Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
focus?
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Loka 2015 21:06

Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Viesti Kirjoittaja focus? »

Tuli hommattua ensimmäinen dieselauto (2012 Mondeo, 140 hp koneella ja powershift). Autossa tehdasasenteinen webasto kaukosäätimellä. Ei lohkolämmitintä.
Ei ole mitään hajua, miten webaston kanssa touhuta, olisi siis kysymyksiä:

1. Missä lämpötilassa webastoa pitää rueta käyttämään?
- sillä ajatuksella, että moottori lähtee varmasti käyntiin, auton sisälämpötilalla ei niin ole väliä.
- tarkoitus ei ole käyttää ajastintoimintoa, vaan laittaa aina webasto päälle kaukosäätimellä.

2. Kauanko webastoa pitää pitää päällä, riippuen siis pakkasasteista?
- edelleenkään ei tarvita lämpimiä sisätiloja, vaan mitä moottori vaatii.

3. Kun laitan webaston päälle kaukosäätimellä, kauanko se pysyy päällä?
- vaikuttaako ulkolämpötila tähän?
- sammuuko webasto kun laitan auton käyntiin?
- tiedän kyllä aux heater toiminnon vaikutuksen, että se toimii automaattisesti tarvittaessa ajon aikana

4. Kun laitan webaston kaukosäätimellä päälle, muuttaako se sisätilan puhaltimen nopeutta, vai puhaltaako se sillä nopeudellä mikä siinä oli kun auton sammutin?

Tarkoitus hommata lisäksi jokin ylläpitolaturi, ettei akku kyykkää heti. Tästäkin saa antaa vinkkejä/suosituksia.
Yksi vaihtoehto olisi DEFAn 1204.

KIITOS paljon.
Viimeksi muokannut focus?, 01 Marras 2015 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2012 FORD Mondeo 2.0 Duratorq, 140 hp + Powershift
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Itselläni on MK4 (2009), joten seuraavat "tiedot" eivät välttämättä päde MK4.5:n suhteen.

1. Jos pelkkä käyntiinlähdön varmistaminen kovalla pakkasella on tähtäimessä, niin sitten on puhe -15C:n tuolla puolen olevista pakkasista.

2. Vähintään varttitunti olisi lämmittimen itsensä kannalta (nokeentuminen tms) terveellinen tapa lämmittää. Kovalla pakkasella oma autoni lämmittää ajastimella itseään puolisen tuntia.

3. Lämmitin pysyy epämääräisen ajan (muutaman minuutin??) päällä moottorin käynnistymisen jälkeenkin.

4. Oma autoni puhaltaa lämmittimen ollessa päällä melkeinpä täysillä, joten Weba säätää nopeutta itse.
focus?
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Loka 2015 21:06

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja focus? »

Kiitos jo näistä.
Onko tuohon puhallusnopeuteen mahdollista vaikuttaa jotenkin? Suotta hönkii täysillä, sehän se suurin sähkösyöppö on.
Onko tosiaan noin, ettei lämpimämmässä kuin - 15 C tarvitse webastoa...?
2012 FORD Mondeo 2.0 Duratorq, 140 hp + Powershift
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kyllä dieselmoottori lähtee tulille ihan hehkuttamalla hyvinkin kylmästä. Jos vain akussa on varausta, niin toistamalla hehkutuksen useampaan kertaan, niin starttaa kyllä.

Viimeisimmät pikahehkut jotka saavuttavat 800 C alle sekunnissa ovat kuulemma niin hyviä, että -25C voi kääntää avaimesta käyntiin ilman sen ihmeempää esihehkutusta.
Kettu
Viestit: 68
Liittynyt: 21 Heinä 2015 09:43

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja Kettu »

Tartteeko edes hehkuttaa kun raakasti vaan starttaa... :evil:

Ei, oikeasti olen sivistyneen esilämmityksen kannalla.
Miten weba pukkaa lämmintä sisään riippuu sekä järjestelmän tyypistä, että asetuksista.

Manuaali ilmastointi taitaa puhaltaa sisälle niillä asetuksilla, jotka on valittu nappuloilla.
Täysautomaattinen ilmastointi puhaltaa jos siten kuin järjestelmä katsoo asialliseksi,
joten siihen ei käsittääkseni voi itse vaikuttaa.

Oisko manuaalijärjestelmä tässä jopa fiksumpi, kun voi itse valita.

Tämä ihan weban perus"tietoutta" mitenkään malliin sitoutumatonta.
Kettu
Viestit: 68
Liittynyt: 21 Heinä 2015 09:43

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja Kettu »

Tartteeko edes hehkuttaa kun raakasti vaan starttaa... :evil:

Ei, oikeasti olen sivistyneen esilämmityksen kannalla.
Miten weba pukkaa lämmintä sisään riippuu sekä järjestelmän tyypistä, että asetuksista.

Manuaali ilmastointi taitaa puhaltaa sisälle niillä asetuksilla, jotka on valittu nappuloilla.
Täysautomaattinen ilmastointi puhaltaa siten kuin järjestelmä katsoo asialliseksi,
joten siihen ei käsittääkseni voi itse vaikuttaa.

Oisko manuaalijärjestelmä tässä jopa fiksumpi, kun voi itse valita.

Tämä ihan weban perus"tietoutta" mitenkään malliin sitoutumatonta.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Itse käyttäisin jo +5:stä, ja 10min riittää siihen ettei se nokee itteensä. Ja kun sitä käyttää niin oppii kuinka kauan on hyvä lämmittää missäkin lämpötilassa. Monessa autossa toimii niin, että laittaa ilmastoinnin manuaalille, säätää lämmön täysille ja puhaltimen ykköselle/kakkoselle ennenkun sammuttaa auton, niin puhaltaa sitten noilla asetuksilla kun laittaa polttoainetoimisen lisälämppärin päälle, mullakin audissa jos on automaatilla niin alkaa puhaltaa täysillä jonki ajan päästä.
Mutta, äärimmäisen hieno keksintö, ja tuohon kun tottuu niin ilman on vaikea elää..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Siinäpä olisikin laskemista, missä lämpötilassa _kannattaa_ webastoa käyttää. Kuitenkin jo +5 lämpötilassa 10-15 minuuttia lämmitystä, ja on mukava istua lämpimään autoon, jonka käyntiääni on pehmeämpi ja toiminta kaupunkimatelussa sivistyneempi. Tuossa lämpötilassa kone ei lisälämmitystä käynnistykseen vaadi ja onko weban ja polttoaineen/akkusähkön kuluminen kalliimpaa, kuin kylmän moottorin käynnistys ja kulutus?

Nollassa käytän lisälämmitystä joka tapauksessa, ettei tartte laseja kraappia. Ja kuten mainittu, weba tykkää käydä kuumaksi saakka ennen sammutusta. Ajastettuna se laskee itse lämmitysajan ulkoilman lämpötilasta ja alkaa lämmittämään sen mukaan etukäteen. Muuten se lämmittää lämpimäksi (mikälie astemäärä) ja sammuu.

Mielenkiintoista olisi jotenkin saada selville, kuinka kauan se käy liikkeelle lähdön jälkeen. Joku lämpömittarin anturi weban pakoputkeen ja näyttö kajuutan puolelle.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
focus?
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Loka 2015 21:06

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja focus? »

Kiitoksia taas. 8-)

Automaatti-ilmastointi löytyy, joten ei auta se mille nopeudelle on jätetty puhallinnopeus.

Laitoin kuitenkin viestiä fordille ja pariin firmaan, jotka asentaa webastoja kysymyksiä, onko puhallusnopeuteen mahdollista vaikuttaa jos lyö tietokoneen kiinni autoon.
2012 FORD Mondeo 2.0 Duratorq, 140 hp + Powershift
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Eikö automaatti-ilmastointia saa fordissa siihen tilaan, joku economy tms. että sais itse asetettua puhallussuunnat ja nopeudet :shock:
Meinaan ainakin hondassa ja audissa onnistuu vaikka kummassakin on automaatti-ilmastointi...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Pantse
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Heinä 2015 09:14

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja Pantse »

Eikö niin, että auton saa käynnistää vaikka webasto pyörii?

Eli ei tarvitse sammuttaa ennen käynnistystä?
Kugahan
Viestit: 88
Liittynyt: 20 Syys 2013 19:40

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja Kugahan »

Minä ainakin käytän automaatti-ilmastointia aina manuaaliasetuksilla tässä niin kuin aiemmissakin autossa. Automatiikka yksinkertyaisesti toimii pöhköstim, esimerkiksi huudattaa joissain tilanteissa puhallinta ärsyttävän suurella nopeudella eli äänekkäästi.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ei tarvitse Webaa sammuttaa ennen moottorin käynnistämistä.
focus?
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Loka 2015 21:06

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja focus? »

Tuli hommattua ja asennettua DEFA 1204 ylläpitolaturi. Aika hankala oli löytää paikkaa johon saisi latauspiuhan laitettua, siis sen joka tulee puskuriin johon laitetaan se verkkovirtapiuha, kun niin ahdasta oli puskurin sisäpuolella jokapaikassa. Lopulta löytyi paikka apukuskin puolelta aivan eturenkaan etupuolelta. Ajovaloumpion kun irrottaa saa hyvin laitettua. Ei pitäisi siis virran loppua vaikka webasto laulaa.

Asennusohjeissa oli tällainen maininta: Joissain autoissa on ns. akunvalvontajärjestelmä. Maadoitusjohdon kytkennässä
on noudatettava ajoneuvovalmistajan ohjeita.


Autohan on siis Ford Mondeo 2012 2,0 Duratorq, 140 hp.

En löytänyt auton käyttöohjekirjasta mitään mainintoja moisesta. Laturin piuhat yhdistin seuraavasti:
Plussan laitoin akun + napaan
Miinuksen laitoin siihen virran-antopistokkeeseesn, johon käynnistysapuvirtaa annettaessa laitetaan - kaapeli.

Liekö oikein vai ei? Lataamaan ainakin lähti, eikä auto palanut. :lol:
2012 FORD Mondeo 2.0 Duratorq, 140 hp + Powershift
juhku
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Heinä 2015 10:48

Re: Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Viesti Kirjoittaja juhku »

Moi, hyvä ja ajankohtainen topic! Täällä tuore 2011 diesel-S-Maxin omistaja. Samoiten tuli laitettua Defan ylläpitolaturisarja tilaukseen. Arkisin matkat ovat pääosin lyhyitä, joten akun virrankesto pitää varmistaa.

Onko jollain kokemuksia defan ylläpitolaturin asennuksesta S-maxiin? Mihin kohtaan pistokepää olisi hyvä kiinnittää? Etusäleikköön?
Niguel
Uusi foorumilla
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Marras 2015 10:32

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja Niguel »

focus? kirjoitti: -snips-

Asennusohjeissa oli tällainen maininta: Joissain autoissa on ns. akunvalvontajärjestelmä. Maadoitusjohdon kytkennässä
on noudatettava ajoneuvovalmistajan ohjeita.


Autohan on siis Ford Mondeo 2012 2,0 Duratorq, 140 hp.

En löytänyt auton käyttöohjekirjasta mitään mainintoja moisesta. Laturin piuhat yhdistin seuraavasti:
Plussan laitoin akun + napaan
Miinuksen laitoin siihen virran-antopistokkeeseesn, johon käynnistysapuvirtaa annettaessa laitetaan - kaapeli.

Liekö oikein vai ei? Lataamaan ainakin lähti, eikä auto palanut. :lol:
Itseäkin kiinnostaisi ylläpitolaturin oikeaoppinen asentaminen mk4 Mondeoon. Eli tarvitseeko auton mahdollisesta akunvalvontajärjestelmästä välittää? Btw, irroititko akkua asennuksen aikana. Jos irroitit, pitikö radioon syöttää koodi?
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Antakaa webastotietoa noviisille

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Niguel kirjoitti: Itseäkin kiinnostaisi ylläpitolaturin oikeaoppinen asentaminen mk4 Mondeoon. Eli tarvitseeko auton mahdollisesta akunvalvontajärjestelmästä välittää? Btw, irroititko akkua asennuksen aikana. Jos irroitit, pitikö radioon syöttää koodi?
2008 bensa mallisessa Mondeossa ei ainakaan ole akunvalvontaa. Itse laittanut laturin + piuhan akun + nakaan ja maa piuhan vasemman iskritolpassa olevaan "tappiin"
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
focus?
Viestit: 15
Liittynyt: 01 Loka 2015 21:06

Re: Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Viesti Kirjoittaja focus? »

Akun navat piti irrottaa, kun se laturin piuhoissa on sellainen 0-tyyppinen liitin, joten virrat hävisi hetkeksi. Radion koodia ei kuitenkaan tarvinnut syöttää uudestaa. Olisiko akun irtiolo ollut sitten niin lyhyt.
Ja miinus minulla siis samassa paikassa kuin tuossa ylläolevassa viestissä.
2012 FORD Mondeo 2.0 Duratorq, 140 hp + Powershift
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Pari kysymystä samaan aihepiiriin liittyen, eli MK4 Mondeon webastoon.

Oletusaika lämmitykselle(active now) on 30min, saako tuota millään pidemmäksi? Jotenkin tuntuu, että kovemmalla pakkasella 45min olisi parempi, koska jo nollan tuntumassa tuntuu, että lasit ei aukea. Vai onko niin, että tuo säätää sisätilojen lämmitystä/tuuletusta tehokkaammaksi kovemmalla pakkasella? Ennakkoajastuksesta ei tule mitään, kun aamut niin erilaisia...

Toimiiko tuo muilla niin, että jos olen napsaissut tuon päälle(se 30min) ja lähdenkin 20min päästä, niin starttauksessa webasto sammuttaa itsentä? Vai onko joku säätöasia? Jotenkin vaan tuntuisi järkevämmältä, että vaikka auton käynnistääkin ja lähtee ajamaaan niin webasto lämmittäisi vielä sen loput 10min ja sammuisi vaikka vasta sitten?

Entä toimiiko muilla tuo "Active now" kuinka hyvin? Itsellä vaihtelevasti, joskus toimii ekalla painalluksella, mutta esim tänä aamuna pitä rämpyttää varmaan lähemmän 10kertaa, että ruksi jäi ruutuun ja lämmitin lähti päälle... Auttaisiko tuohon mikään softapäivitys tms? Vaikuttaako akun varaustilanne?

Vaikka lisälämmitin mukava varuste onkin, niin hieman enemmän tuon toimintaa/ohjausta olisivat voineet kyllä tehtaalla miettiä...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

3. Lämmitin pysyy epämääräisen ajan (muutaman minuutin??) päällä moottorin käynnistymisen jälkeenkin.

Itse käytän Active Now -toimintoa aniharvoin. Eilen viimeksi kuitenkin kokeilin ja toisella yrityksellä jäi päälle. Oma tuntuma on, että virtoja päälle kytkiessä kannattaa samalla kääntää ajovalot pois päältä.
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Active now voi olla akun suhteen kriittinen. Mulla edellisen akun kanssa sai joskus muutaman kerran koittaa ja joskus kyllästyinkin, olkoot kele. Uudella akulla ei kertaakaan ole ollut ongelmaa. Ei Activea päälle laitettaessa tarvitse kiertää virtoja kokonaan päälle, eka asento riittää, siinä ei vielä ole valoja päällä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

ynjevi kirjoitti:Active now voi olla akun suhteen kriittinen. Mulla edellisen akun kanssa sai joskus muutaman kerran koittaa ja joskus kyllästyinkin, olkoot kele. Uudella akulla ei kertaakaan ole ollut ongelmaa. Ei Activea päälle laitettaessa tarvitse kiertää virtoja kokonaan päälle, eka asento riittää, siinä ei vielä ole valoja päällä.
Tämä olikin hyvä tieto. Ja todellakin, ei tarvitse kääntää virtoja kokonaan päälle, että valikkoja pääsee selaamaan ja laittamaan webaston Active now toiminnolla päälle. Ainakin tänä aamuna lähti hienosti noin heti ekalla painalluksella!
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Meikäläisen -09:ssä virtalukon eka asento laittaa vain radion päälle ja vasta II-asennossa pääsee mittaristoon.
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

riikomi kirjoitti:Meikäläisen -09:ssä virtalukon eka asento laittaa vain radion päälle ja vasta II-asennossa pääsee mittaristoon.
-09 mullakin (1,8 tdci), eikä tarvetta II-asentoon, I-asento riittää.

Vielä tuosta Activen päällemenosta vanhan akun kanssa. Jonain päivänä ei tosiaan mennyt millään päälle ja seuraavana päivänä laakista. Ilmeisesti juuri akun lataus ja lämpötila oli sopivampi seuraavana päivänä ja sähkö riitti.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Antakaa webastotietoa sekä ylläpitolaturiasiaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Onko Convers+ -mittaristo?
Vastaa Viestiin