Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
3rdford
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Loka 2015 15:03

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 3rdford »

kokeilkaappa ottaa ilmastointi "auto" tilasta manuaalille.Muistaakseni ainakin mk4:ssä manuaalitilassa ei lähde ainakaan tuulilasilämmitin päälle automaattisesti,takalasin lämmityksen toimintaa tuossa tapauksessa en nyt muista
hke
Viestit: 311
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja hke »

mk4:ssä toimi takalasin lämmityksen osalta se että käytti käsin hetken päällä, sitten ei enää automaattisesti lämmittänyt (huollossa ei 'voitu' koodata pois). mk5:en osalta ei kokemusta. Puhtailla lumikeleillä sulattaa haitallisesti lunta jääksi.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Omassa 1,5 EcoBoostissa menee ainakin tuulilasin lämmitys automaattisesti päälle, kun ulkolämpötila on muistaakseni alle +4 astetta. Voin muistaa rajalämpötilan väärin. Takalasin lämmityksenkin olen nähnyt menevän automaattisesti päälle joskus. Sen logiikka ei ole avautunut.

Saatan nyt puhua puppua, mutta minulla on hämärä muistikuva, että noita laseja ei lämmitetä automaattisesti, jos havaitaan akun jännitteessä ongelmia? Tuo voisi selittää ainakin takalasin automaattilämmityksen epäloogisuuden?

Ja onko sitten ohjelmissa/parametreissa eroja bensa- ja dieselkoneisissa. Voisi kuvitella että on eli dieseleissä yritetään kallisarvoista akkuvirtaa säästää?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja tursas »

viewtopic.php?f=6&t=54793&hilit=l%C3%A4mmitin

Tuolla Focuspuolella riikomi selvitti asiaa näin:
"Lasilämppärit menevät automaattisesti päälle, jotta kylmä moottori kuormittuisi enemmän ja lämpeäisi siksi nopeammin. Eli kylmäpäästöjen minimoinnista on kyse. Lisäksi ne saattavat mennä päälle tai pois laturin kuormituksen äkillisesti muuttuessa.

Tiettävästi toimintoa ei saa itse pois kytketyksi.

Kylmäpäästöjen vähentämiseen on viimeisen vuosikymmenen aikana kiinnitetty enenevästi huomiota.

Edellä mainitun lisäksi (laturin kautta tehty lisäkuormitus) myös jäähdytysnestekiertoa on muutettu siten, että moottori lämpeäisi nopeammin. Kylmällä koneella nestettä kierrätetään ensi alkuun ihan vain lohkon ympäri. Lisäksi EGR:n jäähdyttimen läpi mennyt ja siinä kuumentunut neste ohjataan suoraan lohkoon. Aikaisemmin EGR:stä saatu lämpö saatettiin tuoda suoraan sisätilan lämmityskennolle."
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
kelzenburger
Viestit: 25
Liittynyt: 16 Marras 2017 15:59

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja kelzenburger »

Kyllähän tämä uusi Mondeo vauhdilla lämpeää. Täällä myös menee tuulilasin ja takalasin lämppärit päälle kun pakkasilla käynnistää. Ilmeisesti pitää myös olla kylmäkäynnistys, jos on auto pari tuntia seisonut lämpimäksi ajon njälkeen, niin ei se kyllä mielestäni silloin lähde sulattamaan lasia/sen päälle sataneita lumihaituvia.
Nykyinen 2018 :ford: Mondeo 2.0 TDCi Titanium Wagon PowerShift 150 hp
Edellinen 2016 :ford: Fiesta 1.0 Duratec Titanium M5 80 hp
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Ei mene 2016 Focuksessa lämppärit itsestään päälle. Luovutushuollossa sanoin että koodaavat pois jos näin on, en tiedä mitä tekivät.
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Alkaa olla kohta aika harkita nykyisestä Mk4:stä luopumisesta ja koska kolme edellistä autoa on ollu Mondeoita niin eipä rikota perinnettä. :)

Mutta, mikä onkaan Mk5:n laatu?
Ainakin jenkeissä Fusion on ollu tiettävästi todella vikainen auto ja käytännössähän Mk5 on sama auto.
Eli, minkälaisia ongelmia/vikoja on ollu Mk5 omistajilla nyt kun malli on apout 3 vuoden ikäinen Suomessa ja kilometrejä on kertynyt autoihin ja ensimmäiset katsastuksetkin taitaa olla takana?
Paljon näkyisi olevan Nettiautossa entisiä Mondeo-takseja myynnissä, niihin en välttämättä halua koskea. Mutta, uusivatko taksit noin tiheään autoja vai miksi ovat menneet vaihtoon tuossa 200tkm paikkeilla?
Diesel-automaattien viat lähinnä kiinnostaa, mutta toki muidenkin Mk5-mallien viat ja ongelmat.

Ja otetaas sitten ne ruusunpunaiset Ford-lasit silmiltä ja kerrotaan rehellisesti niitä vikoja, ei tartte kaunistella yhtään.. :D
Mainittakoon että tuo oma Mk4 on kyllä aiheuttanut tarpeeksi harmaita hiuksia, 3 vuotta omistuksessa ja joka vuosi on ollu jotain isoa remppaa.. :roll:
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja focst »

HMS77 kirjoitti:Alkaa olla kohta aika harkita nykyisestä Mk4:stä luopumisesta ja koska kolme edellistä autoa on ollu Mondeoita niin eipä rikota perinnettä. :)

Mutta, mikä onkaan Mk5:n laatu?
Ainakin jenkeissä Fusion on ollu tiettävästi todella vikainen auto ja käytännössähän Mk5 on sama auto.
Eli, minkälaisia ongelmia/vikoja on ollu Mk5 omistajilla nyt kun malli on apout 3 vuoden ikäinen Suomessa ja kilometrejä on kertynyt autoihin ja ensimmäiset katsastuksetkin taitaa olla takana?
Paljon näkyisi olevan Nettiautossa entisiä Mondeo-takseja myynnissä, niihin en välttämättä halua koskea. Mutta, uusivatko taksit noin tiheään autoja vai miksi ovat menneet vaihtoon tuossa 200tkm paikkeilla?
Diesel-automaattien viat lähinnä kiinnostaa, mutta toki muidenkin Mk5-mallien viat ja ongelmat.

Ja otetaas sitten ne ruusunpunaiset Ford-lasit silmiltä ja kerrotaan rehellisesti niitä vikoja, ei tartte kaunistella yhtään.. :D
Mainittakoon että tuo oma Mk4 on kyllä aiheuttanut tarpeeksi harmaita hiuksia, 3 vuotta omistuksessa ja joka vuosi on ollu jotain isoa remppaa.. :roll:
114sivua kun selaat aluksi läpi ni ei mene vanhan kertaamiseksi.. ;) nyt on ainakin taksarit kehunu että pelaa uudet paremmin vähemmän kitinöitä ja natinoita..lämmityslaite pelaa myös paremmin..ja kulutus oli tippunu reilulla litralla uudessa verrattuna 2015malliin..ensimmäisiä malleja välttelisin :D
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Renee »

Dieseli vai bensamallia olet ajatellut. Dieseleissä se webasto ja akun teho (akku liian pieni kulutukseen 10A laturi sähköpiuhassa auttaa asiaa jos töpseli paikkaa käytössä)ja se lämmityslaitteen teho on vähän hakusessa.
Mutta takseissa kelulalla on tämä lisävalo patteri kun noi ajovalot on malleissa aikaa heikot.
https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuv ... savalot/1/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
Whitewill
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Joulu 2014 13:27

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Whitewill »

focst kirjoitti: 114sivua kun selaat aluksi läpi ni ei mene vanhan kertaamiseksi.. ;) nyt on ainakin taksarit kehunu että pelaa uudet paremmin vähemmän kitinöitä ja natinoita..lämmityslaite pelaa myös paremmin..ja kulutus oli tippunu reilulla litralla uudessa verrattuna 2015malliin..ensimmäisiä malleja välttelisin :D
Akkuvikoja, webastovikoja, valojensuuntaus ongelmia, sähköisen käsijarrun ongelmia, ajotietokoneen jumittelua, kaiuttimien särinää jne. mutta kaikki menevät marginaaliin. Ja tuurilla kuka saa mitäkin, toiset ei mitään edellämainituista ja toiset kaiken mahdollisen. Nitinät ja natinat ei ole vikoja. Ne ovat laadun heikkoutta. Mk5ssä on esiintynyt ovien, konepellin, helmojen ja puskureiden epäsymmetristä istuvuutta autoon. Espanjan pojat eivät osaa peltejä suoraan laittaan. Tämä on silmiinpistävin ongelma useissa mk5 mondeoissa.

Tämä taksi juttu ihmetyttää aina, mikä ero on 200 tkm ajetulla taksilla ja 200 tkm ajetulla yksityisautolla? Hinta ja huollot. Entisessä taksissa hinta on matalampi, koska se on uutena verohelpotuksella hankittu. Jälleenmyyntihinta ja hyvityshinta on siksi alhaisempi kuin yksityisauton. Autoliikkeissä korostuen. Mutta miksi maksaa tuhansia enemmän jos saa saman auton halvemmalla? Taksissa on huollot tehty lähes poikkeuksetta aina ja ajallaan, koska taksi on työkalu ei vain auto. Taksiyrittäjällä ei ole aamulla varaa jäädä pihaan tai ajossa tielle. Yksityisellä on, koska nuukuus ajaa edelle. Vakuutus korvaa hinauksenkin...

Yksityiset tekee huollot jos tekee. Usein kun kilometrejä tulee lisää niin muualla kuin merkkiliikkeessä. Eihän se tarkoita aina että "rapen paja ja tulppa" tekisi huollot huonommin, mutta kyllä Fordin merkkihuolto kuitenkin paremmin ja luotettavammin huollot tekee. Pääsääntöisesti. Poikkeuksiakin on. Päivityksetkin kunnossa usein miten marmorin jäljiltä. Merkkiliikkeen huoltohistoria vaikuttaa myös hyvityshintaan jos autoa joskus vaihtaa. Oli kilometrit mitä tahansa. Oli auto entinen taksi tai ei. Tiedän sen kokemuksesta.

Taksissa on joo istunut tuhansia ihmisiä ja yksityisautossa joitakin, meneeko auto siitä sitten huonommaksi vai ei? En tiedä. Tuskin menee. Taksit pesettää myös sisätiloja useammin, koska kukaan ei halua istua paskanhajuisessa autossa. Lapsiperheellisen auto varmasti tuoksuu ja on paskaisempi kuin yksikään entinen taksi. Kokemusta on. Itselläni on ollut entisiä takseja kulkupeleinä kun autoilun ammoisia aikoija aloittelin. Rehellisesti sanottuna en pettynyt niihin kertaakaan. Halpoja hankkia ja usein hyvin varustettuja. Kilometrit näkyivät vain mittarissa. Ei missään muualla. Muutamat jarrupalat ja levyt tuli vaihdettua sekä öljyt tietenkin, muuten jäi aika vain ajamisen iloksi. Koska nykyautoissa voi kelata helposti 300 - 400 tkm mittariin ei 200 tkm ajettu auto ole loppuunajettu. Se on sisäänajettu. Kulutusosia vaihdettava tietenkin, mutta usein jo 100 - 150 tkm on vaihdettu jo kaikki ne ainakin kertaalleen.

Mk4 oli mielestäni hyvä auto ja on sitä edelleen, mutta mk5 on parempi. Ei siksi että se on tuoreempi vaan siksi että siihen on panostettu Fordin toimesta huomattavasti enemmän. Diesel on matkaa ajavalle hyvä ja taloudellinen vaihtoehto, ecoboost moottorit ovat riittävän tehokkaita ja suht' taloudellisia. On tietenkin otettava huomioon että mk5 mondeo on iso auto ja kuskin kaasujalan levottomuus heijastuu hyvin pian kasvavana kulutuksena. Webasto syö dieseliä talvella aikalailla, mutta ilman sitä mondeo on jääkaappi. Oli bensa tai diesel. Kiinteä akkulaturi ja ainakin 8 A, mieluummin se 10 A pitää olla, webastoa käyttäen auton akun ikä on lähes poikkeuksetta 2-3 vuotta, jos käyttää vielä start-stop -moottorin tuhoajaa niin se akku kestää korkeintaan 2 vuotta. Merkistä riippumatta. Kokemusta on.

Neliveto on mk5ssä ihan kymppi juttu. Tosin ovat vielä melko kalliita käytettyinäkin. Hyvin varustettu malli maksaa uutena jo kiitettävästi. Mutta kuka kaupungissa asuva nelikkoa tarttee? ei kukaan. Tiet vain kiillottuu kun nelivedolla ja kitkoilla ne kiilloitetaan peiliksi. Sitten liukastellaan. Mökille jos ei pääse ilman nelikkoa niin miksi *itussa se mökki piti sinne viimeisimpään danten *elvettiin rakentaa? Ihmettelen.

Tää mk5 palsta sisältää raakaa faktaa käyttäjiltä, suosittelen kuitenkin itse koeajamaan mk5:n ja mieluummin eri moottori ja varusteversioita. Niin sitten huomaat niitä eroja. Uusi ei ole aina parempi kuin käytetty, etenkin jos ajaa vähän tai kohtuullisesti. Ja lompakon paksuus tietenkin ratkaisee usein pelin, oli se mieli sitten minkä mukainen tahansa. Myyjät kusettaa ja foorumilaiset ovat monesti liiankin jyrkkiä kannoissaan. Kannattaa siis miettiä itse (vaimon kanssa) mikä olisi järkevin vaihtoehto. Ja kysymällä selviää loputkin tiedot niin täältä kuin marmorilta. :thumbup:
Mondeo Vignale 4D -15 2.0 D 210
Ex
Mondeo T.B. 5D -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. Wagon AWD -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. 5D -15 1.6 D 115
Focus ST HB Mountune -14 2.0 B 275
Focus ST Wagon -12 2.0 B 250
Mondeo T.B. Wagon -11 2.0 D 140
Mondeo T.B. 4D -11 2.0 D 140
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Perussääntö on ollut aina,että älä ikinä osta uuden automallin ensimmäistä tuotantovuotta. Niissä ne viat on ,ja tulevina vuosina ne karsitaan enimmäkseen pois. MK5 2015 oli vähän lastentauteja,mutta niistä jo suurin osa on näissä uusissa malleissa korjattu pois,tai ainakin saatu paremmaksi.

Kyllähän tämä huikea auto on ajaa,sekä yksi hiljaisimmista. Kyllä omasta,sekä muutaman tutun mielestä rahalle saa hyvin vastinetta.

Pistää monessa asiassa kampoihin paljon kalliimmille merkeille ja malleille :thumbup:
+ suht edulliset huollot on Fordissa verrattuna moneen muuhun.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Olisihan Mondeo ihan kiva, mutta hinnoittelu ihan perseellään. Usassa Fusion 2,7ecoboost 325hv awd automaatti 26000€, euroopassa 1.5 etuveto maksaa saman. Bensakoneeseen ei saa nelikkoa Suomessa, 240hv bensa maksaa ihan tolkuttomasti eikä sekään raskasta autoa kummoisesti jaksa kiskoa.
Rehtori
Viestit: 54
Liittynyt: 17 Heinä 2016 15:18

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Rehtori »

EeroH kirjoitti:Olisihan Mondeo ihan kiva, mutta hinnoittelu ihan perseellään. Usassa Fusion 2,7ecoboost 325hv awd automaatti 26000€, euroopassa 1.5 etuveto maksaa saman. Bensakoneeseen ei saa nelikkoa Suomessa, 240hv bensa maksaa ihan tolkuttomasti eikä sekään raskasta autoa kummoisesti jaksa kiskoa.
No voidaanhan hintoja mannerten välillä aina vertailla, mutta eipä ole kovin hyödyllistä. Ennemmin kannattaa verrata omassa markkinassa kilpailevia tuotteita. Suomessa autoa hankittaessa USA:n hintatasot ovat aika epärelevantteja, mutta esimerkiksi Passatin ja Mondeon hintaero on sellainen, jolla on merkitystä.
Avatar
Whitewill
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Joulu 2014 13:27

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Whitewill »

Rehtori kirjoitti: No voidaanhan hintoja mannerten välillä aina vertailla, mutta eipä ole kovin hyödyllistä. Ennemmin kannattaa verrata omassa markkinassa kilpailevia tuotteita. Suomessa autoa hankittaessa USA:n hintatasot ovat aika epärelevantteja, mutta esimerkiksi Passatin ja Mondeon hintaero on sellainen, jolla on merkitystä.
Verotus tuhoaa monen suomalaisen unelmat :lol: 2,7 V6 twin-turbo ecoboost tuskin on mikään eco :D Nelikon puuttuminen bensakoneista on iso miinus, mutta Mondeon dieseliä sillä nelikolla kompattiin ennen kuin alkoi tämä yleinen dieselin alasajo. 203 ja 240 hv bensa kuulostaa paperilla hyvälle mutta jos vertaa 210 hv TDCi twin-turboon niin ovat ne nuhaisia. Saahan sitä tietenkin lastua ja ohjelmaa.. Tosin Mondeon vaihelaatikon keston haamuraja alkaa 450 Nm jälkeen, silloin ollaan tuntemattomilla vesillä.... :shock:
Mondeo Vignale 4D -15 2.0 D 210
Ex
Mondeo T.B. 5D -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. Wagon AWD -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. 5D -15 1.6 D 115
Focus ST HB Mountune -14 2.0 B 275
Focus ST Wagon -12 2.0 B 250
Mondeo T.B. Wagon -11 2.0 D 140
Mondeo T.B. 4D -11 2.0 D 140
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Rehtori kirjoitti: No voidaanhan hintoja mannerten välillä aina vertailla, mutta eipä ole kovin hyödyllistä. Ennemmin kannattaa verrata omassa markkinassa kilpailevia tuotteita. Suomessa autoa hankittaessa USA:n hintatasot ovat aika epärelevantteja, mutta esimerkiksi Passatin ja Mondeon hintaero on sellainen, jolla on merkitystä.
On siitä se hyöty että jos kyseessä on esim 20ke arvoinen auto ei se sen kummemmaksi muutu vaikka hintaan lätkitään lisää päälle. Esim. Bmw maksaa liki saman rapakon molemmin puolin, eli euroopassa ei vedätetä hintoja keinotekoisesti. Samoin Focuksen hinnassa ei ole suurta eroa. Itse ostan auton jonka tuotehkehitykseen ja osiin on käytetty likimain se mitä se auto maksaa, en halua halvalla tehtyä autoa joka maksaa paljon. Enkä tarkoita nyt Suomen autoveroa, se on vain maksu siitä että saa täällä ajella.
Rehtori
Viestit: 54
Liittynyt: 17 Heinä 2016 15:18

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Rehtori »

EeroH kirjoitti: On siitä se hyöty että jos kyseessä on esim 20ke arvoinen auto ei se sen kummemmaksi muutu vaikka hintaan lätkitään lisää päälle. Esim. Bmw maksaa liki saman rapakon molemmin puolin, eli euroopassa ei vedätetä hintoja keinotekoisesti. Samoin Focuksen hinnassa ei ole suurta eroa. Itse ostan auton jonka tuotehkehitykseen ja osiin on käytetty likimain se mitä se auto maksaa, en halua halvalla tehtyä autoa joka maksaa paljon. Enkä tarkoita nyt Suomen autoveroa, se on vain maksu siitä että saa täällä ajella.
Katselin Mondeon ja Fusionin hintaeroja jenkkilän ja Suomen välillä (Suomessa verottomia hintoja). Ei niissä kyllä kovin suuria eroja ole, koneet Jenkeissä hieman tehokkaampia. Perusbensa lähtee 2,5 litran vaparista, missä on tehoja vain 17hp enemmän kuin Suomen alkaen 1,5 turbossa. Jenkeissä perusvarustelu on selvästi vaatimattomampi, lähtee metallivanteista ja manuaali-ilmastoinnista. Vaikea verrata, koska ovat speksien mukaan paljolti eri autoja.
Avatar
Whitewill
Viestit: 96
Liittynyt: 29 Joulu 2014 13:27

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Whitewill »

Tuotekehitykseenkö rahaa lahjoitat? :lol: "Osiin käytetty likimain se mitä se auto maksaa" . Ei ne baijerin autot tai osat ole kullasta valettu, eikä niiden osat ole sen parempia. Sanotaan näin että baijerin pojat osaa viimeistelyn ja tuotelaatu on tiukempi.
Mondeo Vignale 4D -15 2.0 D 210
Ex
Mondeo T.B. 5D -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. Wagon AWD -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. 5D -15 1.6 D 115
Focus ST HB Mountune -14 2.0 B 275
Focus ST Wagon -12 2.0 B 250
Mondeo T.B. Wagon -11 2.0 D 140
Mondeo T.B. 4D -11 2.0 D 140
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Käsittääkseeni Fusion ja Mondeo ovat pitkälti aivan eri autoja.Jos nyt en aivan väärin muista, niin Mondeon Mk5 lanseerauksen yhteydessä puhuttiin että yli 70% autosta oli uutta Fusioniin verrattuna...Tai sitten se oli vain markkinointi/myynti puhetta :)
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Juffe
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Marras 2015 13:04

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Juffe »

EeroH kirjoitti:On siitä se hyöty että jos kyseessä on esim 20ke arvoinen auto ei se sen kummemmaksi muutu vaikka hintaan lätkitään lisää päälle. Esim. Bmw maksaa liki saman rapakon molemmin puolin, eli euroopassa ei vedätetä hintoja keinotekoisesti. Samoin Focuksen hinnassa ei ole suurta eroa. Itse ostan auton jonka tuotehkehitykseen ja osiin on käytetty likimain se mitä se auto maksaa, en halua halvalla tehtyä autoa joka maksaa paljon. Enkä tarkoita nyt Suomen autoveroa, se on vain maksu siitä että saa täällä ajella.
Noita on huono verrata. Euroautot on Jenkeissä kalliita, kun niille lätkäistään tullit viedessä USA:n. Jenkeissä valmistetut jenkkiautot taas ovat kautta linjan todella halpoja. esim Mustangin saa avokattoisena noin 20k$ ilman veroja. Veikkaisin että tähän liittyy jotain tukea valtiolta paikallisille autonvalmistajille. Samaisesta syystä melkein jokaisella japsifirmalla on tehtaat myös USAssa, monella Euro-valmistajalla myös. Jenkkihintoja katselemalla ei saa kuin pahan mielen enkä itse autovalintaani niihin paljon perustaisi...
Nykyinen Ford Mondeo 2.0 Tdci M6 Titanium business, tilattu 21.9.2015, valmistunut 18.11.2015, luovutettu 22.1.2016
Ex Volvo V40 D2 Summum 2012
Ex Saab 9-5 3.0 TiD Vector 2004
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Juffe kirjoitti:
Totta, unohdetaan se sitten.

Tässä kun Mondeo/Fusion hinnastoja kaiveli eri sivuilta näki paljon kuvia ja näyttäähän Mondeo ihan hemmetin hyvältä, etenkin kartano mallina. Vetomassat menee oudosti, 1.5 bensalla saa vetää vain 1250kg, vähemmän kuin litrasella Focuksella! Automaatilla saa vetää 1450kg, 2l 150hv tupaöljy manuaalilla 1800kg ja siitä ylöspäin 2tn. Saisipa 182hv versiota 1.5 bensasta, nyt taitaa 180hv diesel etuveto olla järkevin ratkaisu?
Woke
Viestit: 64
Liittynyt: 09 Marras 2017 20:13

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Woke »

Minkä merkkisillä renkailla teillä on mondeot tullu tehtaalta? Mulla on continental contisport5 koossa 235/50/17".
Mondeo 1.5 ecobeast trend m6 5D
Ex:Focus 1.5 ecobeast m6 titanium wagon -16
Fordmen-60
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Touko 2016 17:45

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Fordmen-60 »

Moi,
Samaan ongelma (Low Battery)tuli vastaan vaikka oli ylläpitolaturissa(Defa10A) ollut koko yön. Eka kerralla hämmästelin kun olin käynnistänyt Webaston kauko-ohjaimella ja kun irrotin piuhan seinästä niin Webasto sammu heti ja ilmoitus matalasta akkujännitteestä. Auto kuitenkin starttasi hyvin käyntiin.
Sama toistui uudestaan seuraavana aamuna. Mittasin älylaturin(Defan) toiminnan, Ok akun napajännitteen Ok , auto käyntiin ja lataus Ok.
Soitin huoltoon ja varasin ajan, epäilivät akkua. Testasivat akun ja oli kuulemma kunnossa. Vaihtoivat kuitenkin uuden akun takuuseen. Eivät kommentoineet Webastosta mitään. Olisiko vika ollut sittenkin siinä... no sitten tuli kesä ;) Tämä modermi väylä tekniikka on vielä niin fiksu että pitkä ajomatkaan ei takaa välttämättä 100% latausta. Ladataan vain sen verran että kaikki toimii ja säästetään polttoaineen kulutuksessa muuta luraus polttoainetta. :thumbup:
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Fordmen-60 kirjoitti:Moi,
Samaan ongelma (Low Battery)tuli vastaan vaikka oli ylläpitolaturissa(Defa10A) ollut koko yön. Eka kerralla hämmästelin kun olin käynnistänyt Webaston kauko-ohjaimella ja kun irrotin piuhan seinästä niin Webasto sammu heti ja ilmoitus matalasta akkujännitteestä. Auto kuitenkin starttasi hyvin käyntiin.
Sama toistui uudestaan seuraavana aamuna. Mittasin älylaturin(Defan) toiminnan, Ok akun napajännitteen Ok , auto käyntiin ja lataus Ok.
Soitin huoltoon ja varasin ajan, epäilivät akkua. Testasivat akun ja oli kuulemma kunnossa. Vaihtoivat kuitenkin uuden akun takuuseen. Eivät kommentoineet Webastosta mitään. Olisiko vika ollut sittenkin siinä... no sitten tuli kesä ;) Tämä modermi väylä tekniikka on vielä niin fiksu että pitkä ajomatkaan ei takaa välttämättä 100% latausta. Ladataan vain sen verran että kaikki toimii ja säästetään polttoaineen kulutuksessa muuta luraus polttoainetta. :thumbup:
Fordmen-60 kirjoitti:Moi,
Samaan ongelma (Low Battery)tuli vastaan vaikka oli ylläpitolaturissa(Defa10A) ollut koko yön. Eka kerralla hämmästelin kun olin käynnistänyt Webaston kauko-ohjaimella ja kun irrotin piuhan seinästä niin Webasto sammu heti ja ilmoitus matalasta akkujännitteestä. Auto kuitenkin starttasi hyvin käyntiin.
Sama toistui uudestaan seuraavana aamuna. Mittasin älylaturin(Defan) toiminnan, Ok akun napajännitteen Ok , auto käyntiin ja lataus Ok.
Soitin huoltoon ja varasin ajan, epäilivät akkua. Testasivat akun ja oli kuulemma kunnossa. Vaihtoivat kuitenkin uuden akun takuuseen. Eivät kommentoineet Webastosta mitään. Olisiko vika ollut sittenkin siinä... no sitten tuli kesä ;) Tämä modermi väylä tekniikka on vielä niin fiksu että pitkä ajomatkaan ei takaa välttämättä 100% latausta. Ladataan vain sen verran että kaikki toimii ja säästetään polttoaineen kulutuksessa muuta luraus polttoainetta. :thumbup:
Kyllä se vika siinä akussa on ollut. Mullakin näytti akun jännitteet olevan ok. Ongelma tuleekin sitten siinä vaiheessa kun akusta revitään virtaa,sitten kyykkää rasituksen alla ja sammuttaa weban.Akut mitä näissä Monkuissa käytetään on tehoiltaan liian pieniä,kun tehokkaammat eivät sinne koloon mahdu.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
ecobeast
Viestit: 33
Liittynyt: 24 Marras 2017 17:26

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja ecobeast »

Woke kirjoitti:Minkä merkkisillä renkailla teillä on mondeot tullu tehtaalta? Mulla on continental contisport5 koossa 235/50/17".
1.5 Ecoboost Trend HB vm. -18 ensiasennusrenkaina Bridgestone Turanza 215/60/16". Talvirenkaina itse hankitut Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkat sama koko.
:ford: Mondeo 1.5 Ecoboost A Trend Hb 160 hv, vm.2018
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Ford Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Fordmen-60 kirjoitti:Moi,
Samaan ongelma (Low Battery)tuli vastaan vaikka oli ylläpitolaturissa(Defa10A) ollut koko yön. Eka kerralla hämmästelin kun olin käynnistänyt Webaston kauko-ohjaimella ja kun irrotin piuhan seinästä niin Webasto sammu heti ja ilmoitus matalasta akkujännitteestä. Auto kuitenkin starttasi hyvin käyntiin.
Lisälämmitin vahtii aika tarkkaan jännitettä. Kun se ei enää lähde käyntiin, startti voi silti pyöriä riittävästi ja moottori käynnistyy. Siitä moni päättelee akun olevan kunnossa, väärä oletus. Nykymoottorit eivät tarvitse pitkää sahausta jos ovat kunnossa. Jos moottori ei ole kunnossa niin huonolla akulla ei montaa starttiyritystä tarvita ja jo kuski huomaa akun tyhjäksi. Jos lisälämmitin on päällä käynnistettäessä niin jännitehän putoaa liian alas, mutta niin lyhyeksi aikaa, ettei lämmittimen äly vielä päätä pysäyttää toimintaa.

Ja akun lataaminen pakkasella isollakin laturilla ei merkitse sitä, että se esim. 10A menisi akkuun joka tunti. Jääkylmässä akussa aika iso osa latausvirrasta muuttuu lämmöksi, eikä kemialliseksi reaktioksi. Isompia latureita suositaan, koska auton oma älyjärjestelmä voi napata latauksen aikana muutaman ampeerin ja siksi ei pienestä laturista enää akkuun riitä latausta.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Vastaa Viestiin