Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Ryteikköroope
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Tammi 2019 20:47

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Ryteikköroope »

Jiippe kirjoitti:Kävin tänään kyselemässä autoliikkeessä tuosta tukkeutumisesta. Huoltomies sanoi, että tuota tukkeentumista esiintyy lähiajossa, eli ajellaan kaupunkilla pieniä matkoja. Talvi ja pakkanen tekee ilmoituksia tukkeentumisesta useammin kuin kesällä. Noin:100-300km välein. Jos näyttöön tulee ilmoitus tukkeentumisesta, niin autolla pitää ajella niin kauan, kun ilmoitus häviää. Kierroksia pitää olla.
Tässä onkin sitten hyvä syy olla viikonloppuisin poissa kotoa, kun pitää lähteä ajelemaan autolla kavereiden luokse, että tukkoisuus poistuu. :lol:
Ei lukenut Fordin myynti-ilmoituksessa että auto ei sovellu lyhyen matkan ajoon talvella ja pakkasella. Lisäksi ei ollut mainintaa että autolla pitää lähteä ajelemaan huruajoa kerta viikossa talla pohjassa.
Avatar
HMS77
Viestit: 588
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Vinkatkaa joku ihmeessä keltaiselle lehdistölle asiasta, varmasti tekevät jutun Focuksen vioista.
Saisi varmasti myös Fordin kommentin asiaan ja sielläkin ehkä vähän reagointia asiaan.

;)
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

HMS77 kirjoitti:Vinkatkaa joku ihmeessä keltaiselle lehdistölle asiasta, varmasti tekevät jutun Focuksen vioista.
Saisi varmasti myös Fordin kommentin asiaan ja sielläkin ehkä vähän reagointia asiaan.
;)
Ei tee. Maahantuojat on niin suuri mainostajaryhmä ettei lehdistö tähän tartu.
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Pistin itsekkin palautetta asiasta suoraan maahantuojalle. Saas nähdä mitä sieltä vastataan.

Hiukan vaan alkaa tuntumaan siltä, että kaikki hiukkaspöntöllä varustetut pienet bensat tulee olemaan tälläisiä. Tuttavalla tosiaan sama homma KIA:n litrasen bensan kanssa. Tosin hänellä vasta pari kertaa ilmotellut asiasta noin 4000km aikana. Toki sekin on liikaa.
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordever »

Vaikka asia ei kuulu tälle foorumille saati tuskin lohduttaa ketään, niin onko arvon foorumilaisilla tietoa muiden valmistajien pienten bensakoneiden hiukkasloukuista ja niiden mahdollisista ongelmista?

Saisi jonkinlaista laajempaa perspektiiviä tähän aika uuteen asiaan. Vaikka edelleenkään se ei auta eikä korjaa näitä uusimpien boostien ongelmia.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja xflex »

Näitä suodattimia on ollut ns. isommissa ja kalliimmissa autoissa jokusia vuosia. Näihin pieniin ja halvempiin on yritetty varmaan tehdä hyvä ja halpa. Sen tietää mitä siitä usein seuraa.

Ei kerro suoraan ongelmista mutta jos tekniikka kiehtoo niin tuolta voi lukea näistä GPF-suodattimista lisää.

https://www.aecc.eu/wp-content/uploads/ ... -final.pdf
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
PNEs
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Elo 2018 18:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PNEs »

Kysyin huollosta auton öljynvaihto ilmoituksesta. Ensimmäinen vastaus oli, että öljyt vaihtoon kun auto sitä kerran pyytää. Pienen keskustelun jälkeen lupasi kuitenkin selvitellä asiaa. Autolla ajettu 7tkm reilussa 2 kuukaudessa lähes pelkkää maantieajoa.
Ecobuusteri
Viestit: 340
Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Ecobuusteri »

Trukki1 kirjoitti:1.5 bensassa huoltoväli 30 000 km tai 2v. 1.0 bensassa kaiketi lyhyempi hultoväli.
1.0l Fiestassa (2018) 2v/30tkm. Viime viikolla teetin 15tkm väliöljynvaihdon, kun pitkät vaihtovälit tuo vain ongelmia 8-)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line :thumbup:
VSKo
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Joulu 2018 10:37

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja VSKo »

Onkos muut kiinnittäneet huomiota ilmastoinnin AUTO-asennossa siihen, että puhaltimen nopeus "ryntäilee"? P
puhaltimen nopeus voi muutamaksi kymmenesosasekunniksi kiihtyä ja sit palaa hitaammalla ja taas muutaman sekunnin päästä voi tehdä saman ryntäyksen, jopa muutaman kerran peräkkäin.
Ford Focus 1,5 EcoBoost 182hv M6 ST-Line Wagon 2019
Skoda CITIGO 2016
edelliset:
Ford Fiesta 1,0 Titanium M5 2017
Skoda Octavia 1,4TSI Style Wagon A6 2018
Skoda Octavia 1,4TSI Edition Wagon M6 2015
Ford Focus 1,8Tdci Ghia Wagon M5 2009
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja 69dude »

VSKo kirjoitti:Onkos muut kiinnittäneet huomiota ilmastoinnin AUTO-asennossa siihen, että puhaltimen nopeus "ryntäilee"? P
puhaltimen nopeus voi muutamaksi kymmenesosasekunniksi kiihtyä ja sit palaa hitaammalla ja taas muutaman sekunnin päästä voi tehdä saman ryntäyksen, jopa muutaman kerran peräkkäin.
Tuttu yleinen ongelma Mondeossa. Siinä saatiin korjaus softa päivityksellä.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Nonniin. Sieltä tuli nopea vastaus maahantuojalta palautteeseeni koskien tätä hiukkasloukkua. Tässä vastaus kokonaisuudessaan:
Kiitos yhteydenotosta Ford Asiakaspalveluun.

Mikäli ajo-olosuhteet (esim. kaupunkiajo) ovat sellaiset, saattaa pakokaasusuodattimen puhdistus tapahtua useasti.

Omistajan käsikirjassa on ohje, että autolla pitää ensisijaisesti ajaa erilaisissa olosuhteissa, myös maantieolosuhteissa, 20 minuuttia tai kunnes viesti häviää. Myös pitkäaikaista joutokäyntiä tulee välttää. Autoon tulee kytkeä sopiva vaihde, jolloin käyntinopeus on välillä 1 500–4 000 1/min. Tämän pitäisi kuitata viesti mittaristosta.

Normaalisti tämä suodattimen puhdistus tapahtuu ajon aikana, mutta mikäli kylmien olosuhteiden takia suodattimen lämpötila ei saavuta yli 500 asteen lämpötilaa, niin suodatin ei puhdistu luonnollisesti. Auto alkaa säätämään sytytystä sen mukaan että lämpötila saadaan nostettua. Puhdistuksen aikana tarvitaan myös moottorijarrutuksia, jotta aiheutuva jäännöshappi puhdistaa suodattimen, kun lämpötila on riittävä.

Kyseessä on ilmoitusluontoinen asia ja auton käyttöä voi jatkaa normaalisti ja ottaa huoltoon yhteyttä jos:
Mittaristossa tulee ilmoitus ” Exhaust Filter Over Limit Service Now” ja / tai moottorin häiriövalo palaa. Tällöin Ford liike tutkii auton.
Kuten jo sanoin on kyseessä ilmoitusluontoinen asia ja auton käyttöä voi jatkaa normaalisti. Ilmoituksen takia ei tarvitse ajaa turhaa tai ylimääräistä ajosuoritetta, eli mikäli hiukkassuodattimen hiukkasmäärä ylittää tietyn raja-arvon, auto alkaa säätämään sytytystä sen mukaan että pakokaasujen lämpötilaa saadaan nostettua. Mikäli auto sammutetaan tuona aikana, niin toimenpide jatkuu seuraavan ajosuoritteen aikana ja siitä tulee ilmoitus. Olemme tästä keskustelleet tehtaan kanssa, että Suomen talviolosuhteissa tuota säätöä tapahtuu useasti ja tehdas tutkii onko ilmoitusta mahdollista poistaa, koska tieto on informatiivinen. Euroopassa ei ole tullut tapauksia vastaan, että hiukkassuodatin olisi mennyt tukkoon asti.

Ulkoilman lämmetessä bensiinimoottorien lämpötila on luonnollisesti riittävä, eikä ylimääräistä sytytyksen säätöä tarvitse tehdä.
Mitäs mietteitä herättää?
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Torspo
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2018 11:51

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Torspo »

AAR85 kirjoitti:Nonniin. Sieltä tuli nopea vastaus maahantuojalta palautteeseeni koskien tätä hiukkasloukkua. Tässä vastaus kokonaisuudessaan:
Mitäs mietteitä herättää?
Itellä ainakin sellainen ettei tää tule muuttumaan vaikka olis lämpimämpää. Nyt joka tapauksessa en aja enää yhtään ylimääräistä, niin katotaan kauan kestää et joutuu viemään huoltoon
Ecobuusteri
Viestit: 340
Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Ecobuusteri »

Ilmeisesti Golf ammattilaisella Focus pelaa :D

https://www.nettiauto.com/artikkeli/amm ... ocus_wagon
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line :thumbup:
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Mitähän tuo sytytyksen säätö tekee teholle ja kulutukselle... :D
fordessori
Viestit: 19
Liittynyt: 31 Loka 2015 11:04

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja fordessori »

No niin..

Uusi Focus tilattu elokuussa ja johtuen kaikesta sähläämisestä niin se on minulla maaliskuun alussa. Kysymys kaikille 2,0/A8 omistajille että mitäs vikoja on ollut matkanvarrella? Onko iso diesel säästynyt lapsuksilta? Kiinnostaisi tietää mitä on luvassa.
Ford Escort (1999-2002), Ford Mondeo MK1 (2002-2005), Ford Focus MK2 (05-10), Ford Focus MK2 (2009-2011), Ford Focus MK3 (2011-2015), Ford Mondeo MK5 (11/15-3/19), Ford Focus 2.0TDCi A8, Ford Focus 2,0TDCi A8 Vignale (2019-2021), Ford Kuga PHEV Vignale
Torspo
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2018 11:51

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Torspo »

EeroH kirjoitti:Mitähän tuo sytytyksen säätö tekee teholle ja kulutukselle... :D
Oikein hyvää näyttäisi tekevän. Täydellä tankilla lähdin ja 100 kilometrin jälkeen tankkasin täyteen, niin melkein 9 litraa meni tankkiin
Arski54
Viestit: 411
Liittynyt: 22 Joulu 2016 13:30

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Arski54 »

Sieltähän se totuus alkaa pikku hiljaa paljastua. Lämpötilat ei riitä joten lämpötilaa pitää nostaa muuttamalla ennakkoa.
Kun ennakkoa muutetaan, tästä kärsii teho, polttoaineen kulutus sekä päästöt. Vaikka korjaamot ovat pitkin matkaa
kertoneet päivityksen tulevan, niin simbsalabim, mitään vikaa ei enää Fordin mukaan ole edes olemassa. Ei ole ensimmäinen
vastaava tapaus eikä varmasti viimeinen niin kauan kun asiakkaat antaa Fordin (ja muidenkin maahantuojien) tehdä noin.

Tämän ymmärtäsi hyvin jos tuo "herja" tulisi esimerkiksi 1 krt/ 10 000 km, silloin se olisi ehkä normaalin rajoissa.
Tosin esimerkiksi omassa dieselissä (entinen auto) tuota herjaa ei tullut koskaan, hiukkaspoltto meni läpi
ongelmitta aina enkä siitä juurikaan edes tiennyt mitään.

Tässä vuoden autossa ennätys taitaa 281 km, ja se ei kyllä ole millään muotoa normaalia. Sanoo Ford mitä tahansa.

Tässä käy aivan kuten näissä yleensä, maahantuoja "tekee" viasta ominaisuuden ja se on sitten siinä. Asiakkaat
ajelee sitten mittaritaulu punaisena.
Ryteikköroope
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Tammi 2019 20:47

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Ryteikköroope »

Torspo kirjoitti: Oikein hyvää näyttäisi tekevän. Täydellä tankilla lähdin ja 100 kilometrin jälkeen tankkasin täyteen, niin melkein 9 litraa meni tankkiin
Pönttöilmoitus taulussa. Ajotietokoneen mukaan viimeinen 100km 8.7l
PNEs
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Elo 2018 18:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PNEs »

PNEs kirjoitti:Tänään tuli sitten uusi yllätys. Kun tasan 7000 km tuli täyteen niin auto ilmoitti, että pitää vaihtaa öljyt.
Aikanaan tuo myytiin 30tkm öljynvaihto välillä. sitten tuo vaihtoväli tippui 15tkm, mikä on vielä ihan ok.
Jos tuohon 7000km välein vaihtaisi öljyt niin minulle tulisi vuodessa 5 kpl öljynvaihtoja. Ei mene kuin Strömsössä.
Tänään juttelin huollon kanssa tuosta öljynvaihto ilmoituksesta. Ensin sanoi, että ei muuta kuin öljyt vaan vaihtoon. Kun hieman kritisoin lyhyttä vaihtoväliä niin huoltoneuvoja lupasi selvitellä asiaa. Soitti sitten parin tunnin päästä takaisin ja sanoi, että öljynvaihto tehdään tehtaan piikkiin.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja xflex »

fordessori kirjoitti:No niin..

Uusi Focus tilattu elokuussa ja johtuen kaikesta sähläämisestä niin se on minulla maaliskuun alussa. Kysymys kaikille 2,0/A8 omistajille että mitäs vikoja on ollut matkanvarrella? Onko iso diesel säästynyt lapsuksilta? Kiinnostaisi tietää mitä on luvassa.
No niin, on ollut hyvä. Ilmeisesti pari vuotta transitin keulalla on hionut pahemmat särmät. Lokakuusta ajeltu ilman mitään murheita. Matkaa, mutkaa ja nurkkaa ilman herjoja tai muita kummallisuuksia väännöstä ja höyhenen kepeästä etenemisestä nautiskellen. Lumisateella joskus kehottaa putsaamaan lasia etukameran kaivatessa parampaa näkymää. Tämän annan autolle anteeksi. Ollut hyvä tuuri vaikka onkin ihan ensimmäisiä linjalta ulos putkahtaneita farkkuja. Sormet on ristissä - tuuri voi kääntyä milloin tahansa.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
onik
Viestit: 129
Liittynyt: 21 Tammi 2019 07:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja onik »

Kävin laittamassa litraisen farkkutitaniumin tilaukseen, toukokuuta odotellessa :) eiköhän siihen mennessä jo korjattua softaa ole...
:ford: Focus Wagon 1.0L EcoBoost 125hp Titanium A8
Hessu81
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Heinä 2018 19:53

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Hessu81 »

onik kirjoitti:Kävin laittamassa litraisen farkkutitaniumin tilaukseen, toukokuuta odotellessa :) eiköhän siihen mennessä jo korjattua softaa ole...
Hyvä valinta. Toivotaan samaa päivityksistä. Vieläkään ei ole tullut tuosta litraisesta tunnetta, ettei potku riitä perheautoon. Kulutus on korkea ainakin automaatissa, mutta muuten täyttää odotukset
Ford
Torspo
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2018 11:51

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Torspo »

onik kirjoitti:Kävin laittamassa litraisen farkkutitaniumin tilaukseen, toukokuuta odotellessa :) eiköhän siihen mennessä jo korjattua softaa ole...
Nyt hyvä mies kyllä teit virheen. Olisit laittanut pari tonnia lisää ja ottanut sen 1.5 litraisen. Siinä ei tätä ongelmaa esiinny. Tälle asialle tuskin tullaan tekemään yhtään mitään. Korkeintaan vaan sillä päivityksellä poistetaan se ilmoitus et pönttö melkein täynnä aja ja puhdista, mutta todellisuudessa tekee kokoajan sitä sytytyksen säätöä
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Vähän pohdituttaa tuo puhdistuspoltton teoria.
Bensakonheen pakokaasuissa kun ei kovin paljon jäännöshappea ole.
Paitsi juuri moottorijarrutustilanteessa kun polttoaineen syöttö on katkaistu.

Diesel on ihan toinen juttu kun palamatonta ilmaa puhalletaan koneen läpi torven täydeltä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja EeroH »

PiuhaPoikki kirjoitti:Vähän pohdituttaa tuo puhdistuspoltton teoria.
Bensakonheen pakokaasuissa kun ei kovin paljon jäännöshappea ole.
Paitsi juuri moottorijarrutustilanteessa kun polttoaineen syöttö on katkaistu.

Diesel on ihan toinen juttu kun palamatonta ilmaa puhalletaan koneen läpi torven täydeltä.
Olisikohan tuossa syy joka saa toisilla polton onnistumaan paremmin ja toisilla valo syttyy nopeammin? Jos ajaessa paljon moottorijarruttelee ja kenno saa happea polttoa varten. Ihan vaan mutuilen...
Vastaa Viestiin