Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Webastosta: aamulla laitoin kaukosäädöllä kaminan tulille. 10 minuutin päästä menin autolle, kamiina pöhisi iloisesti, merkkivalo (kolme nuolta ylöspäin ja numero 2) paloi kojetaulussa ja info-näytössä mahdollisuus "ok"-napilla pysäyttää lämmitys. Päätin olla pysäyttämättä lämmitystä. Käynnistyksessä hävisi sekä lämmityksen merkkivalo että mahdollisuus sammuttaa lämppäri "ok"-napilla ja 5 min ajon jälkeen kamiina edelleen pöhisee, kun kävin sitä korva höröllä ulkopuolella kuuntelemassa. Jäähdytysnesteen lämmöt alkoivat olla n. 90 astetta eli se "perustilanne" mihin viisari ajon aikana lopulta jämähtää.

Mistä kamiina sitte ajon aikana sammutetaan ja näkeekö lämppärin statusta enää ajossa mistään?
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Ainakin 2L dieselissäni webaston kulutus sisältyy kulutusmittaukseen. Paikallaan ollessa hetkellinen kulutus on noin 0.7L/h suurempi kuin ilman webastoa. Toki vastaavanlainen muutos näkyy ajon aikanakin. OBD:sta luettuna webasto pysyy ajon aikana päällä kunnes moottorin lämpötila on noin 75C (OBD). Tällöin mittari on jo piirun pari vaille normaaliasentoa joka siis mittarin skaalalla on se vajaa 90C.

Kylmillä ilmoilla ajon aluksi lisäkulutusta tulee näköjään parille kilometrille siitä, että vaihteisto ei laita turbiinia lukkoon, vaan luistelee iloisesti kuin menneisyyden mehumaijat. Ilmeisesti vaihteistoöljyn lämpeämisen jouduttamiseksi.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Rusakko_ kirjoitti: 19 Syys 2019 18:35 Webastosta: aamulla laitoin kaukosäädöllä kaminan tulille. 10 minuutin päästä menin autolle, kamiina pöhisi iloisesti, merkkivalo (kolme nuolta ylöspäin ja numero 2) paloi kojetaulussa ja info-näytössä mahdollisuus "ok"-napilla pysäyttää lämmitys. Päätin olla pysäyttämättä lämmitystä. Käynnistyksessä hävisi sekä lämmityksen merkkivalo että mahdollisuus sammuttaa lämppäri "ok"-napilla ja 5 min ajon jälkeen kamiina edelleen pöhisee, kun kävin sitä korva höröllä ulkopuolella kuuntelemassa. Jäähdytysnesteen lämmöt alkoivat olla n. 90 astetta eli se "perustilanne" mihin viisari ajon aikana lopulta jämähtää.

Mistä kamiina sitte ajon aikana sammutetaan ja näkeekö lämppärin statusta enää ajossa mistään?
Webasto sammuu ja käynnistyy tarpeen tullen moottorin ja kabiinin lämpötarpeen mukaan. Sen toimintaa ei tietääkseni startin jälkeen näe mistään.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Eli Webastoko ei muka sammu kokonaan kylmillä keleillä vaikka sen pysäyttäisi kakesta, jos moottori ei ole tarpeeksi lämmin? :shock:
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Dunno varmaksi, mutta epäilisin että jos apulämmitys on enabloitu auton asetuksissa, se starttaa itsestään uudestaan kylmällä kelillä jos saat sen sammutettua.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

Freeze kirjoitti: 19 Syys 2019 20:25 Dunno varmaksi, mutta epäilisin että jos apulämmitys on enabloitu auton asetuksissa, se starttaa itsestään uudestaan kylmällä kelillä jos saat sen sammutettua.


Missään tilanteessa en haluaisi, että auto käynnistelee lämppäriä itse. Vielä jotenkin siedän, että lämppäri sammuu automaattisesti, kun moottorin jäähdytysneste saavuttaa tuossa aiemmin mainitun n. 75 C lämpötilan.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

Rusakko_ kirjoitti: 19 Syys 2019 20:49 Missään tilanteessa en haluaisi, että auto käynnistelee lämppäriä itse. Vielä jotenkin siedän, että lämppäri sammuu automaattisesti, kun moottorin jäähdytysneste saavuttaa tuossa aiemmin mainitun n. 75 C lämpötilan.
Juuri se on parasta tässä uudessa että se myös ylläpitää lämpötilan haluttuna. Vanhassa focuksessa lisälämppäriä pystyi bensa malleissa käyttämään vain esilämmitykseen.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
timox.oksanen
Viestit: 14
Liittynyt: 25 Marras 2018 20:22

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja timox.oksanen »

timox.oksanen kirjoitti: 18 Syys 2019 19:52 Tänään oli Focus (1.5 diesel A8) taas 7500 km ajon jälkeen öljynvaihdossa. Samalla päivittivät jonkun ikkunamodulin koska takasivuikkunaa ei saanut nätisti suljettua. Ja jihuu, poistivat myös nopeuksien hakemisen navidatasta. Kun menin autoa hakemaan niin sanoivat että oli juuri tarkoitus ajaa se ulos hallista niin tuli virhettä etukamerasta ja törmäysantureista ja lopulta ei kai edes käynnistynyt enää. No, nyt on sijais-Fiesta alla ja huomenna ollaan toivottavasti viisaampia. Öljyasiaan on kuulemma piakkoin tulossa päivitys, saapa nähdä...
Noniin. Hain auton pois huollosta ja sanoivat että ei pysty navidatapäivitystä tekemään koska se kuulemma rikkoo etukameran ja törmäystunnustimen toiminnan. Eli palauttivat lähtötilanteeseen. Loistavaa.

Joku kyseli onko mulle asennettu jotain öljypäivitystä kesällä tms mutta eipä ole. Joka huollon yhteydessä olen sitä kysynyt. Ja nyt kuulemma päivitys on tulossa jossain vaiheessa mutta ei mitään tietoa koska. No, nyt menee sentään takaikkuna kiinni 8-)
Avatar
Rusakko_
Viestit: 323
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ »

focst kirjoitti: 19 Syys 2019 20:56 Juuri se on parasta tässä uudessa että se myös ylläpitää lämpötilan haluttuna. Vanhassa focuksessa lisälämppäriä pystyi bensa malleissa käyttämään vain esilämmitykseen.
Itse ajattelen, että kun kerran lämmöt on saavutettu, ei lämppärillä pitäisi olla käyttöä. Lämmön ylläpidon voi hoitaa siten, että käyttää viimasuojaa ja Focuksen tapauksessa etusäleikön pitäisi tämä hoitaa ...noh, automatiik, mutta miten lie se sitten Focuksessa toimiikaan. Yhdessäkään aiemmassa autossani en ole polttoainelämppäriä kaivannut ajon aikana kun olen maskia käyttänyt ja aiemmat ovat olleet dieseleitä ja aika ecoja sellaisia.
Ehkä jotenkin voisin kuvitella, että jos kovemmilla pakkasilla yrittää auton saada lämpöseksi kaupunkiajossa, niin saa kauan saa ajella, että lämmintä piisaa. Tässöin lämppäri voisi olla hyvä.
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019
KUVIA JA VIDEOITA AUTOSTANI http://aijaa.com/a/l1vgox
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

No ottaa sen lisälämmittimen rastin pois asetuksista nii ei itsestään lämmittele ajon aikana.

Ja jos sitä webastoa ei sammuta ennen moottorin käynnistystä niin se on päällä sen max 30 min ajan Webaston käynnistymisestä.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

Rusakko_ kirjoitti: 19 Syys 2019 21:44 Itse ajattelen, että kun kerran lämmöt on saavutettu, ei lämppärillä pitäisi olla käyttöä. Lämmön ylläpidon voi hoitaa siten, että käyttää viimasuojaa ja Focuksen tapauksessa etusäleikön pitäisi tämä hoitaa ...noh, automatiik, mutta miten lie se sitten Focuksessa toimiikaan. Yhdessäkään aiemmassa autossani en ole polttoainelämppäriä kaivannut ajon aikana kun olen maskia käyttänyt ja aiemmat ovat olleet dieseleitä ja aika ecoja sellaisia.
Ehkä jotenkin voisin kuvitella, että jos kovemmilla pakkasilla yrittää auton saada lämpöseksi kaupunkiajossa, niin saa kauan saa ajella, että lämmintä piisaa. Tässöin lämppäri voisi olla hyvä.
Mulla on lähinnä kaupunkiajoa, kun lisälämmitin ei lähtenyt viime talvena päälle vähäisen polttoaineen takia, niin kylmää oli ajaa. Ei päässyt tapahtumaan toista kertaa.. ;)
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

toasti kirjoitti: 19 Syys 2019 21:52 No ottaa sen lisälämmittimen rastin pois asetuksista nii ei itsestään lämmittele ajon aikana.

Ja jos sitä webastoa ei sammuta ennen moottorin käynnistystä niin se on päällä sen max 30 min ajan Webaston käynnistymisestä.
Joo näin aattelin sen olevankin.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Mites onko osunut kohdalle kellään jo auton saaneella, että esim. pyöräilijää ohittaessa olis tullut äkkinäisiä jarrutuksia??
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

@rsk@ kirjoitti: 22 Syys 2019 01:15 Mites onko osunut kohdalle kellään jo auton saaneella, että esim. pyöräilijää ohittaessa olis tullut äkkinäisiä jarrutuksia??
On tullu..aina kiva yllätys..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Parikin kertaa, kun olet ollut auton mielestä liian lähellä ohituksen aikana.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Vaakku
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Helmi 2019 10:25

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Vaakku »

Tuota etutörmäysvaroittimen herkkyyttä pystyy säätämään mittariston valikkojen kautta.
2019 Ford Focus 1,5 Ecoblue 120 A8 Titanium Wagon
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja hapelo »

Vaakku kirjoitti: 22 Syys 2019 15:28 Tuota etutörmäysvaroittimen herkkyyttä pystyy säätämään mittariston valikkojen kautta.
Pitääkö joku näitä hilavitkuttimia ihan oikeasti päällä???Miten jos ihan itse keskitytään ajamaan,huomioimaan muut ja ennakoimaan tilanteet...

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

hapelo kirjoitti: 22 Syys 2019 16:19 Pitääkö joku näitä hilavitkuttimia ihan oikeasti päällä???Miten jos ihan itse keskitytään ajamaan,huomioimaan muut ja ennakoimaan tilanteet...

Harri
Totta hemmetissä pidetään. Yksi uuden Focuksen houkuttelevia jutuista oli kattavat avustinvarusteet.

Se, että käyttää avustimia, ei tarkoita että oma huomio olisi poissa liikenteestä.
Kun autoilee paljon olosuhteiden pakosta, tahtoo autoilun olevan mahdollisimman vähän kuormittavaa. Parasta kun ajaa maantietä mukautuvalla vakkarilla, mukautuvat valot näyttää valaisee koko ajan optimaalisesti, auto ohjaa itse ettei tarvitse itse vääntää rattia (toki kädet koko ajan ratissa).

Lisäksi näillä varusteilla on kiistaton vaikutus turvallisuuteen tutkimusten mukaan. Tämä on taas vähän sama ku joskus valitettiin ABS-jarruista ja ESC:stä.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

hapelo kirjoitti: 22 Syys 2019 16:19 Pitääkö joku näitä hilavitkuttimia ihan oikeasti päällä???Miten jos ihan itse keskitytään ajamaan,huomioimaan muut ja ennakoimaan tilanteet...
toasti kirjoitti: 22 Syys 2019 16:43 Totta hemmetissä pidetään. Yksi uuden Focuksen houkuttelevia jutuista oli kattavat avustinvarusteet.

Se, että käyttää avustimia, ei tarkoita että oma huomio olisi poissa liikenteestä. Kun autoilee paljon olosuhteiden pakosta, tahtoo autoilun olevan mahdollisimman vähän kuormittavaa. Parasta kun ajaa maantietä mukautuvalla vakkarilla, mukautuvat valot näyttää valaisee koko ajan optimaalisesti, auto ohjaa itse ettei tarvitse itse vääntää rattia (toki kädet koko ajan ratissa).

Lisäksi näillä varusteilla on kiistaton vaikutus turvallisuuteen tutkimusten mukaan. Tämä on taas vähän sama ku joskus valitettiin ABS-jarruista ja ESC:stä.
Meinasin vastata, mutta toasti vei sanat suusta -- täydellinen vastine. Juuri tämän takia. Ainoat asetuksista jota eivät ole päällä ovat aktiivinen kaista-avustin (ajaa kuluneimmalla keskikohdalla, jota en halua) ja täysaktiivinen vakkari (tulee niitä vääriä nopeustrajoituksia toisinaan).
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
jarkkoo
Viestit: 359
Liittynyt: 21 Heinä 2005 00:50

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja jarkkoo »

hapelo kirjoitti: 22 Syys 2019 16:19 Pitääkö joku näitä hilavitkuttimia ihan oikeasti päällä???Miten jos ihan itse keskitytään ajamaan,huomioimaan muut ja ennakoimaan tilanteet...

Harri
Komppaan melko paljon ajavana tätä. Kuljettajat tottuvat tuohon automatiikkaan ja enenevissä määrin keskitytään ratin takana ihan johonkin muuhun kuin ajamiseen. Tämän olen huomannut omassa lähipiirissäni, jo aikoinaan kun adaptiiviset vakkarit ja kaistallapitoavustimet tulivat ns taviksille saataville vaikutti se selvästi esim puhelimen käyttöön ajon aikana. Töissä eräskin kehuskelee saksalaisen premium-autonsa törmäysvaroittimen toimintaa, kuulemma pelastanut monelta peräänajolta kun kuljettaja on keskittynyt sosiaaliseen mediaan :roll:

Tuo törmäysvaroitin on ajatuksena kyllä hyvä, mutta jos kerran esim pyöräilijää ohittaessa vetää liinat kiinni voi itse asiassa pahimmillaan aiheuttaa onnettomuuden.

Adaptiiviset valot ja niiden muu automatiikka on eri asia, kuten mielestäni myös ABS ja ESC/ESP mitä näitä nyt onkaan, mutta nuo ominaisuudet mitkä ottavat askeleen tai pari sinne autonomisen ajamisen suuntaan ovat kyllä kyseenalaisia.

Tulevaan autooni en raksinut mitään noita avustimia, jossen ilman niitä pärjää kolaroimatta liikenteessä siirryn muihin kulkumuotoihin :D
2021 Tesla Model 3 LR
mjasa
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Helmi 2019 23:13

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja mjasa »

jarkkoo kirjoitti: 24 Syys 2019 08:01 Komppaan melko paljon ajavana tätä. Kuljettajat tottuvat tuohon automatiikkaan ja enenevissä määrin keskitytään ratin takana ihan johonkin muuhun kuin ajamiseen. Tämän olen huomannut omassa lähipiirissäni, jo aikoinaan kun adaptiiviset vakkarit ja kaistallapitoavustimet tulivat ns taviksille saataville vaikutti se selvästi esim puhelimen käyttöön ajon aikana. Töissä eräskin kehuskelee saksalaisen premium-autonsa törmäysvaroittimen toimintaa, kuulemma pelastanut monelta peräänajolta kun kuljettaja on keskittynyt sosiaaliseen mediaan :roll:

Tuo törmäysvaroitin on ajatuksena kyllä hyvä, mutta jos kerran esim pyöräilijää ohittaessa vetää liinat kiinni voi itse asiassa pahimmillaan aiheuttaa onnettomuuden.

Adaptiiviset valot ja niiden muu automatiikka on eri asia, kuten mielestäni myös ABS ja ESC/ESP mitä näitä nyt onkaan, mutta nuo ominaisuudet mitkä ottavat askeleen tai pari sinne autonomisen ajamisen suuntaan ovat kyllä kyseenalaisia.

Tulevaan autooni en raksinut mitään noita avustimia, jossen ilman niitä pärjää kolaroimatta liikenteessä siirryn muihin kulkumuotoihin :D
Törmäyksen estävät järjestelmät ovat erinomainen keksintö vain siinä tarkoituksessa, että se ehkäisee inhimillisten havainto tms. virheiden takia aiheutuvia vaaratilanteita. Olen muutaman kerran tietoisesti kokeillut järjestelmää kuivalla kelillä ja voi sanoa, että se jarruttaa niin viime hetkillä, että talvikelillä sillä ei ole mitään palaa estää esim. peräänajoa. Samaa jaksan tän takia ihmetellä, että mikä **rkele meitä ihmisiä vaivaa. Miksi ollaan niin laiskoja, että jätetään huomio liikenteestä luottaen näihin järjestelmiin.
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja toasti »

jarkkoo kirjoitti: 24 Syys 2019 08:01 Komppaan melko paljon ajavana tätä. Kuljettajat tottuvat tuohon automatiikkaan ja enenevissä määrin keskitytään ratin takana ihan johonkin muuhun kuin ajamiseen. Tämän olen huomannut omassa lähipiirissäni, jo aikoinaan kun adaptiiviset vakkarit ja kaistallapitoavustimet tulivat ns taviksille saataville vaikutti se selvästi esim puhelimen käyttöön ajon aikana. Töissä eräskin kehuskelee saksalaisen premium-autonsa törmäysvaroittimen toimintaa, kuulemma pelastanut monelta peräänajolta kun kuljettaja on keskittynyt sosiaaliseen mediaan :roll:
Tämä ei mielestäni ole sen avustimen vika, jos ihminen on luonteeltaan tuollainen. Uskon, että tämä esimerkin ihminen olisi kuitenkin käyttänyt puhelintaan ajon aikana oli niitä avustimia tai ei.
Itse ainakin mieluummin ajan sellaisen henkilön edellä, jolla törmäysestoavustin löytyy, sillä en voi vaikuttaa kuitenkaan henkilön kännykän käyttöön ajon aikana. Törmäyksenestoavustin voi kuitenkin estää oman vammautumisen.
jarkkoo kirjoitti: 24 Syys 2019 08:01 Tuo törmäysvaroitin on ajatuksena kyllä hyvä, mutta jos kerran esim pyöräilijää ohittaessa vetää liinat kiinni voi itse asiassa pahimmillaan aiheuttaa onnettomuuden.
Tästä ollaan samaa mieltä, että tekniikassa on vielä hiomista. Henkilökohtaisesti en ole törmännyt tilanteeseen, jossa pyöräilijää ohittaessa vetäisi liinat kiinni. Muutaman kerran on alkanut hidastaa, jossa on aika iso ero liinojen kiinni vetoon.
jarkkoo kirjoitti: 24 Syys 2019 08:01 Tulevaan autooni en raksinut mitään noita avustimia, jossen ilman niitä pärjää kolaroimatta liikenteessä siirryn muihin kulkumuotoihin :D
Ei tässä ole kyse siitä, että pärjääkö ilman niitä. Ensimmäinen auto tämä on minulle, jossa on adaptiivinen vakkari, mutta en silti ole kolaroinut muihin autoihin. Joskus tulevaisuudessa saatan kuitenkin tehdä inhimillisen virheen, jolloin avustimet toivottavasti estävät kolarin.

Edit. Tästä voisi kyllä melkein oman ketjun tehdä, jos keskustelua haluaa jatkaa. Menee offtopiciksi
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
nestori2
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja nestori2 »

Kyllä tuo adiptiivinen vakkari on ihan ehdoton, tulee aikalailla enemmän käytettyä vakkaria, kun ei tarvitse jatkuvasti vahtia edelläajavan tekemisiä. Tuo törmäyksenestosta varmankin suurin hyöty on kaupungin ruuhkaliikenteessä, siellä saa olla tarkkana, jotta ei karauta edelläajavan takapuskuriin.
PerusRaimo
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Syys 2019 14:15

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PerusRaimo »

Moro!

Liittyen uuteen focukseen.

Onko muilla kokemuksia a8 laatikon oudosta erittäin terävästä nykäisystä? Itsellä esiintyy enimmäkseen 90-120km/h nopeudessa kevyellä kiihdytyksellä ohitustilanteessa. Korostan, että kyseessä ei ole normaali pykällys pienempään vaihteeseen ja tämän aiheuttama pehmeä nykäisy vaan todella terävä ”kalahtava” nykäisy. Saattaa toistua parikin kertaa samalla kiihdytyksellä.
Tapahtuu sekä adaptiivisella ajaessa ja ilman. Ei joka kerta kun yrittää tilanteen toistaa.

Olen yrittänyt toistaa tilannetta ja hakea syytä, mutta erittäin hankalaa. Useimmiten tapahtuu kun vähiten odottaa.

Kyseessä siis Focus farkku 2.0d ecoblue st-line 2019.
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

jarkkoo kirjoitti: 24 Syys 2019 08:01 Tulevaan autooni en raksinut mitään noita avustimia, jossen ilman niitä pärjää kolaroimatta liikenteessä siirryn muihin kulkumuotoihin :D
Kertakaikkisen aukoton logiikka.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Vastaa Viestiin