Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja focst »

calculus kirjoitti: 21 Touko 2019 20:10 Ai niin, ensimmäisten 2700 km aikana auto on kuluttanut öljyä ehkä vajaan kolmanneksen mittavälistä, ja viimeisen 1000 kilsan aikana mielestäni öljymäärä ei ole vähentynyt. Lisäksi öljy on edelleen kullanväristä, eikä tummunut ollenkaan. :thumbup:
Mulla eka 10tkm öljynvaihto lähestyy eikä ole vielä öljy vajunut yhtään. Oisko sulla ollu lähtiessä vajaa täyttö?
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Jeipii
Viestit: 216
Liittynyt: 23 Loka 2008 12:24

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Tässä lisätietoa siitä miten tuo Fordin öljynvaihtoväli määräytyy.
https://www.yourmechanic.com/article/un ... -minderler
@rsk@
Viestit: 590
Liittynyt: 24 Heinä 2016 23:11

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja @rsk@ »

Samat suurinpiirtein kiihtyy tuo uusi 182hp 1.5ecoboosti mitä 1.6ecoboost.
https://www.automobile-catalog.com/car/ ... t_182.html

Mutta tuossa videon pätkässä 150hp kiihtyy 8,0s sataseen?

https://youtu.be/8pF8pWIO3I4
Trukki1
Viestit: 173
Liittynyt: 10 Marras 2018 22:14

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Trukki1 »

Minullakaan ei ole öljyä kulunut, ainakaan vielä. 12 000 km takana.
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
Nuuskamuikkunen72
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Loka 2018 18:28
Paikkakunta: Lahen seutu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikkunen72 »

Toimiiko teillä muilla tuo kaistavahti ylipäätään? Itselläni se on oletusasennossa että vain täristää eikä käännä, mutta kertaakaan en ole saanut sitä reagoimaan vaikka olen tahallanikin ajanut kaistaviivojen päällä. Silloin se kuitenkin ravistaa kun säätää sitä tärinän voimakkuutta eli ei se ihan hengetön kumminkaan ole :o
Focus 1.0 Ecoboost Titanium 2019 5-ov M6
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

Nuuskamuikkunen72 kirjoitti: 23 Touko 2019 07:44 Toimiiko teillä muilla tuo kaistavahti ylipäätään? Itselläni se on oletusasennossa että vain täristää eikä käännä, mutta kertaakaan en ole saanut sitä reagoimaan vaikka olen tahallanikin ajanut kaistaviivojen päällä. Silloin se kuitenkin ravistaa kun säätää sitä tärinän voimakkuutta eli ei se ihan hengetön kumminkaan ole :o
Toimii ainakin siinä oliko nyt älykkäässä asetuksessa. Ohjaa keskelle jos kaistaviivat vaan näkyy. Ei oikeastaan paljaalla tienpinnalla edes häiritse ajoa muuten ku oikeassa tilanteessa. Sitä automaattista ohjausta tulee todella harvoin käytettyä, mikä taitaa tulla aktiivisen vakkarin kylkiäisenä
Ford
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Tuo automaattinen kaistallapitoavustin on minulle ainakin täysin hyödytön, koska en halua ajaa kaistan keskellä olevissa urissa vaan niistä sivussa - joten joudun koko ajan kamppailemaan vahtia vastaan.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Freeze kirjoitti: 23 Touko 2019 10:09 Tuo automaattinen kaistallapitoavustin on minulle ainakin täysin hyödytön, koska en halua ajaa kaistan keskellä olevissa urissa vaan niistä sivussa - joten joudun koko ajan kamppailemaan vahtia vastaan.
Sama täällä. Ei ole juurikaan ollut päällä. Testattu on, että toimii.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Kaistavahti toimii erinomaisesti ja se on aina päällä, kaista-avustinta taas ei tule juurikaan käytettyä koska se muistuttaa sitten jatkuvasti että pitää kädet ratissa.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Trukki1
Viestit: 173
Liittynyt: 10 Marras 2018 22:14

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Trukki1 »

Nuuskamuikkunen72 kirjoitti: 23 Touko 2019 07:44 Toimiiko teillä muilla tuo kaistavahti ylipäätään? Itselläni se on oletusasennossa että vain täristää eikä käännä, mutta kertaakaan en ole saanut sitä reagoimaan vaikka olen tahallanikin ajanut kaistaviivojen päällä. Silloin se kuitenkin ravistaa kun säätää sitä tärinän voimakkuutta eli ei se ihan hengetön kumminkaan ole :o
Olet varmaankin ensiksi aktivoinut kaistavahdin vasemman puolinmaisen viiksen päästä nappia painamalla... ;) Niin johan kääntää...
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Itsehän olen "ajanut" kerran 50km matkan ohjaamatta autoa kertaakaan, 15 sekunnin välein vaan puristaa ratista sen verran ettei järjestelmä hermostu. :D
Kaista-avustin siis toimii erinomaisesti mutta tuo jatkuva muistutus ärsyttää sen verran että ei jaksa pitää päällä..
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Nuuskamuikkunen72
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Loka 2018 18:28
Paikkakunta: Lahen seutu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Nuuskamuikkunen72 »

Trukki1 kirjoitti: 23 Touko 2019 18:21 Olet varmaankin ensiksi aktivoinut kaistavahdin vasemman puolinmaisen viiksen päästä nappia painamalla... ;) Niin johan kääntää...
Jaa sekö sen napin tarkoitus onkin.. :shock:
Focus 1.0 Ecoboost Titanium 2019 5-ov M6
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Nuuskamuikkunen72 kirjoitti: 23 Touko 2019 19:20 Jaa sekö sen napin tarkoitus onkin.. :shock:
Nyt pitää erottaa kaksi asiaa toisistaan:

- kaistavahti
- kaista-avustin

Kaistavahti on se nappi siellä viiksen päässä, se muistuttaa että pysyt viivojen välissä avustaa myös hienoisesti ohjauksessa ja täristää rattia kun menet viivojen yli mutta ei varsinaisesti estä esim ojaanajoa tai vastaantulevien kaistalle ajautumista.

Kaista-avustin taas on se joka ohjaa sun autoas autonomisesti 15 sekunnin ajan kerrallaan vaikkei kädet ole ratissa.
Tämän featuren tarkoitus on myös estää esim omalta kaistalta pois ajautuminen esim tilanteessa jossa kuski on nukahtanut rattiin.

Kaistavahti toimii myös itsenäisesti, mutta kaista-avustin vaatii toimiakseen tuon kaistavahdin aktivoinnin.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

HMS77 kirjoitti: 23 Touko 2019 19:33 Nyt pitää erottaa kaksi asiaa toisistaan:

- kaistavahti
- kaista-avustin

Kaistavahti on se nappi siellä viiksen päässä, se muistuttaa että pysyt viivojen välissä avustaa myös hienoisesti ohjauksessa ja täristää rattia kun menet viivojen yli mutta ei varsinaisesti estä esim ojaanajoa tai vastaantulevien kaistalle ajautumista.

Kaista-avustin taas on se joka ohjaa sun autoas autonomisesti 15 sekunnin ajan kerrallaan vaikkei kädet ole ratissa.
Tämän featuren tarkoitus on myös estää esim omalta kaistalta pois ajautuminen esim tilanteessa jossa kuski on nukahtanut rattiin.

Kaistavahti toimii myös itsenäisesti, mutta kaista-avustin vaatii toimiakseen tuon kaistavahdin aktivoinnin.
Taitaa olla kaistanpitoavustin kaikissa vakiona ja se myös ohjaa auton tietyillä asetuksilla takaisin kaistaviivojen (jos näkyvissä) väliin, mikäli auto ajautuu viivojen yli ilman vilkkua. Siitä viiksen päässä olevasta napista saa sen nopeasti aktiiviseksi tai pois päältä oli asetuksissa mikä tahansa. Aktiivisen vakionopeussäätimen mukana tulee ajolinja-avustin, mikä toimii ainoastaan aktiivisen vakionopeussäätimen ollessa kytkettynä ja mikäli ratista painaa päälle kyseisen ominaisuuden. Tämä pyytää käsiä rattiin ja pysäyttää auton, mikäli et laita käsiä rattiin. Myös kaistanpitoavustin ilmoittaa kädet rattiin jos pari kertaa peräkkäin joutuu korjaamaan linjoja ja on näistä se hyödyllinen varuste
Ford
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

-kaistavahti varoittaa (vakiovaruste)
-kaistanpitoavustin korjaa ajolinjan (vakiovaruste) ja estää parhaassa tapauksessa onnettomuuden
-ajolinja-avustin ajaa autonomisesti tasolla 2(lisävaruste)
ja yrittää pitää auton keskellä kaistaa.
Jos tuntuu ettei omasta autosta noita vakiovarusteita löydy, niin asetukset ja viiksen pää tarkastukseen
Ford
Jonez
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Touko 2019 17:38

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Jonez »

Onko täällä kellään jakaa kokemuksia 1,5 litrasen 182 hp A8 kulutuksesta (ST-line, 18'' vanteet). Olen nyt omallani ajellut n. 2kk ja 2000km. Toiminut hyvin mutta kulutus mietityttää. Normaalissa ajossa maantie kulutus on normaali ajotilassa 100 km/h vauhdissa ajotietokoneen mukaan noin 7,0 l / 100km. Vastaavasti kaupunkiajossa (pääosin alle 5km pätkäajoa) rauhallisella ajotyylillä kulutus nousee yli 10 l / 100 km ajotietokoneen mukaan. Onko tuolla koneella, noilla vanteilla ja automaattilaatikolla kulutus todella noin kova?

Vertailun vuoksi itsellä oli sijaiskäytössä farmari 1,5l 150hv automaattilaatikolla ja kulutus oli selkeästi pienempi, vaikka kyseessä oli wagon, toki pienemmillä vanteilla. Sijaisauto tuntui myös huomattavasti pirteämmältä kuin omani, mutta saattaa johtua erosta vanteissa. Sijaisautossa taisi olla 16''.
Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line ’19
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

focst kirjoitti: 11 Touko 2019 22:00 Ei 2litran dieselissä ole edes ollut ongelmia taitaa olla ainoa..1.5 ecoboost taitaa tulla manuaalina hyvänä kakkosena hyvin vähän ongelmia..
Kun nettiä selaa niin Transitissa on ollut ongelmia 2.0 ecobluen kanssa mutta ne ovat tainneet liittyä alkupään valmistussarjoihin.
Jotain jakopää- ja suutinongelmia on raportoitu.
Focuksen 2,0 dieseleistä ei kovin paljon löydy pahaa mainintaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Pelimiäs
Viestit: 18
Liittynyt: 07 Maalis 2019 21:43
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Pelimiäs »

Jonez kirjoitti: 24 Touko 2019 19:09 Onko täällä kellään jakaa kokemuksia 1,5 litrasen 182 hp A8 kulutuksesta (ST-line, 18'' vanteet). Olen nyt omallani ajellut n. 2kk ja 2000km. Toiminut hyvin mutta kulutus mietityttää. Normaalissa ajossa maantie kulutus on normaali ajotilassa 100 km/h vauhdissa ajotietokoneen mukaan noin 7,0 l / 100km. Vastaavasti kaupunkiajossa (pääosin alle 5km pätkäajoa) rauhallisella ajotyylillä kulutus nousee yli 10 l / 100 km ajotietokoneen mukaan. Onko tuolla koneella, noilla vanteilla ja automaattilaatikolla kulutus todella noin kova?
Ajelen itse 182hp A8:lla ja alla 18" Michelinit ja ajelen päivittäin yhteensuuntaan 20km työmatkaa moottoritiellä jossa käytössä useita rajoituksia työmaista johtuen eli vaihtelevat nopeudet. Auto näyttää kulutukseksi 7.6-7.7l. Jos ajelen pientä kaupunkiajoa niin kulutus nousee n. 8.5l tuntumaan. Pitkässä matka-ajossa kulutus tippuu luokkaan 5.6-5.8l/100km nätisti ajaen. Kilometrejä takana nyt 5600km ja kakkos trippimittari on alusta asti mitannut kulutuksen 8.1l/km sisältäen kaikki ajot helmikuusta lähtien.

En tiedä miten poljetat sitä autoa mutta mielestäni sinun auton kulutuksessa on ehkä jotain pielessä. Tarkista kulutus laskemalla se ensin itse tankatuista litroista ja ajetuista kilometreistä. Jos menet autoliikeeseen valittamaan niin nehän varmaan vaan neuvovat seuraamaan kulutusta 20tkm saakka ja sitten takasin valittamaan. Mitäpä ne tuolle kulutukselle paljoa voivat. Mitäs ostit.

Onhan tuo aika syöppö pikkuautoksi ja ei kannata hankkia jos alkaa laskemaan kulutettuja litroja tarkkaan. Suosittelen menemään niihin hybridimerkkeihin jos haluaa höyryillä ajella.
Nyk. Focus 1.5 EcoBoost 182hp A8 Vignale Wagon -19
Ex. Mondeo 2.0TDCi 150hp A Titanium Wagon -16
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Jonez kirjoitti: 24 Touko 2019 19:09 Onko täällä kellään jakaa kokemuksia 1,5 litrasen 182 hp A8 kulutuksesta (ST-line, 18'' vanteet). Olen nyt omallani ajellut n. 2kk ja 2000km. Toiminut hyvin mutta kulutus mietityttää. Normaalissa ajossa maantie kulutus on normaali ajotilassa 100 km/h vauhdissa ajotietokoneen mukaan noin 7,0 l / 100km. Vastaavasti kaupunkiajossa (pääosin alle 5km pätkäajoa) rauhallisella ajotyylillä kulutus nousee yli 10 l / 100 km ajotietokoneen mukaan. Onko tuolla koneella, noilla vanteilla ja automaattilaatikolla kulutus todella noin kova?

Vertailun vuoksi itsellä oli sijaiskäytössä farmari 1,5l 150hv automaattilaatikolla ja kulutus oli selkeästi pienempi, vaikka kyseessä oli wagon, toki pienemmillä vanteilla. Sijaisauto tuntui myös huomattavasti pirteämmältä kuin omani, mutta saattaa johtua erosta vanteissa. Sijaisautossa taisi olla 16''.
Ei valitettavasti ole kokemusta automaatista, mutta nyt kahden kuukauden ja noin 3000 km ajon jälkeen meidän keskikulutus on 6.2 koko matkalle.

Sen verran voin kokemuksesta todeta, että 18" kesärenkaat ja lämpimien ilmojen myötä ilmastoinnin aktivoituminen ovat nostaneet kulutusta puoli litraa tai vähän yli verrattuna 16" kitkoihin ja viileämpiin keleihin.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Trukki1
Viestit: 173
Liittynyt: 10 Marras 2018 22:14

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Trukki1 »

calculus kirjoitti: 25 Touko 2019 16:54 Ei valitettavasti ole kokemusta automaatista, mutta nyt kahden kuukauden ja noin 3000 km ajon jälkeen meidän keskikulutus on 6.2 koko matkalle.

Sen verran voin kokemuksesta todeta, että 18" kesärenkaat ja lämpimien ilmojen myötä ilmastoinnin aktivoituminen ovat nostaneet kulutusta puoli litraa tai vähän yli verrattuna 16" kitkoihin ja viileämpiin keleihin.
Samankaltaisija kokemuksia nastarenkaat/17" kesärenkaat.
Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 hv Titanium Wagon M6
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

Täällä taas litraisella automaatilla kaupunkikulutus jopa 11, ainakin ennen kuin start/stoppia korjailtiin. Maantiellä oli nastoilla reilua viittä, kesärenkailla reilua kuutta, ekan 2500+km keskiarvo taisi olla 8,2. Ei minusta ihan mitä pitäisi.
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kun katselee noita kulutus lukemia helposti ajattelee että herroilla on vapaasti hengittävä 2,5 litraan moottori konepellin alla. Tietysti noi tehtaan antamat kulutuslukemat on pelkkää humpuukkia se normi käyttö eroaa aikaa paljon noista testeistä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja calculus »

Tuo automaatti on kyllä koeajon perusteella erittäin pehmeä ja mukava, mutta kulutus on ilmeisesti aika karmea verrattuna manuaaliin. Ainakin, jos viitsii noudattaa vaihto-opastinta ja/tai hyppiä yli pykälien tilanteen mukaan. :|

Kilpailijoihin verrattuna... No. Ei se ainakaan yhtä polttoainetaloudellinen ole kuin kaksoiskytkinlaatikot. Kokonaistaloudellisuus huollot ja muut mukaan laskettuna... Paha sanoa.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

Renee kirjoitti: 25 Touko 2019 20:36 Kun katselee noita kulutus lukemia helposti ajattelee että herroilla on vapaasti hengittävä 2,5 litraan moottori konepellin alla. Tietysti noi tehtaan antamat kulutuslukemat on pelkkää humpuukkia se normi käyttö eroaa aikaa paljon noista testeistä.
Edellinen oli BMW E46 2.5 vapari rivikutonen, ja melkein samoilla kulutuksilla mennään kaupungissa... noh, ainakin matka-ajossa säästää mutta kaupunkiautoksi tuo ostettiin.
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

Veikkaan, että kaupungissa 2 litraa ja matka-ajossa litra on automaatin lisä. Mukava varuste se on. Meillä 1.0 a8 keskikulutus nyt kesäisillä ilmoilla 6.8-7 painottuen voimakkaasti matka-ajoon. Ihan pelkällä 80 alueella saattais parhaillaan päästä 6 ja vähän yli. Aina vakkari käytössä ja vääntö kyllä riittää eikä hae jatkuvasti pienempää. Mitäköhän toi veisi pelkässä kaupunki pyörityksessä, ehkä 8.5-9.
Ford
Vastaa Viestiin