1,0 Ecoboost ja Powershift

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Hot hatch kirjoitti:Focuksessa EI ole kaksoiskytkin laatikko, litraisessa, vaan momentinmuunnin automaatti. Fiestassa taas on kaksoiskytkin eli Powershift.
Tuosta koeajo: http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ ... -titanium/
Mielenkiintoista. Laakkosella Fordihuollossa selitettiin laatikon toimintaa pitkä tovi ja nimenomaan puhe oli, että on tuo kaksoiskytkinvaihteisto.

Kiistaton fakta taitaa kuitenkin olla, että Focuksiin on tosiaan laitettu Fordin perinteinen 6F15, 6-vaihteinen automaatti. Varmistin asian ETIS-ohjelmasta.

Tämä tieto selittääkin laatikon hiukan odotettua laiskempaa käyttäytymistä.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Avatar
jjjj
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Marras 2010 03:08
Paikkakunta: vaihtelee päivittäin

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Viesti Kirjoittaja jjjj »

Olipa minullekiin täysi yllätys vaikka powershift-laatikkokin löytyy kotoa. litrainen bensa ja 2,0 tdci moottorit ovat sen verran erilaisia, että en kiinnittänyt tarkemmin huomiota asiaan. Toisaalta vanhempien 1,6 l vaparifocuksessa on powershift. Tosin kertaalleen jo remontoitu 20 tkm kohdalla. Asentaja puhui kuivasta laatikosta joten onkohan tämä vastine vaggilaisten aikaisempaan 7-vaihteiseen *askalootaan.

Hyvin se kuitenkin jaksoi focusta viedä ja luvatut huiputkin saavutin.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Harva merkki taitaa nykyään enää tehdä kunnollista kestävää lootaa. Toisaalta Focceri nauttii 5v/150tkm takuusta, joten taidanpa jättää murehtimatta tätäkin asiaa... Vaihdan kuitenkin pois ennen takuun päättymistä ;)
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
grizzly
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Tammi 2009 23:32

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Viesti Kirjoittaja grizzly »

Taloon tuli eilen 5 ovinen Focus 1 Ecoboost 125 Powershiftillä.

Kivaha tuo on, mutta turhan kovia kierroksia tuntuu ottavan ja pitävän pienillä nopeuksilla. Vaihto on todella sulavan tuntuinen ja pehmeä. Ihan mukavasti tuo liikkuukin, ei sillä nyt jarruksi jää liikennevaloihin.
Auto on yllättävän hiljainen sisältä, ja tilaa riittää 185/85 kaverille. Kulutus pitäisi pysyä maltillisena, emännän työajo on n. 35 km suuntaansa, 60 ja 80 km/h (kesällä 100km/h 5 kilsan suora) ja yhdet liikennevalot.
Edellinen auto, Ford Fiesta 1.6 tdci manuaali, otti sen 4.2-5 l/100km, joten onhan siinä haastetta :D

Emännälle tuo auto pääasiassa tuli, ja saatiin hyvä diili. Autoon tuli "kaupan päälle" melkoin kasa lisävarusteita. Nyt kestää vaan jonkin aikaa ennen kun osaa käyttää kaikki hilavitkuimet.

Minä jatkan markka-aikana ostetulla Mondeolla :D
Ford Escort CLX 1.6->Ford Fiesta XR2i->Ford Escort RS2000 -93->Ford Mondeo -01->Ford Focus -05->Ford Fiesta -12->Ford Focus -17 ->Ford Kuga-18->Focus Active 1.5 A8 STW -21
Ja paljon, paljon muita merkkejä ja malleja...
kalle_a
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Syys 2016 11:42

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Viesti Kirjoittaja kalle_a »

grizzly kirjoitti:Taloon tuli eilen 5 ovinen Focus 1 Ecoboost 125 Powershiftillä.
Jos tuo Focus on uusi, niin siinä on PowerShiftin sijaan A6 / 6F15 momentinmuunnin automaatti, joka on kevyempi versio 1.5 Ecoboostien A6 / 6F35 laatikosta :o
Focuksen uusissa malleissa vain 1.5 & 2.0 dieseleissä on tuo MPS6 PowerShift

Voit sen varmistaa FordinEtis-järjestelmästä täältä
grizzly
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Tammi 2009 23:32

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Viesti Kirjoittaja grizzly »

Uusi tuo on. Saatiin se toissa iltana. Onko tuo nyt sitten huono vai hyvä vaihteisto? Minun mielipiteeni on että kaikki automaatit ovat huonoja :D
Etis kertoo vaihteiston olevan 6F15.
Ja kyllä se myydään ihan powershiftinä, vaikka kaksoikytkinsysteemi onkin :?
Ford Escort CLX 1.6->Ford Fiesta XR2i->Ford Escort RS2000 -93->Ford Mondeo -01->Ford Focus -05->Ford Fiesta -12->Ford Focus -17 ->Ford Kuga-18->Focus Active 1.5 A8 STW -21
Ja paljon, paljon muita merkkejä ja malleja...
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Niin siis se, mikä autossasi on EI OLE kaksoiskytkinlaatikko. Fordimyyjät on pääasiassa pihalla kuin lumiukot tuon vaihteistokuvion kanssa. Litraiseen ecobeastiin ei ole saatavilla kuin tuo perinteinen momentinmuunniloota ja se selittää sen laiskanpulskeaa toimintaa, verrattuna dsg, powershift ja muut uudet kaksoiskytkinlootat. Onko se sitten hyvä vai huono, niin se lienee jonkun sortin mielipidekysymys.

Itselle myytiin loota kaksoiskytkinlootana ja parin minuutin koeajolla totuus ei vielä valjennut, oma moka. Henk.koht. valitsisin kyllä kaksoiskytkimellisen, ne vaan vaihtaa niin paljon nätimmin ja nopeammin.
grizzly kirjoitti:Uusi tuo on. Saatiin se toissa iltana. Onko tuo nyt sitten huono vai hyvä vaihteisto? Minun mielipiteeni on että kaikki automaatit ovat huonoja :D
Etis kertoo vaihteiston olevan 6F15.
Ja kyllä se myydään ihan powershiftinä, vaikka kaksoikytkinsysteemi onkin :?
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
kalle_a
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Syys 2016 11:42

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Viesti Kirjoittaja kalle_a »

Tarkennuksena vielä, että PowerShift on nk kaksoiskytkinvaihteisto ja momentinmuunnin se 'tavallinen' automaatti kuten esim bensa Focuksessakin olevat 6F15 tai 6F35 laatikot. Automyyjän taidoista kertoo kyllä jotain, jos myy asiakkaalle momentinmuunninta PowerShiftinä :thumbup:
Se kumpi noista on parempi riippuu tilanteesta ja käyttötarpeesta.Itse olen 6F35:n toimintaan enemmän kuin tyytyväinen :D
grizzly
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Tammi 2009 23:32

Re: 1,0 Ecoboost ja Powershift

Viesti Kirjoittaja grizzly »

Nojuu. Sitä vähän ajattelinkin kun se kyyti on niin pehmeä ja tuntuu perushitaalta automaatilta. Mutta toisaalta, ei meillä nyt niin kiire olekkaan...ikä on jo tullut sen verran että kiireet ovat pääosin takana, ja on oppinut lähteä ajoissa liikkeelle :D
Vähän tosin paska maku jäi kieltämättä tosta kun myyjät puhuivat nimenomaan powershiftistä. Mutta turhaahan se tässä vaiheessa on itkeä, ajaa asiansa tuokin.

Ja kunhan se kestää sen 5 vuotta/150 tkm ilman suurempia murheita, sit on ajanut asiansa.
Ja olen itsekin pihalla kuin lumiukko vaihdelaatikkoasioissa, siksi en tykkää niistä. Muissa pysyn sitten paremmin perillä.
Sen verran tiedän että Volkkarin DSG oli täys susi (3 lootaa 400tkm, eli ei ollut yhdestä viallisesta laatikosta kiinni), en tiedä onko nyt saatu kuntoon.
Ford Escort CLX 1.6->Ford Fiesta XR2i->Ford Escort RS2000 -93->Ford Mondeo -01->Ford Focus -05->Ford Fiesta -12->Ford Focus -17 ->Ford Kuga-18->Focus Active 1.5 A8 STW -21
Ja paljon, paljon muita merkkejä ja malleja...
Vastaa Viestiin