ST vm 2012...

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
IIC
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Huhti 2006 07:59

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja IIC »

Nyt vasta 2200 km ST:llä ajeltu,keskinopeus "vain" 48 km/t,ja keskikulutus 8,1 L.Kysymys muille Ecoboost-autoilijoille.Itse oon ihmetellyt moottorin rumaa tyhjäkäyntiääntä,venttiilit rapisee ja kilisee ihan selvästi,jakopääkin pitää omaa elämäänsä,liekö syynä tuo käytetty ohutöljy 5W-20?Paksumpaa normi Ford-öljyä 5W-30 ei suositella valistivat korjaamolla.Aiempi vm.2011 1.6,125 hp:n käyntiääni oli pientä suhinaa tähän verrattuna.
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja calculus »

Kyllä mulla ainakin kylmänä 1.6 ecoboost pitää melko lailla diesel-tyylistä rapinaa ja kilinää. Eipä tuo ole tosiaan mikään nätti tyhjäkäyntiääni. Onneksi konepelti vaimentaa pahimman kilkkeen kiinni ollessaan... :wink:
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuntuu olevan ominaisuus. Tuolta voi kuunnella V6-ecoboostin kehräystä... :shock:
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

EcoBoost moottorin käyntiäänihän on hieman "karhea" Tosin Ford ei ole Ford jos ei venttiilit rapise ja kilise 8)
Eric79
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Touko 2010 18:24

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja Eric79 »

IIC kirjoitti:Paksumpaa normi Ford-öljyä 5W-30 ei suositella valistivat korjaamolla.Aiempi vm.2011 1.6,125 hp:n käyntiääni oli pientä suhinaa tähän verrattuna.

Fordin korjaamokäsikirja Etis on hieman jyrkempi. 5W-20 ainoastaan sallittu. 2.0 ST Ecoboostissa ei 5W-30 saa käyttää, vaikka ainakin meikäläisen öljykorkki sanoo muuta... :?
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Minulla on tuota 5W-30 EcoBoostissa ollut jo tehtaalta tullessa. Sitä myös suosituksen mukaisesti laitettiin 20t huollossa.

Ford muutti suosituksen eli Etis tarjosi aiemmin 5W-30 öljyä. Mutta ovat havainnet ilmeisesti tuon 5W-20 paremmaksi.

Tämä kylläkin menee ohi ST aiheesta. Mutta eroa koneilla ei teknisesti aivan hirveästi.
strami

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja strami »

Tilasin ko. laitoksen kanssa tuossa 1½kk takaperin. Huhtikuun alkuun lupasivat mutta eipä ole tullut vielä toista viestiä jossa kerrotaan auton valmistumisesta :/.

Minulla oli jo vuonna 2006 ST Fjökys kanssa ja nyt yhden Audin ja Toi-otan jälkeen palaan mielelläni ST:n puikkoihin. Monet puhuvat tuosta vetelystä kiihdyttäessä ja ohan se nyt selvää että etuvetoinen yli 200 heppainen vetelee. Mielestäni tämä veteli kuitenkin vähemmän kuin entinen ;).

Noh jospa sen kesäksi saisi alle :).
IIC
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Huhti 2006 07:59

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja IIC »

Vähän offtopic,mutta ei oo koskaan minua häirinnyt kun tehokkaalla moottoripyörällä kiihdytän ja ranteet venyy 8)
Avatar
Portti
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Loka 2005 16:09

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja Portti »

Tässä hieman koeajotuntemuksia uudesta Focus ST:stä, joka oli illan mittaisella koeajolla. Taloudessa tällä hetkellä kaksi autoa, jotka toimivat vertailukohtina tälle ST-Focukselle. Nuo talouden vertailuautot ovat: Megane RS 265 Trophy '12 (= suora kilpailija ST-Focukselle, tehoa 265 hv) ja Focus STW '11 1,6-litraisella 150 heppaisella bensaturbolla (= antaa pohjaa vertailla eroja saman sukupolven normi-Focukseen).

Ohessa ST-Focuksen koeajotuntumia.

Ajettavuus:

Ohjaus tuntui nopeammalta kuin RS-Meganessa, mutta samalla tunnottomammalta. Ohjaukseen totuttelu vei hetken, mutta sitten alkoi aika mukavaa flowta löytymään ajamiseen mutkaisella asfalttipätkällä.

Focuksen jousitus tuntui hieman pehmeämmältä kuin hyvin jämäkkä RS-Meganen alusta. Jouhevissa loivissa mutkissa tuo aiemmin mainittu flow tuntui mukavalta ja Focus taipui mutkiin nöyrästi ja varman oloisesti kun ei ihan äärirajojen lähellä oltu.

Jyrkemmissä mutkissa äärirajoja lähestyttäessä Focuksen ohjaus tuntui epävarmemmalta ja kaasun painallus mutkissa sai auton aliohjautumaan normaalin etuvetoauton tapaan. Vastaavissa tilanteissa RS-Meganen parhaat puolet tulevat esille ja esim. kaasun painallus kesken mutkaa ei hetkauta Meganea ja auto tuntuu imeytyvän mutkaan suorastaan maagisesti. Meganen mekaaninen tasauspyörästön lukko lienee yksi asiaan vaikuttava tekijä.

Focuksen ohjaus veteli uraisilla teillä kiihdytettäessä selkeästi neutraalisti käyttäytyvää Meganea enemmän.

Normi-Focukseen verrattuna ST-malli on selkeästi urheilullisempi ja jäykempi ajettava, mutta ei millään muotoa ylikovan tai epämukavan oloinen. RS-Megane on astetta kovemman oloinen peli. Yhteenvetona ajettavuudesta: ST-Focus hyvä kompromissi urheilullisuutta ja jokapäiväistä käyttömukavuutta.

Moottori:

ST-Focuksen neloskoneeseen on saatu ihan kohtuullisesti luonnetta, mutta muistikuvat aiemman ST-Focuksen viisisylinterisestä koneesta ovat sellaiset, että se oli mukavan persoonallisen oloinen ja ääninen kone verrattuna nykyisiin nelisylinterisiin.

Uuden ST-Focuksen alavääntö on RS-Meganea parempi sillä Megane vaatii lähes kolmentonnin kierrokset ennen kuin alkaa liikkua paremmin. ST-Focuksessa kulkua löytyy heti parin tonnin jälkeen. Toisaalta yläkierroksilla Meganelle meno maistuu paremmin kuin Focukselle.

Äänimaailman osalta ST-Focukseen on saatu ihan mukavaa pörpötystä ja muuta pientä kivaa. RS-Meganen nelosturbo on puolestaan äänniltään melko onneton.

Sisätilat:

ST-Focuksessa normi-Focuksen tilat. Kojetaulun päällä muutama lisämittari ja päämittarien grafiikat hieman erilaiset kuin normi-Focuksessa. Ei mitään kovin ihmeellistä siis. ST-Focuksen suuri houkutus meidän perheelle on se, että vaikka koeajoversio oli viistoperämalli, niin ST-mallia saa myös farmarina. Siinä tilaa riittää myös harrastusvälineille.

Vakiopenkit ST-Focuksessa on Recaron-penkit kuten RS Trophy Meganessakin. Penkkien muotoilu/rakenne on kuitenkin hyvin erilainen näissä autoissa. Focuksessa hieman vähemmän tukea istuimen vaakaosassa, mutta kapeampi ja voimakkaampi tuki penkin selkänojissa.

Meganen penkit ovat minusta parasta mistä itsellä on kokemusta, mutta ei nuo Focuksenkaan penkit huonot olleet. Itse olen pitkä ja hoikka (191 cm/78 kg) ja Focuksen selkänojat tuntuivat juuri ja juuri riittävän leveiltä keskivartalon kohdalta. Vaimo, joka on keskimittainen/painoinen tykkäsi yllättäen Focuksen penkeistä enemmän kuin Meganen vastaavista.

Muita huomioita:
- Iso kääntösäde ST-Focuksessa. Normi Focuksen kääntösäde on sekin aika iso ja tuossa vielä hieman sitäkin suurempi. Megane kääntyy paljon ketterämmin.

Yhteenveto:
Hieno peli tuo uusi Focus ST, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Sopinee mukavasti päivittäiseksi ajopeliksi, josta löytyy urheillullinenkin puoli. Ominaisuudet tasapainoiset ja vaikka Megane RS:ään verrattuna ajo-ominaisuuden urheilullisuuden osalta ovatkin ehkä hieman heikommat niin kannattaa muistaa, että vertailukohta on aika kova kun Meganella on mm. kierretty Nürburgring etuvetoisten tuotantoautojen ennätysaikaan. Ajettavuuden suhteen Focus päihittänee kuitenkin useimmat kilpailijansa.

Omaa Megane RS:ää en tuolla korvaisi, mutta farmarina olisi mukava peli vaimon/perheautoksi, josta löytyisi yllättävä urheilullinenkin puoli.
Fiesta ST 2019
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja terae »

Itsellänikin tulossa nyt tämä uusin Focus ST, 5-ovinen malli ja värivalinnaksi muodostui Tangerine Scream, kun se nyt vaan on se ainoa oikea väri 2013 ostetulle mallille. ;) Lupailevat olevan näillä näkymin haettavissa 20.7., mutta aikataulupoikkeamiakin voi vielä tulla. Ehtii juuri sopivasti elokuussa pitämäni kesäloman alkuun. :) Jos menee 8l/100km niin se on lähes sama kuin vanhalla kakslitrasella Focusillamme ilman turboa, ja uskoisin että sopivasti käytettynä työmatka-ajot yms laskee kulutuslukemaa. Se nätisti ajettava osuus. Kuitenkin se kuudes vaihde on vähän parannusta nykyiseen viiteen, vaikkei välitykset niin erityisen paljon eroaisi.

Ostopäätöksestä huolimatta en käynyt koeajamassa etukäteen, joten kertoisko joku jo ajavista omistajista mitkä on kierrosluvut kutonen sisällä Suomen teiden maksiminopeudessa (työmatka-ajossa) eli siellä 120km/h tuntumassa?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Missä oikeesti vika,jos ei auto voi edes koeajaa ennen ostoa? Itse en kyllä ostaisi autoa ilman koeajoa,jos ei koskaan olisi ajanut kyseisellä autolla.

Tässä alueella kans yks ukkeli osti ästeen ilman koeajoa. niih ei kai niitä tartte koeajaa,jos niin kovasti polttelee ettei pysty nukkumaan öisin..

Kummastelen vaan...
Avatar
Portti
Viestit: 87
Liittynyt: 23 Loka 2005 16:09

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja Portti »

Rstuning kirjoitti:Missä oikeesti vika,jos ei auto voi edes koeajaa ennen ostoa? Itse en kyllä ostaisi autoa ilman koeajoa,jos ei koskaan olisi ajanut kyseisellä autolla....
Tottakai olisi hyvä jos ostoaikeissa oleva pääsisi koeajamaan juuri sellaista autoa kun havittelee, mutta eipä tuo aina ole mahdollista varsinkaan hieman erikoisempien autojen osalta.

Minulle tuon uuden ST-Focuksen koeajon järjestäminen oli melko vaikeaa. Pariin otteeseen vajaan vuoden aikana olin käynyt täkäläisessä Ford-liikkeessä paikan päällä kysymässä koeajomahdollisuutta. Omaa koeajoautoa ei liikkeessä näillä kerroilla ollut. Noh, jätin molemmilla kerroilla yhteystietoni myyjälle (eri myyjät molemmilla kerroilla) ja pyysin ilmoittamaan kun koeajo järjestyisi. Molemmat lupasivat palata asiaan. Kummastakaan ei kuukausien jälkeenkään kuulunut yhtään mitään.

Nyt vihdoinkin onneksi löytyi kolmas myyjä jota myyminen kiinnosti. Tämä kaveri järkkäsi koeajoauton Helsingistä ja on osoittanut mukavan aktiivista otetta asiaan. Kiitokset hänelle siitä. Parille muulle kaverille puolestaan pyyhkeitä, luulisi näinä aikoina myyjiltä aktiivisuutta löytyvän kun autokauppa ei juurikaan käy.
Fiesta ST 2019
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

Markkinatalous on tiukilla. Silloin,kun itse ostin mk2 mallin ST:n niin oli joka kylän ford-dealerillä sellanen auto koeajettavana. Nyt yrittäny 2 kertaa automyyjältä. Kahdelta eri myyjältä siis ja vielä + suhteellisen tutulta kaverilta kysyä koeajoa ja saisko ne Kemingradiin yhtä autoa päiväksi.Niin lähin olisi oulussa,mutta ihme juutalaistoimintaa, kun ei saa edes sieltä sitä päiväks kemingradiin.

Tosin enpä olisi ostamassakaan autoa,mutta ei noi automyyjät sitä tiedä. Kaveri niinkin,mutta pitkän linjan harrastajana haluaisin käydä koeajamassa kyseistä koppia. Täytyy kesälomareissulla manchesterissä käydä kyselemässä koeajoa. Tuntus sieltä löytyvän.

Sitä RS Focusta vm.2009 kävin koeajamassa. Tarrakilvillä oli se auto silloin. Hyvä kaveri järjesti sen,mutta kaupunkina oli hyvinkää. (Enkä ostanut silläkään kertaa yhtikäs mitään) On ihan tyylinä nykyään,ettei edes kilvitetä kova kilpiseksi ennen, kuin on varma ostaja. Säästetään säästetään...
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja terae »

Rstuning kirjoitti:Missä oikeesti vika,jos ei auto voi edes koeajaa ennen ostoa? Itse en kyllä ostaisi autoa ilman koeajoa,jos ei koskaan olisi ajanut kyseisellä autolla.

Tässä alueella kans yks ukkeli osti ästeen ilman koeajoa. niih ei kai niitä tartte koeajaa,jos niin kovasti polttelee ettei pysty nukkumaan öisin..

Kummastelen vaan...
Ei siinä mitään vikaa tarvita, enemmänkin toisin päin. Olen ennenkin osannut päätellä riittävästi ostopäätöksiini saman sukuisesta toisesta vehkeestä potentiaalin. Olen kuitenkin ajanut vuosia eri vuosimallien Focuseja ja pitänyt niistä eniten verrattuna muihin saman kokoluokan autoihin, ja Fiesta on jo liian pieni itselleni. Kaksi Focusia päivittäisessä ajossa toinen 2005 ja toinen 2011 malli vakioalustalla ja ST-mallissa on kaikella todennäköisyydellä ne kaipaamani lisäominaisuudet mitä näissä ei ole. Siihen ei tarvitse koeajoa, että valitsee haluamansa lisäherkut vastaavaan runkoon kuin mistä on jo kymmenien tuhansien ajokokemukset.

Aina saa samanlaista arvostelua, mutta olen siihen jo tottunut. Teen omalla tavallani ja olen ollut tyytyväinen päätöksiini, joista kannan itse vastuuni. Focus on mun valinta joten jos haluan tehokasta autoa niin vaihtoehdoiksi jäi käytetty RS500, uusi ST ecoboost tai jäädä odottelemaan taas uutta mallia. Valitsin nykyisen mallin johon saan haluamani ominaisuudet.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja terae »

Rstuning kirjoitti:Markkinatalous on tiukilla. --cutcut---
Silloin,kun itse ostin mk2 mallin ST:n niin oli joka kylän ford-dealerillä sellanen auto koeajettavana. Nyt yrittäny 2 kertaa automyyjältä. Kahdelta eri myyjältä siis ja vielä + suhteellisen tutulta kaverilta kysyä koeajoa ja saisko ne Kemingradiin yhtä autoa päiväksi.Niin lähin olisi oulussa,mutta ihme juutalaistoimintaa, kun ei saa edes sieltä sitä päiväks kemingradiin.

Tosin enpä olisi ostamassakaan autoa,mutta ei noi automyyjät sitä tiedä. Kaveri niinkin,mutta pitkän linjan harrastajana haluaisin käydä koeajamassa kyseistä koppia. Täytyy kesälomareissulla manchesterissä käydä kyselemässä koeajoa. --cutcut---

On ihan tyylinä nykyään,ettei edes kilvitetä kova kilpiseksi ennen, kuin on varma ostaja. Säästetään säästetään...
Juu kun kävin Fiestaa ajamassa niin paikallisella diilerillä oli vain yksi 1.0 ecoboost koeajoon ja loput malliautot olivat sisätiloissa kilvettöminä, jottei vahingossakaan menisi koeajossa huonommaksi myyntikunnon suhteen. Kuitenkin ne kovat kilvet olivat jo valmiiksi takaluukussa odottamassa niissäkin, odottamassa potentiaalista "haluan yhden tuollaisen heti" -ostajaa priimakuntoisena ilman koeajomahdollisuutta.

Mutta onhan se tietenkin ihan järjellä ajateltuna järkevää ettei kuluteta rahaa autojen siirtoon paikasta toiseen. Se on tietysti kaupanteon suhteen kompromissi, mutta riski menettää enempi kuin voittaa on liian suuri. Ja ostava asiakas menettää aina siinä kohden. Ei ne ilmaiseksi seilaa kaupasta toiseen ja kulut siirtyy myytäviin autoihin. Jos on oikein kiinnostunut niin voi sitten itse vaihtaa paikkakuntaa sinne, missä sellainen auto on.

Kuitenkin huvikseen koeajelevat on se porukka, jonka kuluttamat resurssit nostaa sitten ostavien asiakkaiden auton hintaa. Nyt Fiestan suhteen lukeudun itsekin heihin, pari litraa kulutin polttoainetta, hieman renkaita, jne... ja oikeastaan olisi oikeudenmukaista mikäli koeajon kulut lankeaisivat asiakkaan maksettavaksi ellei kauppoja tule, jos lähdetään sille tielle missä pohditaan myös asiakkaan näkökulmasta ajateltuna mikä tuntuu reilulta tai mikä on reilua. Ei tunnu reilulta maksella muiden koeajokuluja ostaessaan, vaikkei se tuntuisi myöskään välittömästi reilulta koeajolle mennessä ettei sitä voi suorittaa muiden maksamana. Kuitenkin auton listahinnasta isompi määrä alennusta tai enempi lisäherkkuja samaan hintaan, jopa enempi niitä koeajettavia autoja olisi mahdollista, mikäli kulut lankeaisivat kiinnostuneille asiakkaille suoraan eikä vasta ostaville asiakkaille koko suuremman ryhmän koeajajia osalta. IMHO ja yksi näkökulma tähän asiaan.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja focst »

Autoliikkeet saa reilut alennukset esittely käyttöön tulevista autoista eli valmistaja maksaa meidän koe ajot..Sanelee myös minkä ikäisiä ja kuinka paljon saa olla ajettu..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja terae »

focst kirjoitti:Autoliikkeet saa reilut alennukset esittely käyttöön tulevista autoista eli valmistaja maksaa meidän koe ajot..Sanelee myös minkä ikäisiä ja kuinka paljon saa olla ajettu..
Ilmeisesti se alennus ei ole tarpeeksi reilu, koska aikaisempien poistuttua ei esimerkiksi paikallinen Automaan liike ole omistajanvaihdoksen tienoilla nyt ostanut enää uusia vaikka juuri käynnistyi koeajokampanjat... Ja jos oletetaan että niistä saakin "reilun alennuksen", niin ne olisi myytävä lähes täyteen hintaan käytettyinä ulos, jotta sillä voisi kompensoida kaikki kulut sitten kuitenkaan.

En ole itse autoalalla mutta myynti- ja ostotyössä kuitenkin, ja nykymaailmassa edes autojen katteet ei voi olla niin korkealla, että niistä voisi sellaisia summia repiä ilman häviöitä jotka koituvat muiden asiakkaiden kompensoitavaksi. Vai onko asiasta ihan oikeaa tietoa jossa huomioitu sekä kulut koeajossa, alennus, että myydyn koeajoauton tulot joilla kokonaisuus pitäisi kompensoida?
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
vorkki
Viestit: 84
Liittynyt: 01 Syys 2013 09:31
Paikkakunta: Espoo

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja vorkki »

Portti kirjoitti: Äänimaailman osalta ST-Focukseen on saatu ihan mukavaa pörpötystä ja muuta pientä kivaa.
Tuleeko tuo ääni oikeasti esim pakoputkistosta ja siten kuuluu myös auton ulkopuolella vai onko kyseessä nykyisin monesta sporttisemmasta (esim Skoda, VW, jne) löytyvä "pärinaboksi/vast" josta ääni kuuluu vain sisätiloihin, lisää melua siis? Kuski siis voi luulla auton kuulostavan urheilullisen hyvälle ja hymyillä ohi ajaessaan naapurille iloisena mutta naapurille hymyn syy jää vähintään epätietoon... :P
Focus mk3 EcoBoost
Eric79
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Touko 2010 18:24

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja Eric79 »

vorkki kirjoitti:Tuleeko tuo ääni oikeasti esim pakoputkistosta ja siten kuuluu myös auton ulkopuolella vai onko kyseessä nykyisin monesta sporttisemmasta (esim Skoda, VW, jne) löytyvä "pärinaboksi/vast" josta ääni kuuluu vain sisätiloihin, lisää melua siis? Kuski siis voi luulla auton kuulostavan urheilullisen hyvälle ja hymyillä ohi ajaessaan naapurille iloisena mutta naapurille hymyn syy jää vähintään epätietoon... :P
ST-malleissa on imusarjassa "Sound symposer", joka vahvistaa moottorin imuääniä ohjaamoon...

Ahvenistolla mk3 ST ei edes väräyttänyt desibelimittaria 4500 kierroksella...
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Ei tuo 90 km/h kontra 2000 1/min mitään niin lyhyitä välityksiä kuvaa / todista, koska kyseessä on bensiinimoottori. Asia pitää suhteuttaa moottorin maksimikierroksiin. Dieselillä olisi sitten jo toinen juttu.
Kulutuksen kannalta olisi edullista käyttää moottoria maksimivääntömomentin kierroksilla - ja muutenkin koko voimalinjan rasitukset ovat silloin edullisimmillaan ( alhaisimmillaan ).
Torque Vectoring Control
ST focus
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Helmi 2016 20:47

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja ST focus »

Nostetaanpa tätäkin ketjua hieman ylemmäs. Onko kukaan laittanut autoonsa isompaa turboa? Jos on, niin minkä olette laittanut?

Itse laitoin tilaukseen Mountune MRX turbo kitin ja koska 6258 on kansainvälisesti loppu, niin lupasivat toimittaa 6758 turbolla. Oikeastaan alunperin olisinkin halunnut tuolla turbolla, eli meni nappiin koko tilaus :D

normibensalla päästään varmaan +350whp ja hieman E85 sekoittaen sitten +400whp.
COBB AP + FMIC
Mountune EFR6758 + DP + intake
Stratified Xtra fuel V2 + GA
Stratified tune
ST focus
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Helmi 2016 20:47

ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja ST focus »

Nyt alkaa jo hieman hahmottumaan lopulliset teholukemat vaikka toki niitä lisääkin saisi. Kesällä mennään E40 seoksella ja talvella 98E5:lla. Virtual Dynoja tänne vaikea lisätä, kun ei pysty vain copy paste menetelmällä niitä laittamaan tai hakemaan vain koneen kansiosta. Tai sitten en vain löydä mistä helposti lisätä :D

98E5 Aux fuel päällä 348whp ja E40 seoksella 400whp. Vääntöä molemmilla n. 490Nm. Pelkällä 98E5 saisi hieman paremmat tulokset ilman Aux fuelia ja E40:llä on vielä varaa nostaa tehoja, jos luottaa kaiken kestävän.

ps. Myynti osastolta löytyy kohta pientä viritys osaa myynnistä Focukseen mitä on ylimääräisenä.
COBB AP + FMIC
Mountune EFR6758 + DP + intake
Stratified Xtra fuel V2 + GA
Stratified tune
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

On muuten melko kunnioitettavia lukuja pyöriltä :D . Varmaan jo vähän liikaa ilman lukkoa etupyörille? Lukko on tietty kallis, mutta niin on varmasti maksaneet paljon nuo mitä olet jo asentanut.

Nyt on siinä mielessä hyviä aikoja, että youtube ja netti yleensäkin on täynnä yhdysvaltalaisten virityksiä. Osiakin (COBB/Whiteline/Steeda/FS WERKS/yms) saa ihan eri tapaan Focukseen samaisesta maasta, kuin ennen. Tai sai mk1 Focuksee usastakin osia..
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ST focus
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Helmi 2016 20:47

Re: ST vm 2012...

Viesti Kirjoittaja ST focus »

S-P-H kirjoitti: Varmaan jo vähän liikaa ilman lukkoa etupyörille?
Jäänyt hieman foorumin selailu vähemmälle, niin kesti hieman vastaus :D Ei ole oikein tarvetta ollut lukolle, kun en radalla ajele tällä perhe farkulla. Cobbin traction control hoitaa hommansa sen verran hyvin. Tosin radalla ajaessa esim. Quaifen lukko olisi hyvä lisä etenkin mutkissa.
COBB AP + FMIC
Mountune EFR6758 + DP + intake
Stratified Xtra fuel V2 + GA
Stratified tune
Vastaa Viestiin