Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
mtmmkm

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja mtmmkm »

Itselläni elokuussa 2011 saatu Grand C-max, 140 hv diesel automaatilla, ja kokemukseni perusteella auto on ihan susi!!! Hirvittävästi ongelmia juuri tuon webaston kanssa, ensin ei toiminut ollenkaan, kolme kertaa pajalle ilman suurempia parannuksia toimintaan, sitten engine malfunction ilmoituksia jne. Nyt auto oli kolme viikkoa korjauksessa odottelemassa uutta webastoa tehtaalta ja viime perjantaina sain auton takaisin.

Nyt lämmintä ilmaa tulee sisälle mutta moottori ei vieläkään lämpiä! Pakkasta 12 astetta, ja vaikka autolla ajaa esim. tänäkin aamuna puoli tuntia putkeen, ei moottorin lämmöt nouse. Myöskään tyhjäkäynnillä puolikaan tuntia ei riitä lämpöjen nousuun! Mutta jos laskee sisäilman lämpötilapyyntiä alle 20 asteeseen, niin sitten rupeaa pientä nousua lämpömittarissa näkymään, mutta eipä suurempaa, koskaan ei pääse lähellekään mittarin puoliväliä. Ja kulutus on moottorin ollessa kylmä 8 - 9 l/100 km! Jos moottori pääsee lämpiämään niin kulutukset putoavat 6 l / 100 km tuntumaan! Onneksi on leasing-auto, nyt selvitellään kaupan purkua!
ExplorerV8

Ford C-MAX 2012 Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ExplorerV8 »

7 vuotta väliä ja nyt taas Fordin puikoissa. Grand C-Max 115hv dieselillä oli kaupasta haettavissa viimein tammikuun loppupuolella. Taisi n. 3,5kk mennä tilauksesta kaupan pihaan. Ilmeisesti Vehon joululomailu aiheutti viimeiset 2 viikkoa viivettä. Webastohan käy kuumana ihan settingsien mukaan. Muutenkin auto on Peugeot 308 SW jälkeen oikein mukavan tuntuinen ajaa. Kaikki muu toimii, paitsi repsikan puolen liukuoven lukitus toimii sattumanvaraisesti eli käytämme autoa kolmiovisena takuukorjausta odotellessa. Onko muilla ollut ovien lukkojen kanssa haasteita. Autotallissa juuri kokeilin myös kuskin oven kiinni menoa ja kyllä se pitää oikein voimalla laittaa kiinni. Tarttee varmaan liukuoven korjauksen yhteydessä pyytää säätämään kaikki ovet niin, että sulkeutuvat kertaheitolla.
cyberion
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Tammi 2012 07:08

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja cyberion »

Eipä tuo moottori tunnu lämpiävän Grand C-Maxissa.
Ajelin tuossa noin 200 km ja ulkolämpötila tosin oli -20 asteen tienoilla.
Moottorin lämpömittari liikahti matkan aikana 1 mm ylöspäin.
Oliskohan ollut 55 astetta. Kun auto oli sitten 6 tuntia lämpimässä
tallissa, moottori lämpeni paluumatkalla normaalisti.
Olen aistinut samaa ilmiötä aikaisemminkin.

Noh, täytyypä tämäkin ottaa puheeksi kun korjaavat webaston,
joka nyt ei toimi enää millään tavalla. Mutta ei manata
vielä suohon :-)
heiar
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Huhti 2011 22:21

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja heiar »

Moro
Ulkona -20, vakionopeudensäädin asetettu 85, moottorin lämpötila 75-80 astetta. Ja loivassa alamäessä lämpötila putoaa alle 70 asteen. Jos nostaa nopeuden 100, niin lämpötilakin nousee 90 asteen päällä. Sisällä joka nopeudella normaali lämpö, kiitos lisälämmittimen, joka on nyt toiminut viimeisten korjausten jälkeen hienosti.
Minun mielestä tämä on ihan normaalia nykyisille dieseleille, valitettavasti. Edellinen C-max toimi ihan samanlailla ja sitä edellinen Golf myös. Golfissa ei ollut webastoa eikä lisävastustakaan, niin joutui pistämään pienemmän vaihteen jotta kierrokset nousi ja lämpö lisääntyi.
cyberion
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Tammi 2012 07:08

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja cyberion »

Nytpä toimii taas hienosti kun tsekkasivat huollossa lisälämmittimen.
Lämpötilat nousevat normaalisti ja auto lämpenee aamuisinkin.
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Lisälämmitin pimeni täälläkin kesken kovimpien pakasten, sain onneksi nopeasti huoltoon ja vika (joku syöttöhäiriö taas) korjattiin saman päivän aikana. On nyt ollut lisälämmittimen takia kolme kertaa pajalla, jokohan toimisi tämän jälkeen.

Täytyy kompata tuota lämpöjen nousun vähyyttä; ei se mittari kovemmilla pakkasella juurikaan värähdä, viisari lähes pohjassa puolen tunnin ajon jälkeen. Nyt kun meni lämpötila nollille, lämmöt nousevat ihan eri tavalla. Auto on kyllä lämmin sinänsä lisälämmittimen toimiessa, ei ole tarvinnut palella. Vielä kun saisi kaukosäädön ajastuksiin..
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
emjayes
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Touko 2006 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja emjayes »

Kaukosäädön saa, mutta maksaa. Kyselin Suomen Fordilta etteikö ihan todellakaan ole mahdollista saada kaukosäätöä ja ystävällinen asiakaspalvelija sanoi itse henkilökohtaisesti ottaneensa asiasta selvää toisen asiakkaan pyynnöstä.

Kyseiselle asiakkaalle kaukosäätö oli toteututtu siten, että tehdasasennettu Webasto oli poistettu, samoin ajotietokoneelle oli kerrottu, ettei autossa ole lisälämmitintä.

Tämän jälkeen autoon oli asennettu jälkiasennuswebasto ja siihen kauko-ohjausmoduli.

Hintaa oli tainnut tulla melkein 2k€ purku/asennustöineen.

Olisihan se kaukosäätö todella mukava olla, mutta ei ihan niin mukava, että ihan noin paljon viitsisi sijoittaa.

Kyseinen asiakas oli kerrostalon kolmannessa kerroksessa asuva pyörätuolia käyttävä henkilö, joten ymmärrän kyllä hyvin kauko-ohjaimen välttämättömyyden tässä tapauksessa.

On se kyllä kumma, ettei Webasto tee tehdasasennuslämmittimeen kauko-ohjainmodulia.
Grand C-Max Titanium 1.5TDCI PowerShift. -16
Focus 1.6 Trend HB -02
ex-Fordit
Grand C-Max Titanium 1.6TDCI -11
Galaxy Trend 1.9TDI A -01
Mondeo Trend 1.6 -98
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Niin, eli kaukosäätöä ei siis saa, ei järkevin kustannuksin. Täytyy pärjätä ajotietokoneen ajastuksilla siis. Pieni puute siinä on; saisi joka päivälle olla ohjelmoitavissa eri aika, meillä kun lähdöt aamulla ja tulot illalla vaihtelevat, niin saa olla ohjelmoimassa joka päivä erikseen.

Toinen juttu; millä lisävarustepaketilla keskinäyttöön saa sen monivärisen näytön, joka esim. uusimmassa Auto Bild suomen vertailussa näkyy..? Liittyyköhän jotenkin soitinvalintaan esim., en muista moista millään listalla nähneeni?
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Klammis kirjoitti:Niin, eli kaukosäätöä ei siis saa, ei järkevin kustannuksin. Täytyy pärjätä ajotietokoneen ajastuksilla siis. Pieni puute siinä on; saisi joka päivälle olla ohjelmoitavissa eri aika, meillä kun lähdöt aamulla ja tulot illalla vaihtelevat, niin saa olla ohjelmoimassa joka päivä erikseen.
Toinen juttu; millä lisävarustepaketilla keskinäyttöön saa sen monivärisen näytön, joka esim. uusimmassa Auto Bild suomen vertailussa näkyy..? Liittyyköhän jotenkin soitinvalintaan esim., en muista moista millään listalla nähneeni?
Vastailen uuden Focuksen toimintojen pohjalta, koska mielestäni samat jutut uudessa C-MAX'issa:
Jokaiselle päivälle on ohjelmoitavissa omat lämmitysajat, jopa kaksikin kertaa. Monelle käyttäjälle hyödyllinen perusasennus on kytkeä lämmitin jatkuvalle käyttötilalle, jolloin on päällä aina kylmällä ( muistaakseni alle +5 asteen lämpötiloissa ), eli lähtee auton käynnistyksen yhteydessä automaattisesti lämmittämään. Ohjelmointikielenä on englanti.

Monelle muullekin mahdollisesti soveltuvana pidän edullista ratkaisuani: lohkolämmitintä ( jonka voi ajastaa joko erillisellä pakkasen kestävällä muutaman euron ajastimella, tai sitten kalliimmalla autoon integroidulla ajastimella) ja lohkolämmittimen yhteyteen kytkettyä älykästä akkulaturia, joka huolehtii aina lämmityksen yhteydessä akun varauksesta. Defalta saa sopivat komponentit: pistorasia/panssarikaapeli -> älylaturi -> panssarikaapeli lämmitysvastukselle -> lämmitysvastus ("lohkolämmitin"). Perusvarustus löytyy nimellä DEFA ChargerKit/ComfortKit 1204. Näin saa auton moottorin lämmitettynä ja virrakkaana aina käyntiin ja käynnistyksen yhteydessä tarvittaessa käynnistyy ( käyttöön ohjelmoitu) lisälämmitin jatkamaan lämmitystä.

Monivärinen ruutunäyttö tulee paremman audiopaketin yhteydessä. Monivärinen sisävalovalikoima tulee valojen ksenonpaketin kanssa.
Torque Vectoring Control
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Oiskohan Focuksessa sitten eri logiikka Park Heaterin ohjelmoinnille, kun Grandissa ensin valitaan aika (Time 1 / Time 2) ja vasta sitten päivä, jona kyseistä aikaa käytetään. Jos ensin valittaisiin haluttu päivä ja sitten sille halutut ajat, voisi jokaisen päivän ohjelmoida erikseen, nyt ei.

Mullakin on Defan ylläpitolaturi asennettu järjestelmään sen takia, että akku pysyisi kovillakin pakkasilla optimi-tilassa, varsinkin jos tulee pätkäajoa ja esilämmitystä joutuu käyttämään useammin. Ihan en tajunnut, miten tuo lohkolämmitin istuu tähän yhtälöön(?), paitsi että polttoainetta säästyy kun Park Heateria ei käytetä (sähköä menee toki jonkun verran, eivätkä sisätilatkaan lämpene).

Värillinen keskinäyttökin saattaa olla Focuksessa vähän eri juttu, nimittäin muistelin juuri, että koeajoautossa (Grand Trend) oli nimenomaan se Sonyn soitin ja piirun isompi ylänäyttö (audio paketti X), mutta silti normi keskinäyttö. Kun itse tilasin auton, Sonyn soitinta ei voinut edes valita, kun alihankkija ei niitä pystynyt toimittamaan! Olisin sen ottanut, soundi koeajoautossa oli sen verran makea. Ei tämä huono ole tämä normisoitinkaan, yksi parhaista vakiosoittimista, mitä olen kuullut.
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Klammis kirjoitti:Mullakin on Defan ylläpitolaturi asennettu järjestelmään sen takia, että akku pysyisi kovillakin pakkasilla optimi-tilassa, varsinkin jos tulee pätkäajoa ja esilämmitystä joutuu käyttämään useammin. Ihan en tajunnut, miten tuo lohkolämmitin istuu tähän yhtälöön(?), paitsi että polttoainetta säästyy kun Park Heateria ei käytetä (sähköä menee toki jonkun verran, eivätkä sisätilatkaan lämpene).
Lohkolämmitin "istuu tähä yhtälöön": moottori lämmin käynnistyksessä ja lämmin neste ( jota tämä lämmitysvastus on lämmittänyt ) saadaan lämmityslaitteeseen -> sisätilat lämpenevät nopeasti - varsinkin kun moottorin käynnistyttyä Webasto ( jollain Eberspächer ) tulee jatkamaan siitä, mihin lohkolämmitin jäi.
Torque Vectoring Control
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Tällä yhdistelmällä: lohkolämmitin + lisälämmitin jatkuvalla päälle-kytkennällä ( = lämmitin käynnistyy auton käynnistyksen yhteydessä ) saavutetaan kovillakin pakkasilla normaali moottorin käyntilämpötila n. kolmen ( 3 ) km:n ajon jälkeen.
Tämä lohkolämmitin on kokonaisuudessaan "siistimpi" ja suositeltavampi lämmitystapa esimerkiksi autokatoksissa ja kylmissä talleissa/parkkihalleissa - toki edellytyksenä oikein toteutetut ja lailliset sähkönsaanti- ja kytkentämahdollisuudet.
Torque Vectoring Control
jussiupn
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Tammi 2012 11:01

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja jussiupn »

Laitanpa tähän omankin kokemukseni. Ensimmäinen Ford mulla. Auto on Grand C-Max 2 litrainen diesel ja automaatti.
Auto on mukava ajaa ja tilat on hyvät. Nyt ajettuna 6500 km ja ongelmakohtia on:
- lämpiää hitaasti
- kuluttaa paljon (suhteellista toki)
- liukuovet eivät menneet pakkasella kiinni

Liukuovet ovat toimineet sen jälkeen kun niiden vaijerit purettiin ja sisältä puhallettiin runsaasti vettä pois, sekä kuivateltiin pari päivää.
Hitaaseen lämpeämiseen sain merkkihuollosta vain ohjeen tukkia syyläri pahvilla (jep, näin teinkin aikanaan -82 BMW:n kanssa, mutten uskonut tekeväni niin vm 2012 Fordin kanssa). No, tukin säleikön ulkopuolelta ja nyt lämpö nousee noin 10km moottoritietä ajamisen jälkeen. Ennen tukkimista meni noin 30-40km.
Kulutusta en saa millään alle 7 L/100km. Laskettu tankkauksista, ajotietokone näyttää 1-5 dl optimistisesti. Vertailuksi, samanlaisessa ajossa, edellinen auto BMW 530d -01 aut. ajettu 260tkm kulutti vain pari desiä enemmän. Vastaavasti Golf 1.9 tdi -00 man., ajettu 270tkm kuluttaa noin 5 L/100km ja sen saa helposti menemään 4,5 matka-ajossa. Fordilla en pääse edes rauhallisessa matka-ajo painotteisessa ajossa alle tuon 7.

Tuo luvattu keskikulutus 5,8 on aika kaukana ja varsinkin sitä pienemmät lupaukset matka-ajossa on vielä kauempana.

Onko jollakulla ollut vastaavaa ongelmaa ja siitä päästy jotenkin eroon? Vai onko tuo kulutus vain ominaisuus ja lupaukset vain myyntipuheita?

jussi
emjayes
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Touko 2006 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja emjayes »

Grand C-Max 1.6 TDCI manuaalilla:
Paras kulutuslukema laskettuna tankkauksesta 5.836 l / 100 km keskinopeudella 75 km/h siis maantieajoa.

Huonoin 11.219 l / 100 km kaupunkiajossa keskinopeudella 31 km/h -25 - -30 pakkasten vallitessa, eli Webasto lauloi lähes koko ajan.

Kumulatiivinen laskettu kulutus 20202 kilometrillä 7.32 l / 100 km

Aika kaukana siis liikutaan EU-kulutuksesta 4.9 l / 100 km

Ajotietokone ei omassa autossa ole kovinkaan optimistinen, vaan näyttää pääsääntöisesti noin desin enemmän kuin laskettu kulutus.
Grand C-Max Titanium 1.5TDCI PowerShift. -16
Focus 1.6 Trend HB -02
ex-Fordit
Grand C-Max Titanium 1.6TDCI -11
Galaxy Trend 1.9TDI A -01
Mondeo Trend 1.6 -98
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Tästä korkeahkosta kulutuksesta täytyy kompata; Grand 1.6 manuaali keskikulutus kesäkumeilla oli siinä 6.1 - 6.2 litraa ja nyt talvella nastoilla + webastolla 7.1 - 7.2 litraa. Grandissa on nyt 23000km mittarissa.

Edellisellä autolla eli Touranilla 2.0TDI (140hv) manuaali keskikulutukset kesällä 5.2 - 5.3 ja talvella 5.8 - 5.9 litraa. Touranilla tuli seurattua kulutusta sellaiset 140000km. Erikoista tässä on se, että Touranin luvattu keskikulutus tuolla vahvemmalla padalla oli 6.0 litraa, eli mulla meni alle sen. On Fordilla vähän optimistinen tuo luvattu lukema. En ymmärrä millä ajolla (jos millään?) tuohon 4.9 kulutukseen voi päästä edes lähellekään..
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
cyberion
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Tammi 2012 07:08

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja cyberion »

Näyttäis olevan (Grand C-Max 2.0 TDCi) siinä 6.6 - 7.1 litran tuntumassa (Aux Heater ajon aikana aktivoituna). Ajon tyyppi on kaupunkiajoa tai tuolla ruuhkassa köröttelyä. Eipä se maantieajossakaan kovin tuosta alemmas laske. Kilometrejä noin 6000.
kahe
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Marras 2010 20:40

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kahe »

Kulutusta ihmettelin myös aiemmin. Tällä hetkellä on keskikulutus 6.36/100km, 9000km mittarissa. Varsinkin talven aikana oli kovia lukuja, mutta oli myös aux heater päälläkin ja lisäksi ajastettuna töihin lähtiessä että pois. Nyt olen alkanut sammutteleen ajon aikana tuon aux heaterin kokonaan, koska tuntuu puskevan sisätilat turhan kuumaksi. Ajo on yleensä neljä päällä 50km motaria, 10km kaupunkia ja 10 km kehä I:stä.

Tankkaus comin uutta käppyrää:
http://tankkaus.com/cars/public_graph/43610/2012/2011/3

Mahtaisko näissä olla samaa käsijarrun liian tiukkaa esikiristystä, kuten oli edellisessä pösö 308:ssa? Onko kellään tietoa?
ex C-Max 1.6TDCi Titanium 09/2011 Kulutus
ex C4GP 2.0HDi+bmp 2007
ex C-Max 1.8 2004 Ghia kulutus, ex Pösö 308 1.6Hdi 2008
mtmmkm

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja mtmmkm »

No niin, Grandi ollut jo viidettä kertaa Veholla rempassa! Eli moottorin lämmöistä tämähän alkoi, tai niiden puutteesta kuten edellisissä kirjoituksissani kerroin. Nyt täällä näyttää olevan mielipiteitä ettei auton kuulukaan nostaa pakkasilla lämpöjä ja samalla ihmetellään kovia kulutuksia!

Sain vihdoinkin leasingyhtiön kautta oikeaakin tietoa vioista ja suurin ongelma on ollut moottorin termostaatin rikkoutuminen, parhaimmillaan kesti uusi termari viikon! Eli kyllä sen koneen pitää lämmitä pakkasillakin kun Webasto on päällä! Niin se toimi AINA kun termari antoi oikeita lämpölukemia koneesta! Aikaa meni taajama-ajossa noin 5-10 min välillä, oli pakkasta -14 tai -5. Ja samalla polttoainekulutus oli 5,6-6.2 tienoilla. Heti kun termari taas laukesi, alkoi moottorin lämpöjen nousu hidastua, pahimmillaan 20 min taajama-ajoa ja vain pieni nykäisy lämmöissä, ja kulutus nousi 7,5 - 8 litraan.

Ja tämä on testattu jo vastaavalla koeajoautolla toisessa Ford-liikkeessä, toimii ihan eri tavalla kuin oma paska auto!

Ja johan sitä on viimeaikoina julkisuudessakin ollut puhetta, mikäli autovalmistajien kulutusilmoitukset eivät pidä kutinsa oikeiden kulutusten kanssa, on kaupan purku mahdollista, ja kyllä se siihen menee jos ei homma tästä parane.
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Juu rupesin itsekkin epäileen että kaikki ei ole ok ja heitin webaston pois kokonaan päältä :arrow: nyt auto ei lämpene ollenkaan vaikka ulkona on nollassa :D Pitänee tilata wetteriltä aika
(menkööt siis kommenttini lämpenemisistä penkinalle)
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Esaijal
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Maalis 2011 13:03

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Esaijal »

Kulutus 2.0 163 Hp versiossa näyttäisi olevan vielä aavistuksen korkeampi, esim nyt viimeisellä tankkauksella ja pelkästään kaupinkiajolla noin 8.3 l. En ole sitäkään tosin pahana pitänyt verrattuna aikaisempaan kulkimeen (Verso 177 hp D-Cat). Olen myös huomannut että lämmöt nousevat hitaasti, pitää katsoa tuo termostaatti homma. Webasto on toiminut moitteettomasti ja ylläpitolaturi on aivan ehdoton, nyt sen uskon kun en sitä aluksi talvella juuri käyttännyt ja jäin eräänä ammuna pihaan kun virrat oli loppu, piuha kiinni puskuriin ja tunnin päästä käyntiin. Pientä harmia on sähköisen takaluukun avauksen kanssa, toimii kaukolla ok, mutta sisä napista vain ehkä joka kolmannella avauskerralla luukkuu aukeaa, sulkeminen toimii aina, onko kenelläkään ollut vastaavaa murhetta. Nyt näyttää myös siltä että lämmitettävä tuulilasi ei toimi, oliskohan sulake mennyt, pitää varmaan käydä Wetterin pikahuollossa jos vaikka saisivat sen kuntoon. Muuten olen ollut tyytyväinen autoon, ja jospa nämä pikku murheetkin sataisiin kuntoon.
terel1

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja terel1 »

Itselläni ollut nyt uusi c-max (Ford C-Max 1,6 TDCi 115 hv Start/Stop Trend)viikon, joten sen pohjalta kokemuksia tänne laitan. Ajettu vasta 450km.

Auto on todella hyvä ja näppärä edellseen verrattuna (Open Vectra). Lisälämmitin näyttäisi toimivan ok, mutta sen näkee paremmin vasta syksyllä, kun uudet viileät ilmat tulevat.

Itseäni eniten ihmetyttää tuo Fordin Start/Stop toiminnon periaate.

Jotta Start/Stop toiminto toimisi on auto tietysti olla pysähdyksissä, mutta se ei oikein istu ajatuksiini, että pitäisi laittaa auton vaihde vapaalle ja nostaa jalka kytkimeltä. Ainoastaan jarrupoljin pitää olla painettuna. Tässähän on jo valmiiksi onnettomuusriski olemassa.

Itselleni aikoinaan autokoulussa opetettu, että aina kun autolla pysähtyy esim liikennevaloihin on aina pidettävä vaihde päällä sekä jalka kytkimellä ja jarrulla (tämähän on tietysti itsestään selvyys), jotta jos joku "kaheli" jos sattuu ajamaan pysähtyneenä olevan auton perään, suuressa osassa perään ajo-onnettomuuksissa jalat luistavat pois polkimilta, mutta kun on vaihde päällä, niin ei auto luisu mahdollisesti edessä olevan auton perään tai risteyksessä muutoin keskelle risteystä.

Mutta siis Fordin Start/Stop periaatteen mukaan tämä on uhkakuva on todellista.

Osaisitko joku kertoa onko tuota Start/Stop toimintoa mahdollista ohjelmoida uudelleen niin, että se aktivoituisi, kun auto pysähdyksissä ja jarrupoljin painettuna, mutta ei ottaisi kantaa onko vaihdepäällä tai ei sekä, ei ottaisi kantaa onko kytkin painettuna vai ei. Tällä tavalla eräässä koeajoautossa start/stop toiminto toimi.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

terel1 kirjoitti:Itselläni ollut nyt uusi c-max (Ford C-Max 1,6 TDCi 115 hv Start/Stop Trend)viikon, joten sen pohjalta kokemuksia tänne laitan. Ajettu vasta 450km.

Auto on todella hyvä ja näppärä edellseen verrattuna (Open Vectra). Lisälämmitin näyttäisi toimivan ok, mutta sen näkee paremmin vasta syksyllä, kun uudet viileät ilmat tulevat.

Itseäni eniten ihmetyttää tuo Fordin Start/Stop toiminnon periaate.

Jotta Start/Stop toiminto toimisi on auto tietysti olla pysähdyksissä, mutta se ei oikein istu ajatuksiini, että pitäisi laittaa auton vaihde vapaalle ja nostaa jalka kytkimeltä. Ainoastaan jarrupoljin pitää olla painettuna. Tässähän on jo valmiiksi onnettomuusriski olemassa.

Itselleni aikoinaan autokoulussa opetettu, että aina kun autolla pysähtyy esim liikennevaloihin on aina pidettävä vaihde päällä sekä jalka kytkimellä ja jarrulla (tämähän on tietysti itsestään selvyys), jotta jos joku "kaheli" jos sattuu ajamaan pysähtyneenä olevan auton perään, suuressa osassa perään ajo-onnettomuuksissa jalat luistavat pois polkimilta, mutta kun on vaihde päällä, niin ei auto luisu mahdollisesti edessä olevan auton perään tai risteyksessä muutoin keskelle risteystä.

Mutta siis Fordin Start/Stop periaatteen mukaan tämä on uhkakuva on todellista.

Osaisitko joku kertoa onko tuota Start/Stop toimintoa mahdollista ohjelmoida uudelleen niin, että se aktivoituisi, kun auto pysähdyksissä ja jarrupoljin painettuna, mutta ei ottaisi kantaa onko vaihdepäällä tai ei sekä, ei ottaisi kantaa onko kytkin painettuna vai ei. Tällä tavalla eräässä koeajoautossa start/stop toiminto toimi.
Kyllä autokouluissa syötetään sinne oppilaan muistilokeroihin väärääkin tietoa ja asennetta - kuin politiikan aivopesussa - näinhän tässäkin "uhkakuvassa" on käynyt. Auto pysyy kyllä jarrupolkimella liikennevaloissa, ei siinä tarvitse olla seisontajarrua tai vaihdetta päällä.

Kyllä Fordin ja muidenkin, esim. VW:n, käyttölogiikka on teknisesti ja käytöllisesti aivan oikea.

Jalan pito kytkimellä kuormittaa kytkimen painelaakeria ja kuluttaa painejousen ( tähtilevyn ) vastinpintaa. Tällä jalan polkimella pidolla, ja seurauksena siitä huomaamatta jopa jalan lepuuttamisella polkimella, kulutetaan kytkintä ennenaikaisesti. Räikeimpänä seurauksena tällaisesta kytkimen "painostamisesta" olen nähnyt tähtilevyjousen sakaroiden kuluneina katkenneen painalaakerin mennessä läpi.
Samaten hydraulisesti välitetyn liiketoiminnan ( kytkimen irroitusliike ) päälläpitäminen kuormittaa kytkinsylintereitä ja ainakin iäkkäämmissä autoissa johtaa aikaistettuun sylinterien uusimiseen.

Kytkin ei ole mikään vapaavaihde, vaan vaihtamisen apulaite jota käytetään liikkellelähdössä ja vaihdetta vaihdettaessa.

On looginen asia start/stopissa, että auto käynnistyy kytkinpolkimen painalluksella, jolloin samalla voi suorittaa vaihteen päällekytkennän; auto lähtee sitten poljinta nostettaessa liikkeelle.

Itselläni on 3 kk:n/6000 km:n ajokokemus tästä järjestelmästä ja ei ole mitään kielteistä sanottavaa; mutta en ole koskaan pitänytkään kytkintä "vapaavaihteena".
Torque Vectoring Control
apophis
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2012 20:54

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja apophis »

Vanha Focuksen omistaja 'joutui' palaamaan Ford leiriin ja uusi C-MAX tilattu, toimitus pitäisi olla Heinäkuun puolenvälin jälkeen.

Titanium varustelu ja sihen muutama hilpe vielä päälle. Moottoriksi valikoitui, yllätys, yllätys, 1.6l FlexiFuel pata! Ajetaan siis ainakin hetken aikaa halvemmalla polttoaineella ainakin lämpimien kelien aikaan. Uskoisin että RE85 ottaa jalansijaa Suomessa, jos ei hallitus lätkäise sillekin jotain uutta veroa, kun se nyt on 'liian' halpaa.

Nykyinen auto on bensaturbo, mutta päivittäisessä työpaikkapyörityksessä ja 'perheajossa' riittänee vaparikin... Ei varmaan huonoja vaihtoehtoja ole Fordin uudet bensaturbotkaan, mutta nyt tuli valittua vanhaa teknologiaa.
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
apophis
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2012 20:54

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja apophis »

Vihdoin viimein C-MAX haettu ja ensimmäiset 100km ajettu, pitäähän sitä ihan asioikseen heti käydä vähän lenkkiä heittämässä :D

Ensimmäisenä ajettiin tankille ja lurautin täyteen RE85 : sta, 0.998e/litra. On se mukava kun mittarissa rahasumma jää jälkeen litroista! Viimeksi muistan näin tapahtuneen joskus vuonna 2003.

Ja sitten heitettiin täydellä kuormalla semmonen sadan kilsan testilenkki vaihtelevaa kaasujalkaa käyttäen. Eli välillä kunnolla kenkää ja välillä nätisti.

Oikein mukava oli ajella ja moottori kyllä toimii ok arkiajossa, jos ei turhan kiire ole mihinkään. Ei mikään raketti, mutta se oli odotettavissa ja hyvin tiedossa. Kulutuksesta en osaa sanoa vielä mitään, pitää katsoa kun on enemmän kilsoja mittarissa ja ajotapa alkaa vakiintua.

Hyvät on fiilikset, auto oli juuri sellainen kuin pitikin!

EDIT: Pönötys

Kuva
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
apophis
Viestit: 41
Liittynyt: 01 Touko 2012 20:54

Re: Ford C-MAX 2011 Kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja apophis »

Kävinpä laittamassa taas tankin täyteen RE : tä ja 37 litraa meni, kun taulussa oli 380km. Eli aika lailla 10l / 100km. Ajo on ollut välillä melko reipasta, kun sisäänajossa ei kannata liikaa himmailla. Tuossa on alun noin 100km maantietä ja loput puhdasta nurkka-ajoa.

Eli vaikuttaa aika lupaavalta, koska nättiä ajoa ei ole vielä harrastettu lainkaan :wink:

Edellisellä autolla en päässyt alle 10l edes 98 : lla ajaen.
C-MAX -12 1.6 FlexiFuel
Vastaa Viestiin