Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

Vootrson kirjoitti: 05 Kesä 2019 16:05 Sama täällä... 18.1. Tilattu 1.5 eb A8 arvioitu alunperin huhtikuussa, nyt hyvällä tuurilla heinäkuun aikana 🤬
Eikös se myyjä maksa korvauksia kun myöhästyy.
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

toasti kirjoitti: 05 Kesä 2019 15:05 Ei puhuta eri moottorista. Ecoblue on Fordin dieselmoottoreista käyttämä nimitys. Voit vaikka käydä Focuksen hinnastosta katsomassa että mitäs sen 1.5 TDCi:n perässä lukee.
Äh joo, my bad. Jotenkin ymmärsin että puhuit 1.5 bensamoottorista mutta opettelen lukemaan jatkossa. :idea:
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Viikko nyt ajeltu uudella farkkumallin Focus Activella (n. 600 km) ja fiilis on hyvä. Pääsääntöisesti olen ollut tyytyväinen, joiltain osin odotukset jopa ylittyneet ja sitten on pari hämmennystä / kysymystä sekä pienoinen pettymyskin mahtuu mukaan, joista alla lisää:

kehut:
+++ tosi mukava ja hauska ajettavuus. Tämä oli tiedossa, mutta yllätti silti.
+++ tilava
+++ hiljainen kaikissa olosuhteissa: 215/55/17 rengaskoko on kyllä mun juttu.
+++ pidän Activen ulkonäöstä: mukavan tukeva ja ryhdikäs. Lisäksi maavara tuntuu jo autoon istuessa ja noustessa asialliselta, eikä hidastepatteja ja katukanttareita tarvitse juurikaan varoa. Tulevaisuudessa metsäautoteiden kivenmoukkujakaan ei tarvitse kierrellä. Olisi hauska tietää millä Activen 3-4 cm lisämaavara on toteutettu: pelkkä rengasprofiili ei riitä, liekö joustomatkaa kasvatettu tai sitten tolpissa on vaan korkopaloja.
++ moottori on sitkeä ja pirteä kokoisekseen, vaikka näin sisäänajossa ei ole vielä edes yli 4000 rpm ylitetty. Arkiajoon voimavarat riittävät hyvin ns. täydellä kuormallakin. Verrokkina kuitenkin edellinen 200hp/450nm automaattidieselfarkku.
++ automaatti on pääsääntöisesti mukava ja toimii suht huomaamattomasti, eikä vedätä ollenkaan liian suurella vaihteella. P-R-N-D-välillä kytkeytymiset tosi pehmeitä ja miellyttäviä. Laatikko myöskin hyödyntää moottorin voimavaroja hyvin. Pieni hitaus toiminnassa ja muutamat vaihteiden arpomiset eivät ole haitanneet. Ihan siis perus momentinmuunninaski kyseessä, eikä siten vähääkään kaksoiskytkyttimet kiinnosta.
++avaimettomuus ja sähkötoiminen takaluukku ihan hemmetin jees!
+ B&O-äänijärjestelmä on kyllä hyvä, mutta ei sen enempää. Ehdottamasti kuitenkin hintansa arvoinen.
+ nykypäivän ajoavustimet sun muut kitkuttimet toimivat kohtuullisesti ja hyvä, että niitä saa muokattua ja halutessaan pois päältä
+ kulutus: 6,7 l/100 km ajotietokoneen mukaan. Polttoaine 98E (vai mitä se Shell V-Power onkaan?). Ajo 10 % kaupungissa, 50 % taajamassa ja 40 % maantiellä 80 - 100 km/h nopeuksilla. Kulutus ei vaikuta pahalta huomioiden, että moottoria on käytetty paljon tyhjäkäynnillä, ilmastointia on käytetty ahkerasti ja ajossa keskitytty enemmän kaasun keveyteen kiihdytyksissäkin, mikä ei ole taloudellisin tapa ajaa. Jos kulutus todella jää tuohon, niin tyytyväinen olen. Aika näyttää...

hämmennykset/kysymykset (numeroidut), joihin toivon vastauksia
o 1. Vakkari: pitääkö oikeasti joka startin jälkeen kytkeä ohjauspyörästä vakkari "hereille" valmiustilaan ja sen jälkeen aktivoida päälle set+:sta?Edellisessä autossa vakkarin kytkin valmiustilaan kun auton ostin ja siinä se oli yli 5 vuotta.
o 2. Saako vakkaria aktiivisesta tilasta pois muuten kuin napista painamalla vakkari pois valmiustilastakin tai polkaisemalla jarrua?
o 3. Saako vakkarin nopeutta muutettua enemmän kuin 1 km/h kerrallaan?
o 4. LED-ajovaloja ei paljoa ole tarttenut, mutta tunneleissa huomaa, että lähivalon kantama alkaa varmaan 6-7 m päästä keulasta. Onkohan normaalia? Kyse perusledeistä. Tunnelissa muuten lähivalot takavaloineen syttyvät ihan hemmetin täsmällisesti liki heti kun keula tavoittaa tunnelin suun.
o 5. auto nykii selvästi esim. loivaan ylämäkeen kiihdyttäessä ja vedossa on jotain huojuntaa. Ilmenee 50-80 km/h nopeuksissa. Ei vaikuta sylinterinlepuutukselta, kun tasaisella ei mitään, mutta loivassa ylämäessä sitten kylläkin. Ei ole vaivannut, ajelen menemään. Muilla kokemusta?
o Viihdekeskus vaatii yllättävän paljon klikkailuja siirryttäessä esim radion kuuntelusta usb-tikun musamaailmaan tai kun tikun sisältöä haluaa selata. Muutenkin tuntuu, että musiikit on kansioissaan ihan ihme järjestyksessä, enkä lajittelutoimintoa ole löytänyt. Oliko ne ID3-tageja vai mitä, mitä viihdekeskus ei tunnu tajuavan.
o FordPass toimii kun toimii. Kun ei toimi, niin ei yhdistä autoon eli keskuslukkoja ei voi ohjata, moottoria ei saa etäkäynnistettyä eikä muutenkaan tiedot päivity äppiin. Samsung S7:n (Android) osalta auttoi, kun poistaa FordPassin osalta virransäästöön siirtymisen mahdollisuuden.

pienoiset pettymykset:
-ajoasento/etupenkit (ns. Activen vakio): liekö sama muissakin vakiopenkeissä, mutta istuin osa on lyhyt ja "nokka" matalalla. Vähäiset säädöt eivät mahdollista etuosan nostamista saati jatkamista. Lisäksi vasemman jalan paikka sille osoitetulla paikalla jalkatilassa on liian lähellä, mikä on pitkäjalkaiselle hankala. Tilannetta auttaa tosi paljon se, että kytkinpolkimen tilalla on tyhjä tila, jonne vasemman koiven voi ojentaa. Siellä se mun siro 47 lenkkari sitten usein onkin. Penkki on siis aivan taka-asennossa, eikä penkin tunkkaaminen ylös tai alas tuo helpostusta. Pieni lisäprobleema on siinä, että ohjauspyörää ei tässäkään autossa saa tarpeeksi lähelle. Mittasuhteeni ovat pitkät jalta, lyhyet kädet, joten ergonomia on haaste monessa autossa, niin Focuksessakin. Suosittelen Focuksen hankintaa suunnittelevien miettimään hetken istuin asiaa, vaikka mitään erityispenkkejä ei kaipaisikaan.

Hyvillä fiiliksillä jatketaan sisäänajoa.

Näkyyköhän kuvat alla?

https://aijaa.com/KGHzD5

https://aijaa.com/boTcdg

https://aijaa.com/TvrBAj
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

Rusakko_ kirjoitti: 05 Kesä 2019 19:24 hämmennykset/kysymykset (numeroidut), joihin toivon vastauksia
o 1. Vakkari: pitääkö oikeasti joka startin jälkeen kytkeä ohjauspyörästä vakkari "hereille" valmiustilaan ja sen jälkeen aktivoida päälle set+:sta?Edellisessä autossa vakkarin kytkin valmiustilaan kun auton ostin ja siinä se oli yli 5 vuotta.
o 2. Saako vakkaria aktiivisesta tilasta pois muuten kuin napista painamalla vakkari pois valmiustilastakin tai polkaisemalla jarrua?
o 3. Saako vakkarin nopeutta muutettua enemmän kuin 1 km/h kerrallaan?
o 4. LED-ajovaloja ei paljoa ole tarttenut, mutta tunneleissa huomaa, että lähivalon kantama alkaa varmaan 6-7 m päästä keulasta. Onkohan normaalia? Kyse perusledeistä. Tunnelissa muuten lähivalot takavaloineen syttyvät ihan hemmetin täsmällisesti liki heti kun keula tavoittaa tunnelin suun.
o 5. auto nykii selvästi esim. loivaan ylämäkeen kiihdyttäessä ja vedossa on jotain huojuntaa. Ilmenee 50-80 km/h nopeuksissa. Ei vaikuta sylinterinlepuutukselta, kun tasaisella ei mitään, mutta loivassa ylämäessä sitten kylläkin. Ei ole vaivannut, ajelen menemään. Muilla kokemusta?
1. Pitää.
2. Päällä oleva vakkari poistuu vain vakkarin napista tai jarrusta. Viestistäsi päätellen vaikuttaa kuitenkin siltä, että olet ymmärtänyt väärin, että vakkari menisi kokonaan myös tuosta valmiustilasta pois, kun vakkarin nappia painaa. Näin ei ole, vaan jos vakkari on päällä, vakkarin napin painaminen laittaa vakkarin valmiustilaan. Valmiustilassa vakkarin napin painaminen laittaa vakkarin kokonaan pois.
3. Paina + tai - asetuspainiketta pohjassa. Alkaa hyppiä 10kmh askelin hetken päästä. Muuta tapaa en tiedä.
4. Ei ole perusledejä, mutta mukautuvat näyttivät myös todella alas umpioiden vaihdon jälkeen. Huoltoliikkeeltä oli jäänyt kalibrointi tekemättä. Voihan sekin olla että tehtaalla mokattu, mutta joku toinen perusledien omistaja varmaan osaa sanoa että onko tuo havaintosi normaalia.

Ja peruspenkit eivät tosiaan ole pitkälle ihmiselle. Jälkikäteen kaduttaa etten ottanut niitä agr jakkaroita.
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

toasti kirjoitti: 05 Kesä 2019 19:44 1. Pitää.
2. Päällä oleva vakkari poistuu vain vakkarin napista tai jarrusta. Viestistäsi päätellen vaikuttaa kuitenkin siltä, että olet ymmärtänyt väärin, että vakkari menisi kokonaan myös tuosta valmiustilasta pois, kun vakkarin nappia painaa. Näin ei ole, vaan jos vakkari on päällä, vakkarin napin painaminen laittaa vakkarin valmiustilaan. Valmiustilassa vakkarin napin painaminen laittaa vakkarin kokonaan pois.
3. Paina + tai - asetuspainiketta pohjassa. Alkaa hyppiä 10kmh askelin hetken päästä. Muuta tapaa en tiedä.
4. Ei ole perusledejä, mutta mukautuvat näyttivät myös todella alas umpioiden vaihdon jälkeen. Huoltoliikkeeltä oli jäänyt kalibrointi tekemättä. Voihan sekin olla että tehtaalla mokattu, mutta joku toinen perusledien omistaja varmaan osaa sanoa että onko tuo havaintosi normaalia.

Ja peruspenkit eivät tosiaan ole pitkälle ihmiselle. Jälkikäteen kaduttaa etten ottanut niitä agr jakkaroita.
2. Kiitos täsmennyksestä, noin se taitaa olla mitä kirjoitat. Logiikkaa saan kyllä harjoitella, mutta eiköpähän tuo ajan kanssa ala mennä perille.
3. Jep, nappipohjassa 10 km/h olikin tiedossa. Tuohon kertaklikkailuun olisin toivonut suurempaa muutosta.
4. Tosiaan mulla, näyttää siis pikemminkin liian pitkälle, kun kuvio alkaa vastaa 6-7 m päästä...
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Kaizer
Viestit: 44
Liittynyt: 08 Syys 2018 13:33

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Kaizer »

Pienoisiin pettymyksiin lisään myös sen että farkku focus ei ole kovin suuntavakaa kovassa sivutuulessa, aikalailla saa ohjata. Työkaveri sanoi samaa ST-Linesta joten renkaan ominaisuuksiin ei kannata vedota.
-15 tkm takana, muuten olen kyllä ollu tyytyväinen, tuo ölynvaihtorumba kun ei itseä haittaa 😁
Focus 1,5 TDCi 120hv M6 Wagon mk4 2018
THPC
Viestit: 24
Liittynyt: 22 Maalis 2019 13:04

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja THPC »

Shivare kirjoitti: 05 Kesä 2019 16:07 Itsekin tilasin samanmoisen Focuksen maaliskuussa. Alunperin oli arvioitu toimitus touko-kesäkuun vaihteeseen, mutta sitten jossain vaiheessa tuli tieto että myöhästyisi 2-3kk. Noh jossain vaiheessa kun kysyin että onko selvinnyt tarkempaa ajankohtaa niin oli tullut ilmoitus että ei myöhästykkään sitä 2-3kk vaan pelkästään 1kk verran. 1-2viikkoa takaperin kun kävin autoliikkeessä muilla asioilla niin myyjä ohimennen sanoi että auto on mennyt nyt toukokuussa tuotantoon, mutta näkyy edelleen että arvioitu toimitus vai luovutus olisi 13.7. Saa nyt nähdä milloin se loppujen lopuksi sitten tulee. Mikä se toimitusaika on yleensä ollut sitten siitä kun auto on mennyt tuotantoon?

Onkos täällä koiraihmisiä ketkä olisi mahdollisesti jonkinlaisia häkkiratkaisuja tehneet/tilanneet kyseiseen autoon? Kiinnostaisi vähän nähdä tai kuulla vaihtoehtoja jos sellaisia löytyy täältä :thumbup: .
Toivotaan, että tuo valmistusajankohta pitää paikkansa. Tosin jännä jos tammikuussa tilattu yksilökään ei vielä ole tuotannossa.

Itselleni on tulossa koko tavaratilan kattava koirahäkki teetettynä. Häkki tulee kolmessa osassa (alaosa n. 5 cm, keskiosa ja katto), näin saadaan tavaratilan käyttö maksimoitua. Häkki tulee väliseinällä, jako muistaakseni 65/35 cm. Ovet ylöspäin aukeavat.
:ford:
Ford Kuga Phev Titanium X -21
Ford Fiesta Active X -22

Ex. 2019Ford Focus Wagon ST-Line 1.5 M6 182hv
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Toimitusaikoihin: itse pyörittelin varusteita ym useaan otteeseen ja aina tehtiin muodollisesti uusi tarjous. Pääsääntöisesti aina toimitusaika 10-12 vkoa. Viimeisessä tarjousversiossa, mikä päätyi varusteiden osalta lopulta tilaukseen luki edelleen 12 viikkoa. Lopullinen arvio kuulemma selviäisi vasta kun tilaus tehty ja naputeltu tehtaan tilausjärjestelmään.
Muutama päivä tilauksesta tuli tieto, että tuotantopäivä 6 viikon päästä ja luovutus liikkeessä siitä toiset 6 viikkoa. Jes! Sitten parin viikon päästä valmistuspäivä siirtyi aina vaan eteenpäin päätyen lopulta 11 viikkoon tilauksesta ja päälle taas toimitusaika Suomeen ja luovutukseen +5 viikkoa. Lopputulema tilauksesta luovutukseen yli 16 viikkoa. Jossain puolessa välin toimitusta luin tilaussopimuksen tarkemmin, missä luki toimituspäivä x, mikä oli n. 17 viikkoa. Harmittelin luovutuksessa venynyttä toimitusta. Myyjä vaan totesi, että hyvin pysyttiin sopparissa. Siinä kohtaa kun sopparia kirjoiteltiin, niin eipähän myyjä kertonut, että naputtelee toimitusajaksi 17 viikkoa, enkä sitten vahvassa yhteisymmärryksen olotilassa tajunnut edes kiinnittää huomiota tähän kohtaan. Näin se homma toimii.
Muutempa edellä mainitulla "venymisellä" ei ollut mitään muuta väliä, kuin se odotus, odotus ja odotus. Ja se, että viimeiset viikot ajelin sujuvasti sakkorenkailla, kun en uusia enää viitsinyt ostaa :)
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Frnz
Viestit: 290
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Frnz »

Liittyen edelleen noihin toimitusaikoihin, meidän tapauksessa tehtiin tilaus toukokuun puolessa välissä. Myyjä sanoi että auto menisi tuotantoon kesäkuun puolen välin aikoihin ja toimitus olisi heinäkuun puolen välin jälkeen. Kuulemma tehdas menee kiinni heinäkuuksi ja tavoite oli saada auto ulos sieltä ennen sitä. Saa nähdä miten tämä lupaus pitää. Odottavan aika on tunnetusti pitkä...

Joskus aikoinaan toisen merkkistä autoa tilatessani toimitusaikaan vaikutti paljon varusteet millä auto on tulossa. Muistaakseni manuaalin sai nopeammin kuin automaatin ja olisko myös saanut perus bensakoneen nopeammin kuin dieselin. Puhumattakaan jos autoon valitsisi jonkun eksoottisen lisävarusteen. Mistä tietää jos nytkin kyse on esim alihankintaketjun viiveistä jos toimitusajat venyy ja paukkuu.
Ajossa Focus Active 2019 & Fiesta Titanium 2020
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1,6 TDCI 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Frnz kirjoitti: 06 Kesä 2019 20:33 Liittyen edelleen noihin toimitusaikoihin, meidän tapauksessa tehtiin tilaus toukokuun puolessa välissä. Myyjä sanoi että auto menisi tuotantoon kesäkuun puolen välin aikoihin ja toimitus olisi heinäkuun puolen välin jälkeen. Kuulemma tehdas menee kiinni heinäkuuksi ja tavoite oli saada auto ulos sieltä ennen sitä. Saa nähdä miten tämä lupaus pitää. Odottavan aika on tunnetusti pitkä...

Joskus aikoinaan toisen merkkistä autoa tilatessani toimitusaikaan vaikutti paljon varusteet millä auto on tulossa. Muistaakseni manuaalin sai nopeammin kuin automaatin ja olisko myös saanut perus bensakoneen nopeammin kuin dieselin. Puhumattakaan jos autoon valitsisi jonkun eksoottisen lisävarusteen. Mistä tietää jos nytkin kyse on esim alihankintaketjun viiveistä jos toimitusajat venyy ja paukkuu.
Oma epäilyni venyneeseen toimitusaikaan liittyi siihen, että juuri Activeja ei ollut nähtävillä kuin parissa myymälässä tammikuussa ja nekin juuri liikkeisiin tulleita. Yksi liike tunnusti 2 kpl kyseisiä myyneen kuluneella viikolla, eikä yhtään aikaisemmin. Tehdas varmaan haluaa tilauskantaa tarpeeksi, jotta tuotanto aloitetaan. Huhtikuussa tuli ensimmäiset Active minua vastaan liikenteessä.

Muita mallejahan on tullut paljon nopeammin, mutta varmasti on paljon muuttujia matkassa. Jos osaltasi tuo aikataulu pitää, niin onnittelut :)
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Mistä te niitä toimitusaikatietoja tai väliaikatietoja näette?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

PiuhaPoikki kirjoitti: 06 Kesä 2019 21:41 Mistä te niitä toimitusaikatietoja tai väliaikatietoja näette?
Myyjän lähettämistä sähköposteista ja liikkeessä myyjän tietokoneelta (mikä lie järjestelmä). Varmaan apinaa koijattiin...
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Rusakko_ kirjoitti: 06 Kesä 2019 22:08 Myyjän lähettämistä sähköposteista ja liikkeessä myyjän tietokoneelta (mikä lie järjestelmä). Varmaan apinaa koijattiin...
Btw: Minkä värinen tuo sinun autosi on? Tai siis mikä on värin nimi?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Kesä 2019 16:28 Btw: Minkä värinen tuo sinun autosi on? Tai siis mikä on värin nimi?
Diffused Silver. Ei tuo "silveriä" oo nähnykkään, mutta nätti on ja sopii minusta Activeen. Ehkä jopa ruskea 🤔
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

No sviddu... 1200 km ja reilu viikko yhteiseloa ja kivi tuulilasiin. Iso tähden muotoinen särö. Rystysellä siinä ajaessa vähän kopautin ja nyt on 30 cm halkeama peilin alla. Osuma oli kyllä ihan naseva, että tuskin heikkouttaan hajosi. Varsinaisesti ei kyllä ajoa haittaa, mutta ajan kysymys milloin halkeaa koko lasin leveydeltä 🤨
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tää nykyajan autolasi on ihan lelulasia verrattuna vanhaan hyvään aikaan.
Ei taunuksen tuulilasia nastalla tai pikkukivellä saanut rikki. Eikä escortinkaan.
Mutta minkäs näille tekee muuta kuin vaihdattaa uutta akkunaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Onko nää nykyajan ilmastoinnit tehty tälläsiksi, ettei lähde helteelläkään puhaltamaan kovaa automaatti asetuksella? Siis vaikka olisi se auto 3 valittuna ja auto seissyt päivän 30 asteen helteessä niin puhaltaa todella verkkaisesti. Ainoastaan max-ac napilla tai manuaalisesti lisäämällä puhallinnopeutta lähtee puhaltamaan kovaa? Tuo max ac löytyi jo edellisestä mk3,5 focuksesta, mutta se kyllä lähti automaatillakin puhaltamaan kovaa jos auto oli kuin sauna.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

AAR85 kirjoitti: 08 Kesä 2019 08:53 Onko nää nykyajan ilmastoinnit tehty tälläsiksi, ettei lähde helteelläkään puhaltamaan kovaa automaatti asetuksella? Siis vaikka olisi se auto 3 valittuna ja auto seissyt päivän 30 asteen helteessä niin puhaltaa todella verkkaisesti. Ainoastaan max-ac napilla tai manuaalisesti lisäämällä puhallinnopeutta lähtee puhaltamaan kovaa? Tuo max ac löytyi jo edellisestä mk3,5 focuksesta, mutta se kyllä lähti automaatillakin puhaltamaan kovaa jos auto oli kuin sauna.
Samaa ihmettelin tämän Focuksen kanssa. Hieman tehottomalta tuntuu ilmastointi verrattuna Mk 3.5 Focukseen kokonaisuudessaan. Huollolle mainittiin asiasta muiden juttujen yhteydessä ja reaktio oli "se voi olla sellainen". Ilmastointiinkin olisi ohjelmistopäivitys, mutta eipä siitä taas tiedä mitä se muuttaa.
Rusakko_ kirjoitti: 07 Kesä 2019 23:33 No sviddu... 1200 km ja reilu viikko yhteiseloa ja kivi tuulilasiin. Iso tähden muotoinen särö. Rystysellä siinä ajaessa vähän kopautin ja nyt on 30 cm halkeama peilin alla.
Meillä meni myös lasi äskettäin rikki. Laseissa on sitten pitkä toimitusaika, jotta tiedät varautua odotukseen. Itsellä kesti kuukauden verran uudella lasilla saapua liikkeeseen.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Onkohan näissä nyt sitten jotenkin poikkeuksellisen ohut tuulilasi.
Yleensähän lasit hajoilee talvella kun nastoja lentelee kuin harhaluoteja kannaksella.
Harvemmin kesällä kun asfalttikin on melko puhdasta.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Olisiko lasi vähän pehmeämpää(lyijy puuttuu( ja ei kestä niin mekaanista iskua särö tulee. Liimalasi kiinni korissa joka elää halkeamaa syntyy täten helposti. Olisiko siitä lasin paksuudesta myös tingitty. Vertaa 90luvun laseja nykyajan laseihin onhan se ero aika suuri tuossa kestossa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Suurin ero nykypäivän laseihin on paksuus. Pääasiallisesti painon takia. Ennen tuulilasit saattoi olla 2,5mm ja jossain jopa 3mm laseilla ja siellä välissä kalvo. Nykyään ha tuulilasit ovat lähes kaikki 2,1mm laseista tehty. Ja 0,76mm kalvo välissä. Paksuusero ei ole iso, mutta kestävyysero jo pelkästään 2,1 - 2,5mm on huomattava. Teen työkseni tuulilaseja, pääosin isoihin peleihin, mutta joitan ha-laseja myös. Ne ha-lasit hajoilee tuotannossakin paljon useammin, kuin paksummat raskaan kaluston lasit.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

AAR85 kirjoitti: 08 Kesä 2019 13:50 Suurin ero nykypäivän laseihin on paksuus. Pääasiallisesti painon takia. Ennen tuulilasit saattoi olla 2,5mm ja jossain jopa 3mm laseilla ja siellä välissä kalvo. Nykyään ha tuulilasit ovat lähes kaikki 2,1mm laseista tehty. Ja 0,76mm kalvo välissä. Paksuusero ei ole iso, mutta kestävyysero jo pelkästään 2,1 - 2,5mm on huomattava. Teen työkseni tuulilaseja, pääosin isoihin peleihin, mutta joitan ha-laseja myös. Ne ha-lasit hajoilee tuotannossakin paljon useammin, kuin paksummat raskaan kaluston lasit.
Moro!

Kiitos että valaisit asiaa...yksi asia ainakin mua ihmetyttää eli mielestäni nyky tuulilasit naarmuntuu todella helposti,vai kuvittelenko?

Tosin en ole nykyjään kertaakaan skrapannut lasia talvella vaan muutama minuutti lasinlämmitin ja sitten harjaa...

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

hapelo kirjoitti: 08 Kesä 2019 14:00 Moro!

Kiitos että valaisit asiaa...yksi asia ainakin mua ihmetyttää eli mielestäni nyky tuulilasit naarmuntuu todella helposti,vai kuvittelenko?

Tosin en ole nykyjään kertaakaan skrapannut lasia talvella vaan muutama minuutti lasinlämmitin ja sitten harjaa...

Harri
Moi!

Tähän naarmuuntumiseen en osaa vastata. Olen ollut alalla vasta reilut 10vuotta, ettei ole kokemusta niistä ”vanhoista” laseista. Muutenkin, kun pyritään tuotannossa saamaan tuotteet naarmuttomina eteenpäin niin on aika pieni otanta naarmuista yleensäkkin.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

AAR85 kirjoitti: 08 Kesä 2019 15:14 Moi!

Tähän naarmuuntumiseen en osaa vastata. Olen ollut alalla vasta reilut 10vuotta, ettei ole kokemusta niistä ”vanhoista” laseista. Muutenkin, kun pyritään tuotannossa saamaan tuotteet naarmuttomina eteenpäin niin on aika pieni otanta naarmuista yleensäkkin.
Autoilua 41v.Ennen oli karkaistut lyijypitoiset tuulilasit,yksi isku(kivi,nasta,ym..)näkyväisyys samantein nollassa,meni "ryyniksi" ja yleensä tuli syliin riippuen vauhdista...sitä ennen ne oli ihan lasia :shock:

No se siitä...lähinnä huomasin tuon ylettömän naarmuuntumisen 2010 Fiesta Titanium:issa,tuulilasi kahden talven jälkeen luvattoman huonossa kunnossa!Ei ollut ko. autossa lämmitettävää lasia.Sitten 2012 Fiesta SS ja nyt ST 2018 ja lasi virheetön...

Harri

P.S. jos on lämmitettävä tuulilasi,käyttäkää sitä ei skrapaa..
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

No mulla ei ihan neljää kymmentä vuotta mutta kolme kymmentä jo rikki.
Totta on, että ne vanhat lasit meni heti muroiksi kun hajosivat. Mutta neivät todellakaan hajonneet yhtä herkästi kuin nykyään.
Nykylasien etu on siinä, että säröstä huolimatta ajamista voi jatkaa kun taas niden karkaistujen kanssa kävi juuri kuten kerroit. Näkyvyys nollaan.
Ainoat konstit oli hinausauto tai akkuna kokonaan pois ja ajolasit päähän. :geek:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Vastaa Viestiin