Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

Millaisia kulutuslukemia otsikon mukaisella farkulla (130hv) voi vielä pitää nk. normaaleina? Googletin asiaa sen verran, että kulutuksissa on näköjään hajontaa aika lailla. Itselläni auto on 90% työmatka-ajossa, josta 90% moottoritienopeuksia (talvirajoitusten aikaan 110km/h mittarinopeutta, kesäaikaan 130km/h), n. 120km päivä. Kulutus on pyörinyt 6,5-6,7ltr/100km paikkeilla niin kesä- kuin talvikumeillakin. Itse olen sitä mieltä, että tuossa on litran verran liikaa, mutta mitä sanoo raati?
jpsk
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Loka 2015 18:59

Re: Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja jpsk »

Mulla kulutusmittari näyttää 4,3-4,7 / 100 km riippuen ajosta.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Axe-69 kirjoitti:Millaisia kulutuslukemia otsikon mukaisella farkulla (130hv) voi vielä pitää nk. normaaleina? Googletin asiaa sen verran, että kulutuksissa on näköjään hajontaa aika lailla. Itselläni auto on 90% työmatka-ajossa, josta 90% moottoritienopeuksia (talvirajoitusten aikaan 110km/h mittarinopeutta, kesäaikaan 130km/h), n. 120km päivä. Kulutus on pyörinyt 6,5-6,7ltr/100km paikkeilla niin kesä- kuin talvikumeillakin. Itse olen sitä mieltä, että tuossa on litran verran liikaa, mutta mitä sanoo raati?
Enpä tunne noita diisseleitä, mutta ton omistajan käsikirjan(mitä ei koskaan avata) mukaan yks. malli tomaattifarkkuduratorg-TDCI 130 hv kuluttais 10,7 kaupunki, maantie 6,3 ja 7,9 yhdistetty, eli raati on sitä mieltä, että kysyjän ei tarvitse olla huolissaan (varsinkaan kun tehtaan ilmoitukset vedetään perinteisesti vähän alakanttiin)... :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Deippa
Viestit: 487
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Joo kyllä mää sanosin että kaks ensimmäistä viestin kirjottajaa on molemmat oikiassa :D Tuollanen 6,5 litraa on kyllä oikeestaan aika hyväkin kulutus kun jos ajo moottoriteillä. Kaiken lisäksi samaan aikaan se ajotietokone voi tosiaan näyttää yli kaks litraa vähemmän (mistä lie se keksii lukemansa). Ite muistan kerran kesälomareissulla, kun ei oltu etelän moottoritiepätkillä sillä tankillisella liikuttu, päässeeni aavistuksen alle kuuden (ajoin n. 100tkm sillä monsuunilla). Muuten aina vähintään 6,5 ja talvella ainaki litra enemmän. Tosin mulla oli ajot pääsiassa työmatkaa 25km suuntaansa, joten ei talvella ei juur koskaan kone edes kerennyt kauvvaa olla normilämmöissä ja eberi pöhisemättä, joka myös osansa haukkaa. Ja sitten tuolla motarilla yli satasen nopeudet tollasella isolla kantti laatikolla kasvattaa kulutusta kummasti. Eli ei sitä MK3 Mondeota oikein talousihmeeksi voi haukkua mutta aina on perille vei! :thumbup:
S-MAX -10 TDCI 140hv
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Re: Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

Ajotietokone vaikuttaa tosiaan lähinnä arpovansa nuo kulutuslukemat, jotka pyörivät siinä viiden litran hujakoilla per 100km. :D
Mutta raati vaikuttaa olevan sitä mieltä, että tuollainen reilu 6,5l/100km on ihan normaalia. Tyydyn tähän. Pienempikulutuksisiakin autoja olen omistanut. :)

Edit. Luin muuten äsken täältä, kuinka joku kehui pääsevänsä samanlaisella autolla säännöllisesti yli 1000km tankillisella. Itselläni hermo pettää aina viimeistään 850km nurkilla, jolloin tietokoneen mukaan löpöä on jäljellä enää parinkymmenen km matkaan... Ilmeisesti jotkut sitten vaan osaavat ajaa kevyemmin tms.
Deippa
Viestit: 487
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Axe-69 kirjoitti:joku kehui pääsevänsä samanlaisella autolla säännöllisesti yli 1000km tankillisella.
Joo nuita mää oon kans ihmetelly että mikä niissä autoissa oikein on vikana ku noin vähällä kulkevat :lol:
S-MAX -10 TDCI 140hv
jpsk
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Loka 2015 18:59

Re: Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja jpsk »

Pystyykö tuota kulutusmittausta säätämään lähemmäksi oikeata, tai mistä se ottaa tiedon? Kuten mainitsin aiemmin mittaus näyttää n. 4,5 litraa satasella, mutta todellinen pyörii 6,5 tietämillä.
hoppa69
Viestit: 67
Liittynyt: 27 Tammi 2011 18:37
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja hoppa69 »

Oma 02 manuaalina vie aikas tarkaan 6 näillä keleillä, ajotietokone näyttää 5,0, eli n 1l huijaus. Tolla ajettu n 300tkm ja nastat alla, ajo koostuu pääosin 80km/h tiestä, päivässä n 70km yhteensä
Ford M ja niistä RS mallit
:ford:
kalle_a
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Syys 2016 11:42

Re: Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja kalle_a »

Eberin / Webaston kulutus ei näy kulutusmittarissa, koska se ottaa polttoaineensa suoraan linjasta. Eli talvella saattaa tulla helpostikin litra lisää / 100km todellista kulutusta riippuen ajoista jne..
Axe-69
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2014 16:45

Re: Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja Axe-69 »

kalle_a kirjoitti:Eberin / Webaston kulutus ei näy kulutusmittarissa, koska se ottaa polttoaineensa suoraan linjasta. Eli talvella saattaa tulla helpostikin litra lisää / 100km todellista kulutusta riippuen ajoista jne..
Omassani ei toimi koko Webasto, joten sillä ei ole vaikutusta kulutukseen. Eikä näköjään kelillä ja rengastuksellakaan, aina menee sama n. 6,5l/100km.
Reino
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Helmi 2017 00:25

Re: Mondeo mk3 2.0 tdci normaali kulutus?

Viesti Kirjoittaja Reino »

130 hv automaatti Sportback vei omassa ajossa yleensä 6-6.5L nurkkiin. Ei ole se kaikkein pieniruokaisin ainakaan automaattina, mutta eipä tuo pahakaan kulutus ole.
Vastaa Viestiin