Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
PiuhaPoikki
Viestit: 370
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki » 22 Heinä 2019 18:42

xflex kirjoitti:
22 Heinä 2019 18:07
Jo vain - ainakaan 2.0 fiikuksessa ei ole AGM-akkua vaan EFB-akku. EFB 70Ah, made by Varta. Laturina mulla 1210 Flex. Hyvin rokkaa. Niin ja konehuoneessa tosiaan naksuu ja vinkuu hetken kun ovia avaa.
Ja Vartan sivulta luvatta lainattua:
"Huom.: Joissain perustason Start-Stop-järjestelmällä varustetuissa autoissa on EFB-akku. EFB-akun tilalle tulisi aina asentaa vastaava alkuperäisvaraosa, esim. Blue Dynamic EFB. Jos halutaan lisää suorituskykyä, EFB voidaan korvata myös AGM-akulla."

Tässä mietityttää, se että mitenkäs sen latausjännitteen kanssa silloin käy. Pitääkö autolle kertoa kumpi akku on asennettu....
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Fucus Vagon 1,6tdci 2010

xflex
Viestit: 101
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja xflex » 22 Heinä 2019 19:00

Fordiin vain halvin on kyllin hyvää... :) En viitsi tästä kuitenkan huolia ottaa. Ainakin viime talvena akku latautui ilman ongelmia tuolla Defalla. Kovaa ajoa vaan sano, ei tuossa laturissa mitään valintaa ole. Hyvin yksinkertainen ompi tuo vekotin.
Focus Wagon 2.0 TDCi A8 Titanium -18 ja Focus HB 1.0 M6 Titanium -17

Hjesko
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Maalis 2019 09:09

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hjesko » 22 Heinä 2019 19:23

jesseson94 kirjoitti:
22 Heinä 2019 01:57
Ketään joka voisi katsoa omasta autosta kyseisiä juttuja?
Itsellä myös adaptiiviset valot ja ajoin viikonloppuna ekaa kertaa pimeällä, tosin vain kaupungissa valaistuilla alueilla. Olin myös havainnoivanani keskialueen heikompaa valotehoa. Voisiko johtua ajonopeudesta, ympäröivästä valosta tai sitten on vain tarkoituksella noin. Parkkihallissa huomaa, että keskeltä valokuvion yläreuna on ehkä hieman reunoja alempana. Tämä siis viittaa mielestäni samaan asiaan. Eli kuvio ei vain mene yhtä pitkälle kuin sivuilta.

Auto ollut itsellä reilun viikon ja kilsoja tullut jo reilu 1000. Olen ollut todella tyytyväinen. Ainoa vanhaan autoon verrattuna huonompi juttu on tuo rengasmelu. Se tosiaan on voimakkaampi ainakin tällä 18 tuumaisella rengastuksella.
Nyk.: Ford Focus wagon ST-Line 1.5 A8 182hp
Ex: Insignia Country Tourer BiTurbo 4x4 -14

Avatar
Rusakko_
Viestit: 162
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ » 22 Heinä 2019 20:49

xflex kirjoitti:
22 Heinä 2019 18:07
Jo vain - ainakaan 2.0 fiikuksessa ei ole AGM-akkua vaan EFB-akku. EFB 70Ah, made by Varta. Laturina mulla 1210 Flex. Hyvin rokkaa. Niin ja konehuoneessa tosiaan naksuu ja vinkuu hetken kun ovia avaa.
Vartan EFB 70 Ah mullaki.

Vielä tämän päiväiseen aiheeseeni. Istuin auton vieressä toista tuntia ja tein havaintoja. Niksuu ja naksuu ja umpioita tuulettaa noin 1-2 min välein 15-20 sekuntia. Välillä menee 5-10 min ja taas sama jatkuu. Välillä vaan niksuu ja naksuu, muttei tuuleta. Sitten välillä tuuletta, muttei naksu. Kun ajovaloja käyttää päällä, niin jotenkin rauhoittuu hetkeksi. Ovien aukominenkin sekoittaa sykliä.

Yritin etsiä sulakkeita esim ajovaloille ja niiden ohjaukselle, mutta moottoritilassa ne on jossain pölysuojan alla kahden semmosten lapsen nyrkin kokoisen kahvan alla. En uskaltanu avata, en tajunnu mitään. Oisin ottanu kokeeksi 5 A:n sulakkeen ajovaloilta pois.

Hanskalokeron alapuolella olis ollut ajovalojen ohjausmoduulin sulake (5 A), mutta samassa sulakkeessa myös etututkat, apukuskin airbag ja jotain muuta. En uskaltanu irroittaa.

Jääköhän sulakkeiden irroituksesta vikavalo tauluun? Tai uskaltaiskohan akun navat irroittaa ilman vikavaloja?

Ehkä pitäis soitella Ford-huoltoon huomenna. Lähin 150 km päässä... :?
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019

xflex
Viestit: 101
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja xflex » 23 Heinä 2019 10:50

Rusakko_ kirjoitti:
22 Heinä 2019 20:49
Vartan EFB 70 Ah mullaki.

Vielä tämän päiväiseen aiheeseeni. Istuin auton vieressä toista tuntia ja tein havaintoja. Niksuu ja naksuu ja umpioita tuulettaa noin 1-2 min välein 15-20 sekuntia. Välillä menee 5-10 min ja taas sama jatkuu. Välillä vaan niksuu ja naksuu, muttei tuuleta. Sitten välillä tuuletta, muttei naksu. Kun ajovaloja käyttää päällä, niin jotenkin rauhoittuu hetkeksi. Ovien aukominenkin sekoittaa sykliä.

Yritin etsiä sulakkeita esim ajovaloille ja niiden ohjaukselle, mutta moottoritilassa ne on jossain pölysuojan alla kahden semmosten lapsen nyrkin kokoisen kahvan alla. En uskaltanu avata, en tajunnu mitään. Oisin ottanu kokeeksi 5 A:n sulakkeen ajovaloilta pois.

Hanskalokeron alapuolella olis ollut ajovalojen ohjausmoduulin sulake (5 A), mutta samassa sulakkeessa myös etututkat, apukuskin airbag ja jotain muuta. En uskaltanu irroittaa.

Jääköhän sulakkeiden irroituksesta vikavalo tauluun? Tai uskaltaiskohan akun navat irroittaa ilman vikavaloja?

Ehkä pitäis soitella Ford-huoltoon huomenna. Lähin 150 km päässä... :?
Toivottavasti kesään kuuluu muutakin kuin fiikkuksen vieressä väijymistä... :D

Olen joskus myös kuullut jotain releiden naksahtelua tai jonkin puhaltimen pyörimistä satunnaisesti vaikka autolla ei ole ajettu tunteihin. Korvia pistävä vinkuna alkaa yleensä lukkojen ja kuskin oven avauksen jälkeen ja kestää muutaman minuutin. Ei mitään käryä mitä vekotin silloin tekee. Joten vähän epäilen että saat huollosta lähinnä sympatiaa jos sitäkään. Taitaa olla normaalia Fordin sielunelämää. Mutta voihan se olla että jotain päivityksiä on saatavilla tai ompi oikein rautavikaakin. Laturissa pidin talvella kerran viikossa niin virta riitti pätkäajoonkin kera webaston.

Kerro sitten meillekin mitä sanovat jos olet huoltoon yhteyksissä.
Focus Wagon 2.0 TDCi A8 Titanium -18 ja Focus HB 1.0 M6 Titanium -17

Avatar
HMS77
Viestit: 416
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 » 23 Heinä 2019 15:06

Emmä jaksais stressata jostain releiden naksuttelusta, nykyautoissa on niin paljon sähköjuttuja että ei mitenkään outoa jos siellä on elämää vielä pitkään auton sammumisen jälkeen.
Juokaa kaliaa, nauttikaa kesästä ja antakaa auton naksutella.

Btw, oma Focus kävi viime viikolla ensimmäistä kertaa ulkomailla kun käytiin Tallinnassa. Tykkäsi kuulemma kovasti matkustaa laivan autokannella mutta Tallinnan liikenne ja tiet oli kuulemma kurjia.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva

Pajari
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Huhti 2018 19:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Pajari » 23 Heinä 2019 15:43

HMS77 kirjoitti:
23 Heinä 2019 15:06
Btw, oma Focus kävi viime viikolla ensimmäistä kertaa ulkomailla kun käytiin Tallinnassa. Tykkäsi kuulemma kovasti matkustaa laivan autokannella mutta Tallinnan liikenne ja tiet oli kuulemma kurjia.
Niin kävi minunkin Focukseni, mutta Ruotsissa. Ensimmäiseksi pisti silmään, tai paremminkin korvaan, miten paljon hiljaisempi auto oli lahden toisella puolen. Asfaltin laatu on ihan toisenlaista, sileämpää ja urattomampaa. Takapenkkiläisten kanssa voi hyvin jutella ääntä korottamatta ja mitä, mitä hokien.
Ajeltiin Kappelskääristä Pitööseen (Oulun korkeudella perämeren toisella puolen) E4:sta pitkin. Totesin miten fiksusti saadaan hyvin vetävä tie tehtyä jos on halua ja rahaa, kolme kaistaa vierekkäin (yksi kaista toiseen ja kaksi toiseen suuntaan) vaijeriaita välissä ja n.joka 1,5-2 kilometrin välein on vuorotellen ohituskaista, jos ei ole ihan kunnon moottoritietä.
110km nopeusrajoitus pääsääntöisesti, taisi olla kokomatkalla vain parikymmentä kilometriä suomalaisittain normaalia "pikatietä", missä ei ollut kaistojen välissä minkaanlaista aitaa. Ja ajettiin sentään E4 pitkin yhteensä noin 1000 km rannikkoa myötäillen. Keskikulutus oli koko reissulla ajotietokoneen mukaan melko tarkkaan 6l/100km ja 95 maksoi Ruotsin puolella suunnilleen saman kuin täälläkin.
Viimeksi muokannut Pajari, 23 Heinä 2019 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8

xflex
Viestit: 101
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja xflex » 23 Heinä 2019 15:45

HMS77 kirjoitti:
23 Heinä 2019 15:06
Emmä jaksais stressata jostain releiden naksuttelusta, nykyautoissa on niin paljon sähköjuttuja että ei mitenkään outoa jos siellä on elämää vielä pitkään auton sammumisen jälkeen.
Juokaa kaliaa, nauttikaa kesästä ja antakaa auton naksutella.

Btw, oma Focus kävi viime viikolla ensimmäistä kertaa ulkomailla kun käytiin Tallinnassa. Tykkäsi kuulemma kovasti matkustaa laivan autokannella mutta Tallinnan liikenne ja tiet oli kuulemma kurjia.
Juuh, mun puolesta kottero saa soitella yksinään vaikka Putte Possun nimipäivät kerran tunnissa kunhan vaan toimii - ja niinhän se tekeekin. Antaa norsun ressata - sillä on isompi pää ja keskitytään me kesästä nauttimiseen. :thumbup:
Focus Wagon 2.0 TDCi A8 Titanium -18 ja Focus HB 1.0 M6 Titanium -17

fordever
Viestit: 280
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever » 23 Heinä 2019 20:19

Sattuneesta syystä ajelin pari päivää manuaalivaihteisella 1.0 EcoBoost Titanium farmarilla. Ajattelin ilahduttaa muutamalla satunnaiskäyttäjän havainnolla.

Nopeusmittarin 5 km/h jako alle 60 nopeuksissa jaksoi hämätä. Kun normaalisti mittarilukema on n. 10 km/h yli sallitun niin pysytään huomautusrajan tuntumassa. Nyt kun näytti nopeasti vilkaisten ajelevan 60 km/h niin lukema olikin 55. No, toki tuohon tottuu kun pidemmän aikaa ajelee.

Etuviistoon alas näkymä on yllättävän tukkoinen eli kun kääntyy vasemmalle ja pitää katsoa missä ne kanttikivet ovat, niin sattuu sivupeili aika sopivasti näkökenttään peittämään juuri sen kriittisen ajan jolloin ne kivet pitäisi oikeastaan nähdä.

Vakionopeussäädin oli ilman adaptiivisuutta. Siitä seurasi se, että vaihdetta vaihtaessa se putosi pois päältä. Muutenkaan tuollaisella vakionopeussäätimellä ei tee kyllä mitään. Aika harvoin tulee tilanne, että voi ajella ilman että eteen kohta tulee alinopeutta köröttelevä.

Sync-vekotin käynnistyi tilanteesta riippuen sangen hitaasti. Jos auto oli seissyt kauan (yön yli tai muutaman tunnin) tuntui että käynnistyminen oli selvästi hitaampaa kuin jos vain käväisi jossain. Hitaalla käynnistymisellä tarkoitan sitä, että hyvin ehti lähteä liikkeelle ja jopa ajaa hetken ennen kuin telkkariruutu alkoi näyttää jotain. Kerran tuli myös ilmoitus navigointivirheestä eikä se tilanne poistunut vaikka auton sammutti useampaankin kertaan. Sitten pidemmän tauon jälkeen navigointi taas toimi.

Autossa oli 16-tuuman vanteet ja rengaskoko 205/60 eli kumia piisasi eikä leveyskään päätä huimannut (Michelin Primacy 4 oli merkki ja malli). Siitä huolimatta rengasmelua oli sen verran, että en sanoisi autoa erityisen hiljaiseksi. Vähän tuli sellainen olo, että se rengaskohina pyörii jossain kojelaudan sisällä ja saa sieltä kaikupohjaa. Miten sitten kun alla ovat 18-tuuman renkaat? Ja ehkä kitkat ovat talvella paras ratkaisu.

Edelleen olen sitä mieltä että vaihto-opastin opastaa vaihtamaan liian alhaisilla kierroksilla. Jos vaihto-opastinta seuraa orjallisesti saa kyllä ajaa aika paljon jyristävän moottorin säestyksellä ja se ei ole kivaa. Tuolla moottorilla varustettua autoa pitää ajaa korvakuulolta.

Ja lopuksi havainto yhtäkkiä alkavasta tärinästä, joka ei voi johtua mistään muusta kuin sen yhden sylinterin lepuutuksesta. Parhaiten ilmiön huomasi hieman yli 100 km/h nopeudessa tasamaalla ihan pintakaasulla ajellessa, jolloin ohjelmiston mielestä 2 sylinteriä ilmeisesti riittää. Heti kun painoi vähän enemmän kaasua tai tiessä oli nousua, tärinä lakkasi. Ja millaista se tärinä sitten oli. No, ikään kuin istuimessa olisi hierontatoiminto, siis takapuolen alla. Tavallaan koko auto tärisi ja sitä voisi ensi alkuun pitää rengasongelmana.

PiuhaPoikki
Viestit: 370
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki » 23 Heinä 2019 20:31

fordever kirjoitti:
23 Heinä 2019 20:19
Vakionopeussäädin oli ilman adaptiivisuutta. Siitä seurasi se, että vaihdetta vaihtaessa se putosi pois päältä. Muutenkaan tuollaisella vakionopeussäätimellä ei tee kyllä mitään.
Tämähän on perinteinen fordilainen vakionopeudensäädin. Joku ei tee sillä mitään ja toinen tekee.
Minä olen sellaisella ajellut muutaman satatuhatta sekä siviilissä, että töissä. Aika pitkiäkin pätkiä nappeihin koskematta. Pohjois-suomessa hurahtaa satakin kilometriä.

Toisaalta esimerkiksi skodan vakkari ei putoa päältä vaihdetta vaihtaessa ja sekin on ihan kiva kun siihen tottuu.
Totuttelua se voortti-mieheltä vaatii, koska itselle käy ainakin usein niin, että kun tulen esimerkiksi moottoritien rampille ja heitän pienempää pykälää jarruttaakseni moottorilla niin skoda lyökin lisää löylyä kun saan kytkimen ylös. :lol:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Fucus Vagon 1,6tdci 2010

EeroH
Viestit: 464
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH » 23 Heinä 2019 20:57

Jaa ei normi vakkari pysy päällä vaihdetta vaihtaessa? Taas yksi syy jättää Focus kauppaan...
Kuva

Frnz
Viestit: 126
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Frnz » 23 Heinä 2019 21:21

EeroH kirjoitti:
23 Heinä 2019 20:57
Jaa ei normi vakkari pysy päällä vaihdetta vaihtaessa? Taas yksi syy jättää Focus kauppaan...
Onko jossain maailmassa auto manuaalivaihteilla jossa vakkari pysyy päällä vaihdon jälkeen ja jatkaa ajoa samalla nopeudella? Ainakin Bemarissa ja Audissa Fordin lisäksi "tipahtaa" päältä ja vaatii aktivoinnin nappia painamalla tai viiksestä/napista nopeutta lisäämällä/laskemalla. Automaattivaihteet luonnollisesti eri asia. :D
Ajossa Focus Active 2019 / Mini F60 hybrid & kesäisin BMW E88
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92

focst
Viestit: 1305
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst » 23 Heinä 2019 21:30

Frnz kirjoitti:
23 Heinä 2019 21:21
Onko jossain maailmassa auto manuaalivaihteilla jossa vakkari pysyy päällä vaihdon jälkeen ja jatkaa ajoa samalla nopeudella? Ainakin Bemarissa ja Audissa Fordin lisäksi "tipahtaa" päältä ja vaatii aktivoinnin nappia painamalla tai viiksestä/napista nopeutta lisäämällä/laskemalla. Automaattivaihteet luonnollisesti eri asia. :D
Kyllä mulla pysyy päällä..aktiivivakkarilla varustettu.
Ex ford focus st170 2002
Ex ford focus st225 2006
Ex ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford focus 1.5 ecoboost m6 st line wagon 2019 :ford:

PiuhaPoikki
Viestit: 370
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki » 23 Heinä 2019 21:34

Frnz kirjoitti:
23 Heinä 2019 21:21
Onko jossain maailmassa auto manuaalivaihteilla jossa vakkari pysyy päällä vaihdon jälkeen ja jatkaa ajoa samalla nopeudella? Ainakin Bemarissa ja Audissa Fordin lisäksi "tipahtaa" päältä ja vaatii aktivoinnin nappia painamalla tai viiksestä/napista nopeutta lisäämällä/laskemalla. Automaattivaihteet luonnollisesti eri asia. :D
Kuten edellä kerroin, skodan vakkari pysyy.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Fucus Vagon 1,6tdci 2010

Frnz
Viestit: 126
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Frnz » 23 Heinä 2019 21:35

PiuhaPoikki kirjoitti:
23 Heinä 2019 21:34
Kuten edellä kerroin, skodan vakkari pysyy.
Luulisi että Audissa (mun kokemus A3, mallit 2007 ja 2013, bensa ja diesel, molemmat manuaalilla) olisi sama vakkari. :D
Ajossa Focus Active 2019 / Mini F60 hybrid & kesäisin BMW E88
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92

Frnz
Viestit: 126
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Frnz » 23 Heinä 2019 21:40

Täällä kun on ollut pohdintaa noista autojen toimitusajoista, niin ainakin minun kohdallani toimitusaika näyttää menevän juuri kuten tilatessa sovittiin. Toukokuussa tilattiin Active-malli 1.0 moottorilla muutamilla lisävarusteilla ja sen sanottiin menevän tuotantoon juhannuksen aikoihin. Toimitus arvioitiin 22.7. alkavalle viikolle. Pitivät näköjään lupauksensa ja luovutus vielä tämän viikon kuluessa. :thumbup: :ford:

Kokemuksia varmaan sitten myöhemmin lisää...
Ajossa Focus Active 2019 / Mini F60 hybrid & kesäisin BMW E88
Ex Fords: Focus 1.0 Ecoboost 2014 , B-Max 1.0 2013, StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92

PiuhaPoikki
Viestit: 370
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki » 23 Heinä 2019 21:56

Frnz kirjoitti:
23 Heinä 2019 21:35
Luulisi että Audissa (mun kokemus A3, mallit 2007 ja 2013, bensa ja diesel, molemmat manuaalilla) olisi sama vakkari. :D
Diesel octaviasta on nämä mun kokemukset. Muutama eri yksilö vähän eri vuosimalleja ja varustetasoja mutta kaikissa tämä sama ominaisuus vakkarissa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Fucus Vagon 1,6tdci 2010

Trukki1
Viestit: 160
Liittynyt: 10 Marras 2018 22:14

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Trukki1 » 23 Heinä 2019 22:09

focst kirjoitti:
23 Heinä 2019 21:30
Kyllä mulla pysyy päällä..aktiivivakkarilla varustettu.
Niin pysyy...
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6

pajatso
Viestit: 14
Liittynyt: 20 Helmi 2019 21:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja pajatso » 23 Heinä 2019 22:20

Ihan hyvin pysyy valkari päällä. Muutaman sekunnin voi säätää vaihteita, yms...ennenkuin putoaa pois päältä.

fordever
Viestit: 280
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever » 23 Heinä 2019 22:23

Sen verran kommenttia tähän aktiivivakionopeussäädinkeskusteluun, että itsellä omassa mk5 Mondeossa (manuaalivaihteet, ja vakkari pysyy päällä vaihteen vaihdossa) on sellainen ja kun siihen on tottunut, niin normivakionopeussäädin tuntuu jotenkin lähes käyttökelvottomalta. Toki jossakin aiemmassa Fordissa minulla oli sellainenkin ja silloin se oli oikeinkin hyvä juttu.

Avatar
Rusakko_
Viestit: 162
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ » 23 Heinä 2019 23:31

xflex kirjoitti:
23 Heinä 2019 10:50
Toivottavasti kesään kuuluu muutakin kuin fiikkuksen vieressä väijymistä... :D

Olen joskus myös kuullut jotain releiden naksahtelua tai jonkin puhaltimen pyörimistä satunnaisesti vaikka autolla ei ole ajettu tunteihin. Korvia pistävä vinkuna alkaa yleensä lukkojen ja kuskin oven avauksen jälkeen ja kestää muutaman minuutin. Ei mitään käryä mitä vekotin silloin tekee. Joten vähän epäilen että saat huollosta lähinnä sympatiaa jos sitäkään. Taitaa olla normaalia Fordin sielunelämää. Mutta voihan se olla että jotain päivityksiä on saatavilla tai ompi oikein rautavikaakin. Laturissa pidin talvella kerran viikossa niin virta riitti pätkäajoonkin kera webaston.

Kerro sitten meillekin mitä sanovat jos olet huoltoon yhteyksissä.
Kuulostaa huolettomuudesta päätellen, että osa foorumilaisista on loman vietossa (ehkä jopa pikku pieruissa). No mutta...

Huolto neuvoi irroittamaan akun kaapelit ja kytkemään ne toisiinsa pariksi minuutiksi, jotta kondensaattorit(?) ym nollatuisivat. Tein niin ja sen jälkeen on auto ollut hiljaa. Mikä lie bitti poikittain. Ehkä pelkkä akun miinusnavan irroitus olisi riittänyt...

Oikeastaan juuri mitään asetuksia ei tarttenut määrittää uusiksi. Radiokanavat, ajotietokone ym säilyivät. Avaimia auto kyseli hetken...

Soitin kolmeen eri Fordin huoltoon ja kuluttajavinkit vaihteli tyyliin
-varataan aika 1 kk päähän sähkärille
-soita hinaus tai aja lähimpään Ford huoltoon
-irrota akun kaapelit ja kytke ne toisiinsa pariksi minuutiksi. Sen siis tein.

Em. huolto mainitsi, että led-umpioissa on tuuletus ja samanlaista sekoilua on ollut Skodassa ja VWssä sekä Volvossa. Moottorin jälkilämpö nostattaa umpioiden lämpötilaa vielä ajon jälkeen ja siksi tuulettaa. Helle ja suora auringonpaiste lisää vielä tarvetta. Bitti kun vielä poikittain niin sitten tuuletetaan yötä päivää. Kuuluu samaan sarjaan mystiset viat.

Jospa se tuolla rauhoittui :thumbup:
:ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019

PiuhaPoikki
Viestit: 370
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki » 23 Heinä 2019 23:39

Rusakko_ kirjoitti:
23 Heinä 2019 23:31

Huolto neuvoi irroittamaan akun kaapelit ja kytkemään ne toisiinsa pariksi minuutiksi, jotta kondensaattorit(?) ym nollatuisivat. Tein niin ja sen jälkeen on auto ollut hiljaa. Mikä lie bitti poikittain.
"Buutti kaiken muutti", kuten sanonta kuuluu. :thumbup:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Fucus Vagon 1,6tdci 2010

Arski54
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 » 23 Heinä 2019 23:45

Frnz kirjoitti:
23 Heinä 2019 21:21
Onko jossain maailmassa auto manuaalivaihteilla jossa vakkari pysyy päällä vaihdon jälkeen ja jatkaa ajoa samalla nopeudella? Ainakin Bemarissa ja Audissa Fordin lisäksi "tipahtaa" päältä ja vaatii aktivoinnin nappia painamalla tai viiksestä/napista nopeutta lisäämällä/laskemalla. Automaattivaihteet luonnollisesti eri asia. :D
Esim. Seatissa pysyy tavallinen vakkari päällä kun vaihtaa vaihdetta riittävän nopeasti.
Myös Fordissa pitäisi pysyä, minulla on tästä Fordin kirjallinen lausunto. Mutta ei siis Fordissa pysy.

AAR85
Viestit: 245
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 » 24 Heinä 2019 01:22

Kevät ja kesä on mennyt hienosti focuksen kanssa. Ei huolia eikä murheita. Start/stop systeemiä alkoi välttelemään ja kertoi syyksi akun latausta. Käytin ctekin 10a laturia kiinni täyteen saakka ja taas toimii. Mulla on nää ajot yleensä todella lyhyitä, että ymmärtäähän tuon.

Tää sylinterin lepuutustärinä on kyllä ihmeellinen. Luulen, että omassakin tämä tuntui talvella ja keväällä, kun oli jo kesärenkaatkin vaihdettu, mutta nyt kesällä en ole kyllä havainnut tätä tärinää kertaakaan.

Inan vajaa 9500km mittarissa. Ajotietokoneen laskema kulutus tälle matkalle 7.9l/100km. Ajot 85% todella lyhyttä 4-10km kaupunkiajoa.

Suunnittelin teettäväni ”välihuollon” marraskuussa, kun tulee vuosi ajoa täyteen ja samalla h&r:n jouset + suuntaukset.
Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Tulossa: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon '20
Ex: Focus 1.5 EcoBoost M6 150hv Titanium HB ’15

jesseson94
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Heinä 2019 13:40

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja jesseson94 » 24 Heinä 2019 04:02

Auto kävi huollossa ja ilmoitettiin että kuskinpuolen kaijutin menee vaihtoon.. audio10 tosiaan kyseessä. Onko muilla b&o paketin omistajilta vaihdettu?

Vastaa Viestiin