsk@ kirjoitti: 17 Syys 2019 21:48 S/S aina Off kun lähtee ajamaan, niin ei ole lepuutukset ja turhat tyhmät sammuttelut vaivana.
Mutta miksi näitä ei pysty tallentamaan vaikka avaimeen että sporttila päällä ja S/S off..? Ois aika helppo toteuttaa. My key on jo kuitenkin käytössä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
minan
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Maalis 2019 21:26

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja minan »

focst kirjoitti: 17 Syys 2019 21:50 Mutta miksi näitä ei pysty tallentamaan vaikka avaimeen että sporttila päällä ja S/S off..? Ois aika helppo toteuttaa. My key on jo kuitenkin käytössä.
Tämän voisi joku varmistaa, mikäli varmaa tietoa omaa: Aikoinaan eräässä auton koeajoarviossa todettiin (tm tai hesari), että s/s:ia ei saa huomioida päästötestauksessa, mikäli sen saa pysyvästi pois päältä.
2019 Focus 1.0 A8 Titanium Wagon
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja mjasa »

focst kirjoitti: 17 Syys 2019 21:50 Mutta miksi näitä ei pysty tallentamaan vaikka avaimeen että sporttila päällä ja S/S off..? Ois aika helppo toteuttaa. My key on jo kuitenkin käytössä.
Siksi, että s/s on todennäköisimmin osana testisykliä jolla autojen co2 yms. päästöt määritellään ja tuon startstopin avulla testilenkillä päästöjä saadaan alemmas ja sitä kautta autojen kuluttajahintoihin vaikutusta. Ja kun noilla keinoin päästöt määräytyy niin samat varusteet tulee löytyä kuluttajille myytävistä autoista. Jos nuo toiminnot olisi käyttäjän tahdon varassa niin suuri osa kuluttajista olisi mielummin ilman startstoppia. Sen takia se on varuste, joka on aina oletuksena käynnistyksen jälkeen aktiivinen. Sama periaate muissakin kuten absit, esp, jne. pakolliset varusteet.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

mjasa kirjoitti: 17 Syys 2019 22:40 Siksi, että s/s on todennäköisimmin osana testisykliä jolla autojen co2 yms. päästöt määritellään ja tuon startstopin avulla testilenkillä päästöjä saadaan alemmas ja sitä kautta autojen kuluttajahintoihin vaikutusta. Ja kun noilla keinoin päästöt määräytyy niin samat varusteet tulee löytyä kuluttajille myytävistä autoista. Jos nuo toiminnot olisi käyttäjän tahdon varassa niin suuri osa kuluttajista olisi mielummin ilman startstoppia. Sen takia se on varuste, joka on aina oletuksena käynnistyksen jälkeen aktiivinen. Sama periaate muissakin kuten absit, esp, jne. pakolliset varusteet.
Juuri näin.
Paljonkohan on uuden starttimoottorin sekä sen vaihtamisen ja roudaamisen hiilijalanjälki?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

Onko muuten muilla heittoa nopeusmittarissa? Mulla on 3km/h plussalla, ja tämä on huollossakin todettu, mutta ei kuulemma saa korjata, maahantuoja kieltää vaikka ois helposti softasta muokattavissa. Eikä siinä muuten mitään, mutta kun tuo älykäs vakkari on mitä on ja käsikäyttöisenä se +10-säätö on 43->50 eikä 43->53, joutuu naputtelemaan joka ikinen kerta että saa oikean nopeuden.
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

onik kirjoitti: 18 Syys 2019 07:31 Onko muuten muilla heittoa nopeusmittarissa? Mulla on 3km/h plussalla, ja tämä on huollossakin todettu, mutta ei kuulemma saa korjata, maahantuoja kieltää vaikka ois helposti softasta muokattavissa. Eikä siinä muuten mitään, mutta kun tuo älykäs vakkari on mitä on ja käsikäyttöisenä se +10-säätö on 43->50 eikä 43->53, joutuu naputtelemaan joka ikinen kerta että saa oikean nopeuden.
Tuon verran se heitto on. Omastani OBD:sta luettuna heitto on 2-3kmh ennen 60kmh (nopeusmittarin skaalaporras) ja sen jälkeen 3-4kmh. Tuo on autoissa tavallinen juttu, tässä tuo virhe on jopa pienemmästä päästä. OBD:sta luettu ajotietokoneen saama "oikea" nopeus vastaa ainakin alkup rengastuksella täsmälleen GPS:llä saatua nopeutta. (Pieni virhemarginaali tämmöisessä harrastelijamittauksessa toki on.)

Älykkääseen vakkariinhan voit asettaa offsetin mitä haluat ajaa rajoitukseen nähden. Minusta tämä on toiminut varsin hyvin, eikä ylimääräisiä näppäilyjä tarvitse juuri tehdä. Halutsessaan älykkyydenhän saa poiskin ja käyttää vain aktiivisena vakkarina.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

-Kj- kirjoitti: Älykäs vakkari näyttää useimmiten ajetuilla reiteillä ihan mitä sattuu, 10-40km/h heittoa, joten saa olla koko ajan rukkaamassa. Aktiivinen vakkari taas ei ota huomioon tuota offsettiä, ja isommat portaat ei ole +10 ja -10, vaan seuraavaan tai edelliseen kymmenlukuun, eli 53->43 -muutos vaatii 5 painallusta (53->50->40->41->42->43). Sitä en vaan keksi, että jos auton voisi säätää tarkkaan nopeuteen, miksi sitä ei saa tehdä?
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
Vastaa Viestiin